De Hifiveiling is nu live!

Started by hifiveiling, July 9, 2018, 16:52:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Criterionlover

Alle veilingen zijn openbare veiligen
T+A ; Sonos

hifiveiling

Quote from: Criterionlover on July 10, 2018, 11:11:04
Alle veilingen zijn openbare veiligen

Toppie we zijn al jullie feedback zo snel mogelijk aan het verwerken!

Wat kan er nog meer anders?

Marco66

Quote from: chansig on July 10, 2018, 11:10:51
Ebay niet hoor.

Gebruikt die (veilingmeester) ook een aflopende klok dan ?

Gr. Hans

Catawiki ook niet!
Geen vergelijk dit.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

hifiveiling

#28
Quote from: Marco66 on July 10, 2018, 11:19:39
Catawiki ook niet!
Geen vergelijk dit.

We gaan even kijken wat er gebeurt zodra deze veilingen zijn afgelopen. Als blijkt dat het niet prettig werkt kunnen we dit altijd nog aanpassen. Onze ervaring is dat een gemiddelde veiling nooit meer dan 15 minuten verlenging nodig heeft. Veelal veel minder. We zetten het nu op twee minuten, zodat er nog wel een eerlijke kans is voor alle deelnemers.

We nemen natuurlijk jullie feedback hierin mee.

Kjelt

Bij troostwijk en bva werkte het ook altijd zo. als iemand 1 seconde voor het einde een hoger bod ingaf werdt er met 5 minuten verlengd. Anders krijg je dat mensen geautomatiseerde biedingrobots gaan inzetten.
Bij bva/troostwijk beginnen de biedingen dan ook pas echt te lopen een aantal minuten voor het einde van de veiling.

hifiveiling

Quote from: Kjelt on July 10, 2018, 11:48:03
Bij troostwijk en bva werkte het ook altijd zo. als iemand 1 seconde voor het einde een hoger bod ingaf werdt er met 5 minuten verlengd. Anders krijg je dat mensen geautomatiseerde biedingrobots gaan inzetten.
Bij bva/troostwijk beginnen de biedingen dan ook pas echt te lopen een aantal minuten voor het einde van de veiling.

Klopt helemaal, dat is ook een van de redenen dat wij dit doen. We zouden het niet fijn vinden als iemand met een BOT het voor de echte bieder wegkaapt. Vandaar deze maatregel. Mocht het niet bevallen dan passen wij het aan.

J.A.F._Doorhof

Jongens
Probeer even je commentaar opbouwend te verwoorden. Dit is een sponsor die jullie forum mogelijk maakt en ook nog eens direct reageert en dingen aanpast.

Opbouwende kritiek is altijd welkom. Probeer het ook zo te houden aub. Elke startup heeft wat bultjes in het begin. Gezien het feit dat ze direct dingen aanpassen vind ik dat alleen maar positief. Dus benader het ook zo aub
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Koei

Jammer dat verzenden geen optie. Daarnaast zou een totaalprijs op basis van je bod ook mooi zijn om te zien.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Hannibal_

Ik vind het oneerlijk voor degene die net voor tijd het geluk had te bieden.

Robots kunnen, lijkt me, ook op andere manieren tegengegaan worden?

Ik vind het initiatief wel goed, zolang men transparant is over de producten en rechten.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Sopper

Quote from: Hannibal_ on July 19, 2018, 22:19:16
Ik vind het oneerlijk voor degene die net voor tijd het geluk had te bieden.

Robots kunnen, lijkt me, ook op andere manieren tegengegaan worden?

Ik vind het initiatief wel goed, zolang men transparant is over de producten en rechten.

Goed lezen: veiling wordt met paar minuten verlengd bij bod op het laatste moment.
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

paaj

#35
Leuk initiatief lijkt me. Wel is het me nu onduidelijk of het bod is wat je daadwerkelijk betaalt of dat er nog 21% btw en kosten overheen gaan. Niet netjes als dit op consumenten is gericht.

in AV:
QuoteEen Koper is aan Hifiveiling Veilingkosten verschuldigd. Hifiveiling verzendt aan de Koper een (pro forma) factuur voor de door de Koper aan Hifiveiling verschuldigde Veilingkosten en voor de door de Koper aan de Verkoper verschuldigde bedragen, één en ander te vermeerderen met BTW.
en:
QuoteBij de kavels is aangegeven of het een marge- of een btw goed betreft. Over margegoederen is de btw al voldaan. Wij brengen over deze artikelen dan ook geen btw meer in rekening, maar alleen een opgeld van 15%.


Rekenvoorbeeld BTW kavel:

Aankoop: € 100,00

15% opgeld: € 15,00

€ 15,00

21% btw: € 24,15

Te voldoen: € 139,15

Als ik ergens €100 voor bied ben ik niet blij als ik vervolgens €139 moet afrekenen...
Met grotere bedragen is het helemaal feest.


Doe het dan zoals Ebay: je biedt wat je ervoor over hebt en verborgen kosten zijn voor verkoper.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Hannibal_

#36
Quote from: Sopper on July 20, 2018, 08:31:44
Goed lezen: veiling wordt met paar minuten verlengd bij bod op het laatste moment.

Dat dacht ik inderdaad gelezen te hebben, en juist dat vind ik oneerlijk. Je stelt wel of geen tijdslimiet.

(Zit steeds je beestje van mijn iPad af te vegen 😉... lukt niet 🤔)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Marco66

Quote from: Hannibal_ on July 20, 2018, 10:35:08
Dat dacht ik inderdaad gelezen te hebben, en juist dat vind ik oneerlijk. Je stelt wel of geen tijdslimiet.

(Zit steeds je beestje van mijn iPad af te vegen 😉... lukt niet 🤔)

Precies, hoe vaak ga je dan verlengen?
Eind veiling is einde verkoop wat mij betreft.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

solitaire

absurd

Doet me denken aan die MP verkoper die zijn spul na het verkocht te hebben aan jouw toch nog de verkoop cancelled omdat hij bij een andere geïnteresseerde net iets meer kon krijgen ... Boy do we hate that.

Erg leuk initiatief dit, maar de scherpe randjes moeten er eerst nog wel even van af ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

Kjelt

#40
Dit gaat bij andere online veilingen anders net zo, al jaren.

Quote from: solitaire on July 21, 2018, 21:15:14
Doet me denken aan die MP verkoper die zijn spul na het verkocht te hebben aan jouw toch nog de verkoop cancelled omdat hij bij een andere geïnteresseerde net iets meer kon krijgen ... Boy do we hate that.
Hele andere situatie want dan heb je een overeenkomst.
Bij een veiling is er pas een overeenkomst als je het hoogste bod hebt gedaan en dit geaccepteerd is. Dat laatste gebeurt dus pas als er na het laatste en hoogste bod een bepaalde tijd niemand anders meer biedt.
Je kunt het ook omdraaien hoe vervelend is het als je graag iets wilt hebben tot bv €100 en je hebt drie seconden voor het einde het hoogste bod gedaan van 60€ en iemand biedt 61€ op de laatste seconde? Dan vis je langs het net terwijl je veel meer wilde bieden. Dit geeft de echt geinteresseerden de kans verder te bieden zodat het hoogste bod ook echt wint.

En dat je opgeld moet betalen en BTW dat is altijd het geval, of je nou bij Troostwijk iets koopt of bij Christies of Sothebies dat is waar de veilinghuizen hun mensen en infrastructuur van betalen.

Het lijkt wel alsof velen van jullie nog nooit aan een veiling hebben meegedaan?

solitaire

Quote from: Kjelt on July 22, 2018, 00:20:00
Dit gaat bij andere online veilingen anders net zo, al jaren.
Hele andere situatie want dan heb je een overeenkomst.
Bij een veiling is er pas een overeenkomst als je het hoogste bod hebt gedaan en dit geaccepteerd is. Dat laatste gebeurt dus pas als er na het laatste en hoogste bod een bepaalde tijd niemand anders meer biedt.
Je kunt het ook omdraaien hoe vervelend is het als je graag iets wilt hebben tot bv €100 en je hebt drie seconden voor het einde het hoogste bod gedaan van 60€ en iemand biedt 61€ op de laatste seconde? Dan vis je langs het net terwijl je veel meer wilde bieden. Dit geeft de echt geinteresseerden de kans verder te bieden zodat het hoogste bod ook echt wint.

En dat je opgeld moet betalen en BTW dat is altijd het geval, of je nou bij Troostwijk iets koopt of bij Christies of Sothebies dat is waar de veilinghuizen hun mensen en infrastructuur van betalen.

Het lijkt wel alsof velen van jullie nog nooit aan een veiling hebben meegedaan?

Dit gaat bij andere online veilingen anders net zo, al jaren (jij spreekt over 'brick and mortar' veilingen, denk ik ...).

Zelf meld ik me als (echt) geinteresseerde aan door een klein bod te doen ruim (dagen/weken) voor afloop van de veiling. Daarna doe ik niets, tot 5 a 10 seconden voor afloop van de veiling, dan geef ik mijn hoogste bod. Ik slaag (gokje) 3/4 van mijn biedingen (maar misschien betaal ik wel te veel ;), ben ik te 'geinteresseerd')
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Kjelt on July 22, 2018, 00:20:00
Dit gaat bij andere online veilingen anders net zo, al jaren.
Hele andere situatie want dan heb je een overeenkomst.
Bij een veiling is er pas een overeenkomst als je het hoogste bod hebt gedaan en dit geaccepteerd is. Dat laatste gebeurt dus pas als er na het laatste en hoogste bod een bepaalde tijd niemand anders meer biedt.
...

Een online veiling is afgelopen als het veilings-moment (resterende tijd = 0) daar is. Het hoogste bod op moment 0 is bindend. Overeenkomst lijkt me. Zo niet gooi het benoemen van een veilings-tijdstip en de aftelling er naar toe maar uit het raam.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Sirius666

Quote from: solitaire on July 22, 2018, 10:08:42
Dit gaat bij andere online veilingen anders net zo, al jaren (jij spreekt over 'brick and mortar' veilingen, denk ik ...).

Zelf meld ik me als (echt) geinteresseerde aan door een klein bod te doen ruim (dagen/weken) voor afloop van de veiling. Daarna doe ik niets, tot 5 a 10 seconden voor afloop van de veiling, dan geef ik mijn hoogste bod. Ik slaag (gokje) 3/4 van mijn biedingen (maar misschien betaal ik wel te veel ;), ben ik te 'geinteresseerd')

Het punt dat Kjelt maakt lijkt mij volkomen duidelijk. Het gaat om biedingrobots die een paar seconde voor het verstrijken een luttele euro (tot een ingestelde max) op het dan geldende hoogste bod gooien waarna er geen nieuwe biedmogelijkheid meer over blijft. Het lijkt mij sterk gezien jouw post dat jij dit ook met die eurootjes doet. Kortom: de goeden moeten zoals gebruikelijk onder de kwaden lijden. Kwestie van acceptatie. Maar vervelend is het zeker, dat absoluut.

Het lijkt mij dat de handelaartjes voor dit gezeik zorgen?

@Kjelt:

Is het niks om dit topic wat op te schonen? Er is met name sprake van ontwetendheid met de gebruikelijke vervuiling als gevolg.

solitaire

Quote from: Sirius666 on July 22, 2018, 13:35:57
Het punt dat Kjelt maakt lijkt mij volkomen duidelijk. Het gaat om biedingrobots die een paar seconde voor het verstrijken een luttele euro (tot een ingestelde max) op het dan geldende hoogste bod gooien waarna er geen nieuwe biedmogelijkheid meer over blijft. Het lijkt mij sterk gezien jouw post dat jij dit ook met die eurootjes doet. Kortom: de goeden moeten zoals gebruikelijk onder de kwaden lijden. Kwestie van acceptatie. Maar vervelend is het zeker, dat absoluut.

...


Biedingrobots vind ik ook niet fair, en maak ik dus idd. nooit gebruik van. Maar zoals oa. Hannibal zich ook al afvroeg kunnen die, lijkt me, ook op een andere manieren tegengegaan worden?
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Sirius666 on July 22, 2018, 13:35:57
...

Is het niks om dit topic wat op te schonen? Er is met name sprake van ontwetendheid met de gebruikelijke vervuiling als gevolg.


Tikje kleinerend, en kijk eens, de veiling zoals die er nu staat, dus pas afgelopen als de verkopende partij tevreden is met de prijs, is imo. een nogal gepredestineerde happening die ik daarom links zal laten liggen (discussies hierover bij herhaling sluiten sterkt mij in een reactie als deze). Ook al waardeer ik de veiling als een leuk initiatief en zal met belangstelling de ontwikkelingen volgen.

Hinterm Horizont geht's weiter.

Sirius666

Quote from: solitaire on July 22, 2018, 13:55:57

Biedingrobots vind ik ook niet fair, en maak ik dus idd. nooit gebruik van. Maar zoals oa. Hannibal zich ook al afvroeg kunnen die, lijkt me, ook op een andere manieren tegengegaan worden?

Járen terug gebruikte ik Ebay (enkel koop) met regelmaat en dan word je wel vrij vlotjes schijtziek van dergelijke bots. Anderzijds heb je het enigszins zelf in de hand en dat kaartte je zelf al aan: hoger bieden met het risico voor je gevoel teveel te betalen maar wel met vaker een positief resultaat als gevolg.

Het lijkt mij, daarin ben ik ontwetend :D, dat je het e.e.a. qua bots technisch uit kan sluiten?

Quote from: solitaire on July 22, 2018, 14:06:28

Tikje kleinerend, en kijk eens, de veiling zoals die er nu staat, dus pas afgelopen als de verkopende partij tevreden is met de prijs, is imo. een nogal gepredestineerde happening die ik daarom links zal laten liggen (discussies hierover bij herhaling sluiten sterkt mij in een reactie als deze). Ook al waardeer ik de veiling als een leuk initiatief en zal met belangstelling de ontwikkelingen volgen.

Dat is nu juist het ding. De veiling wil het eerlijk houden door max 20x te verlengen als er vlak tegen het einde geboden wordt. Nu mijn vraag of dat vanaf een minimale verhoging is...

Als jij nl. tegen het einde biedt dan is dat niet met slechts 1 euro hoger. Als jij er €25 bovenop gooit dan zou ik wel degelijk vraagtekens bij een verlenging zetten.

paaj

Ebay is juist een mooi systeem: geef je maximumbod en dan regelen zij de tussenbiedingen. Dan kan een bot wel op t laatst binnenvallen maar die moet dan toch meer bieden dan je zelf gedaan zou hebben.
Anders werkt dit systeem met uitstellen ook prima, maar dan moet je er een kwartiertje voor uittrekken.

Ik vindt wel de vergelijking met troostwijk (allemaal kraa wagens?) en de andere veilinghuizen wat vreemd omdat die volgens mij toch meer op handelaren zijn gericht, of verkoop prive aan prive/handelaar.
Hier is het restpartijen van winkels aan consumenten.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

chansig

Alles draait om geld...idem deze site. Het verlengen is/was echt niet omdat men het zielig vond voor de bieder die het net af zou leggen tegen de autobot. Maar een minimum prijs is prima...in ieder geval meer transparant dan 20 keer een veiling verlengen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hifiveiling

Bedankt voor alle reacties. We zijn nu een paar weken bezig en we zien gemiddeld dat een veiling 2-3 keer een verlening krijgt in de laatste minuten. Wij denken dat dit heel acceptable is. Ons is ook opgevallen dat er meerdere keren in de laatste 2 seconden is geboden. Dan is is het wel zo fijn dat je dan nog even de tijd hebt om te reageren, zoals hierboven ook beschreven is het een beetje jammer dat je net in die ene seconden iets mist.

Het technisch tegen gaan van bots is een hele lastige, dat is een beetje een kat en muisspel, we vinden deze optie tot nu toe prettig werken.

Ps. er lopen weer een paar mooie kavels af, diverse TVs en speakers. https://www.hifiveiling.nl/