Pieptoon door speakers bij aanzetten airco.

Started by Roderik, June 22, 2018, 17:52:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roderik

Hallo.

Misschien een makkelijke vraag aan de kenners, maar ik heb sinds gister een airco laten plaatsen (split unit) en als deze aanstaat komt er een irritante hoge pieptoon door mijn speakers.
De a/c zit op hetzelfde stopcontact als de versterker.
Bij uitschakelen airco is de pieptoon ook meteen weg.
Is er een makkelijke oplossing voor dit probleem? Of moet ik de a/c gewoon uitschakelen bij het tv kijken / muziek luisteren.

Gr

Rowdy

Probeer een andere stopcontact, zelfde groep en/of andere groep.

jossie

#2
Is de airco netjes geaard? Dan heb je mogelijk een aardlus in je audio systeem waar je tot nu toe geen last van had. Kun je een schematisch tekeningetje maken van je audio systeem (met video)
Omni !

Roderik

De airco is netjes geaard idd.

Zal even kijken of ik een schematische tekening kan maken van de situatie.
Ben daarin niet de handigste, maar met paint zal toch wel het eea mogelijk zijn.  :laugh:

jossie

Niet te moeilijk, tekeningetje met pen, fototje maken... klaar.
Omni !

jossie

Ennuh... ik bedoel niet een tekening van de plattegrond waar alles staat hé [emoji6] het gaat om de aansluitingen.
Omni !

Roderik

Ben niet zo technisch.
Heb gewoon tekening gemaakt hoe alles staat en welke apparaten hoe aangesloten zitten.
a/c zit op stekkerdoos2. Rest van de apparatuur (audio/video) zit op stekkerdoos1.


Rowdy

Als je stekkerdoos 2 weghaalt en de airco rechtstreeks op de wandcontactdoos in de muur aansluit.

jossie

Is de tv geaard en heb je coax kabel op je tv ontvanger?
Omni !

Roderik

Quote from: jossie on June 22, 2018, 21:44:38
Is de tv geaard en heb je coax kabel op je tv ontvanger?

TV is geaard en coax idd op de tv ontvanger.

jossie

Kun je coax kabel even los nemen terwijl de receiver aanstaat en de pieptoon dus aanwezig is?
Omni !

Tjeb

Hoi, begint de pieptoon meteen als je de airco aanzet of is deze er pas als hij echt begint te koelen en wat voor merk airco is het?

Roderik

Het is een LG, en idd de pieptoon begint niet exact wanneer de airco aangezet wordt.
Pas na een tijdje komt die pieptoon.

Roderik

Heb het nog even bijgehouden.
De pieptoon begint na ongeveer 3 min nadat de a/c wordt aangezet. Bij uitzetten is de toon meteen weg.

Het loshalen van de coax kabel van de tv ontvanger heeft geen resultaat. Ook het geluid muten heeft geen effect.

Roderik

Heb nog even een oor tegen alle 5 de speakers gelegd. Er komt uit alle 5 de speakers een lichte ruis plus pieptoon. Niet heel hard, maar duidelijk waarneembaar en hoogst irritant.  :nopompom:

jossie

Ik neem aan dat de wandcontactdoos geaard is (even voor de zekerheid)? Recent huis? Kun je ook nog de hdmi kabel naar de tv losnemen tegelijk met de coax?
Omni !

Roderik

Hmz...
Huis is wat ouder en ik zie net dat de wandcontactdoos niet geaard is (zit nogal uit zicht en nooit echt op gelet)  :angel:
Zit daar het knelpunt dan? En is dat door een electricien zo te maken?

jossie

Omni !

Roderik

Jazeker. Zit in een geaarde stekkerdoos, die weer in een niet geaarde wandcontactdoos zit  :eh:

jossie

Mogelijk wil je de installateur dan nog een keer vertellen dat dit gevaarlijk is op z'n zachts gezegd? Verder verwacht ik dat je probleem verdwijnt als je de wcd laat aarden.
Omni !

Roderik

Morgen meteen even de electromonteur bellen om de wcd te laten aarden.
Ben ik daar ook vanaf.

Bedankt voor de hulp!  :worship:

jossie

Goed idee! Of het probleem meteen weg is zal blijken... je zou vast op zoek kunnen gaan naar een mantelstroomfilter voor de coax, ongeveer 10 euro, ga je niet failliet aan.
Omni !

myself

je zou even met een verlengsnoer naar een geaard stopcontact kunnen testen
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Sopper

Quote from: myself on June 23, 2018, 00:41:02
je zou even met een verlengsnoer naar een geaard stopcontact kunnen testen

^^

Voordat je de installateur aarde aan laat leggen
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

jossie

Quote from: Sopper on June 23, 2018, 09:10:02
^^

Voordat je de installateur aarde aan laat leggen

Ik niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !