Chinese akoestische panelen

Started by sanderkevdw, July 10, 2018, 15:32:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sanderkevdw

Ik weet dat ik hier wel wat controverse zal veroorzaken, maar ik zie op bvb Wish.com een heleboel akoestische oplossingen voor een fractie van de prijs van de merkproducten.
bvb:
https://www.wish.com/search/bass%20trap/product/59089df8b42da32e3ae3d65e

Er staan bij een aantal van die dingen een dichtheid van 25kg/m³ wat identiek is aan bvb de Auralex variant. Zou het kunnen dat die dingen gewoon doen wat ze moeten doen maar voor een fractie van de prijs?

reza

#1
Ja maar...
Dit zijn geen echte, ze doen het dus anders :D
Waarschijnlijk wordt bij deze dingen het geluid in zijn geheel geabsorbeerd en zit je zonder dat je het weet in een kamer zonder geluid, met een beetje pech ook zonder licht..

Hoe duurder hoe beter, dat is namelijk altijd zo! ;)


Goeie post trouwens!
En dat is GEEN grap.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

RalphH

Hmpfff, een winkel waar ik me eerst aan moet melden alvorens wat te kunnen bekijken, jammer....

Maaaar back on topic ;D
Er zijn metingen gedaan goedkoop schuim vs commerciele oplossingen/minerale wol en het schuim kwam daar niet heel goed uit.. Ook fabrikanten geven doorgaans aan dat de absorbtiecoefficient onder de 150 Hz flink zakt en als basstrap dus niet heel geschikt is.

Dat gezegd hebbende.., heb ik zelf onlangs met wat pakken rockwool staan stuntelen en kan niet zeggen dat ik te spreken was over dat resultaat.
Deed nagenoeg niets (2 hoeken volgestapeld). Ikke confuus. Kan zomaar dat de dichtheid van de gebruikte wol toch wat te groot was. Dus dat minder, toch wat beter is. Heb ik enkel niet kunnen testen.

1 Forumlid heeft wel eens van die schuimblokken in de hoek gezet en meen zelfs ook gemeten. Deed inderdaad nagenoeg niets.
Aan de andere kant is dit spul wel zo goedkoop, dat je er gerust een een flink pakket van kunt laten komen, het hoog zal het sowieso wel wat aanpakken en dat is ook best prettig. Doet het in het laag ook nog wat, dan is het mooi meegenomen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Erik1977

Quote from: sanderkevdw on July 10, 2018, 15:32:52
Ik weet dat ik hier wel wat controverse zal veroorzaken, maar ik zie op bvb Wish.com een heleboel akoestische oplossingen voor een fractie van de prijs van de merkproducten.
bvb:
https://www.wish.com/search/bass%20trap/product/59089df8b42da32e3ae3d65e

Er staan bij een aantal van die dingen een dichtheid van 25kg/m³ wat identiek is aan bvb de Auralex variant. Zou het kunnen dat die dingen gewoon doen wat ze moeten doen maar voor een fractie van de prijs?
Leuke vondst, geen idee waarom deze dingen niet hetzelfde zouden doen als de dure varianten. Het is per slot voor rekening niet meer als een blok schuim  :D

RalphH

Van dergelijke absorbtie (duur f goedkoop) heb ik nog geen "in-room" metingen kunnen vinden die daadwerkeljjk een (groot) positief effect in het laag laten zien. Het zal elkaar dus wel niet heel veel ontlopen.

Las overigens vanmiddag een interessant topic ergens waar gesproken wordt over het behandelen van plekken in de ruimte waar nulls zijn en dus juist niet waar laag zich opbouwt (de hoeken). De eerste zou effectiever zijn.
Weer wat om te testen  ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Hoe behandel je een nul ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Sorry, absorbtie aanbrengen op een plek waar zich een null bevindt.
En dan niet op de luisterplek natuurlijk 8)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

sanderkevdw

#7
Ze hebben ook van die diffusor paneeltjes in China. (Iets minder dan 1 euro per paneeltje). Voor basabsorptie Zullen die inderdaad niet ideaal zijn, maar puur voor reflectie lijkt dit me goedkoper dan zelfbouw absorptiepanelen.

Binnenkort mijn betonkelder eens uitmeten en dan wil ik het misschien wel eens proberen.

Sowieso trouwens een leuke winkel voor goodies, zoek maar eens op Harry Potter of star wars

Knor

Quote from: sanderkevdw on July 10, 2018, 15:32:52
Ik weet dat ik hier wel wat controverse zal veroorzaken, maar ik zie op bvb Wish.com een heleboel akoestische oplossingen voor eeen fractie van de prijs van de merkproducten.
bvb:
https://www.wish.com/search/bass%20trap/product/59089df8b42da32e3ae3d65e

Er staan bij een aantal van die dingen een dichtheid van 25kg/m³ wat identiek is aan bvb de Auralex variant. Zou het kunnen dat die dingen gewoon doen wat ze moeten doen maar voor een fractie van de prijs?

Ja. Maar D25 - de densiteit op zichzelf - is geen kwaliteitscriterium, noch zijn de absorptiewaarden zelf een aanduiding voor kwaliteit. Je hebt die vorm van absorptie nodig, of niet. Als je het niet nodig hebt is zelfs het duurste schuim ongeschikt; als je die absorptie wel nodig hebt is zelfs het goedkoopste schuim geschikt.

Het gaat om de absorptiewaarden.
Als die correct zijn vastgesteld (volgens geldende norm) is dat wat de aankoop stuurt. De prijs is secundair, en wordt doorgaans door de uitvoering en afwerking mede bepaald.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Dirk

Quote from: RalphH on July 10, 2018, 17:07:06
Las overigens vanmiddag een interessant topic ergens waar gesproken wordt over het behandelen van plekken in de ruimte waar nulls zijn en dus juist niet waar laag zich opbouwt (de hoeken). De eerste zou effectiever zijn.
waar/welk topic?
ben benieuwd naar de onderbouwing van eea
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

RalphH

In dit topic bij post #47: https://www.avforums.com/threads/super-chunk-absorber-test-this-cant-be-right.1662218/

Druist ook een beetje in tegen wat ik in mn hoofd had.
Wellicht kan Bert hier nog wat zinnigs over zeggen als hij mee leest.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ralf67


fasteddie


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Knor

Quote from: RalphH on July 10, 2018, 21:57:39
Of knor, die zag ik al ff

Voor aanpak van echte problemen in het sublaag, zoals in dat topic rond 35Hz het geval is,  gebruik je bij voorkeur afgestemde elementen en geen schuimblokken of pakken minerale wol. Die doen het dan weer wel goed voor problemen daar net boven, dus vanaf 70Hz en hoger.
Dat is uiteindelijk de conclusie, samengevat, en ik kan er me helemaal in vinden.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

RicooCardoo

Aangezien het toch over schinese akoestiek gaat,

Zal dit dan hetzelfde werken als bijv. Een akotherm d40?
Geluidsisolatie Foam Studio Akoestische Geluid Behandeling Absorptie Wedge Tegel 30*30*5 cm
http://s.aliexpress.com/f6nEVniI?fromSns=Copy to Clipboard

sanderkevdw

Quote from: RicooCardoo on July 11, 2018, 07:46:23
Aangezien het toch over schinese akoestiek gaat,

Zal dit dan hetzelfde werken als bijv. Een akotherm d40?
Geluidsisolatie Foam Studio Akoestische Geluid Behandeling Absorptie Wedge Tegel 30*30*5 cm
http://s.aliexpress.com/f6nEVniI?fromSns=Copy to Clipboard

Ik zie de densiteit van die chinese tegel niet, maar vermoedelijk zijn er ook Chinese D40-varianten te vinden (en ik verwacht dat dit er inderdaad zo een is).
Mijn logica: zelfde materiaal, zelfde densiteit en zelfde vorm = zelfde werking.

Kjelt

Dit kun je nooit zo zeggen volgens mij.
Je wilt weten welk exact schuim en dichtheid gebruikt is bij beide producten, iets dat de fabrikanten waarschijnlijk niet zullen vertellen.
Andere mogelijkheid is aanschaffen en testen.
Let op laatst heeft China nog een waarschuwing gehad omdat het illegale drijfgassen gebruikt bij de schuim en isolatie productie, lijkt me wel iets om mee te nemen.

Mijn ervaring met andere chinese producten en ik heb het afgelopen half jaar zo'n €3k uit China laten komen aan sensoren, motoren, drivers, bouten etc. etc. dat het erg verschilt per leverancier/producent. Er zitten hele mooie goede producten tussen sommige die dan ook niet echt heel veel goedkoper zijn dan via andere kanalen en er zit bagger tussen wat je eigenlijk direct in de kliko kunt sodemieteren en er zit namaak tussen (is me dus ook twee keer overkomen maar wel mijn geld terug gehad).

sanderkevdw

Quote from: Kjelt on July 11, 2018, 09:01:31
Dit kun je nooit zo zeggen volgens mij.
Je wilt weten welk exact schuim en dichtheid gebruikt is bij beide producten, iets dat de fabrikanten waarschijnlijk niet zullen vertellen.
Andere mogelijkheid is aanschaffen en testen.
Let op laatst heeft China nog een waarschuwing gehad omdat het illegale drijfgassen gebruikt bij de schuim en isolatie productie, lijkt me wel iets om mee te nemen.

Mijn ervaring met andere chinese producten en ik heb het afgelopen half jaar zo'n €3k uit China laten komen aan sensoren, motoren, drivers, bouten etc. etc. dat het erg verschilt per leverancier/producent. Er zitten hele mooie goede producten tussen sommige die dan ook niet echt heel veel goedkoper zijn dan via andere kanalen en er zit bagger tussen wat je eigenlijk direct in de kliko kunt sodemieteren en er zit namaak tussen (is me dus ook twee keer overkomen maar wel mijn geld terug gehad).

Er zit inderdaad veel verschil tussen. Maar dit is uiteindelijk PU schuim, kan je niet zo heel veel verkeerd mee doen. Als de dichtheid dan nog gelijk is, denk ik dat de enige variant nog de "poreusheid" kan zijn (maar dat heeft volgens mij weinig effect op akoestiek).

Bij elektronica is dat natuurlijk al een ander verhaal, kwaliteit van solderen, detail van afwerking (slechte contacten...), ...

erik s.

Quote from: sanderkevdw on July 11, 2018, 09:11:31
Er zit inderdaad veel verschil tussen. Maar dit is uiteindelijk PU schuim, kan je niet zo heel veel verkeerd mee doen. Als de dichtheid dan nog gelijk is, denk ik dat de enige variant nog de "poreusheid" kan zijn (maar dat heeft volgens mij weinig effect op akoestiek).

Bij elektronica is dat natuurlijk al een ander verhaal, kwaliteit van solderen, detail van afwerking (slechte contacten...), ...
De specificaties van producten uit China moet je nogal eens met een korreltje zout nemen.
Zo zijn audio connectors van puur koper eigenlijk altijd van messing.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on July 10, 2018, 18:53:35
In dit topic bij post #47: https://www.avforums.com/threads/super-chunk-absorber-test-this-cant-be-right.1662218/

Druist ook een beetje in tegen wat ik in mn hoofd had.
Wellicht kan Bert hier nog wat zinnigs over zeggen als hij mee leest.

Wat zeggen ze dan? Ik kan niet al die eindeloze threads lezen, ik moet ook nog de kost verdienen  ;D.
Het is zo dat absorptie met schuim of wol (visco-elastisch) het meest effectief is in een snelheidsmaximum, dus in het midden van de ruimte. Daarom worden luidsprekerkasten nog wel eens met een dot dempingsmateriaal midden in de kast gedempt.
Absorptie met membranen, 1/4 lambda resonatoren of Helmholtzresonatoren doen het het best in het drukmaximum, alleen zijn die vrijwel onmogelijk goed af te stellen.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: sanderkevdw on July 10, 2018, 15:32:52
Ik weet dat ik hier wel wat controverse zal veroorzaken, maar ik zie op bvb Wish.com een heleboel akoestische oplossingen voor een fractie van de prijs van de merkproducten.
bvb:
https://www.wish.com/search/bass%20trap/product/59089df8b42da32e3ae3d65e

Er staan bij een aantal van die dingen een dichtheid van 25kg/m³ wat identiek is aan bvb de Auralex variant. Zou het kunnen dat die dingen gewoon doen wat ze moeten doen maar voor een fractie van de prijs?

Je koopt bij die Chinese shops ook een goede gitaar voor bijna niets. En ook dat feit zal door de muzikanten-die-alleen-dure-dingen-goed-vinden worden bestreden. Je moet alleen wel een beetje mazzel hebben, maar ik zou niet weten waarom dat schuim niet net zo goed/slecht zou werken als Auralex-spul.
Ik bazel maar wat.

RalphH

Quote from: bert stoltenborg on July 11, 2018, 13:11:40
Wat zeggen ze dan? Ik kan niet al die eindeloze threads lezen, ik moet ook nog de kost verdienen  ;D.

;D
Da's n beetje t probleem, er wordt
Een statement gemaakt, maar zonder echte onderbouwing:

I was at Genesis Technologies again yesterday and Neil mentioned I was talking cobblers on this thread so I thought I would share some interesting information
Placing absorbers like super chunks in the corners is completely the wrong place. Apparently absorption is highest where the energy is at it's lowest, so you want to place your absorbent material, i.e. a bale of rockwool in the first null, not in the corners.


Vroeg me af of t hout snijdt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Dat is dus wat ik ook al zei.
Dat is gewoon natuurkunde.
Je oor is een drukopnemer, geen snelheidsopnemer.
Bij staande golven is het probleem dat het snelheidsmaximum/drukminimum (dus de nul waar je niks hoort) zich midden in de ruimte bevindt, en het is niet handig om daar een paar vierkante meter minerale wol neer te zetten  ;D
De hoeken zijn het alternatief. Daar gebeurt ook wel wat, maar minder effectief qua absorptie van staande golven.
 
Ik bazel maar wat.

minplus

Als iets niet bevalt en je gaat een 0 dempen krijg je een 0,000000.
Wordt het ongetwijfeld 0,0000 beter van.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right