Pieptoon door speakers bij aanzetten airco.

Started by Roderik, June 22, 2018, 17:52:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roderik

In de keuken hebben de wandcontactdozen wel aarde.
Dus met een verlengkabel de a/c daar even op aansluiten is natuurlijk een optie om even te testen.

Tjeb

Het is de elktronica die de compressor op en af laat toeren, de zogenaamde inverter. Deze kan idd een flinke hoeveelheid rotzooi het net op sturen als deze niet aan aarde ligt. Netfilter op je set heeft weinig zin als je geen aarde hebt. Ik vermoed dat het met randaarde opgelost is.

jossie

Quote from: Roderik on June 23, 2018, 10:33:13
In de keuken hebben de wandcontactdozen wel aarde.
Dus met een verlengkabel de a/c daar even op aansluiten is natuurlijk een optie om even te testen.
Je kunt het uiteraard even proberen. Randaarde uitstellen voor de airco is een minder goed idee, apparaten met een geaarde stekker moeten in een geaarde wcd.
Omni !

jossie

Quote from: Tjeb on June 23, 2018, 10:34:24
Het is de elktronica die de compressor op en af laat toeren, de zogenaamde inverter. Deze kan idd een flinke hoeveelheid rotzooi het net op sturen als deze niet aan aarde ligt. Netfilter op je set heeft weinig zin als je geen aarde hebt. Ik vermoed dat het met randaarde opgelost is.

Er is geen netfilter ter sprake geweest hoor als je op mijn mantelstroomfilter doelt.
Omni !

Roderik

Quote from: jossie on June 23, 2018, 10:53:46
Je kunt het uiteraard even proberen. Randaarde uitstellen voor de airco is een minder goed idee, apparaten met een geaarde stekker moeten in een geaarde wcd.

Ho, het is hoogstens om te proberen.
Als het dan weg is, weet ik dat het probleem opgelost is nadat er aarde op de wcd is aangelegd.
Als het probleem blijft moet ik verder gaan zoeken.

jossie

#30
Begrijp, ik Roderik, je gaf aan dat je TV ook geaard is, die moet ook in een geaarde wcd. Ik zou dat eerst in orde maken voordat je mogelijk verkeerde conclusies trekt.
Als de TV dan geaard is zal er een aardlus ontstaan met de coax kabel daarom stelde ik voor daarvoor meteen maar op zoek te gaan naar een mantelstroomfilter.
Omni !

Tjeb

Quote from: jossie on June 23, 2018, 10:55:53
Er is geen netfilter ter sprake geweest hoor als je op mijn mantelstroomfilter doelt.

Een netfilter is geen mantelstroomfilter dus ik begrijp de link niet helemaal.
Veel mensen gaan met filters klieren maar naar mijn idee kun je het probleem beter aan de basis aanpakken. TV hoeft geen aardlus probleem op te leveren dus ik zou me in eerste instantie richten op de airco en daarmee het randaarde verhaal.


jossie

We zijn het eens Tjeb maar een Mantelstroomfilter valt niet in de categorie klieren, nuttig dingetje, mogelijk zweeft de coax aarde in de meterkast aangezien het een ouder huis betreft. Daar kan een aardige stoorspanning op staan.
Omni !

Roderik

Inmiddels paar stopcontacten geprobeerd dmv een verlengkabel.
Conclusie, het storen is alleen van toepassing op de oorspronkelijke wcd. Alle anderen (dus ook de niet geaarde dozen) storen totaal niet.

Neemt overigens niet weg dat ik alle wandcontactdozen laat aarden hoor. Maar wel vreemd dat een andere niet geaarde doos geen problemen geeft.  :eh:

CZ79

Ander stopcontact zit Wellicht een andere groep
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jossie

#35
Ik schat in dat het probleem ontstond omdat je de airco en de tv in dezelfde geaarde verloopdoos had zitten, dan komt de storing van de Airco via de randaarde van de verloopdoos bij de TV terecht en dan vid de HDMI kabel in de receiver...

Edit...
Als ik naar je tekening kijk zit het toch anders, dan klopt mijn idee niet. Maar... er zijn al meer dingen gewijzigd in deze topic, ff afwachten... [emoji51]
Omni !

Roderik

Nee, alle HT apparatuur zit op een aparte stekkerdoos.

Mijn wcd heeft twee aansluitingen. Elke aansluiting heeft een aparte stekkerdoos. Een stekkerdoos voor mijn HT en een voor de a/c, een lampje en de oplader voor mijn harmony.

jossie

#37
Quote from: Roderik on June 23, 2018, 19:53:34
Nee, alle HT apparatuur zit op een aparte stekkerdoos.

Mijn wcd heeft twee aansluitingen. Elke aansluiting heeft een aparte stekkerdoos. Een stekkerdoos voor mijn HT en een voor de a/c, een lampje en de oplader voor mijn harmony.

Ok, had ik niet verwacht.

Nog even over aarding, apparaten met een geaarde stekker moeten in een geaarde wcd. Apparaten met een niet geaarde stekker (lampjes, adaptertjes, veel consumer electronics) hoeven dat uiteraard niet. Ik zou daarom niet alle wcd's laten aarden, kost best geld en is niet perse nodig. Enkele per ruimte is meestal wel genoeg Dat mag niet, geen of allemaal. In een ouder huis is het ook minder eenvoudig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Roderik

Ah oke!

Nou ja, als het echt honderden euro's kost zie ik het nut niet echt.
Woon hier al 15 jaar en heb er nog nooit 'last' van gehad.
Ik snap het nut wel vwb veiligheid hoor. En ik denk dat ik ook zeker een of twee wandcontactdozen laat aarden, maar als er gebroken moet worden dan gaat 'm dat dus ff niet worden.

Rowdy

Als je niet te ver van Oss woont wil ik je wel helpen om de aardedraad er in te trekken.

Sopper

#40
Quote from: jossie on June 23, 2018, 21:37:16
Enkele per ruimte is meestal wel genoeg. In een ouder huis is het ook minder eenvoudig.

Ik was in de veronderstelling dat dit niet mag.
Of alles aarde of niets (in dezelfde kamer)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

jossie

#41
Quote from: Sopper on June 24, 2018, 09:49:06
Ik was in de veronderstelling dat dit niet mag.
Of alles aarde of niets (in dezelfde kamer)

Nieuwe installaties moeten geaard zijn, oude hoeven niet te worden geaard (veranderd). Maar... een geaard apparaat hoort in een geaarde wcd.

Als je dus geaarde apparaten wilt gebruiken zul je wcd's moeten aanpassen. Ik zou niet weten waarom alle wcd's in die ruimte dan veranderd moeten worden. Nu weet ik het wel, moet wel.

Voor je eigen veiligheid én het juist werken van apparaten is de regel dus simpel: geaarde stekker? Geaarde wcd.
Omni !

Kjelt

Ik weet niet wat de NEN1010 vandaag de dag voorschrijft maar vroegah AFAIR als de groep een aardleiding had dan moesten alle wcds op die groep randaarde hebben.

jossie

#43
Quote from: Kjelt on June 24, 2018, 10:13:15
Ik weet niet wat de NEN1010 vandaag de dag voorschrijft maar vroegah AFAIR als de groep een aardleiding had dan moesten alle wcds op die groep randaarde hebben.

Als ze de centraaldozen open maken en er zit een aardedraad blijkbaar niet... als die ook niet in de centraaldoos zit weet ik het niet.

Bij renovatie moet ook alles geaard worden maar daar is hier geen sprake van. Online voorbeelden kom ik dit ook nooit tegen hoor als er een wcd geaard moet worden.

Een groep is meestal verdeeld over meerdere ruimtes, het kan natuurlijk geen kwaad om in elke ruimte in huis een geaarde wcd te hebben... dat mag niet, geen of allemaal.
Omni !

Roderik

Quote from: Rowdy on June 24, 2018, 07:28:16
Als je niet te ver van Oss woont wil ik je wel helpen om de aardedraad er in te trekken.

Nou, ik woon in Oss  ;D
Maarrr, als je het niet erg vind ga ik mezelf eerst even voor laten lichten bij een electromonteur.
Ik ga ook even mijn plaffoniere eraf schroeven om te kijken of daar aarde zit.

Thanks voor het aanbod en ik hou het zeker in gedachten  :worship:

Tjeb

https://www.elektra-info.nl/aarding.html;

QuoteDe combinatie van geaarde en niet geaarde systemen in één ruimte is niet toegestaan binnen de NEN 1010 norm. Namelijk bij STORING van een apparaat in een ongeaard stopcontact bestaat het gevaar dat bij gelijktijdige aanraking van een apparaat in een geaard stopcontact, je lichaam als aardegeleiding zal fungeren, en volledig onder stroom komt te staan.

In nieuwbouw wordt alles geaard uitgevoerd, in bestaande bouw is het aan te bevelen om alles te verbeteren naar een geaard systeem als dit nog niet zo is.

jossie

Oh jee, ik wist niet dat ze allemaal binnen een ruimte geaard moeten zijn. Excusez moi!

Postings aangepast.
Omni !

jossie

Het laat me even niet los...

Goed, een apparaat in een ongeaarde wcd heeft een fout en zet 230 Volt ergens op zijn behuizing. Als de installatie een aardlekschakelaar heeft en ik raak het apparaat aan met onvoldoende isolerende schoenen zal deze als het goed is mij beschermen zodra er meer dan 30 mA gaat lopen. Heb ik erg goede isolerende schoenen aan, gebeurt er niks maar sta ik wel onder 230 Volt spanning. Raak ik nu een geaard apparaat aan dat in een geaarde wcd zit, gaat er weer stroom lopen en zal de aardlekschakelaar ook ingrijpen. Dood ga ik waarschijnlijk niet...

Zit er geen aardlekschakelaar in het systeem ben ik helaas dood.

Nu zijn beide wcd's geaard, ik heb een ongeaard apparaat in de wcd zitten (dat mag), ding heeft toch een rare fout omdat er iemand in geknutseld heeft en er komt 230V op de behuizing. De geaarde wcd doet niks want de aardpennen zijn niet met het apparaat verbonden. De situatie is dus hetzelfde als boven, met aardlekschakelaar overleef ik het, zonder niet.

Nu steek ik een geaard apparaat in een geaarde wcd. Ding heeft een onwaarschijnlijke fout, sluiting naar de behuizing, aardlek springt onmiddelijk. Kan geen reden zijn.

Nu steek ik een geaard apparaat in een ongeaarde wcd (dat mag dus niet maar komt veel voor) wederom een fout, de behuizing staat onder spanning maar de aardlek springt niet zolang er geen 30 mA verschilstroom loopt. Raak ik 'm aan met/zonder isolerende schoenen en grijp ik naar een ander geaard apparaat, situatie is identiek aan eerste voorbeeld: met aardlekschakelaar overleef ik het, anders begrafenis.


Welke situatie zie ik over het hoofd buiten bovenstaande die deze regel voorschrijft?

Omni !

Rowdy

Ongeaarde apparatuur zijn dubbel geïsoleerd (klasse II).
Geaarde apparatuur zijn enkel geïsoleerd (klasse I), daarom de aardedraad voor de veiligheid.

De aardlekschakelaar werkt als de lekstroom door de aardedraad 30 mA of hoger is. Meestal begint het bij nieuwe aardlekschakelaars al rond 20 mA. De lekstroom wordt veroorzaakt door een defect aan het apparaat.

jossie

Dat is voor mij geen antwoord op mijn vraag Rowdy  ;)

En deels niet correct. De aardlekschakelaar werkt als er een verschilstroom is tussen de fase draad (230) Volt en de Neuter (de 0 / blauwe draad). Die stroom kan door de aardleiding afgevoerd worden maar dat hoeft natuurlijk niet. De aardlekschakelaar werkt ook goed in installaties waar geen aardleiding aanwezig is.
Omni !