Input en output level warning (Anti-Mode 8033-II)

Started by noot87, July 11, 2018, 20:02:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

noot87

Hoe vermijd je de input en output level warning?  Als ik op hoog volume speel gaan de input en output level warning lampjes branden.

Het gaat hier om de 8033-II

Moet je dan opnieuw meten met de subwoofers op een lager volume?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

R0N

Hoi,

JA, je zou het subwoofervolume van de avr kunnen verlagen.
Maar, heb je die waarschuwingen ook al bij het kalibreren gezien? Zo ja, dan het het subwoofervolume van de avr verlagen en opnieuw kalibreren.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

noot87

Nee, tijdens het calibreren heb ik het niet gezien. Wel bij luid spelen. Ik heb ze al op een kwart staan, maar zal het binnenkort eens proberen.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

noot87

Ik heb geen volumeregeling voor de sub op mijn versterker. Ga nu proberen in te meten met de subs op lager volume, kijken wat dat brengt.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

FrankBe

Even een oud topic opgediept omdat ik dit weekend een Antimode 8033SII terug uit de doos heb gehaald na meer dan twee jaar stof te vergaren. Reden van uitdienstname was de hoorbare ruis icm een eindversterker zonder volumeregeling en een pro woofers met pieken van >100dB/1W/1m gevoeligheid tussen 1 en 2Khz.

Omdat ik recent een Crown XLS2502 heb gekocht die wel een volumeregeling heeft, wou ik de 8033SII terug een kans geven. Met het volume op de eindversterker flink dichtgedraaid (residuele ruis stoort dan niet meer) aan de slag gegaan met hoofdmeting en extra wider Area Correction. Op de AVR staat een compensatie van +5dB en alles werkt prima TOT het volume flink wordt opengezet. De input level warning LEDs met zowel bypass als lift35 beginnen dan als gek te knipperen met duidelijk hoorbare vervorming. Die 1.75 Vrms max vind ik dus wel een vervelende bottleneck. Nu heb ik noodgedwongen de volumeregeling van de eindversterker terug omhoog gezet waardoor de compensatie van de AVR kon zakken tot -1dB. De vervorming is nu weg maar de lampjes flikkeren af en toe nog wel bij zeer intense passages.

Als ik het goed kan lezen zal de unit niet vervormen wanneer enkel de bypass knippert?

Een Antimode 2.0 zou dan meer op zijn plaats zijn in mijn specifieke situatie?

R0N

Hoi,

Ik begrijp eigenlijk niet wat en hoe je het hebt aangesloten.
De 8033SII is voor een subwoofer en dat de 8033 daarop ruis geeft is mij een raadsel.

Misschien kun je duidelijk maken hoe e.e.a. precies is aangesloten zodat het op afstand beter te begrijpen is.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

FrankBe

Quote from: R0N on May  8, 2020, 00:44:28
Hoi,

Ik begrijp eigenlijk niet wat en hoe je het hebt aangesloten.
De 8033SII is voor een subwoofer en dat de 8033 daarop ruis geeft is mij een raadsel.

Misschien kun je duidelijk maken hoe e.e.a. precies is aangesloten zodat het op afstand beter te begrijpen is.

ron

Dag Ron,

Even schetsen: Pioneer SC-LX901 sub out #2 => Antimode 8033SII => Crown XLS 2502 bridged => 2x B&C 21SW152/8.

De professionele B&C 21SW152 heeft een heel hoog rendement tot boven 1KHz waardoor alle extra ruis in de keten snel hoorbaar wordt en dan zeker met een eindversterker met flinke gain en zonder volumeregeling. Met de volumeregeling van de nieuwe Crown kan ik dit ruisniveau netjes onder de aandachtsgrens brengen. Hierdoor moet ik via de Pioneer SC-LX901 wel een flinke signaal boost geven om deze subwoofers op hetzelfde niveau te spelen als de rest van de set maar hierop is de 8033SII met zijn 1.75Vrms max duidelijk niet berekend met hoorbare vervorming tot gevolg bij intense LFE film scenes. Vandaar dat de output van de Pioneer weer omlaag moet en het volume van de Crown omhoog = terug meer ruis ;)

Ik kan uiteraard nog wel experimenteren met het lowpass filter van de Crown...

morca

Quote from: FrankBe on May  8, 2020, 22:26:28
Dag Ron,

Even schetsen: Pioneer SC-LX901 sub out #2 => Antimode 8033SII => Crown XLS 2502 bridged => 2x B&C 21SW152/8.

De professionele B&C 21SW152 heeft een heel hoog rendement tot boven 1KHz waardoor alle extra ruis in de keten snel hoorbaar wordt en dan zeker met een eindversterker met flinke gain en zonder volumeregeling. Met de volumeregeling van de nieuwe Crown kan ik dit ruisniveau netjes onder de aandachtsgrens brengen. Hierdoor moet ik via de Pioneer SC-LX901 wel een flinke signaal boost geven om deze subwoofers op hetzelfde niveau te spelen als de rest van de set maar hierop is de 8033SII met zijn 1.75Vrms max duidelijk niet berekend met hoorbare vervorming tot gevolg bij intense LFE film scenes. Vandaar dat de output van de Pioneer weer omlaag moet en het volume van de Crown omhoog = terug meer ruis ;)

Ik kan uiteraard nog wel experimenteren met het lowpass filter van de Crown...
Dan moet het haast wel weg zijn,als je die aanzet.

R0N

Quote from: FrankBe on May  8, 2020, 22:26:28
Dag Ron,

Even schetsen: Pioneer SC-LX901 sub out #2 => Antimode 8033SII => Crown XLS 2502 bridged => 2x B&C 21SW152/8.

De professionele B&C 21SW152 heeft een heel hoog rendement tot boven 1KHz waardoor alle extra ruis in de keten snel hoorbaar wordt en dan zeker met een eindversterker met flinke gain en zonder volumeregeling. Met de volumeregeling van de nieuwe Crown kan ik dit ruisniveau netjes onder de aandachtsgrens brengen. Hierdoor moet ik via de Pioneer SC-LX901 wel een flinke signaal boost geven om deze subwoofers op hetzelfde niveau te spelen als de rest van de set maar hierop is de 8033SII met zijn 1.75Vrms max duidelijk niet berekend met hoorbare vervorming tot gevolg bij intense LFE film scenes. Vandaar dat de output van de Pioneer weer omlaag moet en het volume van de Crown omhoog = terug meer ruis ;)

Ik kan uiteraard nog wel experimenteren met het lowpass filter van de Crown...

Aha, nu is het duidelijk.
Eigenlijk heb je de oplossing al gevonden, een lp-filter. Je gebruikt hem als subwoofer en dan is een lp-filter wel noodzakelijk. Zonder dat heb je een enorme overlap met de rest van de luidsprekers. Maar kennelijk biedt de subwooferuitgang van de pioneer een signaal aan met een grote bandbreedte? En ja, de max input van 1.75 Vrms voor de AM moet wel gerespecteerd worden.

Nu ik er zo over nadenk, heeft de AM8033 niet met de ruis te maken.
De AM8033 meet tot ca 270 Hz. Van 10-270 Hz doet hij zijn werk. Dat is een ruim gebied er van uitgaande dat lfe-content van 3-120 Hz gaat.

De Pioneer zou ook niet (veel) meer dan dat op de sub-uitgangen mogen hebben. Vandaar dat ik ook niet begreep dat er ruis hoorbaar was op je subwoofers. Het bereik is wel erg hoog:



Op zich geen probleem, want daardoor is tie veel beter in te meten voor je MCACC-systeem (plaatsbepaling i.v.m. delay).

Ik vermoed dus dat de Pioneer de boosdoener is. Kun je frequenties meten aan de sub-uitgang(en)?

En als je de AM8033 + subs calibreert, hoor je dan ook ruis?
Zo ja, dan is de Crown de boosdoener, zo nee dan terug in de keten zoeken.

ron

PS Problemen zo ver mogelijk aan het begin van de keten aanpakken!
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

FrankBe

#9
Bedankt voor de uitgebreide hulp!

Nog wat extra info:

De Pioneer stuurt in mijn systeem alleen bas <100Hz van alle speakers door naar de sub plus daarbij het LFE signaal tot 120Hz van digitale soundtracks. De 100Hz is gekozen omdat de hoofdspeakers anders iets te fel klinken in de 80-100Hz range. Het MCACC symmetry corrigeert voornamelijk de fasekarakteristieken en veel minder het frequentieverloop.

De eerste eindversterker die ik op de B&C21SW152 heb gebruikt icm de Pioneer SC-LX901, was een Ncore NC400. Met deze combinatie was geen spat ruis waarneembaar. Het laag was wel superstrak maar miste net dat beetje extensie <20Hz en deed uiteraard niks aan de room mode tussen 27-30Hz.

Dan heb ik de Antimode 8033SII aangekocht die toch wel hoorbare ruis introduceerde. De Ncore is een pure eindversterker zonder volume of low pass regeling en het hoge rendement van de B&C deed de rest. Zelfs mijn vrouw vond de ruis storend. Ik vond de voordelen van de correctie niet opwegen tegen de nadelen waardoor de 8033SII opgeborgen werd.

Met de recente aankoop van de Crown XLS 2502 heb ik zoals eerder al gezegd de 8033SII terug opgediept. Hier is eerder de eigen ruis van de Crown het probleem. Met de volumeregeling op 10 en zonder low pass filter is die alweer flink storend. Vandaar dat ik de volumeregeling op de Crown maar op 3.5 had gezet maar hierdoor kwam de 8033SII zwaar in de problemen met de uitgangsspanning van >1.75Vrms die de Pioneer leverde

LPF op de Crown had ik eerst niet overwogen omwille van mogelijke interferentie met de 100Hz LPF van de Pioneer. Momenteel ben ik volop aan het experimenteren met verschillende instellingen van volume en LPF frequentie en gelukkig heeft het LPF toch een flinke invloed op de ruis die blijkbaar in het DSP gedeelte van de Crown opgewekt wordt. Volumestand 6.5 + LPF 250Hz lijkt tot hiertoe het beste compromis met ruis die je enkel dichter dan 1 meter kan horen als de kamer muisstil is. 250Hz Linkwitz-Riley 24dB/octave filter zou volgens een simulatie in WinISD maar een kleine invloed hebben op de kantelfrequentie van de Pioneer  :P Nu nog de levels op de Pioneer aanpassen en ik ben klaar.

In een verder stadium ga ik toch nog een totaaloplossing zoeken voor al mijn subs. Deze 2x B&C 21SW152 zijn nu gecorrigeerd maar voor de 4x Visaton TIW400 in dezelfde set (momenteel versterkt door UCD700) komt er ook nog een Crown XLS2502 bij en hier is een calibratie uiteraard ook meer dan welkom. De Antimode Dual core 2.0 is hiervoor een kanshebber maar ik kijk uiteraard ook naar de concurrentie  ;)

Edit 17u00: De set is nu volledig afgeregeld met het volume iets lager op de Crown zodat het verschil met de andere sub in MCACC minder groot uitvalt. Zelfs op flink luide niveau's zie ik geen lampjes mee knipperen met de Dolby Atmos Amaze testtrack. Eindelijk kan ik het volledige dynamische bereik volledig benutten. Nu weet ik wat 2400W kan aanrichten :devil: