Chinese akoestische panelen

Started by sanderkevdw, July 10, 2018, 15:32:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Knor

#50
Wat jij beschrijft is een goede balans tussen direct en indirect Ralph, dus dat zal er inderdaad toe leiden dat je ruimte-informatie uit de opname hoort. Dat moet ook, maar ook die kun je verder wegabsorberen tot het verdwijnt en mensen gaan weleens zo ver bij hun dempende maatregelen in de veronderstelling dat ook dat ongewenste reflecties zijn. Het zit 'm ergens in die balans tussen direct en indirect.

Overdemping vindt ook niet ineens plaats, noch persé over het hele spectrum tegelijk.
Het kan simpelweg de fut zijn die geleidelijk aan uit het hoog verdwijnt, of het middengebied dat minder present overkomt dan nodig is.

Die overmatige felheid op stemmen lijkt me niet door akoestiek te worden veroorzaakt, tenzij je ook hele heftige reflecties waarneemt. Volgens mij is dat gewoon direct geluid wat je daar hoort - de hardware dus.
Niet alles komt op het conto van de akoestiek!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

chansig

Mijn hok is wel redelijk "dood". Ben wel benieuwd wat er zou gaan gebeuren als ik het nog meer ga dempen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Knor

Quote from: chansig on July 12, 2018, 15:15:31
Mijn hok is wel redelijk "dood". Ben wel benieuwd wat er zou gaan gebeuren als ik het nog meer ga dempen.

Gr. Hans
Chinees schuim kopen dan. Kost niks!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

chansig

Neuhhh....eerder nog een paar panelen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bert stoltenborg

Klant van me waarvoor ik met een studio bezig ben wil 10 kubieke meter of zo bestellen in het land van de perfide Fu Manchu, als het spul komt zal ik me melden met een review  ;D
Ik bazel maar wat.

RalphH

Dat zou wel heel leuk zijn!
Hoop wel voor m dat ze t vacuum verpakken. Wordt anders alsnog een duur containertje lucht  8)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Geert (gvc)

Quote from: RalphH on July 12, 2018, 14:33:53
Het doel van diffusie in een woonkamer zie ik gewoon nog ff niet. Logica zegt mij dat je dan het geluid gaat verstrooien en dus inderdaad "levendiger" gaat maken, maar daarmee wel de juiste weergave van de bron (cd/speakers) naar smaak gaat aanpassen. Dit kan natuurlijk, maar ik ben van de insteek dat ik graag hoor wat de artiest beoogd heeft. Dit wel in de aanname dat de opname zo neutraal mogelijk is. Als het daar mis gaat, heb je voor elke cd een andere akoestiek nodig.
Met diffusie kleur je het geluid niet hoor, integendeel. In de control room van een studio gebruikt men dit ook, dus als je muziek wil horen zoals het bedoeld is dan is het geen gek idee van dit thuis ook toe te passen

QuoteIk ben een paar weken geleden aan de sjouw gegaan met rockwool absorbers in de hoeken te plaatsen, uiteindelijk zelfs hele pakken en het resultaat was bedroevend (meettechisch dan). Had het idee dat het laag ieeeeets strakker was, maar in de metingen was dat haast niet zichtbaar.
Dit was dus in de hoeken, ik moet nog aan de gang met forse demping elders in de ruimte. Hoewel practisch uiteindelijk niet uitvoerbaar, wil ik toch wel weten of het wat doet.
Als je in elke hoek van de kamer een zuil hoge densiteit Rockwool stapelt tot tegen het plafond dan ga je dat zeker kunnen meten, daar steek ik mijn hand voor in het vuur. En dat werkt overal in de kamer, voorlopig geen nood om elders absorptie aan te brengen. Als het kan zou ik de absorbers rechthoekig maken en niet driehoekig, dat is veel efficiënter.

Naar welk soort meting zit je trouwens te kijken om het effect in te schatten?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

RalphH

Ik heb zowel de waterfall als frequentieverloop bekeken: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168632.msg3154632#msg3154632

Die eerste waterfall klopt overigens niet, rew heeft hier wat raars gedaan. De juiste meting heb ik ff niet paraat, het resultaat met pakken rockwool was wel ietsjes beter, maar niet drastisch. Resultaat op nulls had t helemaal niet.
Ik ben overigens beperkt tot de 2 achterste hoeken. 1 hoek vooraan ook behandeld ter test, maar dat deed ook niets.

Quote from: gvc on July 12, 2018, 20:40:09
Met diffusie kleur je het geluid niet hoor, integendeel. In de control room van een studio gebruikt men dit ook, dus als je muziek wil horen zoals het bedoeld is dan is het geen gek idee van dit thuis ook toe te passen

Ik bekjk het met mijn lekenvisie en lekenlogica, daar zal iets mis in gaan dan. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Geert (gvc)

Quote from: RalphH on July 12, 2018, 20:58:05
Ik heb zowel de waterfall als frequentieverloop bekeken: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168632.msg3154632#msg3154632

Die eerste waterfall klopt overigens niet, rew heeft hier wat raars gedaan. De juiste meting heb ik ff niet paraat, het resultaat met pakken rockwool was wel ietsjes beter, maar niet drastisch. Resultaat op nulls had t helemaal niet.
Het valt me niet tegen wat ik in die metingen zie. Je bent op het goede spoor, maar hegt zoaks verwacht gewoon meer van hetzelfde nodig. Eventueel in een hoek v.h. plafond ook nog zo'n absorber installleren?

Bij  initueel meten van staande golven trouwens beter met 1 speaker werken, dat maakt het wat interpreteren wat gemakkelijker.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

RalphH

Quote from: gvc on July 12, 2018, 21:27:56
Het valt me niet tegen wat ik in die metingen zie. Je bent op het goede spoor, maar hegt zoaks verwacht gewoon meer van hetzelfde nodig. Eventueel in een hoek v.h. plafond ook nog zo'n absorber installleren?

Bij  initueel meten van staande golven trouwens beter met 1 speaker werken, dat maakt het wat interpreteren wat gemakkelijker.

Plafondhoeken.... ik kan ver gaan, maar dat wordt "the missus" wat te gortig denk ik ;)

Weet even niet meer of ik idd 1 speaker had gepakt, kunnen er wel eens 2 zijn geweest.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Knor

Quote from: RalphH on July 12, 2018, 21:52:58
Plafondhoeken.... ik kan ver gaan, maar dat wordt "the missus" wat te gortig denk ik ;)

Lastig ja, langs die weg... Zeker in een woonsituatie.

Kun je een verlaagde plafondvariant aanleggen?
Spanplafond of systeemplafond. Die laatste met woloplage. Je moet dan een heel eind, zo niet het hele eind kunnen komen met absorptievermogen in het laag.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

RalphH

Helaas is dat vooralsnog ook niet bespreekbaar, de koof is dan geen koof meer en die wordt net zo gewaardeerd... maar ik blijf m in het achterhoofd houden :thumbs-up:.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Ik heb wat met melamine uit China gestoeid.
Wat ik heb gekregen is gewoon Melamine, het meet, weegt, stuift en ziet er hetzelfde uit als welke melamine ook  :P
(Hoe er rekening mee dat het een soort formica is dat hele fijne, keiharde stofdeeltjes verspreidt als je het snijdt en zelfs wanneer je erin knijpt. Ik weet van luidsprekerfabrikanten die het wilden gebruiken als alternatief voor minerale wol (omdat dat zo'n smerig spul is) en ruzie kregen met hun personeel dat meer moeite had met de melamine dan met minerale wol).
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: gvc on July 12, 2018, 20:40:09
Met diffusie kleur je het geluid niet hoor, integendeel. In de control room van een studio gebruikt men dit ook, dus als je muziek wil horen zoals het bedoeld is dan is het geen gek idee van dit thuis ook toe te passen
https://www.youtube.com/watch?v=vb30CICG68c
Ik bazel maar wat.