Dual 704 onderschatte draaitafel

Started by Helmuth, July 1, 2018, 10:20:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dolby

Welkom Nico,
Leuk om te lezen dat je na aanleiding van dit draadje weer plezier hebt in het beluisteren van analoge muziek.

naish123

Vandaag een mooie Dual 704 met het originele Shure element opgehaald.
1e eigenaar met alle boekjes, garantiebewijs etc.
Ik ga de kap wel vervangen door een nieuwe.
Heeft 25 jaar op zolder gestaan dus de ligt zit vast. Vanavond naar mijn Dual adresje brengen. Erg blij mee.


naish123

#27
Van het weekend de Dual 704 weer opgehaald. Deze is nagekeken, schoongemaakt en afgesteld. Speelt fantastisch in vergelijking met mijn 721. Ondanks dat het bijna dezelfde draaitafel is maar met het originele element, speelt echt een klap beter.

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

naish123

Quote from: i2Paq on March 25, 2019, 16:54:43
Geniet er van!
Thanks! Dit echt genieten. Nog niet meegemaakt dat een platenspeler zo goed klonk.

Dolby

Dat is mooi. De elementen kunnen nogal een verschil maken. Het afstellen ervan ook.

PuNkEnStEiN


Mooie speler hoor...
Als ik jouw draaitafel vergelijk met veel spul wat nu te koop is, heeft zo'n "ouderwetse" Dual toch wel even wat meer klasse.  ;)
Quad 99CDS ♦ Quad 99FM ♦ Quad 99PRE ♦ Quad 99POW ♦ Quad 21L2 Dual CS420 Synology DS215+ Squeezebox Touch DacMagic ♦ DacMagic Plus ♦ DacMagic XS Shure SRH840

Helmuth

#32
Quote from: Nicolaas2018 on February 12, 2019, 16:53:37
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus even voorstellen: Nico, al over de 50 en sinds kort weer bezig met analoge muziek.

Cassettedeck: TEAC V-5000
En - naar aanleiding van dit artikel - een Dual 704 - zwarte uitvoering.
Deze is voorzien van een Nagaoka JT322 met shibata geslepen naked diamond - voor de rest standaard.
Alhoewel, ik heb er sinds vanmiddan een nieuwe 4mm dikke acrylkap op zitten, staat erg mooi en een stuk minder "seventees".

Bij deze wil ik de auteur van deze post "Dual 704 onderschatte draaitafel" enorm bedanken!
Ik ben ontzettend blij met deze draaitafel: fantastisch geluid, in vele gevallen beter dan de gelijknamige cd, ik geniet er echt enorm van en ben helemaal terug met analoog!!!

Het standaard snoertje vervangen en cinch aansluitingen maken lijkt me wel wat (net zoals een aansluiting voor een goede voedingskabel....) maar dat gaat mijn expertise
te boven, dus dat zie ik nog even aan.

Nogmaals bedankt!!!

Groet,
Nico

Ziet er strak uit nico.

Als je er cinch aan maakt moet je intern bij het aan sluit blokje de aard verbinding naar het frame los maken van het element. En daar de aarddraad aan verbinden die aan je versterker komt.

https://www.vinylengine.com/turntable_forum/download/file.php?id=8772&t=1

Zie het draadje dat de twee massa's van het element doorverbind naar het frame. Die moet weg tussen de element draden en het frame. En verbind dan een extra draad aan het frame die komt aan de massa schroef van de versterker.

Als je die verbinding niet apart laat lopen heb je meer brom. Dus ook met de originele din stekker!
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Helmuth

#33
Quote from: naish123 on March 13, 2019, 15:53:09
Vandaag een mooie Dual 704 met het originele Shure element opgehaald.
1e eigenaar met alle boekjes, garantiebewijs etc.
Ik ga de kap wel vervangen door een nieuwe.
Heeft 25 jaar op zolder gestaan dus de ligt zit vast. Vanavond naar mijn Dual adresje brengen. Erg blij mee.



Het is echt een topper

Wat ik al eerder schreef ik bezit een technics sl1700.
En een Thorens  TD124 die voor 1500 euro verkocht worden , de dual doet er niets voor onder heeft zelfs nog lagere rumble. Ik gebruik de 704 het meest gewoon omdat die prefect klinkt en handig is IVM de automatische afslag.

Op de horens zit het low output MC element en de dual draait met de AT95  shibata combinatie. Hier een filmpje van de AT95 in actie gemaakt met de mobiel. https://youtu.be/E_rlOkwOKQk
Met vriendelijke groet Helmuth     (  ( (( STEREO )) )  )

Lvis

Dag mensen, Ik ben net begonnen met mijn interesse in analoge muziek en dus ook platen/vinyl.
ik heb deze dual 704 op de kop kunnen tikken. Ik loop vast met hoe ik hem aan moet sluiten en hoe ik hem überhaupt kan laten lopen.
Er gaat geen lichtje branden en er gebeurd niks als ik hem in het stopcontact stop.
Ik wil hem aansluiten op mijn actieve monitoren via mijn audio interface. via jack . (zie foto's) kan iemand mij wat advies geven?

Met vriendelijke groeten,
Olle Elvis Zijlstra

Lvis

*toevoeging foto's

Vincent1960

het kan zijn dat je schakelaar niet bediend kan worden door oud vast gekoekt vet. Simpel gezegd.

Roelov

Een 704 is een halfautomaat. Die doen niks totdat je de arm opheft en naar de plaat toe draait ?

GuidoK

#38
Quote from: Helmuth on July  1, 2018, 10:36:12
Het is een direct drive systeem met een motor centraal op de as van het plateau net als de technics draaitafels sl1200,sl1900,sl1700 varianten.


Ok een oude quote en even op alle slakken zout leggen: het direct drive systeem van de dual 704/721/ea is niet zoals het systeem wat technics aanhield bij die varianten.
Dual had al sinds de 701 een coreless direct drive motor, terwijl technics dit onlangs pas met de nieuwe sl-1200gr/sl-1500C etc geïntroduceerd heeft.
Veel andere jaren 80 japanners hadden ook al een coreless motor, zoals sony met z'n linear BSL motor.
Allemaal om het zg. 'cogging' tegen te gaan (ff losstaand of dit fenomeen nou wel of niet bestaat)
Ik vraag me af of de dual 701 de eerste DT was met een coreless direct drive.


Technics sl-1200gr/sl-1000r/sl1500c coreless motor zoals deze in 2017 geïntroduceerd werd:







Dual 701 coreless motor zoals deze in ca. 1970 werd geïntroduceerd:





Als 2 druppels water, maar er zit bijna 50 jaar tussen  ;)
Ik heb zelf trouwens een Dual CS721.
Dat vind ik denk ik de beste uit de Dual stal. Dan heb je de zware EDS-1000 motor, maar wel met een arm waar bijv. de VTA in te stellen is (dat mist de 701)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Jumping Jack

Hier doet een dual 510 zijn kunstjes, ook met een at95e. Ik wil er wel eens een nieuwe plint en cover voor, Dualfred lijkt daarvoor de place to be. Iemand mss een ander adresje?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Jumping Jack

Na communicatie met "Dualfred", waaruit bleek dat hij nog maar één enkele plint op voorraad had, de knoop maar doorgehakt en besteld.

De speler heeft naast heel veel sentimentele waarde ook gewoon de kwaliteit om muziek te spelen, dus een esthetische upgrade is voor mij wel gerechtvaardigd.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

GuidoK

#41
Quote from: Jumping Jack on November 19, 2020, 12:38:52
Na communicatie met "Dualfred", waaruit bleek dat hij nog maar één enkele plint op voorraad had, de knoop maar doorgehakt en besteld.


Was je plint niet meer mooi dan?
Ik heb even in je topic gekeken maar daar lijkt kap en plint nog best goed eruit te zien?

(wel apart verloop van je audio verleden; vpi tafels, at oc9 en zelfs koetsu elementen, en nu een vintage dual 510 met at-95e)
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Jumping Jack

De kap is niet mooi meer hoor, mss niet zo zichtbaar maar ze staat vol krassen, vegen en een stuk half ingesmolten plastic.

De plint is de versie met de smalle houten strook en plastic onderkant. Zowel visueel als qua demping denk ik dat een volhouten plint een mooie upgrade kan zijn om dit oudje tot zijn volle recht te doen komen.

Ik had idd een "andere" set voordien, maar het stak mij ergens dat er voor zoveel geld stond te blinken, en ik maakte er voor mijn gevoel niet genoeg gebruik van. Vreemd genoeg draai ik nu terug veel vaker een lp  :lookaround:.
En eerlijk, ik mis niet veel hoor. Het blijft genieten.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

JohnnyD

Quote from: Helmuth on July  2, 2018, 21:26:15
De plastic kap heb ik gepoetst met een poets machine en commandanten en ben begonnen me heel fijn nat schuur papier. Daarna met commandant.





iemand die me eens kan uitleggen wat ik juist moet doen, ik wil dat ook eens proberen en zal de producten die Helmuth gebruikt ook aankopen, maar wil eerst weten hoe je juist wat mag doen, mag dit ook met de hand gedaan worden? bedankt Mvg. PS:een pb werd verstuurd naar Helmuth maar heb nog geen antwoord gekregen. 

eddy135

Ik zou zeker met de hand beginnen met fijn schuurpapier, als de krassen niet al te te diep zijn...
Begin ook vooral niet te grof, en koop gewoon eerst alleen Commandant 4...
Daar doe ik m'n kap ook af en toe mee, op de hand.  :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

John Wx

Altijd fan geweest van de DUAL 505/2/3/4 alleen om dat ik de headshell mooier vond maar qua metingen is hij minder dan een DUAL 7xx

Had altijd een DENON DL-160 eronder


mmmm kriebel de kriebel
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnnyD

Quote from: eddy135 on December 26, 2020, 10:20:23
Ik zou zeker met de hand beginnen met fijn schuurpapier, als de krassen niet al te te diep zijn...
Begin ook vooral niet te grof, en koop gewoon eerst alleen Commandant 4...
Daar doe ik m'n kap ook af en toe mee, op de hand.  :)

Bedankt Eddy, dat zal ik de volgende week eens proberen, de krassen zijn oppervlakkig,
Mvg Johnny.

LQA

De daul word nog wekelijks gebruikt naast de TD124

naish123

Ik heb last van een brom met mijn Dual 704. Vandaag maar de boel open gemaakt. Nou dat is niet heel fijn aangesloten. Dat moet opnieuw met een betere kabel. (Tips welkom)
Heeft iemand foto's of filmpje hoe je boel moet aansluiten en welke draadje je moet los halen bij rca.

hillie

Ik heb een dual 1229 op de kop getikt.  :satisfied: