Akoestische tegel onder luidspreker. Maar wat?

Started by Worf, July 1, 2018, 17:56:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Worf

Ik wil luidsprekers op een tegel zetten ook al omdat ik een houten vloer heb. Op foto's van luidspreker besprekingen zie je wel eens een soort matjes waarop de speakers op spikes staan. Maar hoe heet zoiets en waar koop je zoiets?

Ralf67


Worf

Nee, echt een soort van tegel, plateau waarop de speakers staan. En zo te zien niet heel dik.

chansig

Waarom moet je speakers op een tegel omdat ze een houten vloer staan ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rowdy

 Geen tegels, maar Valhalla Technology:
http://hifisupply.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000060&lang=nl
Ik gebruik het tussen mijn monitor luidsprekers en stands.

Worf

#6

Ja, dat van  auralex lijkt erop. Kreeg ook een tip voor Belgisch hardsteen.

Ralf67

En heb je iets meer € te besteden, dan graniet.

Gebruik ik al jaren op een zwevend gelegde houten vloer.

Worf

Hoe heb jij die granieten tegel op de vloer liggen? Bedoel, wat ligt er tussen om de vloer niet te beschadigen en staan de speakers wel stabiel genoeg?

denoontje

Mooie steen laten maken bij stenenboer, viltjes eronder speakers met spikes erop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ralf67

idd filtjes eronder om vloer tebeschermen.

Sirius666

Quote from: Worf on July  2, 2018, 10:08:13
Hoe heb jij die granieten tegel op de vloer liggen? Bedoel, wat ligt er tussen om de vloer niet te beschadigen en staan de speakers wel stabiel genoeg?

Zet je speakers ook op 3 ipv 4 spikes (indien mogelijk), stabiliteit verzekerd  ;)

denoontje

Quote from: Sirius666 on July  2, 2018, 11:11:42
Zet je speakers ook op 3 ipv 4 spikes (indien mogelijk), stabiliteit verzekerd  ;)

Ip ja, maar kans dat ze sneller omvallen bij een tikkie is wel groter [emoji848]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sirius666

Quote from: denoontje on July  2, 2018, 19:59:04
Ip ja, maar kans dat ze sneller omvallen bij een tikkie is wel groter [emoji848]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Die kans is er zeker maar dat valt m.i. reuze mee. Het staat (bij mij) behoorlijk stabiel.

bert stoltenborg

https://www.monacor.nl/producten/behuizingontwerpen/vnr/121630/

Doordat er verschillende diktes en lengtes nopjes onder zitten ontkoppelt dit een hele range aan gewicht en als je echt zware speakers hebt koop je twee pakjes.
Ik kan je verzekeren dat dit meer zin heeft dan die maffe spikes.
En je kunt deze dingen ook onder die tegel leggen als je die graag wilt gebruiken.  :D :D
Ik bazel maar wat.

Ralf67

Leuke adviezen, maar waar speelt meneer stoltenberg zelf eigenlijk mee thuis ?

br@m

Ik heb bij de hornbach twee granieten terrastegels gekocht van 40x60 cm, ongeveer een inch dik. Verder 8 zogenaamde tegeldragers van granulaatrubber.

Dit alles kostte mij ongeveer drie tientjes. Die tegels zijn trouwens enorm zwaar maar dat doet er verder niet toe.

De tegels liggen op de vloer, op de hoeken ondersteund door de tegeldragers. Op de tegels staan de speakers op hun spikes, netjes afgesteld. De speakers staan zeer stabiel.

De reden dat ik vrij grote tegels gekozen heb is dat de speakers daardoor beschermd zijn tegen de stofzuiger, de dweil en vergelijkbare bedreigingen door de schoonmaakster.

De footprint van de speakers is ongeveer 30x45cm zodat de tegel rondom zo'n 5cm ruimer is dan de speaker.

Kost weinig en voldoet goed.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

denoontje

Quote from: Sirius666 on July  2, 2018, 20:46:33
Die kans is er zeker maar dat valt m.i. reuze mee. Het staat (bij mij) behoorlijk stabiel.

Staat wel stabiel en stevig (goede drukverdeling en makklijker afstellen), maar een tikje bij stofzuigen icm niet de 2 voorhoeken ondersteund (alleen midden voor) door een spike was tikkie tegen de muur :X.




RalphH

Quote from: Ralf67 on July  3, 2018, 21:46:54
Leuke adviezen, maar waar speelt meneer stoltenberg zelf eigenlijk mee thuis ?

Staat mij vaag bij dat hij t thuis wel gelooft, maar kan me vergissen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

 :wow:
Quote from: Ralf67 on July  3, 2018, 21:46:54
Leuke adviezen, maar waar speelt meneer stoltenberg zelf eigenlijk mee thuis ?

Goeie vraag....ik zou antwoorden: met mijn kinderen. :tounge2:

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bert stoltenborg

Quote from: chansig on July  3, 2018, 22:29:14
:wow:
Goeie vraag....ik zou antwoorden: met mijn kinderen. :tounge2:

Gr. Hans

:D
Een jaar of wat geleden nog wel, maar nu zijn het van bromstemmen voorziene gameverslaafden die op de drempel van het zich elke dag moeten scheren staan.  ;D

Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

#21
Quote from: Ralf67 on July  3, 2018, 21:46:54
Leuke adviezen, maar waar speelt meneer stoltenberg zelf eigenlijk mee thuis ?

Thuis heb ik een vriendin die veel slimmer is dan ik en die, interesse in luidsprekers veinzend, mij liet zeggen dat je met een 4 inch woofertje en een Monacor tweetertje in een kastje van 2 liter een ultieme speaker kunt maken mits er een sub achter de bank staat. Dus raad eens waar ik thuis mee speel?  ;D
En het maakte me lang niet uit omdat ik in de tijd dat ik met luidsprekers bezig was zoveel slap gelul heb moeten aanhoren dat ik er wel klaar mee was.  ;D

Maar ik heb een paar jaar geleden toen ik in een studio werkte vier Eton woofertjes die de ton in moesten meegenomen. Ik had nog wat Stage Accompany 8520 bandjes in de kast liggen (ik zit al sinds onze middelbare school tijd met ex-chef R&D van SA Flip de Haan in bandjes) en dat heb ik op een avond in twee MDF-kasten geknoeid (die nog steeds afgewerkt moeten worden  ;D). En daarmee speel ik af en toe in mijn kantoortje, voornamelijk als ik muziek moet uitzoeken of opnemen. 
Genoemde Flip is nu mede-eigenaar/R&D-chef van Alcons Audio. Hij heeft al 20 jaar twee 8520's, 4 Eton mid-laag units en 4 woofers in de kast liggen waar hij nog steeds een systeem van moet bouwen. Hij 'speelt' met twee kastjes met een 17 cm Vifa en een Monacor DT-25N, die bij z'n PC staan. Wij zijn meer van die monteurs die het geen zak uitmaakt in wat voor auto ze rijden omdat ze weten dat het toch allemaal onzin is.  :D :D 
Ik bazel maar wat.