Author Topic: Sander's kelder - Akoestiek  (Read 567 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sanderkevdw

• Junior member
  • **
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 0
  • I love the HTforum
Sander's kelder - Akoestiek
« on: July 15, 2018, 20:17:01 »
Zoals sommigen hier al weten is er een dedicated home-cinema voorzien in de kelder. Stilaan begin ik in een fase te komen dat ik deze ook kan gaan aankleden en een belangrijk stuk daarbij is natuurlijk de akoestiek.
Eerst wat info over de ruimte:
4.75m x 3.5m x 2.5m
Volledig in beton
Nog geen deur.

Enkele foto's:

De eerste stap was de aanschaf van een meetmicrofoon en daar nu een aantal dingen mee uitgetest (plaatsing speakers, verplaatsing van luisterplek en Audessey). De metingen kan je in deze folder vinden: https://drive.google.com/drive/folders/12k4PorlEkoFLoZjSAkyiXJ6HvW9dlv9s?usp=sharing

Dit zijn de SPL-metingen:

Vooral meting 6 met 2x een heel diepe put valt op en meting 4 met een "brede" put vanaf 150 Hz.

In eerste instantie moet er nog geluidsisolatie en een deur komen. Daarna kan ik gaan kijken naar demping om de akoestiek te verbeteren.

Tips/hints/opmerkingen/... worden enorm geapprecieerd.

Offline RalphH

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+2)
  • Total likes: 33
Re: Sander's kelder - Akoestiek
« Reply #1 on: July 15, 2018, 20:58:06 »
ik zou qua aanpak echt uitgaan van de al behandelde ruimte in de zin van voorzetwanden, plafond en deur.
Hou er daarnaast rekening dat er ook nog 1 of meerdere (?) subs komen. Hiermee kun je eea ook mooi opvangen en het sublaag  erder optimaliseren.
Ik zou vervolgens van de opstelling uitgaan met de minste dips/nulls. Pieken kun je nl moi met dsp vlakken

Let er trouwens op dat de meest ideale meting niet altijd t beste is voor je geluids/stereobreeld
« Last Edit: July 15, 2018, 20:58:46 by RalphH »
Marantz SR6011 + Rotel RB1090 & HK Citation 7.1 / Tannoy S10 , 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ / Epson TW5500 / Lumene 106" / HTPC met ATI RX 560, BD en Kodi
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Offline Sjaak_Banaan

• HT forum donateur
  • senior member
  • Trade Count: (+8)
  • Total likes: 9
  • I R CURIOUS
« Reply #2 on: July 16, 2018, 13:01:18 »
In onze kelder HT heeft de plaatsing van een systeemplafond (Rockfon Colour All - Charcoal) al enorm veel gedaan, als je het plafond toch gaat aanpakken, dan zou je daarmee kunnen beginnen en daarna nog eens meten. Onze wanden zijn voor een groot gedeelte (niet volledig!) beplakt 30mm Aixfoam, zie ook:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=149120.msg2983787#msg2983787

Dit advies was voor onze ruimte, het kan voor jou natuurlijk helemaal anders zijn, maar het kan geen kwaad om het eens te lezen denk ik.
Ik neem aan dat je HTip zijn topic ook al gelezen hebt? Daar staat super veel bruikbare info in.
Klipsch RF-83 • Klipsch RF-82 • Klipsch RB-82 • Klipsch RC-64 • Klipsch RS-62 II • Klipsch R-115SW • XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR6007 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • Epson TW6000 • 3m DIY screen

:D Bouw HT in kelder :D

Offline sanderkevdw

• Junior member
  • **
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 0
  • I love the HTforum
« Reply #3 on: July 16, 2018, 14:28:04 »
In onze kelder HT heeft de plaatsing van een systeemplafond (Rockfon Colour All - Charcoal) al enorm veel gedaan, als je het plafond toch gaat aanpakken, dan zou je daarmee kunnen beginnen en daarna nog eens meten. Onze wanden zijn voor een groot gedeelte (niet volledig!) beplakt 30mm Aixfoam, zie ook:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=149120.msg2983787#msg2983787

Dit advies was voor onze ruimte, het kan voor jou natuurlijk helemaal anders zijn, maar het kan geen kwaad om het eens te lezen denk ik.
Ik neem aan dat je HTip zijn topic ook al gelezen hebt? Daar staat super veel bruikbare info in.

Maar werkt zo'n systeemplafond ook goed genoeg als isolatie? Gezien het een kelder is, is dat de meest directe manier om "overlast" in andere kamers te krijgen en isolatielaag + extra systeemplafond gaat de hoogte in gedrang brengen...

Offline Knor

« Reply #4 on: July 16, 2018, 15:27:23 »
Maar werkt zo'n systeemplafond ook goed genoeg als isolatie? Gezien het een kelder is, is dat de meest directe manier om "overlast" in andere kamers te krijgen en isolatielaag + extra systeemplafond gaat de hoogte in gedrang brengen...

Nee, het systeemplafond werkt eigenlijk uitsluitend in op het geluid dat binnen mag blijven. Op de akoestiek dus.
Geluidsisolatie is een totaal andere discipline en dient voor de akoestische behandelingen uit te lopen, als dat tenminste van belang is.

De hoogte zal door een systeemplafond alleen optisch worden verlaagd, maar niet voor wat betreft het geluid / de laagfrequente geluidsgolven. Die zien de complete hoogte.
Een verlaagd systeemplafond kan met succes je galmtijd bedwingen en voldoende absorptievermogen in het laag toevoegen om de ruimte akoestisch voor 80% in orde te brengen. De resterende 20% kan via de staande wanden, wat sowieso nodig is omdat die anders in hun geheel kaal en reflecterend zouden blijven en dat gaat niet goed qua reflecties.

Door een oplage van minerale wol zal de laagabsorptie verder kunnen toenemen, hetgeen een ´tuningsmaatregel´ achteraf kan zijn om meer of minder laagabsorptie te genereren zonder toepassing van echte basstraps. In de meeste thuisruimtes waarbij ik betrokken ben geweest is deze oplossing afdoende gebleken. In sommige gevallen moest er toch ook nog aanvullende laagabsorptie worden ingezet, maar dat is iets wat je pas zult beoordelen als fase 1, plafondbehandeling in een of andere vorm, is doorgevoerd.

Bij een betonnen kelderbak als deze kun je zonder meer hetzelfde plafond toepassen als Sjaak heeft toegepast. Het voordeel van genoemde systeemplaat is de ruime kleur-, formaat- en kantafwerkingskeuze. Ook de prijs is gunstig vergeleken met veel concurrentie.
Ik geloof alles,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.