Dual 704 onderschatte draaitafel

Started by Helmuth, July 1, 2018, 10:20:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Helmuth

Goedemorgen,


Recent een oude Dual 704 van MP gekocht . Zag er moe uit.

Na het verwijderen van een sticker poets beurt en het polijsten van de kap was de tafel er weer top.  Een nogal 70ties look met het nep fineer. ;D

Ik heb de din connector om gebouwd naar RCA/cinch terminal met een aarddraad.



En wat een goed spelende tafel is het ik zeg een geheim tip voor mensen die een top draaitafel zoeken voor een bodem prijs.  Je moet zoeken naar een 704 dat is een half automaat of de dual 721 dat is een volautomaat.
Ik heb nog een Thorens td124 met rb300 arm en een Technics SL1700 als reverentie materiaal.


Ik heb er nog twee beugeltjes bij gekocht om elementen te kunnen wisselen die imitatie beugeltjes maken heel slecht contact, echt beroerd. maar als ze wel contact maken werkt het gewoon.
Het slechte contact word veroorzaakt door de grote speling in horizontale richting van het veer contact waardoor die sluiting of geen contact maakt.

Bij mijn tafel zat een juweeltje van een element een orthophon VMS30 mk2.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#1
De orthophon VMS30 mk2 is een flux type. Een variant daarop gebruikt grado ook.

De vms30 was het top model ze specificeren zelfs nog dat de diamant lichter is toppertje.

https://www.ortofon.com/vms-cartridges-p-614


De hedendaagse uitvoering is de M2 Bronze van orthophon. Zit dezelfde naaldboom in, en de specificaties komen ook redelijk over een.

Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#2
Wat is nu bijzonder aan de 704.

Het is een direct drive systeem met een motor centraal op de as van het plateau net als de technics draaitafels sl1200,sl1900,sl1700 varianten.

De motoraandrijving is ook analoog.

Dan zit er een speciale toonarm in met resonantie demping op het gewicht.

Er zit een zoek hulp op voor het vinden van het begin van de groef.

Er zit VTA instelling op.

En zijdelingse krachten kan je ook compenseren.

En de automatische afslag is ook er handig.

En hij heeft een heel chic stroboscope randje aan de onderkant van het plateau.

Je kan de stofkap veer afstellen op de gewenste veer druk met duimwiel schroefjes, allemaal plastic fantastic maar het werkt als een tierelier.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

Na er mee gedraaid te hebben is mijn oordeel dat de Dual 704 zich kan meten met het topsegment van draaitafels. Hij is helemaal af.

Rumble cijfers van een technics SL1700 die ik zelf ook heb zijn beter, maar je hoort dat niet de rumble van de Dual 704 zit al onder de plaat ruis verdere verbetering kan je feitelijk niet horen.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

solitaire

'zoek hulp op voor het vinden van het begin van de groef'

hoe werkt dit ?



er zijn vaak juweeltjes te vinden vlak naast de mijn waarin iedereen zoekt ... dat blijkt wel weer :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

Barry2001

Leuk hoor, goede tip! Je zegt sticker poets beurt, wat bedoel je daamee? Poetsen / polijsten met sticker verwijderaar?

Helmuth

Quote from: solitaire on July  1, 2018, 11:17:39
'zoek hulp op voor het vinden van het begin van de groef'

hoe werkt dit ?



er zijn vaak juweeltjes te vinden vlak naast de mijn waarin iedereen zoekt ... dat blijkt wel weer :coffee:

Het werk heel simpel mechanisch het glij mechanisme in de arm lift heeft een kuiltje waar die in valt je kan voelen waar die zit. Dan staat die precies goed. Geniaal eenvoudig.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

Quote from: Barry2001 on July  1, 2018, 11:20:43
Leuk hoor, goede tip! Je zegt sticker poets beurt, wat bedoel je daamee? Poetsen / polijsten met sticker verwijderaar?

Sticker er voorzichtig af gepulkt was het meeste werk. Sticker verwijderbaar of aceton lost je plastic op doe dat niet!
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#8
Om helemaal het onderste uit de kan te halen kwam prijs performance adviseer ik een AT95 te kopen mijne was 28 euro op eBay.

En dan een Shibata stilus  bestellen voor de AT95 bij Jico in Japan kost 150 euro. Kun je zelf quadrafonie lp's afspelen zoals het hoort. De at95 kan nu microdetail uit de groef halen en heeft een goede push in het laag klinkt dynamischer dan de andere elementen en mooi helder vind ik altijd. Vinyl genot van het hoogste niveau voor een redelijke investering ik schat dat je voor 400 euro klaar kan zijn.
Ik bezit ook de Dyna vector DV20x2 low,  die klinkt anders dan de at95 maar ik zal niet zeggen beter dan de de at95. Maar de Dynavector kost 700 euro meer!
https://www.jico-stylus.com/advanced_search_result.php?search_in_description=1&keywords=at95+shibata&x=0&y=0

De 1500 euro die je nu bespaard hebt besteed je aan goede luidsprekers.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#9
Als je mij vraagt welk element moet je kopen voor het beste resultaat. Dan is mijn persoonlijke referentie element de Goldring 1042. Velen prijzen hem google maar en het is waar dat die erg goed is.

Super linieair en zuiver van klank de 1042 heeft een van de meest geavanceerde diamand vormen voor het aftasten van de LP.

De "Gyger S"





Je kan op de foto zien dat die een dun vlak heeft waarmee die in contact staat met de groef zodat hij meer detail kan aftasten en bij afslijten lang zijn vorm vast houd erg goed ontwerp van de stilus tip.


Daarbij heeft die een hoge output waardoor je een heel goede signaal ruis verhouding krijgt zodat je meer detail uit de groef haalt absoluut een uitblinker de Goldring 1042. Heeft een simpelzwart plastic behuizing maar wat een goed element!

https://www.whathifi.com/goldring/1042/review
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

brtram

Inderdaad de Dual 704 is een goede draaitafel om het vinyl draaien (weer) op te pikken.
Het model is niet zo gehyped als de bekende Technics en Thorens modellen en nog voor zeer schappelijke prijzen te vinden.

Quote from: Helmuth on July  1, 2018, 10:36:12

En hij heeft een heel chic stroboscope randje aan de onderkant van het plateau.

Doet het lampje het nog bij jouw draaitafel?  ;D
Kapot stroboscope lampje komt vaak voor bij de 704.
Lampje is, zover ik weet, niet meer te koop.

De Goldring 1042 is een uitstekend element, maar wel uit een totaal andere prijsklasse dan een AT95  ;) 

Helmuth

#11
Quote from: brtram on July  1, 2018, 20:40:34


Doet het lampje het nog bij jouw draaitafel?  ;D
Kapot stroboscope lampje komt vaak voor bij de 704.
Lampje is, zover ik weet, niet meer te koop.

De Goldring 1042 is een uitstekend element, maar wel uit een totaal andere prijsklasse dan een AT95  ;)

Het stroboscoop lampje is nu led.

Kan je bestellen bij DualFred in duitsland.
https://www.dualfred.de/Laufwerk/Elektronik/LED-Stroboskop-225321or-dt.html?XTCsid=3ghl2e52auc5sc420er2p518b5

Hij heeft ook groen en blauw
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#12
De plastic kap heb ik gepoetst met een poets machine en commandanten en ben begonnen me heel fijn nat schuur papier. Daarna met commandant.



Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#13




een van de mooiste die dual ooit gebouwd heeft. Dit is de Dual 721 volautomatisch.




Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Rowdy

Met welke hedendaagse modellen kun je deze platenspelers mee vergelijken?

Helmuth

#15
Quote from: Rowdy on July  3, 2018, 17:08:42
Met welke hedendaagse modellen kun je deze platenspelers mee vergelijken?
Pioneer PLX1000 of een PLX-500 Ik denk dat die in aandrijving en instelling mogelijkheden op de dual lijken. Alleen geen automatiek zover ik kan zien.
PLX500 heb je al voor 350 Euro. Een mooi product met usb en ingebouwde RIAA alle mogelijkheden die je zou willen uitproberen kun je zijn mee spelen.

Je moet natuurlijk gaan voor de PLX1000 het top apparaat van pioneer als het je hobby is. Heeft veel betere rumble cijfers die zijn vrijwel gelijk aan de dual 704. (De PLX500 is dan toch echt een klasse lager.)  Ziet er erg goed uit de 1000 kost 730 euro. En zonder franjes als ingebouwde versterking. Dus je moet nog een mooie RIAA kopen of versterker met Riaa.



Een platenspeler is een mechanisch apparaat met rumble van de aandrijving, resonanties in arm en element. Bekabeling in arm. Allemaal factoren die tot verschillen lijden.

Ik denk dat de pioneer een echte draaitafel is zoals ze in eind jaren 70 en beginjaren tachtig gebouwd werden.
https://www.pioneerdj.com/en-gb/product/turntable/plx-1000/black/overview/

Mooie lange arm, de klank word vooral bepaald door het element. Zou een orthofon m2 met fineline of een shibata tip wel goed in klinken.
filmpje https://www.youtube.com/watch?v=aCkbBVATUPs


Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#16
De mijne met een gladde mat die van een andere dual komt



Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

solitaire

Ziet er erg fraai / strak uit !


BTW een omschrijving hoe krassen uit een kunststof kap te krijgen: http://www.plasweld.com.au/how-to-remove-scratches-from-acrylic-perspex/  Dit werkte voor mij perfect op m'n luidsprekers.
Hinterm Horizont geht's weiter.

patsijb


Helmuth

#19
Dank je wel




Juweeltjes kunnen betaalbaar zijn.



De direct drive  motor op de as.


De generator voor de motor.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

naish123

Naar aanleiding van dit topic mijn Dual 721 weer van zolder gehaald.
Fantastische speler! Blijft mooi om vinyl te draaien.
Ik heb er al jaren een Shure 97xe in zitten en vraag me af of ik dit element moet upgraden.

Helmuth

#21
Quote from: naish123 on October  1, 2018, 18:54:52
Naar aanleiding van dit topic mijn Dual 721 weer van zolder gehaald.
Fantastische speler! Blijft mooi om vinyl te draaien.
Ik heb er al jaren een Shure 97xe in zitten en vraag me af of ik dit element moet upgraden.
Ik heb de 97XE ook zit zeker meer in, een goede RIAA-preamp en element met een diamant vorm beter dan Elliptisch.

als het niet al te veel mag kosten probeer de AT95 echt een erg fijn pittig ding voor 28euro op eBay, en upgrade Shibata naald heb ik zelf ook. En ik luister er graag naar.
De 5X duurdere Dyna vector DV20x2 klinkt wel anders maar niet op een hoger niveau dan de AT met shibata wat mij betreft.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&ved=2ahUKEwjfysq2voTfAhV6QhUIHSSSCYgQFjAMegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fsnvinyl.co.uk%2FATN95-Audio-Technica-Shibata-Replacement-Stylus-AT-95&usg=AOvVaw2qpM2epdRbDsz4pRb-Yrv9
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#22
Wat is het verschil tussen de Dyna vector DV20x2 en de AT95 met shibata.

Dyna vector DV20x2 900Euro
AT95 28 Euro Shibata 160Euro

Laag:
Dynavector en wat minder gecontroleerde aangezette subbas.
AT95 geen mist de zware subbas maar meer kick in de bas, maakt afhankelijk van de muziek een fijne levendige klank.

Mid:
Dyna vector DV20x2  heeft wat zachter mid gebied waardoor het verder naar achteren klinkt als meer diepte in het geluid beeld.
AT95 super strak helder open midden gebied komt hierdoor meer naar voren. Erg duidelijk zuiver en open ik houd er van.

Hoog:
In het hoog doet de Dyna vector DV20x2 iets extra's in vergelijk met de AT, waarschijnlijk is dan de MC techniek toch superieur over magnetisch dynamisch.
De AT heeft in het hoog met de shibata naald het gat naar het hogere segment gedicht, al doet de dynavector het daar wat beter. Misschien voor klassiek is de Dyna vector dan de betere keus.

Conclusie:
Ik luister liever naar de AT95, over de hele linie heeft de klank van de AT meer mijn oren gestreeld dan de DV20x2 het midden gebied is gekunsteld bij de dynavector jammer.
Bij de AT 95 is het midden gebied juist zo aantrekkelijk door de openheid en dan nog de dynamische bas maakt het een aantrekkelijk element. En een top prijskwaliteit verhouding als er een shibata naald in zit. :clapping: kan je geen buil aanvallen. Standaard mist de AT95 de verfijning van de shibata naald. En het is geen toeval dat er een shibata stylus voor de AT95 te koop is, in deze combinatie is er niet veel meer te vinden op vinyl.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#23
Ik speel nu met de dynavextor via een een Luhndahl transformator.

Dat heeft de klank verbeterd maakt het laag strakker en de achtergrond donkerder wat voor meer detail zorgt en de transformator zorg voor een meer 3D beleving in het geluid beeld. Het hoog is ook aangenamer.
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Nicolaas2018

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus even voorstellen: Nico, al over de 50 en sinds kort weer bezig met analoge muziek.

Cassettedeck: TEAC V-5000
En - naar aanleiding van dit artikel - een Dual 704 - zwarte uitvoering.
Deze is voorzien van een Nagaoka JT322 met shibata geslepen naked diamond - voor de rest standaard.
Alhoewel, ik heb er sinds vanmiddan een nieuwe 4mm dikke acrylkap op zitten, staat erg mooi en een stuk minder "seventees".

Bij deze wil ik de auteur van deze post "Dual 704 onderschatte draaitafel" enorm bedanken!
Ik ben ontzettend blij met deze draaitafel: fantastisch geluid, in vele gevallen beter dan de gelijknamige cd, ik geniet er echt enorm van en ben helemaal terug met analoog!!!

Het standaard snoertje vervangen en cinch aansluitingen maken lijkt me wel wat (net zoals een aansluiting voor een goede voedingskabel....) maar dat gaat mijn expertise
te boven, dus dat zie ik nog even aan.

Nogmaals bedankt!!!

Groet,
Nico