Chinese akoestische panelen

Started by sanderkevdw, July 10, 2018, 15:32:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

enig verschil in de schuim zou kunnen liggen in de UV en brandbstendigheid  :nowink:(of brandvertagend zoals je wilt ) , verder opencellig of gesloten schuim.
densiteit (dichtheid)  is een bestelvariant.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bert stoltenborg

Quote from: minplus on July 11, 2018, 20:51:53
Als iets niet bevalt en je gaat een 0 dempen krijg je een 0,000000.
Wordt het ongetwijfeld 0,0000 beter van.

Leg eens uit? Of ik begrijp je niet of je denkt dat dempen hetzelfde is als EQ-en? Of?
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: ruud2 on July 11, 2018, 21:05:34
enig verschil in de schuim zou kunnen liggen in de UV en brandbstendigheid  :nowink:(of brandvertagend zoals je wilt ) , verder opencellig of gesloten schuim.
densiteit (dichtheid)  is een bestelvariant.

Er is een tamelijk groot verschil tussen open en gesloten schuim. Dat heeft namelijk met de akoestische impedantie te maken en die bepaalt de eigenschappen van het schuim. Maar als die Chinezen ook maar iets van schuim snappen zie ik niet in waarom ze dat verkeerd zouden doen.
Ik bazel maar wat.

sanderkevdw

Quote from: bert stoltenborg on July 11, 2018, 22:02:50
Er is een tamelijk groot verschil tussen open en gesloten schuim. Dat heeft namelijk met de akoestische impedantie te maken en die bepaalt de eigenschappen van het schuim. Maar als die Chinezen ook maar iets van schuim snappen zie ik niet in waarom ze dat verkeerd zouden doen.
Maar kan je open en gesloten schuim maken met dezelfde densiteit? Het lijkt me dat je bij open schuim sowieso een lagere densiteit krijgt (of kan je de densiteit van de PU zelf ook aanpassen?)

anyway, schuim lijkt me 1 van de makkelijkste dingen om na te maken. Ik wil eventueel nog wel proberen of die dingen iets uithalen (meetbaar). Maar dan heb ik wel hulp nodig met analyseren van metingen :p

ruud2

#29
Quote from: bert stoltenborg on July 11, 2018, 22:02:50
Er is een tamelijk groot verschil tussen open en gesloten schuim. Dat heeft namelijk met de akoestische impedantie te maken en die bepaalt de eigenschappen van het schuim. Maar als die Chinezen ook maar iets van schuim snappen zie ik niet in waarom ze dat verkeerd zouden doen.

ik trek de kennis en het copieergedrag van de chinezen niet in twijfel, de regelgeving qua veiligheid is in het oosten anders dan in europa.
een reden om schuim goedkoper te produceren is door UV en brandvertragers weg te laten en in grote bulk te produceren.
het verschil tussen open engesloten cellige schuim lijkt me duidelijk.


Quote from: sanderkevdw on July 12, 2018, 08:01:01
Maar kan je open en gesloten schuim maken met dezelfde densiteit? Het lijkt me dat je bij open schuim sowieso een lagere densiteit krijgt (of kan je de densiteit van de PU zelf ook aanpassen?)
anyway, schuim lijkt me 1 van de makkelijkste dingen om na te maken. Ik wil eventueel nog wel proberen of die dingen iets uithalen (meetbaar). Maar dan heb ik wel hulp nodig met analyseren van metingen :p

schuim is in vele densiteiten te maken zowel gesloten als open ,in principe  is maar net hoe groot de luchtbellen zijn ( holle ruimten) die je wilt omspannen met het materiaal binnen hetzelfde volume van het blok.
en als het gaat over PU ( polyurethaan) dan zijn er tientallen zoniet honderden samenstellingen  van heel licht tot vastmateriaal. met natuurlijk allemaal hun eigen eigenschap en specificatie.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Geert (gvc)

Quote from: RalphH on July 11, 2018, 13:54:06
;D
Da's n beetje t probleem, er wordt
Een statement gemaakt, maar zonder echte onderbouwing:

I was at Genesis Technologies again yesterday and Neil mentioned I was talking cobblers on this thread so I thought I would share some interesting information
Placing absorbers like super chunks in the corners is completely the wrong place. Apparently absorption is highest where the energy is at it's lowest, so you want to place your absorbent material, i.e. a bale of rockwool in the first null, not in the corners.


Vroeg me af of t hout snijdt.

Schuim/Rockwool absorbers tegen wanden of in hoeken doen het veel beter dan de theorie doet vermoeden, dat us geweten. Ik heb er behoorlijk wat ervaring mee, ondersteund door heel wat metingen. Voor lage frequenties spreek je dan wel over een dikte in de ordergrootte van 50cm,  niet realistisch in de gemiddelde woonruimte.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

ruud2

Quote from: gvc on July 12, 2018, 09:35:38
Schuim/Rockwool absorbers tegen wanden of in hoeken doen het veel beter dan de theorie doet vermoeden, dat us geweten. Ik heb er behoorlijk wat ervaring mee, ondersteund door heel wat metingen. Voor lage frequenties spreek je dan wel over een dikte in de ordergrootte van 50cm,  niet realistisch in de gemiddelde woonruimte.

ik denk altijd in het principe/ grond gedachte  , en correct me if i 'am wrong, 
hoge frequenties , weinig energie , met weinig materiaal makkelijk te beinvloeden , de energie af te breken zoals je wilt.
lage frequenties , veel energie , hoe lager hoe meer materiaal en steeds moeilijker de energie af te breken.

met deze gedachte zitten mijn 225 kg /st wegende  luidsprekerkasten ( zo dood mogelijk)  in elkaar en gedeeltelijk mijn luisterruimte ( tot zover dit mogelijk is).
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Geert (gvc)

Quote from: ruud2 on July 12, 2018, 09:49:02
ik denk altijd in het principe/ grond gedachte  , en correct me if i 'am wrong, 
hoge frequenties , weinig energie , met weinig materiaal makkelijk te beinvloeden , de energie af te breken zoals je wilt.
lage frequenties , veel energie , hoe lager hoe meer materiaal en steeds moeilijker de energie af te breken.
Correct. Vandaar de 50cm dikte die ik vermelde, en dat in grote oppervlaktes. Dit neemt een serieuze hap uit de ruimte weg, maar als je die ruimre kan missen dan kan het behoorlijk werken.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Knor

 :clapping: :xmas:
Quote from: gvc on July 12, 2018, 10:04:30
Correct. Vandaar de 50cm dikte die ik vermelde, en dat in grote oppervlaktes. Dit neemt een serieuze hap uit de ruimte weg, maar als je die ruimre kan missen dan kan het behoorlijk werken.

Sterker nog: zoveel absorptie neemt alle muziek weg uit je ruimte. Grote oppervlaktes en 50cm dik. Wat is daar eigenlijk het doel van?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Quote from: Knor on July 12, 2018, 11:29:29
:clapping: :xmas:
Sterker nog: zoveel absorptie neemt alle muziek weg uit je ruimte. Grote oppervlaktes en 50cm dik. Wat is daar eigenlijk het doel van?

Als je heel gewoon een systeemplafond met Rockfonplaten erin hebt, en daarbovenop wat extra minerale wol (of schuim  ;D), dan heb je zo'n constructie.
Het doel ervan is om het akoestisch klimaat van de ruimte te optimaliseren en om staande golven te reduceren/elimineren.
Dat dit de 'muziek' uit de ruimte wegneemt is een argument dat ik nog niet ken en dat ik graag onderbouwd zou zien.
Iedere fatsoenlijke controle- of masteringruimte waar muziek wordt beoordeeld wordt gebouwd op basis van veel absorptie, zelfs RFZ-ruimten of de (mijns inziens zotte) Blackbird studio. 
https://www.google.nl/search?q=blackbird+studio&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwib48XRo5ncAhVRJVAKHUKFAVEQsAQIOQ&biw=1680&bih=893
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

#35
Quote from: ruud2 on July 12, 2018, 09:49:02
ik denk altijd in het principe/ grond gedachte  , en correct me if i 'am wrong, 
hoge frequenties , weinig energie , met weinig materiaal makkelijk te beinvloeden , de energie af te breken zoals je wilt.
lage frequenties , veel energie , hoe lager hoe meer materiaal en steeds moeilijker de energie af te breken.

met deze gedachte zitten mijn 225 kg /st wegende  luidsprekerkasten ( zo dood mogelijk)  in elkaar en gedeeltelijk mijn luisterruimte ( tot zover dit mogelijk is).

Als absorptie in de ruimteovergangen wordt aangebracht krijg je extra absorptie in het laag. Waarom precies is volgens mij nog steeds onduidelijk, maar het is wel zo.
Desart heeft dit opgetekend in bijgevoegd document. Edit: dat ik dus niet mag toevoegen :-).
Hier staat het ook: https://www.readyacoustics.com/documents/Playing-with-baffles.pdf
Ik bazel maar wat.

Knor

Quote from: bert stoltenborg on July 12, 2018, 11:46:30
Als je heel gewoon een systeemplafond met Rockfonplaten erin hebt, en daarbovenop wat extra minerale wol (of schuim  ;D), dan heb je zo'n constructie.
Het doel ervan is om het akoestisch klimaat van de ruimte te optimaliseren en om staande golven te reduceren/elimineren.
Dat dit de 'muziek' uit de ruimte wegneemt is een argument dat ik nog niet ken en dat ik graag onderbouwd zou zien.
Iedere fatsoenlijke controle- of masteringruimte waar muziek wordt beoordeeld wordt gebouwd op basis van veel absorptie, zelfs RFZ-ruimten of de (mijns inziens zotte) Blackbird studio. 
https://www.google.nl/search?q=blackbird+studio&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwib48XRo5ncAhVRJVAKHUKFAVEQsAQIOQ&biw=1680&bih=893

Dit gaat over muziekruimtes thuis, niet over professionele werkomgevingen.
Er is zoiets als " voldoende absorptie" en dat is niet hetzelfde als overdemping waardoor alles dood slaat en de muziek wordt weggenomen.
Wat dan overblijft is dat kale zielloze geluid waar professionals graag mee te maken hebben en wat ongetwijfeld nuttig is voor hun werk, maar niet om naar te luisteren als liefhebber van muziek...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

ruud2

Quote from: bert stoltenborg on July 12, 2018, 11:52:38
Als absorptie in de ruimteovergangen wordt aangebracht krijg je extra absorptie in het laag. Waarom precies is volgens mij nog steeds onduidelijk, maar het is wel zo.
Desart heeft dit opgetekend in bijgevoegd document. Edit: dat ik dus niet mag toevoegen :-).
Hier staat het ook: https://www.readyacoustics.com/documents/Playing-with-baffles.pdf

wellicht heeft dit te maken met breken of omleiden van de geluids golf?
hoog, weinig energie , gaat makkelijker de hoek om dan energierijk laag?

zoiets van laat een kogeltje  ( lees : hoog)op een tegelvloer stuiteren en een grotere kogel ( lees :laag) de de tegelvloer, het gedrag onderling is verschillend.
wellicht dat Knor zich dat nog herinneren met de vorm van mijn ruimte en de overgangen met de eerste metingen die er vrij optimisties uitzagen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bert stoltenborg

Quote from: Knor on July 12, 2018, 12:17:19
Dit gaat over muziekruimtes thuis, niet over professionele werkomgevingen.
Er is zoiets als " voldoende absorptie" en dat is niet hetzelfde als overdemping waardoor alles dood slaat en de muziek wordt weggenomen.
Wat dan overblijft is dat kale zielloze geluid waar professionals graag mee te maken hebben en wat ongetwijfeld nuttig is voor hun werk, maar niet om naar te luisteren als liefhebber van muziek...

Tja, bij Jiskefet zouden ze zeggen: Bepaal jij dat?  ;D
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: ruud2 on July 12, 2018, 12:31:08
wellicht heeft dit te maken met breken of omleiden van de geluids golf?
hoog, weinig energie , gaat makkelijker de hoek om dan energierijk laag?

zoiets van laat een kogeltje  ( lees : hoog)op een tegelvloer stuiteren en een grotere kogel ( lees :laag) de de tegelvloer, het gedrag onderling is verschillend.
wellicht dat Knor zich dat nog herinneren met de vorm van mijn ruimte en de overgangen met de eerste metingen die er vrij optimisties uitzagen.

Het is, voor zover ik weet, niet duidelijk waardoor dit precies komt. Als het met resonanties te maken heeft zou het schaalbaar zijn, en wat ik ervan begrijp is dat niet zo.
Overigens, als je twee kogels van hetzelfde materiaal maar van verschillende afmetingen op dezelfde manier op een oneindig stijve vloer laat stuiteren doen ze volgens mij toch echt precies hetzelfde.  ;D
Ik bazel maar wat.

Knor

#40
Quote from: bert stoltenborg on July 12, 2018, 12:34:20
Tja, bij Jiskefet zouden ze zeggen: Bepaal jij dat?  ;D

Nee. Dat doet de klant / eigenaar van de ruimte.
Ergens ligt de norm voor thuis, en dat is simpelweg een andere dan die welke bij professionele werkomgevingen is gesteld. Hier komt namelijk de subjectieve voorkeur van de eigenaar om de hoek kijken, een fenomeen dat waarachtig echt bestaat in deze wereld!
Dus bepalen: niet echt. Wel vertalen...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

RalphH

Hebben die personen dan allemaal beide type ruimtes ondervonden? Ik ben zelf nl van mening dat ik gedempt prefereer, maar heb geen vergelijk (zelfde ruimte apparatuur en opstelling) gehoord welke bijv met diffusie behandeld is.

Dwalen wel weer wat af van china zo ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Knor

#42
Quote from: RalphH on July 12, 2018, 13:00:18
Hebben die personen dan allemaal beide type ruimtes ondervonden? Ik ben zelf nl van mening dat ik gedempt prefereer, maar heb geen vergelijk (zelfde ruimte apparatuur en opstelling) gehoord welke bijv met diffusie behandeld is.

Dwalen wel weer wat af van china zo ;D

Ralph, gedempt is iets anders dan overgedempt. Dat laatste vindt bijna niemand prettig.
Wanneer reflecties beheerst worden ben je al een heel eind. Heel het leven zit vol met geluid dat van alle kanten op je af komt, gereflecteerd en indirect, ook levende muziek, en er is geen enkele reden om al die levendigheid uit je muziekruimte te bannen. Dat doen ze in grotere muziekruimtes ook niet. Wel in meetruimtes en werkomgevingen, waar het aankomt op het elimineren van reflecties om andere redenen dan muzikale beleving.

Doorgaans heeft een muziekliefhebber die thuis begint met aanpak van akoestiek al een hele weg achter zich. Een weg van aankopen, upgraden, tweaken en modificaties van hardwaredingen -- dingen met knopjes en glamour.
Tegen de tijd dat ie begint met glamourloze akoestiek heeft ie wel degelijk een goed beeld gekregen van wat hij zelf akoestisch prefereert in de thuisomgeving -- niet zijnde een werkomgeving waar strenge normen gelden, maar een chillspaceloungeplek om in tot rust te komen met geluid dat aanstaat, niet tegenstaat.

Het is aan de persoon die hem hierin adviseert of begeleidt om zijn subjectieve wensen te vertalen naar concrete maatregelen.

Bij het ontwerpen van een professionele werkomgeving zijn normen en regels veel meer op de voorgrond, terwijl subjectiviteit en beleving nauwelijks een rol spelen.
Het lijkt niet veel voor te stellen, maar dit cruciale verschil zorgt voor een even cruciaal verschil in aanpak en uitwerking.

Voor wat betreft "het ondervinden van diffusie": het was al nooit moeilijk om daarmee te experimenteren, alvorens het al of niet definitief te willen integreren in je muziekomgeving.
En nu is het nog steeds niet moeilijk, aangezien er een hele serie zelfbouw diffuserontwerpen online staat die je zo kunt bouwen om e.e.a. uit te proberen.
Het kost je dan een paar tientjes mdf, maar geld uitgeven doe je sowieso al de hele tijd in de (lange of korte) aanloopfase naar rust in deze hobby dus dat beetje kan er nog wel bij...  ;)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Geert (gvc)

Quote from: Knor on July 12, 2018, 12:17:19
Dit gaat over muziekruimtes thuis, niet over professionele werkomgevingen.
Er is zoiets als " voldoende absorptie" en dat is niet hetzelfde als overdemping waardoor alles dood slaat en de muziek wordt weggenomen.
Wat dan overblijft is dat kale zielloze geluid waar professionals graag mee te maken hebben en wat ongetwijfeld nuttig is voor hun werk, maar niet om naar te luisteren als liefhebber van muziek...
Professionals luisteren niet in overgedempte ruimtes, wat zij horen moet representatief zijn voor hoe de luisteraar (klant) het te horen gaat krijgen. Bepaalde opnameruimtes (en niet regelruimtes) kunnen wel overgedempt zijn zodat de akoestiek niet in de weg zit van het verdere creatieve proces.

Alle akoestiek kennis komt trouwens uit professionele toepassingen, dus dat is altijd relevant.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: Knor on July 12, 2018, 11:29:29
:clapping: :xmas:
Sterker nog: zoveel absorptie neemt alle muziek weg uit je ruimte. Grote oppervlaktes en 50cm dik. Wat is daar eigenlijk het doel van?
Rond de absorbers kunnen planken aangebracht worden zodat hogere frequenties minder beïnvloed worden. Met spleten tussen natuurlijk, en zonder er een afgestemd systeem van te maken.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: bert stoltenborg on July 12, 2018, 11:52:38
Als absorptie in de ruimteovergangen wordt aangebracht krijg je extra absorptie in het laag. Waarom precies is volgens mij nog steeds onduidelijk, maar het is wel zo. Desart heeft dit opgetekend in bijgevoegd document. Edit: dat ik dus niet mag toevoegen :-).[/qoute].
Inderdaad waar ik naar verwees.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: bert stoltenborg on July 12, 2018, 11:52:38
Als absorptie in de ruimteovergangen wordt aangebracht krijg je extra absorptie in het laag. Waarom precies is volgens mij nog steeds onduidelijk, maar het is wel zo. Desart heeft dit opgetekend in bijgevoegd document. Edit: dat ik dus niet mag toevoegen :-).
.
Inderdaad waar ik naar verwees.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: RalphH on July 12, 2018, 13:00:18
Hebben die personen dan allemaal beide type ruimtes ondervonden? Ik ben zelf nl van mening dat ik gedempt prefereer, maar heb geen vergelijk (zelfde ruimte apparatuur en opstelling) gehoord welke bijv met diffusie behandeld is.

Dwalen wel weer wat af van china zo ;D
Het is niet of gedempt OF diffusie, het is EN. Beiden hebben hun eigen doel. Voor de gemiddelde woonkamer heeft demping van staande golven veruit de hoogste prioriteit. Diffusie zou ik in dat geval bijna fine tuning durven noemen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Quote from: Knor on July 12, 2018, 13:22:49Doorgaans heeft een muziekliefhebber die thuis begint met aanpak van akoestiek al een hele weg achter zich. Een weg van aankopen, upgraden, tweaken en modificaties van hardwaredingen -- dingen met knopjes en glamour.
Tegen de tijd dat ie begint met glamourloze akoestiek heeft ie wel degelijk een goed beeld gekregen van wat hij zelf akoestisch prefereert ...
Als ik de ontelbare akoestiek topics zie op talloze forums dan hebben de meeste mensen thuis wel door dat er iets niet klopt met de akoestiek, maar hebben ze geen flauw idee wat of hoe. Dat is niet denigrerend bedoeld, ieder zijn job. Die willen gewoon een oplossing voor een acuut probleem. Dat staat nog ver af van de akoestiek fine tunen conform persoonlijke voorkeur.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

RalphH

Quote from: gvc on July 12, 2018, 13:53:04
Het is niet of gedempt OF diffusie, het is EN. Beiden hebben hun eigen doel. Voor de gemiddelde woonkamer heeft demping van staande golven veruit de hoogste prioriteit. Diffusie zou ik in dat geval bijna fine tuning durven noemen.

Wat betreft laag waar staande golven een issue zijn, weet ik niet beter dan dat je die enkel kunt dempen (of eq toepassen in geval van pieken en waar demping niet mogelijk is of helpt).

Het doel van diffusie in een woonkamer zie ik gewoon nog ff niet. Logica zegt mij dat je dan het geluid gaat verstrooien en dus inderdaad "levendiger" gaat maken, maar daarmee wel de juiste weergave van de bron (cd/speakers) naar smaak gaat aanpassen.
Dit kan natuurlijk, maar ik ben van de insteek dat ik graag hoor wat de artiest beoogd heeft. Dit wel in de aanname dat de opname zo neutraal mogelijk is. Als het daar mis gaat, heb je voor elke cd een andere akoestiek nodig..
Smaken verschillen 8)

Quote from: gvc on July 12, 2018, 09:35:38
Schuim/Rockwool absorbers tegen wanden of in hoeken doen het veel beter dan de theorie doet vermoeden, dat us geweten. Ik heb er behoorlijk wat ervaring mee, ondersteund door heel wat metingen. Voor lage frequenties spreek je dan wel over een dikte in de ordergrootte van 50cm,  niet realistisch in de gemiddelde woonruimte.

Ik ben een paar weken geleden aan de sjouw gegaan met rockwool absorbers in de hoeken te plaatsen, uiteindelijk zelfs hele pakken en het resultaat was bedroevend (meettechisch dan). Had het idee dat het laag ieeeeets strakker was, maar in de metingen was dat haast niet zichtbaar.
Dit was dus in de hoeken, ik moet nog aan de gang met forse demping elders in de ruimte. Hoewel practisch uiteindelijk niet uitvoerbaar, wil ik toch wel weten of het wat doet.

Quote from: bert stoltenborg on July 11, 2018, 14:00:41
Dat is dus wat ik ook al zei.
Dat is gewoon natuurkunde.
Je oor is een drukopnemer, geen snelheidsopnemer.
Bij staande golven is het probleem dat het snelheidsmaximum/drukminimum (dus de nul waar je niks hoort) zich midden in de ruimte bevindt, en het is niet handig om daar een paar vierkante meter minerale wol neer te zetten  ;D
De hoeken zijn het alternatief. Daar gebeurt ook wel wat, maar minder effectief qua absorptie van staande golven.
 

En als zich langs de wanden nulls bevinden, kan demping op die plek (zoals ik het betreffende statement had gelezen) theoretisch elders in de ruimte op de luisterplek nog in wat positiefs resulteren? Het is een andere denkwijze tov hoeken dempen waar de energie het grootst is, maar ook dat lijkt dus nog niet geheel verklaard.
Ik ga het sowieso proberen, just for the sake of it. De pakken rockwool staan er toch nog.

Quote from: Knor on July 12, 2018, 13:22:49
Ralph, gedempt is iets anders dan overgedempt. Dat laatste vindt bijna niemand prettig.
Wanneer reflecties beheerst worden ben je al een heel eind. Heel het leven zit vol met geluid dat van alle kanten op je af komt, gereflecteerd en indirect, ook levende muziek, en er is geen enkele reden om al die levendigheid uit je muziekruimte te bannen. Dat doen ze in grotere muziekruimtes ook niet. Wel in meetruimtes en werkomgevingen, waar het aankomt op het elimineren van reflecties om andere redenen dan muzikale beleving.

Dat je niet moet overdempen begrijp ik inderdaad. Zodra het naar een dode kamer gaat neigen, ben je een stapje tever gegaan gok ik ;D. Maar die grens bereik je niet snel gok ik.
Heb redelijk wat demping in onze ruimte maar nog zat geluid om me heen uit een (goeie?) stereo opname. Ik doe dan de aanname dat ik naar de opname luister en niet naar de ruimte.
Ondanks de huidige demping, zit er bij bepaalde stemgeluiden nog steeds een vermoeiende schelheid in de ruimte (of de speaker, maar
betwijfel dat even). Dit doet mij vermoeden dat de kamer in iedergeval nog niet genoeg gedempt/behandeld is. Ook hier neig ik weer naar de oorzaak/plek van de verstoring te zoeken en deze te dempen en niet te verstrooien. Maar zoals je verderop al aangaf, wellicht is het gewoon iets wat geprobeerd moet worden. Heb alleen nog wel andere schroefprojectjes staan die voorgaan op een diffusor :).
De tientjes mdf maken het verschil niet inderdaad.

Quote from: gvc on July 12, 2018, 14:02:27
Als ik de ontelbare akoestiek topics zie op talloze forums dan hebben de meeste mensen thuis wel door dat er iets niet klopt met de akoestiek, maar hebben ze geen flauw idee wat of hoe. Dat is niet denigrerend bedoeld, ieder zijn job. Die willen gewoon een oplossing voor een acuut probleem. Dat staat nog ver af van de akoestiek fine tunen conform persoonlijke voorkeur.

Zelfs als je weet wat er mis is en hoe je dat dan wel wil hebben, ligt de oplossing niet altijd voor de hand. Hence het ontbreken van resultaat na het volstouwen van een paar hoeken met pakken rockwool teneinde hier het laag wat meer onder controle te krijgen.
Aan de andere kant mis ik dan inderdaad wel de professionele expertise en doe ook maar iets waarvan links en rechts aangegeven wordt dat het werkt. Voor de hogere tonen is dit redelijk eenvoudig, het laag blijft mij vooralsnog een hersenkraker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer