PascalP's MK&K kelder cinema - En opnieuw beginnen....

Started by PascalP, July 12, 2018, 16:02:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Dat de UMIK-1 inaccuraat is zegt niemand :P, wel dat die eigenlijk niet goed geschikt is voor het meten van bv. timingverschillen tussen units.

Een PreSonus PRM1 is een meetmicrofoon met een erg lineaire frequentiekarakteristiek. Voor mijzelf merk ik dat ik een audiointerface met draaiknoppen lastig vind omdat het maximum en minimum vaak niet bruikbaar is en ertussen je eigenlijk elke meetsessie je opnieuw de SPL moet kalibreren of je moet het elektrisch doen. Misschien dat iemand daar nog een handige oplossing voor heeft, ik heb die nog niet gevonden.

Mij lijkt een digitale interface als een RME babyface pro duur en misschien overkill maar ook nauwkeurig en eenvoudig instelbaar en daardoor metingen beter herhaalbaar.

Quote from: PascalP on October 21, 2021, 10:20:25
Maar stel er zit een onnauwkeurigheid (of delay) van 2ms in de UMIK, dan meet ik dit toch op zowel de te meten speaker als de acoustic reference speaker waardoor het 'verschil' tussen deze speakers wel correct is?
Of zie ik het nu verkeerd? Anders wil ik best investeren in een andere/betere microfoon hoor, zal ik de komende jaren nog wel vaker nodig hebben ;)
Volgens mij klopt dat en is het niet persé nodig voor eenvoudige timingszaken. Hoe de impulsresponse zich dan gaat verhouden met elkaar kan ik lastig inschatten. Totnogtoe gebruik ik de UMIK-1 meer dan de PreSonus PRM1 door gebruikseenvoud. Ik heb wat referentiemetingen gedaan en daar kwam een vrij vergelijkbare frequentiekarakteristiek uit, dezelfde vorm/golven.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

PascalP

Quote from: Tabcam on October 21, 2021, 10:59:24
Dat de UMIK-1 inaccuraat is zegt niemand :P, wel dat die eigenlijk niet goed geschikt is voor het meten van bv. timingverschillen tussen units.

Een PreSonus PRM1 is een meetmicrofoon met een erg lineaire frequentiekarakteristiek. Voor mijzelf merk ik dat ik een audiointerface met draaiknoppen lastig vind omdat het maximum en minimum vaak niet bruikbaar is en ertussen je eigenlijk elke meetsessie je opnieuw de SPL moet kalibreren of je moet het elektrisch doen. Misschien dat iemand daar nog een handige oplossing voor heeft, ik heb die nog niet gevonden.

Mij lijkt een digitale interface als een RME babyface pro duur en misschien overkill maar ook nauwkeurig en eenvoudig instelbaar en daardoor metingen beter herhaalbaar.
Volgens mij klopt dat en is het niet persé nodig voor eenvoudige timingszaken. Hoe de impulsresponse zich dan gaat verhouden met elkaar kan ik lastig inschatten. Totnogtoe gebruik ik de UMIK-1 meer dan de PreSonus PRM1 door gebruikseenvoud. Ik heb wat referentiemetingen gedaan en daar kwam een vrij vergelijkbare frequentiekarakteristiek uit, dezelfde vorm/golven.

Bedankt voor je suggesties, die RME Babyface Pro is inderdaad behoorlijk aan de prijs en voor mij als particuliere gebruiker wellicht overkill, dat een 'pro' zoiets aan zou schaffen begrijp ik meteen.

Quote from: Tabcam on October 21, 2021, 10:59:24
Totnogtoe gebruik ik de UMIK-1 meer dan de PreSonus PRM1 door gebruikseenvoud.

Dit is ook wel een belangrijk punt voor die enkele keer dat ik een meting doe, moet gewoon werken, en daarna komt het toch weer in de doos tot de volgende setup wijziging (wat niet altijd heel lang duurt  :tongue2: )
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

Quote from: PascalP on October 21, 2021, 11:19:42
Bedankt voor je suggesties, die RME Babyface Pro is inderdaad behoorlijk aan de prijs en voor mij als particuliere gebruiker wellicht overkill, dat een 'pro' zoiets aan zou schaffen begrijp ik meteen.

Dit is ook wel een belangrijk punt voor die enkele keer dat ik een meting doe, moet gewoon werken, en daarna komt het toch weer in de doos tot de volgende setup wijziging (wat niet altijd heel lang duurt  :tongue2: )

Ben je toch maar weer lekker mee dat Rob je dit moest vertellen... ::)  :D

Nu je de wetenschap heb dat de metingen welke je nu met de UMIK-1 doet inaccuraat zijn wbt de timing/verschillen zal je het 'waarschijnlijk' ook gaan horen nu  :tounge:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

PascalP

Quote from: papaleo on October 21, 2021, 12:35:54
Ben je toch maar weer lekker mee dat Rob je dit moest vertellen... ::)  :D

Nu je de wetenschap heb dat de metingen welke je nu met de UMIK-1 doet inaccuraat zijn wbt de timing/verschillen zal je het 'waarschijnlijk' ook gaan horen nu  :tounge:

haha, ja klinkt nergens meer naar nu  :blink:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo


PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

#2532
Quote from: PascalP on October 22, 2021, 13:47:40
Interessant, dus via die box met USB naar de PC dan?
Yes!

Het enige mindere is dat de usb kabel er vast aan zit, wat het iets kwetsbaar maakt. Terwijl de rest juist veel degelijker is gemaakt met xlr etc.

Rob_Dingen

Hoi PascalP,

Als je naar een impuls kijkt van bijv de front L en je meet dan rear L dan zie je 2 keer de impuls response verschil in tijd tussen die 2 is je delay.
Dat is ook hetgeen wat niet goed gaat met een USB microfoon.
Kijk eens op de site bij REW die hebben aanbevelingen over de hardware.
Dus een analoge microfoon en een interface met microfoon ingang en phantom power.

Rob

PascalP

Oke Rob, ik ga er eens induiken ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono


PascalP

Quote from: morca on October 23, 2021, 13:31:25
Ik heb mijn Emc 8000 gehouden om die reden.
En geen umik gekocht.

Welke interface en power gebruik je hierbij?
Ook even op de site van REW gekeken zoals Rob aangeeft en hier zie ik bijvoorbeeld een Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen Audio Interface staan die best betaalbaar is
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

SpeedyAndré

Hier ook een ECM 8000 en die zit op mijn Ultracurve Pro DEQ2496 :worship:
Via midi met een pc te verbinden waarmee je hem instelt en uitleest.
Waarschijnlijk viel hij niet erg op tussen alle spullen :)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

morca

Quote from: PascalP on October 25, 2021, 09:17:37
Welke interface en power gebruik je hierbij?
Ook even op de site van REW gekeken zoals Rob aangeeft en hier zie ik bijvoorbeeld een Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen Audio Interface staan die best betaalbaar is
Een Emu 0404 . Maar die word niet meer gemaakt

PascalP

Quote from: SpeedyAndré on October 25, 2021, 10:24:36
Hier ook een ECM 8000 en die zit op mijn Ultracurve Pro DEQ2496 :worship:
Via midi met een pc te verbinden waarmee je hem instelt en uitleest.
Waarschijnlijk viel hij niet erg op tussen alle spullen :)

André  8)

Haha, bedankt, zal eens wat research gaan doen :)
En nee, die had ik niet gezien bij je, wellicht overheen gekeken ;)

Quote from: morca on October 25, 2021, 13:17:47
Een Emu 0404 . Maar die word niet meer gemaakt

Thanks, Google zal vast wel iets erover weten :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

morca

Er stond een budget sound card in het meettopic eerst.
Ik zal de startpost maar weer eens aanpassen.
Ivm de timing problemen vd Umik word de oude meetset toch weer interessant

SpeedyAndré

Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

PascalP

Ja was al aan het kijken. Een zien of mijn laptop nog een analoge input heeft....
Zal ik een verloop moeten hebben naar 3.5mm jack lijkt me
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Quote from: SpeedyAndré on October 25, 2021, 16:54:12
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=180487.0;topicseen
Misschien is dat wat, wel analoog.

André  8)

Deze inmiddels gekocht, maar eens mee stoeien binnenkort...
Bedankt Rob, down the rabbit hole I go...  :devil:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Inmiddels ook mijn front stands (Atacama SLX 600) vervangen door 10cm hogere SLX700's.
Gelukkig nog een set via ebay.de kunnen vinden nieuw in doos gezien blijkbaar niemand in NL/BE nog Atacama heeft vanwege leverproblemen... Go Brexit!!

Staat ook iets volwassener met de S300's en matched beter met oorhoogte op de MLP als ik gewoon 'normaal' op de bank zit ipv als een zoutzak onderuit hang ;)
Bedankt voor het opmerken @audiomanagement!

Inmiddels ook de rear stands van r_flagg 8cm ingekort op werk in de werkplaats zodat ook deze beter op oorhoogte staan met de S150's ipv de S150T's die ik eerst had.

Vanavond de rear stands even opnieuw spuiten en morgen alles opstellen  :clapping:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Richard70…

Ziet er weer netjes uit.
Vraag me af wat dit met het geluid doet die 70cm.
Bij mij staan ze op 53cm, iets hoger als de center, en ik merk dat ik af en toe het gevoel heb dat t geluid wat onderin staat , en minder uit het scherm komt.
Misschien toch maar eens proberen ze wat hoger te zetten.
Mijn vorige fronts waren 120 cm hoog en heb het idee dat ik dat toen niet had
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

PascalP

Proberen kost niks natuurlijk :)

Had laatst forumlid audiomanagement hier en die is toch al een kop groter dan mij en die maakte een opmerking dat het geluid wat van beneden kwam.
Zelf nog even goed nagemeten als ik keurig netjes recht op de bank zit en zodoende ook besloten om wat hoger te gaan met de stands, oorhoogte heb ik dan de middelste tweeter aangehouden.
De center staat bij mij dan wel echt op de grond, hier kan ik weinig aan veranderen maar ik heb er geen problemen mee zo.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Quote from: rdebruin on October 26, 2021, 14:08:49
Ziet er weer netjes uit.
Vraag me af wat dit met het geluid doet die 70cm.
Bij mij staan ze op 53cm, iets hoger als de center, en ik merk dat ik af en toe het gevoel heb dat t geluid wat onderin staat , en minder uit het scherm komt.
Misschien toch maar eens proberen ze wat hoger te zetten.
Mijn vorige fronts waren 120 cm hoog en heb het idee dat ik dat toen niet had
Dat is ook zo. Daarom heb ik de middelste tweeter gewoon op oorhoogte. Ik vind sowieso ook dat de M&K's bij voorkeur horizontaal moeten staan voor het beste resultaat. Bij mijn center is dat niet het geval, maar dat wordt goed bijgetrokken door de remapper van de Trinnov.

Sjaak_Banaan

Quote from: PascalP on October 26, 2021, 14:56:22
Proberen kost niks natuurlijk :)

Had laatst forumlid audiomanagement hier en die is toch al een kop groter dan mij en die maakte een opmerking dat het geluid wat van beneden kwam.
Zelf nog even goed nagemeten als ik keurig netjes recht op de bank zit en zodoende ook besloten om wat hoger te gaan met de stands, oorhoogte heb ik dan de middelste tweeter aangehouden.
De center staat bij mij dan wel echt op de grond, hier kan ik weinig aan veranderen maar ik heb er geen problemen mee zo.

Heb jij al eens geluisterd met een phantom center Pascal?
Aangezien jij meestal toch in het midden zit voldoet dat misschien ook wel, dan kan het geluid mooi uit je scherm komen i.p.v. onderuit het scherm.
Misschien de moeite om eens te proberen wat dat doet, wie weet verrast het je. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

audiomanagement

Goeie move, Pascal!
De ruimte had naar mijn idee een mooie bubbel maar het geluid leek naar mijn gevoel inderdaad wat van de onderkant van het scherm te komen. (Verder) Onderuit zakken loste het probleem op >:D ;D, maar dat is niet voor iedereen ideaal.. Dit zou goed moeten helpen, zou ik verwachten.
Je duikt in de ruimte van Pascal goed de film in. Fijne bubbel zoals gezegd, en doordat je best dicht (maar niet té dicht) op het scherm zit is het echt wel 'immersive'. Wel had ik de indruk dat er van een dipje in het laag sprake is, zo net boven het gebied waarop de subs hun kunnen laten horen, maar dat kan de grote pret in deze ruimte niet drukken.. :pompom:
Ben benieuwd wat de hoogte kanalen nog verder aan de bubbel hebben bijgedragen.