Kef R set en bass management Anthem MRX310

Started by Raskel, July 20, 2018, 07:53:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raskel

Hallo allemaal,

Sinds enkele weken ben ik eigenaar van een Kef R set. Namelijk de R500, R200c, R100, B&W ASW610 in combinatie met een Anthem MRX-310 receiver. In mijn oren een geweldige combinatie :-)
Ik gebruik de ARC meting van de Anthem maar twijfel over de settings van het bass management. De crossover van alle speakers staat op 80 hz en van de subwoofer op 120 hz. Ik heb het idee dat dit de standaard configuratie is.

Iemand een idee wat een correcte setting is? Dit zijn de specificatie van de speakers:

                                    R500                              R200C                           R100                                 ASW610
FREQUENCY RANGE        39Hz - 45kHz (-6dB)       52Hz - 45kHz (-6dB)      49Hz - 45kHz (-6dB)          -6dB at 20Hz and 25/140Hz
FREQUENCY RESPONSE   46Hz - 28kHz (±3dB)      65Hz - 28kHz (±3dB)     56Hz - 28kHz (±3dB)         ±3dB 27Hz – 40/140Hz

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bart_M

Ik zou gewoon kijken wat het natuurlijk verval van de speaker in de kamer is en vanuit daar gaan optimaliseren.

Hoe zien je metingen eruit?

Raskel

#2
Natuurlijk verval zegt me zo niks.. Ik heb de metingen toegevoegd.

Bart_M

Niet verkeerd hoor.

Je zou de fonts nog eens 10 of 20Hz lager kunnen zetten, maar ik zou dit vooral op gehoor doen. Meettechnisch zal het er waarschijnlijk in beide situaties goed uit gaan zien.

bmateijsen

Je hebt in het laag best wat gain in de ruimte, vandaar dat ARC kiest voor 80 hrz.

Ralf67

ARC is een mooie DSP met veel mogelijkheden.

Maar hoe klinkt het nu, mis je iets ?

Alles op 80 hz lijkt me een prima begin.

Raskel

Bedankt voor de feedback allemaal.

Het laag is momenteel best 'stevig', ook bij lage volumes. Overigens wel strak, zeker niet overdreven. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met de plaatsing. De fronts staan redelijk dicht tegen de muur (jonge kinderen..). Ik heb de foam pluggen nog niet geprobeerd in de poorten.

Qua kracht en ruimtelijkheid vind ik de Kef's icm de Anthem echt subliem. Ontzettend veel controle en totaal geen scherpte in het hoog, ook bij hoog volume.

Ik zal in ieder geval nog wat spelen met de settings, maar zo te horen zijn dit helemaal geen vreemde settings.

Begrijp ik het goed dat de subwoofer tot 120hz voor zijn rekening neemt en alles onder de 80hz sowieso overneemt van de Kef's?

scoc

Quote from: Raskel on July 21, 2018, 14:18:06
Bedankt voor de feedback allemaal.

Het laag is momenteel best 'stevig', ook bij lage volumes. Overigens wel strak, zeker niet overdreven. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met de plaatsing. De fronts staan redelijk dicht tegen de muur (jonge kinderen..). Ik heb de foam pluggen nog niet geprobeerd in de poorten.

Qua kracht en ruimtelijkheid vind ik de Kef's icm de Anthem echt subliem. Ontzettend veel controle en totaal geen scherpte in het hoog, ook bij hoog volume.

Ik zal in ieder geval nog wat spelen met de settings, maar zo te horen zijn dit helemaal geen vreemde settings.

Begrijp ik het goed dat de subwoofer tot 120hz voor zijn rekening neemt en alles onder de 80hz sowieso overneemt van de Kef's?

Al het laag onder de 80hz gaat nu naar de sub(s) en al je LFE (tot en met 120hz) gaat naar de sub(s). LFE is een apart kanaal en bevat geen info boven 120hz.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Raskel

Quote from: scoc on July 21, 2018, 15:29:09
Al het laag onder de 80hz gaat nu naar de sub(s) en al je LFE (tot en met 120hz) gaat naar de sub(s). LFE is een apart kanaal en bevat geen info boven 120hz.

Helder, thanks!