Dali Rubicon 5.1.4 atmos woonkamer

Started by Cloudie, July 20, 2018, 18:55:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cloudie

Hallo allemaal,

Ik maak hier maar een topic aan gezien het nu niet meer gaat over aankoop advies maar het showen van de set en de toekomstige aanpassingen  :P
(linkje naar het vorige topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=163344.0)

Afgelopen twee jaar ben ik bezig geweest met het bouwen van een nieuw huis en als audio liefhebber is dat natuurlijk een kans om zo veel mogelijk meteen goed aan te pakken ;-)

Het idee begon als volgt:

De woonkamer wilde ik zo symmetrisch mogelijk maken. Na twee maanden knippen en plakken voor de diverse afmetingen van entree, werkkamers op de beneden verdieping, bijkeuken, berging voor de motor en slaap+badkamers kwamen we op een woonkamer uit van 7 bij 7 meter. Rekening houdende met waar de bank terecht kwam en de ideale afstanden van de speakers kwam onderstaand concept.



Het plan uiteindelijk vast gelegd en er voor gezorgd dat de bekabeling zo veel mogelijk via muren/plafond/vloer gingen om alles te verbergen. Een stopcontact met loze leiding waar de sub komt te staan was ook niet vergeten.
Verder was het afwachten tot dat de bouw begon. In de tussentijd kwam er een hele goede actie langs waarbij elke tweede Dali speaker voor de halve prijs was dus heb ik ze ruim een jaar van te voren al aangeschaft  :pompom: :D



Helaas had ik alleen ruimte om ze in 2.1 aan te sluiten, maar desalniettemin maakte het het wachten wat minder erg.  ;)
Ik kwam er al snel achter dat de toen gekozen sub van Dali het niet helemaal was dus deze werd vervangen door een JL Audio E112.



Hieronder nog een paar foto's van de bouw:

Loze leidingen naar alle kanten uit  :D



Deze komen uit onder andere op het dak waar de backboxen voor de atmos speakers komen alvorens het gewapend beton gestort wordt.







Hier kan je goed zien hoe de loze leidingen ''in'' de vloer zitten




Spoel heel wat tijd door en dan zit de vloer er in met wat pijpjes uitstekende en nog een extra stopcontact voor onder de bank  :D'



Spoel weer heel wat tijd door en dan het resultaat zoals het er zo bij staat.
(stukje copy/paste uit andere topic)


1.5 maand geleden eindelijk verhuisd en alles kunnen installeren. Ik heb nog heel wat te doen voordat het echt klaar is maar de speakers staan in ieder geval  :pompom:



Gordijnen komen nog wat zeker heel wat voor de akoestiek gaat doen.



De 4 Atmos speakers netjes in het plafond



Speakerkabel netjes door de vloer de stand in



In de tussen tijd al erg tevreden met het resultaat.

Er komt nog een nieuw, op maat gemaakt, zwevend TV meubel waarin alle apparatuur en center speaker mooi in opgeborgen kan worden. Zodra die er is kan ik precies de juiste lengte kabels voor de diverse apparaten bepalen en aansluiten. In de tussentijd nog de kabels achter de TV door een goot trekken.
Er is nog ruimte en een kabelgoot voor ooit een tweede sub zodra de financiën weer op orde zijn  :laugh:

Huidig apparatuur:

Fronts: Dali Rubicon 6
Center: Dali Rubicon Vokal
Rear: Dali Rubicon 2 op de Dali M-600 standaard
Top: Dali Phantom E-80 inbouw plafondluidsprekers
Sub: JL-Audio E112
Receiver: Marantz SR7011





zwabber

Heel Heel fraai !!
Het moet een hele klus zijn geweest om je speakerkabels door de buizen te trekken met al die bochten  :clapping:
LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

fasteddie

Ziet er zeker erg fraai uit allemaal....ben blij dat de kat ook nu de ruimte heeft rondom zijn klimzetel ;D

Voor welke Atmos speakers heb je gekozen?

MLCinema

Prachtige setup. Erg clean! Ben benieuwd naar de akoestische aanpassingen die je wilt realiseren. Met zoveel harde oppervlakten wordt dat uitdagend. Want ik neem aan dat je dat strakke karakter wilt behouden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Xander32

Quote from: Kamidioblitz on July 21, 2018, 06:55:50
Prachtige setup. Erg clean! Ben benieuwd naar de akoestische aanpassingen die je wilt realiseren. Met zoveel harde oppervlakten wordt dat uitdagend. Want ik neem aan dat je dat strakke karakter wilt behouden?


^^


Mooie ruimte en een fraaie set, maar betreft de akoestiek lijkt het mij nog een flinke uitdaging. Dat kan op dit moment bijna niet prettig klinken (?)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

reza

Heel mooi! Zitten je atmos speakers schuin in je dak? Ik had ze namelijk eerst recht naar beneden gemonteerd maar toen miste ik echt heel veel geluid, aangezien het geluid recht naar beneden ging.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

Mooie hoor, wat is de functie van het stopcontact onder de bank?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fasteddie

Quote from: denoontje on July 21, 2018, 09:20:33
Mooie hoor, wat is de functie van het stopcontact onder de bank?


Koeling en verwarming van de zetels! :unsure:

Cloudie

Quote from: zwabber on July 20, 2018, 20:58:40
Heel Heel fraai !!
Het moet een hele klus zijn geweest om je speakerkabels door de buizen te trekken met al die bochten  :clapping:

Haha jah. Vooral de achterste atmos speakers. Het trekdraad wat de laatste 30cm loslaat T.T
Gelukkig ging het een stuk makkelijker met een trekveer  :laugh:

Quote from: fasteddie on July 21, 2018, 06:47:58
Ziet er zeker erg fraai uit allemaal....ben blij dat de kat ook nu de ruimte heeft rondom zijn klimzetel ;D

Voor welke Atmos speakers heb je gekozen?

Ik heb de Dali E-80 speakers hier voor gebruikt. De instelling heb ik staan op ''wide dispersion''.

Quote from: Kamidioblitz on July 21, 2018, 06:55:50
Prachtige setup. Erg clean! Ben benieuwd naar de akoestische aanpassingen die je wilt realiseren. Met zoveel harde oppervlakten wordt dat uitdagend. Want ik neem aan dat je dat strakke karakter wilt behouden?

Om te beginnen met gordijnen en een kleed in de zithoek. Omdat het zo veel meters glas is komen er aardige partijen standaard achter de speakers te hangen en met de gordijnen dicht moet het de reflexies een stuk afremmen. Groot kleed en wat meer meubels / grotere zithoek moet ook een grote stap zijn. Het is en blijft een open ruimte dus echt perfect zal het denk ik nooit worden. Wat nog tot de mogelijkheden behoort is een schijfdeur plaatsen zodat tijdens muziek of films kijken de ruimte compleet afgesloten kan worden. Ik denk alleen niet dat dit door de WAF heen komt :P

Quote from: reza on July 21, 2018, 07:49:25
Heel mooi! Zitten je atmos speakers schuin in je dak? Ik had ze namelijk eerst recht naar beneden gemonteerd maar toen miste ik echt heel veel geluid, aangezien het geluid recht naar beneden ging.

Die zitten gewoon recht naar beneden gemonteerd. De Dali E-80 houden rekening met een grotere luisterhoek. Dit zelfde geld voor al hun speakers eigenlijk.

Quote from: denoontje on July 21, 2018, 09:20:33
Mooie hoor, wat is de functie van het stopcontact onder de bank?

Mogelijk een leeslamp of andere elektronische benodigheden in de buurt van de zithoek. Het staat niet echt om een stroomkabel of stekkerdoos de halve woonkamer door te halen om alleen een leslamp oid te voorzien :P

RicooCardoo

Prachtige setup zo!
Ik zelf hebbsinds kort ook ons huis opgeleverd gekregen en heb zijn voorganger, de opticon 8 serie staan :)
Eind van het jaar ook met akoestiek beginnen en atmos speakers (word 5.2.2 in dit geval).

De dali e80, heb je hier nog een bekisting omheen gemaakt of spelen deze gewoon in open ruimte (achterkant wel te verstaan)?

Ik zoek nog goede atmos speakers en bij mij komen ze in een zwevend plafond vandaar de vraag.

Cloudie

Quote from: RicooCardoo on July 23, 2018, 08:42:28
Prachtige setup zo!
Ik zelf hebbsinds kort ook ons huis opgeleverd gekregen en heb zijn voorganger, de opticon 8 serie staan :)
Eind van het jaar ook met akoestiek beginnen en atmos speakers (word 5.2.2 in dit geval).

De dali e80, heb je hier nog een bekisting omheen gemaakt of spelen deze gewoon in open ruimte (achterkant wel te verstaan)?

Ik zoek nog goede atmos speakers en bij mij komen ze in een zwevend plafond vandaar de vraag.
De atmos speakers zitten in een backbox. Dit is ook zeker wel aan te raden om het geluid naar behoren te laten klinken. In mijn geval zitten ze zelfs in het beton van het plafond. Er zijn diverse beschikbaar en zou deze ook zeker gebruiken bij een verlaagd plafond. Veel succes met je projectje en vooral delen  :pompom:

RicooCardoo

Bedankt voor de info! Die backbox was ik toevallig al tegengekomen. Scheelt weer zoeken.

Project gaat binnenkort ook eens hier op het forum verschijnen, loopt allemaal niet zo snel aangezien we nog her en der wat willen in huis wat voor de hobby's gaat.

Jij ook suc6 met je project, ben benieuwd naar de akoestiek aanpassingen  :worship:

RicooCardoo

Hoe vordert het project hier vwb akoestiek etc  :clapping:?

Cloudie

Quote from: RicooCardoo on August 13, 2018, 09:49:23
Hoe vordert het project hier vwb akoestiek etc  :clapping:?
De gordijnen worden eind deze week besteld. Dan duurt het nog even voordat ze gemaakt zijn en hangen. De hele maand september als eerst lekker op vakantie dus ik verwacht pas in oktober misschien een kleine update ;-)

Hierna ga ik verder kijken naar een passend vloerkleed en mogelijk wat sierlijke plafondplaten. Aanpassingen in ieder geval één voor één om goed te kunnen luisteren naar de verschillen en wat ik eventueel  nog mis. Schilderijtjes, planten e.d. staan uiteraard ook nog op de planning, maar! .. eerst vakantie  :pompom:



Barbapappa

Hele gave setup dit  :headbanging: Heb je de acoustiek ondertussen al wat kunnen dempen door aankleding?
Muziek

Cloudie

En toen waren we bijna 5 jaar verder ...

Wat hebben we allemaal gehad. Nog veel meer werk aan de woning na oplevering en verhuizing wanneer we er aan toe kwamen. Denk aan dakterras en patio, inbouw infrarood sauna, zonwering en het jaar er op diverse airco's er nog bij. Nieuwe auto, corona en spontaan, maar toch niet zo spontaan twee zoon's waarvan 1 volgende week 2 jaar oud wordt en de ander een maand geleden geboren is. Vergeet niet corona, werk en alles wat het leven nog meer er tegen aan kon gooien.. maar dan nu.. tijd om het hifi gebeuren weer verder op te pakken en te streven naar perfectie (zo ver dit kan en het budget reikt 😉).

De akoestiek is helaas verre van ideaal, ondanks de gordijnen en ondertussen diverse kuub aan speelgoed e.d. De sub krijg ik helaas niet goed onder controle, waarbij deze of te veel aanwezig is of juist te veel afwezig. Het wow gevoel ontbreekt in ieder geval.

Van de week is er een partij langs geweest om te kijken naar de mogelijkheden voor aan akoestisch plafond en volgende week een concurrent ter vergelijking. Dit is direct wel een prijzige en grote ingreep, maar bied naast hifi natuurlijk diverse voordelen. Mijn partner verklaard mij ondertussen voor gek dat ik dit als optie onderzoek 😉
Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken en wat jullie ervaring hier eventueel mee zijn. Tips en trick zijn welkom, want aan diverse partijen en technieken ontbreekt het niet!

Tevens heb ik een post geopend over het termineren van de kabels die door de muren, vloer en plafond heen lopen. Zo te zien wordt dat in ieder geval niet erg vaak toegepast.

Nu het volgende: De Marantz SR7011 kan echt niet meer. Het was toentertijd al een bottleneck die ik wilde vervangen, maar helaas ben ik daar nooit echt aan toegekomen. Ik verwacht dat wanneer de aansturing vervangen wordt er mogelijk al heel wat verbeterd.  Ik heb mij al her en der weten te informeren en iedereen zegt natuurlijk weer wat anders 😉.
Ik hou van simpel en ik dacht oorspronkelijk aan een pre/pro combinatie waarbij ik voor een hele lange tijd niet meer om hoeft te kijken naar de versterkers en alleen ééns in de zoveel tijd een andere voorversterker moet aanschaffen. Ik moet echter 9 kanalen versterken, wat natuurlijk net weer een vervelend getal is. In ieder geval niet één versterker die ik gevonden heb, waarbij ik zeg dat is hem! Combi's die ik tegen kwam was bijvoorbeeld een NAD M23 + M28. Nieuwprijs veelste veel, maar tweedehands soms wel voor een leuke prijs op te pikken. Kan een optie zijn om naar toe te werken, maar om dit in één keer te kopen + een voorversterker is ook weer te veel van het goede.
De denon A1H is langs gekomen, maar ergens vind ik het weer zonde dat er diverse kanalen ''ongebruikt'' blijven. Ook vind ik te manier hoe ze vermogens presenteren twijfelachtig en moeilijk te vergelijken....
Waar ik nu naar kijk is Arcam (o.a. door advies van een gecontacteerde partij). Ik denk dat dit in een sweetspot bevindt vwb prijs/kwaliteit verhouding en een goede match kan zijn met de Rubicons. Zo zat ik aanvankelijk te denken aan de AVR31 + PA240 om de fronts aan te sturen. Tzt een PA720 toevoegen en wanneer de AVR vervangen moet worden een voorversterker uitzoeken. Een mooie route naar pre/pro. Bij nadere inspectie zag ik dat de front kanalen op de AVR31 niet anders toe te wijzen zijn (correct me if I'm wrong). Beetje overkill om 2 atmos speakers aan te sturen met alleen een PA240...
Een AVR31 + PA410 kan ook, maar dit biedt weer niet een net pad om naar een pre/pro combinatie te gaan. Volgens de specificaties ben ik ook niet onder de indruk van de PA410. Ook al hoeven specificaties natuurlijk niet alles te zeggen.
Daarna zat ik te denken aan de AVR11 + PA720. Dan stuur ik de 5 Rubicon speakers aan met de PA720 en laat ik de atmos speakers door de AVR aansturen. Prijstechnisch misschien wel de meest interessante optie, kan ik tzt een PA240 toevoegen, maar ik durf dus niet te zeggen of de AVR11 tov de AVR31 een ''mindere'' voorversterkingsgedeelte heeft. Het enige wat ik kon vinden kwa verschil is het aantal kanalen dat verwerkt kan worden (niet voor mij van toepassing) en de Nominal output level van de pre-outs. Deze zijn bij de AVR11 0.8V RMS en bij de AVR31 (en ook AV41) 1V RMS.
Het lijkt mij ergens ook vreemd als de voorversterking ''even goed'' zou zijn als de AVR31, welke eigenlijk ook weer hetzelfde zou zijn als de AV41 zonder versterking. Het kan, maar het bevreemd mij wel. Zo ver ik zie maken ze wel allemaal gebruik van Dual ESS 9026PRO chips. Misschien dat jullie hier ervaringen mee hebben of dat ik nog iets mis.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer merken en modellen echter is dit waar ik tot nu toe bij beland ben. Advies wordt altijd gewaardeerd 😉

Dan zal ik voor nu de zoektocht naar een tweede sub, dan wel een tweede witte E112 of twee andere witte subs voor nu even laten liggen ^^.

Todo lijst:

1.    Akoestiek
2.    Versterking
3.    Subwoofer(s)
4.    Afstelling....
5.    Termineren bekabeling

jahtari

Ik zou zelf geen arcam willen ivm de vele stabiliteitsissues en vreemde software, zie elders. Meningen verschillen hierover, maar stabiliteit en bedieningsgemak is essentieel. Op je filmavond wil je kunnen vertrouwen op alles.

Alle verschillen mbt versterking vallen in het niet tegenover het aanpakken vd akoestiek vd ruimte. Spanplafond met dikke absorptie zou ideaal zijn, maar ook aan de wanden kan absorptie veel helpen. Beide zou ideaal zijn.

Dit maakt ook dat het in de ruimte prettiger communiceren is.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Christof_G

Heb je al eens een meeting gedaan? Misschien heb je ergens een enorme dip waardoor het niet goed klinkt.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

vik

Mooie ruimte om te leven maar akoestisch gezien denk ik dat je ergens gewoon moet accepteren zoals het is. Het oog wil ook wat en alles is al bepaald voor zover ik op kan maken uit de foto's en dan bedoel ik zaken als speaker posities en de keuze van de vloer.

Een akoestisch plafond is zeker een aanwinst dus zou ik zeker aanraden maar doet voornamelijk mid range absorptie. Een goed stuk tapijt over de gehele oppervlakte had een mooie balans geweest voor mid en high freq. absorptie.

Goede gordijnen hebben zeker een effect maar ook die doen voornamelijk mid range en afhankelijk van het materiaal en de dikte een deel high freq. maar dan hebben we het over dikke velvet velours gordijnen. Dat zou mijn persoonlijke keuze zijn voor in jullie situatie zeker voor de achterste raam partij.

Versterkers zou ik mij niet al te druk om maken je hebt al een fraaie meerkanaals amp voor 1200€- €1300 euro (IOTAVX AVXP1) en ik zou dan meer investeren in een goede processor met een goede room eq om daar nog meer voordelen uit te halen. Als het budget het toe laat zou ik door sparen voor een Trinnov processor dat is dan gelijk een kers op de taart maar de keerzijde een aanslag op je portemonnee.  :sigh:

Een tweede sub erbij zou ik ook zeker adviseren.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

FrankBe

#19
Hele mooie ruimte maar akoestisch een zeer grote uitdaging met al dat glas en de harde oppervlakken.

In verband met AVR zou ik met niet al te druk maken over teveel kanalen. Ik ga niet zeggen dewelke je moet kiezen maar momenteel draaide hier de Denon AVC-A1H eerst op 13 kanaals en nu op 11 kanaals waarbij de fronts met aparte eindversterking zijn aangesloten omdat het karakter van die eindversterker iets beter bij het sprankelend hoog van mijn Focals past.


Richard70…

Quote from: vik on August 13, 2023, 10:03:00Mooie ruimte om te leven maar akoestisch gezien denk ik dat je ergens gewoon moet accepteren zoals het is. Het oog wil ook wat en alles is al bepaald voor zover ik op kan maken uit de foto's en dan bedoel ik zaken als speaker posities en de keuze van de vloer.

Een akoestisch plafond is zeker een aanwinst dus zou ik zeker aanraden maar doet voornamelijk mid range absorptie. Een goed stuk tapijt over de gehele oppervlakte had een mooie balans geweest voor mid en high freq. absorptie.

Goede gordijnen hebben zeker een effect maar ook die doen voornamelijk mid range en afhankelijk van het materiaal en de dikte een deel high freq. maar dan hebben we het over dikke velvet velours gordijnen. Dat zou mijn persoonlijke keuze zijn voor in jullie situatie zeker voor de achterste raam partij.

Versterkers zou ik mij niet al te druk om maken je hebt al een fraaie meerkanaals amp voor 1200€- €1300 euro (IOTAVX AVXP1) en ik zou dan meer investeren in een goede processor met een goede room eq om daar nog meer voordelen uit te halen. Als het budget het toe laat zou ik door sparen voor een Trinnov processor dat is dan gelijk een kers op de taart maar de keerzijde een aanslag op je portemonnee.  :sigh:

Een tweede sub erbij zou ik ook zeker adviseren.

Trinnov is wel echt een aanslag op je portemonnee  :D
Een lyngdorf mp40 of 50 zou mijn keuze zijn.
Mede door de beperkte mogelijkheden qua akoestiek.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Cloudie

#21
Quote from: jahtari on August 12, 2023, 19:35:26Ik zou zelf geen arcam willen ivm de vele stabiliteitsissues en vreemde software, zie elders. Meningen verschillen hierover, maar stabiliteit en bedieningsgemak is essentieel. Op je filmavond wil je kunnen vertrouwen op alles.

Alle verschillen mbt versterking vallen in het niet tegenover het aanpakken vd akoestiek vd ruimte. Spanplafond met dikke absorptie zou ideaal zijn, maar ook aan de wanden kan absorptie veel helpen. Beide zou ideaal zijn.

Dit maakt ook dat het in de ruimte prettiger communiceren is.

Zijn de stabiliteitsissues ondertussen niet redelijk verdwenen door updates? Ik zag veel problemen met de voorgangers, maar nu niet enorm veel meer over terug.


Quote from: Christof_G on August 12, 2023, 23:37:12Heb je al eens een meeting gedaan? Misschien heb je ergens een enorme dip waardoor het niet goed klinkt.

Naast een galm-meting niet. Nu moet ik toch iets anders dan de SR7011 en is dus een beetje de vraag wat slim is. Overigens uit de galm meting kwam:

125hz - 0.87s
250hz - 0.83s
500hz - 0.83s
1000hz - 0.97s
2000hz - 0.80s
4000hz - 0.70s
gemiddeld - 0.83s

Het berekende resultaat na een akoestisch plafond zou dan uitkomen op:

125hz - 0.74s
250hz - 0.49s
500hz - 0.30s
1000hz - 0.30s
2000hz - 0.32s
4000hz - 0.33s
gemiddeld - 0.41s


Quote from: vik on August 13, 2023, 10:03:00Mooie ruimte om te leven maar akoestisch gezien denk ik dat je ergens gewoon moet accepteren zoals het is. Het oog wil ook wat en alles is al bepaald voor zover ik op kan maken uit de foto's en dan bedoel ik zaken als speaker posities en de keuze van de vloer.

Een akoestisch plafond is zeker een aanwinst dus zou ik zeker aanraden maar doet voornamelijk mid range absorptie. Een goed stuk tapijt over de gehele oppervlakte had een mooie balans geweest voor mid en high freq. absorptie.

Goede gordijnen hebben zeker een effect maar ook die doen voornamelijk mid range en afhankelijk van het materiaal en de dikte een deel high freq. maar dan hebben we het over dikke velvet velours gordijnen. Dat zou mijn persoonlijke keuze zijn voor in jullie situatie zeker voor de achterste raam partij.

Versterkers zou ik mij niet al te druk om maken je hebt al een fraaie meerkanaals amp voor 1200€- €1300 euro (IOTAVX AVXP1) en ik zou dan meer investeren in een goede processor met een goede room eq om daar nog meer voordelen uit te halen. Als het budget het toe laat zou ik door sparen voor een Trinnov processor dat is dan gelijk een kers op de taart maar de keerzijde een aanslag op je portemonnee.  :sigh:

Een tweede sub erbij zou ik ook zeker adviseren.

Een Trinnov zou natuurlijk fantastisch zijn, maar dan is het wachten op een onbekend familie lid met een mooi erfenis of het winnen van de lotterij waar ik niet aan mee doe  ::) Wilt niet zeggen dat dit nooit mogelijk is, maar in ieder geval niet in de nabije toekomst.


Plaatsing van de speakers staat redelijk vast. Uiteraard kunnen ze wat vooruit en achteruit, maar als het goed is zit ik kwa afstanden al redelijk in de sweetspot. Eén sub kan tzt wel in de hoek van de kamer, maar vooralsnog staat het daar vol met kinderspullen.
Hieronder nog een oude foto, maar laat goed zit wat voor type gordijnen nu hangen. Erg mooi overdag en in de avond, maar ik laat specifiek deze foto zien om te laten zien dat ze niet enorm veel ''massa'' hebben.

http://linda-roy.quickconnect.to/d/s/umjGwZ8MvW4fpJArz6cuKCs80metLxEP/wdMahrxU-VA3IBVgIKJlDpYQo6MQEopA-mrgAHbQHqwo


Quote from: FrankBe on August 13, 2023, 12:21:40Hele mooie ruimte maar akoestisch een zeer grote uitdaging met al dat glas en de harde oppervlakken.

In verband met AVR zou ik met niet al te druk maken over teveel kanalen. Ik ga niet zeggen dewelke je moet kiezen maar momenteel draaide hier de Denon AVC-A1H eerst op 13 kanaals en nu op 11 kanaals waarbij de fronts met aparte eindversterking zijn aangesloten omdat het karakter van die eindversterker iets beter bij het sprankelend hoog van mijn Focals past.



5.2.4 is al een erg mooi aantal voor in de woonkamer  :angel:


Quote from: Richard70... on August 13, 2023, 13:13:51Trinnov is wel echt een aanslag op je portemonnee  :D
Een lyngdorf mp40 of 50 zou mijn keuze zijn.
Mede door de beperkte mogelijkheden qua akoestiek.


Dat zou een voorbeeld kunnen zijn om naar toe te werken! Direct een mp40 + eindversterkers + kabels ect wordt voor nu gewoon te veel.

Cloudie

#22
Overigens staat er begin volgend jaar nog een restyling van de woonkamer op het programma (met een nog nader aan te kondigen televisie programma). Hoogst waarschijnlijk komt er uiteraard wel een kleed voor de zithoek, maar natuurlijk niet over de gehele oppervlakte.

Christof_G

Ik zou eerst investeren in een UMIK-1 en eens kijken hoe het frequentie verloop is. Als daar problemen zijn kan je het oplossen door een 2de sub en een MiniDSP. De UMIK-1 kan je later nog gebruiken als je Dirac gaat gebruiken.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

FrankBe

Quote from: Cloudie on August 13, 2023, 14:27:135.2.4 is al een erg mooi aantal voor in de woonkamer  :angel:

Uiteraard maar laat de channel count op een AVR je niet in de war brengen. Op een systeem met minder LS is er gewoon meer power over voor de resterende kanalen. En aparte eindversterkers voor surround kanalen heb sowieso altijd overkill gevonden ;)