Ophanging middelzware Atmos speakers muur

Started by Mark89, July 24, 2018, 12:33:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sion

Beste Mark,

Mijn ht ruimte heeft ongeveer dezelfde afmetingen als die van jouw. Ik heb een vergelijkbare problematiek met een gipsen plafond wat het gewicht niet aan kan. Ik kan uit ervaring zeggen dat het uiteindelijke resultaat niet de moeite waard is ... de sound bubble komt gewoon niet tot zijn recht. Die atmos height kanalen (achter) daarvan vliegt het geluid gewoon over je heen en die hoor je nauwelijks.

Als ik een advies mag geven zou ik alleen met front height kanalen werken, de rest is overkill in zo'n "kleine" ruimte.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

RalphH

Fotootjes. Jaja, ik heb nog wat afwerk zaken te voltooien ;)


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

NB
Dit hangt aan gips met van die simpele kunsstof paraplutjes. Had ze eerst aan kettinkjes hangen met lomp bevestigingsmateriaal, maar dat was gewoon overkill, ze gaan nu echt helemaal nergens heen.

Moet zeggen dat ik hier achterin al vrij veel "hoogte"ervaring had met enkel de rears. Heb wel het idee dat het plaatje met de heights net ff completer is, maar niet mega. Maar als je er toch voor kan gaan, gewoon doen, de speakers heb je al toch?
Of je hangt eerst front op.
Staaled draait ook met 5.2.x en die is zeer happy. Zit wel tegen een muur aan met zijn bank.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Quote from: sion on August  1, 2018, 14:06:33
Beste Mark,

Mijn ht ruimte heeft ongeveer dezelfde afmetingen als die van jouw. Ik heb een vergelijkbare problematiek met een gipsen plafond wat het gewicht niet aan kan. Ik kan uit ervaring zeggen dat het uiteindelijke resultaat niet de moeite waard is ... de sound bubble komt gewoon niet tot zijn recht. Die atmos height kanalen (achter) daarvan vliegt het geluid gewoon over je heen en die hoor je nauwelijks.

Als ik een advies mag geven zou ik alleen met front height kanalen werken, de rest is overkill in zo'n "kleine" ruimte.


Ook geƫxperimenteerd met indraaien van de speaker naar de mlp?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fasteddie

Quote from: RalphH on August  1, 2018, 14:31:50
Fotootjes. Jaja, ik heb nog wat afwerk zaken te voltooien ;)

of heb je er telkens naast geprikt en oeps het past net niet? ;D

RalphH

Voer mij maar af dan, zie je hoever die gaten van elkaar af zitten? ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

fasteddie

Tsja das waar...maar toch...!
Maar goed ze hangen en blijven hangen!

RalphH

#32
Ze hingen eerst aan 4 kettinkjes. Meende dat dit handig was, maar kon ze uiteindelijk niet onder de juiste hoek hangen omdat t evenwicht door de magneet niet in balans was.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Mark89

Quote from: sion on August  1, 2018, 14:06:33
Beste Mark,

Mijn ht ruimte heeft ongeveer dezelfde afmetingen als die van jouw. Ik heb een vergelijkbare problematiek met een gipsen plafond wat het gewicht niet aan kan. Ik kan uit ervaring zeggen dat het uiteindelijke resultaat niet de moeite waard is ... de sound bubble komt gewoon niet tot zijn recht. Die atmos height kanalen (achter) daarvan vliegt het geluid gewoon over je heen en die hoor je nauwelijks.

Als ik een advies mag geven zou ik alleen met front height kanalen werken, de rest is overkill in zo'n "kleine" ruimte.

Als het geluid bij mij hier over me heen vliegt dan acht ik de missie geslaagd  :D
Nee maar zonder dollen ik denk zelf ook wel dat 4 Focal 1027Be's, 4 706jes en een PC13Ultra ietwat overkill is in deze ruimte maar totnutoe vind ik het al top klinken (ik heb de luisterpositie op ongeveer 1/3 van de diepte van de kamer waardoor ik de correcte hoeken kan maken (bijna dan; het word 130 graden ipv 135 voor de rear heights. Rest is wel precies in spec)). Verder koop ik het hele gebeuren ook op de groei natuurlijk.
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

Mark89

#34
Quote from: RalphH on August  1, 2018, 14:37:14
NB
Dit hangt aan gips met van die simpele kunsstof paraplutjes. Had ze eerst aan kettinkjes hangen met lomp bevestigingsmateriaal, maar dat was gewoon overkill, ze gaan nu echt helemaal nergens heen.

Moet zeggen dat ik hier achterin al vrij veel "hoogte"ervaring had met enkel de rears. Heb wel het idee dat het plaatje met de heights net ff completer is, maar niet mega. Maar als je er toch voor kan gaan, gewoon doen, de speakers heb je al toch?
Of je hangt eerst front op.
Staaled draait ook met 5.2.x en die is zeer happy. Zit wel tegen een muur aan met zijn bank.

Hoe zwaar zijn die beestjes van jou? Ik had met mijn idealistische kop natuurlijk weer 8,7 kilo per speaker nodig..

Wat ik me echt heel erg af ga vragen is of de beugel het gaat houden als ik dr een speaker die vrijwel horizontaal ligt in het midden achter vastmaak op de 25 cm beugel en m dan aan de muur hang.
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

jossie

Kijk, dat zou ik dan weer niet doen...

Het moment in het kniegewricht is dan erg hoog. Specs beugel?
Omni !

RalphH

Ik meen een kilo of 6.

Beugel specs zeggen 25 kg, maar dat zou ik met een paar kg zout nemen. Bij mij houden ze t met 2 vingers in de neus, maar de speakers zijn dus iets lichter plus een kortere beugel (kleiner moment)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Mark89

Quote from: RalphH on August  2, 2018, 09:01:33
Ik meen een kilo of 6.

Beugel specs zeggen 25 kg, maar dat zou ik met een paar kg zout nemen. Bij mij houden ze t met 2 vingers in de neus, maar de speakers zijn dus iets lichter plus een kortere beugel (kleiner moment)

Jup. En daar maak ik me dus ook lichtelijk zorgen om. Ik denk dat ik als ze binnen zijn nog es ff heel goed over na ga denken en desnoods hang ik ze aan de muur met 10 kilo gewicht geborgd d'r aan en kijk ik of het er na een maand nog hangt.

Als iemand tehoevallig nog een dikker steviger alternatief weet voor die beugels: laat het me aub even weten.
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

RalphH

Lijkt mij dat als t na 2 dagen nog hangt, het ook wel blijft hangen. Het gewricht heeft vertanding en grijpt dus in elkaar. Als de vleugelmoer niet lostrilt moet het wel kunnen lijkt mij.
Maar zeker ff goed testen. En gewoon aan t plafond hangen als dat minder stress op het gewricht oplevert. Ik heb zelf ook alternatieven gezocht maar echt iets geschikts vond ik niet en hier hangt t nu perfect.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Mark89

Ik zal sowieso een plak rubber tussen de speakers en de beugel stoppen. Maar t word tricky.
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

Rowdy

Quote from: RalphH on August  2, 2018, 09:01:33
Ik meen een kilo of 6.

Beugel specs zeggen 25 kg, maar dat zou ik met een paar kg zout nemen. Bij mij houden ze t met 2 vingers in de neus, maar de speakers zijn dus iets lichter plus een kortere beugel (kleiner moment)
Is de 25 kilo van de specs aan de muurzijde of aan het eind van de arm?
F = m * a. Als het aan de muurzijde is, is aan het eind van de arm 6,25 kg bij een armlengte van 25 cm.

Mark89

Quote from: Rowdy on August  2, 2018, 09:45:00
Is de 25 kilo van de specs aan de muurzijde of aan het eind van de arm?
F = m * a. Als het aan de muurzijde is, is aan het eind van de arm 6,25 kg bij een armlengte van 25 cm.

Niet gespecificeerd maar deze kunnen ook als plafondmontering gebruikt worden en dan hebben ze een berg minder moeite als het gewicht er alleen aan hangt ipv een moment uitoefent op het gewricht.
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

Mark89

#42
Zat net te denken: eigenlijk zou een tv beugel ook nog een idee zijn. Die komen standaard al redelijk ver van de muur en kunnen redelijk wat gewicht aan.

Uitdaging is wel 1tje te vinden die de extreme vertikale hoek aan kan en vast te zetten is in een bepaalde positie.

Of wat misschien nog wel het meest interessante is: projectorbeugels.
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

sion

Quote from: denoontje on August  1, 2018, 19:13:27

Ook geƫxperimenteerd met indraaien van de speaker naar de mlp?


Mijn bank staat ook tegen de achtermuur. Surround staat dus ingesteld als 'rear/side'.
Indraaien van height back channels heeft dus alleen effect als ze 90 graden naar beneden staan.
Ik gebruikte KEF eitjes voor de height channels en die kunnen niet zo ruim gericht worden.

Wat ik verder wel jammer vind: stel je hebt een 7.1 track, dan zou ik de 'back' channels willen remappen naar de height back channels, maar dat kan dus niet met een pioneer. Ik heb nog geen enkele andere receiver gevonden die dat wel kan ...

Beetje jammer als je wel 7 speakers hebt hangen in 5.1.2 maar dan 7.1 alleen als 5.1 kan afspelen  :nopompom:
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

RalphH

Je kunt r toch atmos van maken. De sides naar heights mappen is mij niet logisch, 7.1 is een ear-level track, de hoogte in klopt dan niet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sion

Quote from: RalphH on August  3, 2018, 10:37:09
Je kunt r toch atmos van maken. De sides naar heights mappen is mij niet logisch, 7.1 is een ear-level track, de hoogte in klopt dan niet.

Nee wat ik bedoel is dat je back 'normal' naar back 'height' remapped.
Dat zou acoustisch gezien niet zoveel verschil moeten maken, maar je benut dan wel alle speakers in je installatie. Misschien doet een van de virtual modes dat, maar dan pas je het hele algorithme op alle kanalen toe. Ik zou alleen speaker remapping toe willen passen, maar blijkbaar is dat niet een gebruikelijk concept. Ik heb het alleen ooit bij een Rotel versterker gezien. Zou ook een oplossing kunnen zijn voor de speaker terminal chaos achterop veel receivers.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Mark89

Quote from: sion on August  3, 2018, 11:01:22
Nee wat ik bedoel is dat je back 'normal' naar back 'height' remapped.
Dat zou acoustisch gezien niet zoveel verschil moeten maken, maar je benut dan wel alle speakers in je installatie. Misschien doet een van de virtual modes dat, maar dan pas je het hele algorithme op alle kanalen toe. Ik zou alleen speaker remapping toe willen passen, maar blijkbaar is dat niet een gebruikelijk concept. Ik heb het alleen ooit bij een Rotel versterker gezien. Zou ook een oplossing kunnen zijn voor de speaker terminal chaos achterop veel receivers.

Bedoelde RalphH volgens mij ook. Maar dat levert dus inderdaad een erg vreemd beeld op want dan verspringt het geluid ineens van de surrounds naar 2 meter hoger naar de heights toe.

Wat ik zelf gemerkt heb is dat het volgen van de aangeraden configuraties wel echt een verbetering oplevert. Toen ik mijn bioscoopstoelen 40 cm naar voren plaatste zodat ik de hoek van 120 graden kon maken met de surrounds kwam het geluid al een heel stuk beter tot zijn recht. Wat ook een grote stap was was het vervangen van mijn bookshelf surrounds voor een tweede paar Focal 1027Be vloerstaanders. Geluid is een bak voller en de bubble meer compleet (wanneer een film ook echt gebruik er van maakt zoals bijvoorbeeld Band of Brothers).

Daarnaast is het idee van luidsprekers om ze toch wel soort van ongeveer recht op je te richten. Kijk bijvoorbeeld wat er gebeurd met de voorlopers van mijn 706jes als ze in het vertikale vlak niet recht op je gericht zijn:

Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

Markless

Is het niet een optie om de speakers eerst eens te positioneren met allerlei hulpmiddelen (banden, touwen, boeken, planken), zo de ideale hoek te bepalen en vervolgens een paar beugels te laten lassen bij de lokale smid / staalverwerker?

Dan hoef je niet te kijken naar draagvermogen/gewrichten/lange termijn. Gewoon een degelijke stalen beugel en klaar. Verstellen nadat je ze goed hebt gepositioneerd doe je toch niet meer, toch?

Overigens is het ook niet heel ingewikkeld om een ontwerpje te maken in staal waarbij je pan/tilt hebt en dit te laten fabriceren, maar gezien je dan een paar uurtjes engineering/tekenen hebt, plus materiaal plus fabricage overstijg je al wel snel de standaard product NL- prijzen om over ALI nog maar niet te spreken.

Mark89

#48
Afgelopen maanden achterlijk druk gehad met allerhande zaken regelen maar heb over een tijdje weer tijd om het ophangprobleem te fixen.

Vele zoekuren verder en ik ben helaas nog niet dichter bij een oplossing. Ik ben nu van plan dan toch maar eventueel te gaan boren in de speakers. Na overleg met de fabrikant heb ik bevestigd gekregen dat als ik net boven de terminalplaat achterop boor ik geen filter raak. Dus ik heb de optie om daar een beugel op te monteren.

Nog steeds zijn de eisen aan een ophangsysteem:
- moet 20 kilo kunnen hebben
- muurgemonteerd (eventueel met chemische ankers in mijn bakstenen muur)
- hoek horizontaal 60 graden links rechts
- hoek vertikaal tot -55 graden
- iets van 20 cm van muur tot montagepunt om hoek te kunnen maken

Ik dacht even mijn oplossing gevonden te hebben in powerdrive beugels (deze bijvoorbeeld) maar dat kreng kan dan weer niet verder dan 30 graden vertikaal.
Mijn tweede ingeving was een horizontale balk aan de muur met daaraan 3 ijzerdraden. De speaker komt op z'n kop te hangen; dan moet ik een plaat maken met 4 gaten (zitten 4 schroefgaten in de speaker) en een hang oogje voor bovenop. Das dan 1 van de drie bevestigingpunten; de twee andere maak ik aan een klemconstructie die ik onderaan de speaker klem. Dan hangt de speaker op 3 punten vast en in balans.

Maar als mensen nog meer ideeen hebben nu ik ook kan boren in de speaker: graag.

Quote from: Markless on August  6, 2018, 10:06:01
Is het niet een optie om de speakers eerst eens te positioneren met allerlei hulpmiddelen (banden, touwen, boeken, planken), zo de ideale hoek te bepalen en vervolgens een paar beugels te laten lassen bij de lokale smid / staalverwerker?

Dan hoef je niet te kijken naar draagvermogen/gewrichten/lange termijn. Gewoon een degelijke stalen beugel en klaar. Verstellen nadat je ze goed hebt gepositioneerd doe je toch niet meer, toch?

Overigens is het ook niet heel ingewikkeld om een ontwerpje te maken in staal waarbij je pan/tilt hebt en dit te laten fabriceren, maar gezien je dan een paar uurtjes engineering/tekenen hebt, plus materiaal plus fabricage overstijg je al wel snel de standaard product NL- prijzen om over ALI nog maar niet te spreken.
Via sketchup heb ik al exact bepaald waar ze moeten komen maar als je een adresje hebt van waar ik ns met dat probleem aan kan kloppen hoor ik het ook graag.
Focal 1027Be fronts | Focal 1027Be rears | Focal 706 heights | B&W HTM7 | B&W ASW750 | SVS PC13Ultra | Elac Discovery | Antimode 8033b | Siltech Paris interlink | W&M HD-01 HDMI Cable | Rotel 1095 | Rotel 1075 | Marantz AV8802a | Marantz UD7007 | Marantz SA7003 | Sony PS3 | Microsoft Xbox One X | Microsoft XBOX360 | Samsung 55JS9000

activ

Als je er in gaat boren dan kun je ongetwijfeld met tv wandbeugels van Vogels die dingen ophangen. Die hebben beugels waarmee je een tv schuin of haaks op de hand kan hangen en die hebben een redelijk compacte plaat die achter op de tv hoor te komen.