Welke BK Subwoofer?

Started by sonsan, June 25, 2018, 19:49:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sonsan

Graag een advies van jullie.
Na jaren 2e hands Mordaunt Short subwoofers in gebruik te hebben gehad ben ik nu toe aan iets anders (lees beters). Ik gebruik mijn audio apparatuur hoofdzakelijk voor het afspelen van muziek, heel af en toe een film (90/10%)
Na veelvuldig diverse fora te hebben afgestruind ben ik er wel uit dat het een BK gaat worden. Prijs/kwaliteit verhouding schijnt erg goed te zijn.
Nu twijfel ik tussen de Monolith en de 400XXLS (met Peerless speaker). De Monolith is een basreflex, de 400 een gesloten sub. Ik lees dat sommige een gesloten beter vinden dan een reflex omdat die de snelheid van de muziek beter kan volgen. Maar die Monolith kan weer lager, tot zo'n 15 Hz, de 400 tot 20 Hz. Maar heb je dat wel nodig bij muziek?
Nu heb ik met beiden geen ervaring dus ik hoop dat er hier audioliefhebbers zijn die dat wel hebben....

Gebruikte speakers: Mordaunt Short Mezzo 6 front, Avant MS908 surr. , Mezzo 1 back surr., Avant MS905 center
Gebruikte receiver: Marantz SR7007
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

xlr8

Als het je puur om muziek gaat bij voorkeur een gesloten sub,  blijft vaker strak en  is (afhankelijk van plaatsing en ruimte) makkelijker te matchen met je fronts.
Welke speakers heb je en welke versterker?   Of je  bijvoorneeld 2.1  bass management van een AVR kan gebruiken of moet je via een stereo amp het signaal van de speakerterminals leveren of pre-out?  Zijn allemaal factoren.

Auto of signal sense is wel handig overigens ;)

sonsan

#2
Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn bericht aangepast (speakers en receiver)
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Ralf67


xlr8

#4
Quote from: sonsan on June 25, 2018, 20:09:26
Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn bericht aangepast (speakers en receiver)

Welke receiver ?

Die 20Hz. is overigens voor muziek ruim voldoende als je dat tenminste in je ruimte kan realiseren... je kan een Mustang met 420 pk op de achterwielen ook niks op een glibberig bospad bij wijze van spreken  ;D
Een goed afgestelde kleinere 10 inch gesloten sub  kan beter klinken op kortere luisterafsand dan een grotere gepoorte. Laatsgenoemde weer beter met HT icm grotere afstanden en ruimte (s).

Edit:  ok je hebt SR7007 toegevoegd.
Subwoofer pre-out van de Marantz uiteraard en even spelen met LFE of Main+sub zodat de sub in Pure Direct mode ook meedoet. Bij enkel LFE blijft ie mute

chansig

En andersom dan ook weer. Al met al wordt het dus een kwestie van goed afstellen. En waarom zou specifiek 20 Hz een probleem zijn in de ruimte ?

Zelf speel ik met de 200 van BK. Twee stuks en vult mijn speakers prima aan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

sonsan

Het zijn beide 12 inch speakers ( de 400 heeft een Peerless, schijnt een goede te zijn...), de 400 heeft een 400 W versterker, de Mono een 300W. De Mono heeft wel een veel grotere kastinhoud: 95 tegen 50 liter.
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

xlr8


sonsan

Ja, dat topic ken ik.... Ik heb daar dezelfde vraag gepost.
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Ralf67

Als oud BK dealer zeg ik het maar gewoon.
Voor HT gewoon voor de Monolith gaan  :D

Heb er zelf 2 staan .

sonsan

#10
Duidelijk antwoord! Ook als de HT meer voor muziek dan voor films wordt gebruikt?
Hoe is jouw ervaring dan met muziek?
Je hebt in ieder geval wel iets staan met zo'n Monolith... :-)
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

sonsan

#11
.
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Ralf67

#12
Voor puur muziek is de xxls400 echt beter.

Maar daar heb ik een derde en 4de subwoofer voor met dsp

Of de nieuwe BK  P12-300SB-PR
300 watt met 12 noch en 12 inch PR

We have designed the P12-300SB-PR to match our Monolith subwoofer for output but in a much smaller footprint.

sonsan

#13
Volgens BK zelf zou de XXLS400 meer geschikt zijn voor muziek dan de P12-300... Maar dit is weer een nieuwe die je laat zien. Met een 12inch front en een 12 inch radiator aan de onderzijde!
Tja, dat maakt de keuze niet makkelijker. Zo'n dikke Mono heeft wel iets, maar als de 400 beter voor muziek is. Of misschien toch de nieuwe P12-300SB-PR.....?

(Ik heb tot nu toe altijd gepoorte subs gehad.)
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Dirc

Ik heb de 200 en die integreert toch wel heel mooi en makkelijk. Heb de Monolith+ ook gehad in een andere woning. Integratie was moeilijker, ounch uiteraard meer.
Vind de 200 eerder een prettige aanvulling.

Ralf67

#15
Krijg deze week de nieuwe BK Double Gem binnen , en ga deze puur voor stereo gebruiken.

sonsan

Quote from: Ralf67 on June 25, 2018, 22:12:24
Voor puur muziek is de xxls400 echt beter.

Maar daar heb ik een derde en 4de subwoofer voor met dsp

Of de nieuwe BK  P12-300SB-PR
300 watt met 12 noch en 12 inch PR

We have designed the P12-300SB-PR to match our Monolith subwoofer for output but in a much smaller footprint.
Ik heb de specs van deze sub vergeleken met de XXLS400 en deze zijn identiek op de speakers na. De XXLS400 heeft 1 speaker van Peerless, de P12 2 speakers van een niet genoemd merk. Maar die laatste schijnt dus inderdaad tegen de Monolith aan te zitten v.w.b. punch. En het is een gesloten sub!
Ik denk dat de keuze gemaakt is.....:-)
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

sonsan

Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Ralf67

In de p12-300sb  en de P12-300sb-PR zie dezelfde woofer als in de standaard Monolith .

Maar welke wordt het nu ?

sonsan

#19
Ik ga na verwachting voor de P12-300SB-PR! (Nee, eigenlijk wel zeker...)

Komt gelijk de volgende vraag: wat is bij deze sub aan te bevelen, Superspikes of een Auralex Subdude?
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50


Ralf67

#21
Hoe is de vloer, laminaat, beton of tegels ?

Bij BK kan je vaak gelijk de Superspikes van Soundcare erbij bestellen.

sonsan

Laminaat op een betonvloer.
Ik meende gelezen te hebben dat het ontkoppelen van een sub het beste is. Spikes koppelen toch? Of doen de genoemde Superspikes dat niet?
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50

Ralf67

je hebt bij de P12-300sb-PR in elk geval een woofer of PR die Downfiring is.

dus je laminaat gaat trillen.

een 40x40 cm natuursteen tegel eronder werkt heel goed.

sonsan

Dus beter de Superspikes of een Subdude?
Ik kan een Subdude bemachtigen voor ong. €30. Op de Superspikes krijg je bij BK een korting van 25% en komen dan op €45.
Weet dus niet of de spikes of de Subdude aan te raden is.
Marantz SR7013 met AC Infinity Aircom T8  - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower2  - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear - MS Mezzo 5 center - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra LoRad MD06DC SPC mains block en Supra SPC kabels/stekkers - Panasonic 65ST50