Vraag mbt uit/ingangsspanning voor/eindversterker

Started by Sebastiaan5, July 17, 2018, 02:01:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sebastiaan5

Ik ben even abuis als het gaat om de spanning bij de in/output van eind- en voorversterker.

Ik speel momenteel met een Kenwood C1 voorversterker (ongebalanceerd) en deze geeft in de specificatie aan dat deze 1V uitstuurt, dan ga ik er even van uit dat die 1V bij 0db is (klopt dit?).

Mijn eindversterker kan zowel gebalanceerd als ongebalanceerd aan, de twee aansluitmogelijkheden zijn XLR en 1/4 jack. Ik gebruik een kabel tulp-XLR en dus ongebalanceerd. De input specificaties zijn:


Achterop zit een gain knop en deze staat op 30 db (0,775V?), dit werkt overigens allemaal prima.

Nu ben ik eens aan het kijken voor een voorversterker met gebalanceerde uitgangen maar zie dan vaak dat deze zo'n 4V uitsturen. Klopt het dan dat als ik de amp op 23db gain zet (1,73V) dat de voorversterker met de volumeknop op minder dan de helft al begint te clippen (even uitgaande van een lineair verloop)? Om nog maar te zwijgen van de 30db gain modus.

Heeft het dan wel zin om voor gebalanceerd te gaan? Ik vind het nu wel prettig dat m'n volumeknop een relatief grote uitslag moet maken zodat er goed te doseren is met volume.

Is de assumptie juist dat met de huidige configuratie en instellingen de versterker bij ongeveer 3/4 volume begint te clippen (1V out 0,77V in) en dat ik met het inperken van de gain tot 23db de amp nooit tot clippen kan laten komen (1V out 1,73V in) al kan ik dan niet het maximale uit de eindversterker halen?

Dit is wel een beetje een theoretisch verhaal aangezien het dan zo enorm hard dat ik hier nooit naar luister. M'n speakers (Dynaudio Audience 52se) hebben als opgegeven weerstand 4Ohm, weet niet of dat verder nog uitmaakt.

Specs van de speaker:

Eindversterker geeft 130w bij 4ohm dus dat lijkt me een prima match te zijn. Al zijn dat volumes waarop ik nooit luister.

Mijn vraag is, heeft het zin om te upgraden naar een voorversterker met gebalanceerde uitgangen of is het een non-item (klok-klepel)

Dank alvast




chansig

 Wat ik begrepen heb van andere slimme mensen met verstand, is dat het binnen de audio setup geen verschil maakt. Dus gebruik wat je prettig vindt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

#2
Quote from: chansig on July 17, 2018, 09:09:24
Wat ik begrepen heb van andere slimme mensen met verstand, is dat het binnen de audio setup geen verschil maakt. Dus gebruik wat je prettig vindt.

Gr. Hans

:D


Waar je tegen aan kan lopen is dat je volumepot niet meer in zijn ideale regelbereik zit. Je zit dan helemaal aan het begin of helemaal aan het einde van het traject van de pot je luistervolume te regelen, wat onhandig is en wat fout kan gaan, afhankelijk van de pot, omdat de pot mogelijk onbalans heeft in dit regelgebied. Daarnaast kan natuurlijk electronica overstuurd worden op deze wijze.

Zelf loop ik er regelmatig tegenaan, omdat ik oudere en nieuwere elektronica door elkaar gebruik (sinds CD is de uitgang van een bron vaak 2V ongebal./ 4V gebal., daarvoor was het meestal de helft of soms iets minder nog) en vaak icm. HR speakers.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Sebastiaan5

#3
Quote from: solitaire on July 17, 2018, 12:43:57
:D


Waar je tegen aan kan lopen is dat je volumepot niet meer in zijn ideale regelbereik zit. Je zit dan helemaal aan het begin of helemaal aan het einde van het traject van de pot je luistervolume te regelen, wat onhandig is en wat fout kan gaan, afhankelijk van de pot, omdat de pot mogelijk onbalans heeft in dit regelgebied. Daarnaast kan natuurlijk electronica overstuurd worden op deze wijze.

Zelf loop ik er regelmatig tegenaan, omdat ik oudere en nieuwere elektronica door elkaar gebruik (sinds CD is de uitgang van een bron vaak 2V ongebal./ 4V gebal., daarvoor was het meestal de helft of soms iets minder nog) en vaak icm. HR speakers.

Ok, dus wel iets om rekening mee te houden, bedankt.

Een voorversterker die bij 0db 2V uitstuurt is waarschijnlijk dus geschikter voor mij dan een die bij 0db 4V uitstuurt

Voor wat betreft gebalanceerd of ongebalanceerd, ik las dat het vooral merkbaar is als er grote afstand overbrugt moet worden. Versterkers staan boven elkaar dus dat is niet het geval.