Home cinema kamertje, atmos proberen of dolby 7.2?

Started by jeepee, June 22, 2018, 04:29:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeepee

Ben een home cinema kamertje aan het maken. (althans dat gebeurd bij mijn ouders)
Nu kunnen in de gipsplaten wand wel wat inbouwspeakers. Ik dacht aan surround back in de muur, en front high.
Maar kan dat gecombineerd? Op bv een Pioneer sc lx 85?
Andere mogelijkheid zou zijn Dolby atmos. En dan 4 inbouw speakers in het plafond.
Nu denk ik dat we weinig bd's hebben met Atmos tracks. Heeft een Atmos opstelling ook meerwaarde bij gewone
5.1 of Dolby hd materiaal?
Of kan je dan beter kiezen voor een wat oudere versterker zoals de Pioneer sc lx 85 en dan met front high en surround back. Ben erg benieuw naar jullie meningen/ervaringen. Vind het maar lastige materie.

devil

Ik zou voor een auro-3D opstelling gaan dat klinkt veel beter dan de dolby atmos.
Met. Auro-3D kun ook atmos afspelen.
Wanneer je atmos opstelling hebt kun je geen auro-3D afspelen.
Bij auro-3d heb je gewoon een 5.1 opstelling met 4 hoogte speakers.
Staat op internet hoe je deze moet plaatsen.
Stereo: Marantz PM11S3 || Audio Note Edma dac ||
HT: Denon 7200AW Auro 3D || Oppo 203 ||
Media box next || humax 5200 ||Pioneer Kuro 600M || Speakers:F Phonar Veritas P10 Edma|| R Phonar P5,5 Edma||C TMA || A Cabasse ||

Teejoo

Quote from: devil on June 22, 2018, 07:45:13
Ik zou voor een auro-3D opstelling gaan dat klinkt veel beter dan de dolby atmos.
Met. Auro-3D kun ook atmos afspelen.
Nou, goed om te weten! Kun je ook even uitleggen waarom? Vooral benieuwd waarom die duizenden Atmos tracks beter klinken op een Auro setup.

devil

Met auro-3D word het geluid Veel meer dynamischer.
Omdat veel dynamischer klinkt is film kijken zo veel beter.
Stereo: Marantz PM11S3 || Audio Note Edma dac ||
HT: Denon 7200AW Auro 3D || Oppo 203 ||
Media box next || humax 5200 ||Pioneer Kuro 600M || Speakers:F Phonar Veritas P10 Edma|| R Phonar P5,5 Edma||C TMA || A Cabasse ||


Fox

Quote from: devil on June 22, 2018, 10:47:15
Met auro-3D word het geluid Veel meer dynamischer.
Omdat veel dynamischer klinkt is film kijken zo veel beter.

Dat is grappig, dus auro-3d veranderd het geluid en voegt iets toe wat er niet is???

Lijkt me niet natuurlijk en homogeen klinken en erg kunstmatig opgekrikt  :hehe:  :(

Jep

Er wordt een Pio SC-LX85 genoemd. Mooie receiver, maar niet in staat om Atmos, DTS-X of Auro weer te geven! Pioneer valt volgens mij sowieso af als je je wilt concentreren op Auro.

Ik heb zelf een 5.1.4 Atmos opstelling en geen ervaring met native Auro-weergave. Ik heb inmiddels welgeteld één film met Auro track gezien/gehoord (Jumanji: Welcome to the Jungle). Super leuke film en ook een super soundtrack. De DTS-HD MA track waarmee de Auro track wordt verpakt, klonk waanzinnig met de DTS Neural:X upmixer.

Let er op dat de speakeropstelling voor Auro ook anders is dan Atmos.

Ik kan verder geen advies geven over wel of geen Auro toepassen. Ik kan wel zeggen dat de Dolby en DTS upmixers waanzinnig kunnen klinken. Er zijn overigens ook veel meer films verkrijgbaar met een Atmos of DTS-X track. Wat ik je wil meegeven (met respect voor de mening van een ander): staar je niet blind op Auro.

Succes met het project!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

denoontje

Hier gewoon een atmosopstelling en dat gaat prima met atmos (Duh) en Dts-x

Dts schijnt sowieso minder exacte plaatsing te vragen.

Daarbij weinig to geen aura...
Was keus snel gemaakt.
Wel speakers wat ingedraaid naar de luisterplek (heb monitoren hangen,geen inbouw)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jeepee

Quote from: denoontje on June 22, 2018, 13:32:54
Hier gewoon een atmosopstelling en dat gaat prima met atmos (Duh) en Dts-x

Dts schijnt sowieso minder exacte plaatsing te vragen.

Daarbij weinig to geen aura...
Was keus snel gemaakt.
Wel speakers wat ingedraaid naar de luisterplek (heb monitoren hangen,geen inbouw)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Aangezien de meeste content nog niet Atmos heeft, in welke mate zijn die extra Atmos speakers van belang als je gewoon 5.1 materiaal afspeelt. Is het dan nog een verrijking?

jeepee

Quote from: Jep on June 22, 2018, 12:42:03
Er wordt een Pio SC-LX85 genoemd. Mooie receiver, maar niet in staat om Atmos, DTS-X of Auro weer te geven! Pioneer valt volgens mij sowieso af als je je wilt concentreren op Auro.


Jep.

Als ik een Atmos versterker koop wordt het toch een uit het basis segment. Max een Denon 4100. Terwijl ik voor minder een beter Pioneer sc lx 85 mogelijk kan kopen. En dan 7.2 draaien. Is dat 7.2 een verrijking tov 5.1? Kijk dat kamertje wordt nu zeg maar in elkaar gezet en dan is het toevoegen van aantal inbouw speakers niet zo'n probleem. Ik heb zeg maar nu 4  inbouw speakers, en dat kostte me zo rond 150 euro. Maar vraag is, is het dan beter om me op 7.2 te richten of op Amos?

jeepee

Quote from: Jep on June 22, 2018, 12:42:03

Ik kan wel zeggen dat de Dolby en DTS upmixers waanzinnig kunnen klinken. Er zijn overigens ook veel meer films verkrijgbaar met een Atmos of DTS-X track. Wat ik je wil meegeven (met respect voor de mening van een ander): staar je niet blind op Auro.

Succes met het project!

Jep.

Dat wil zeggen dat gewoon dolby materiaal in een Atmos opstelling beter/spectaculairder klinkt? Want dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste. Veel Atmos materiaal heb ik toch niet en ga ik ook niet direct aanschaffen.

denoontje

Quote from: jeepee on June 22, 2018, 13:55:16
Dat wil zeggen dat gewoon dolby materiaal in een Atmos opstelling beter/spectaculairder klinkt? Want dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste. Veel Atmos materiaal heb ik toch niet en ga ik ook niet direct aanschaffen.
Ja

Bedenk wel

Beter een goede 5.1 dan een slechte 7.1 of atmosopstelling


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jeepee

Quote from: denoontje on June 22, 2018, 14:03:06
Ja

Bedenk wel

Beter een goede 5.1 dan een slechte 7.1 of atmosopstelling


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja dat is op zich logisch. Heb jij wel een goede Atmos opstelling, en heeft dat het luisteren van gewone dolby tracks extra plezier gegeven?

Teejoo

#13
Quote from: denoontje on June 22, 2018, 14:03:06
Ja

Bedenk wel

Beter een goede 5.1 dan een slechte 7.1 of atmosopstelling


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Waarbij ik juist in een iets kleinere ruimte juist 7.1 wel vaker een beter resultaat vind geven omdat je achter je een akoestisch 'gat' kunt dichten.

Maar verder zonder meer eens: ga niet voor hetzelfde budget een 7.1.4 atmos opstelling kopen en verwacht dan iets beters dan een 5.1 of 7.1 met bijvoorbeeld betere speakers.

Verder in de plaatsing en inregeling ook cruciaal, en wellicht het belangrijkste.

Teejoo

#14
Quote from: jeepee on June 22, 2018, 14:06:06
Ja dat is op zich logisch. Heb jij wel een goede Atmos opstelling, en heeft dat het luisteren van gewone dolby tracks extra plezier gegeven?
Zeker! Die upmixers doen fantastisch hun werk!

jeepee

#15
Quote from: Teejoo on June 22, 2018, 15:38:50
Zeker! Die upmixers doen fantastisch hun werk!
Ok jij hebt dus speakers die naar boven projecteren?
Ik zou nl in plafond speakers monteren.
Of bedoel je de software in versterker die gewone DD naar Atmos upmixt?

Dirkjanboon

ik ken atmos niet , mijn receiver kent het niet , beiden zijn we niet meer de nieuwste maar muziek klinkt nog steeds goed , ik ben geen fan van inbouw speakers , de kwaliteit kan goed zijn maar het muurtje of het plafond moet toch apart aangepast worden en dan kan je net zo goed met compacte speakers werken en een goede sub en bekabeling , vergeet niet dat veel media atmos nog niet kent of op bd´s er bij heeft staan , dts is ook nog niet in iedere blue ray ingebouwd vaak is het `gewoon ` dolby digital . en niet elke opname is van goede kwaliteit , Pink floyd´s pulse is daar een aangename uitzondering op.
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

Teejoo

Quote from: jeepee on June 22, 2018, 15:54:58
Ok jij hebt dus speakers die naar boven projecteren?
Ik zou nl in plafond speakers monteren.
Of bedoel je de software in versterker die gewone DD naar Atmos upmixt?
Huh, nee...? Een Upmixer is de Dolby, DTS of Auro software in je processor/receiver. Check mijn topic maar hoe ik het gedaan heb: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52293.msg3110847#msg3110847

denoontje

#18
Bij mij een 724 opstelling ..check daarvoor mijntopic (zie onderin de sig).

Upmixer is idd niet de speakerset maar de software die uit de  5.1 of  7.1 signaal een hoogte laag creëer , denk aan het vroegere dolby prologic.

Ook bij niet atmostracks klinkt een geupmixed geluid voor films beter.






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jep

Quote from: jeepee on June 22, 2018, 13:52:54
Als ik een Atmos versterker koop wordt het toch een uit het basis segment. Max een Denon 4100. Terwijl ik voor minder een beter Pioneer sc lx 85 mogelijk kan kopen. En dan 7.2 draaien. Is dat 7.2 een verrijking tov 5.1? Kijk dat kamertje wordt nu zeg maar in elkaar gezet en dan is het toevoegen van aantal inbouw speakers niet zo'n probleem. Ik heb zeg maar nu 4  inbouw speakers, en dat kostte me zo rond 150 euro. Maar vraag is, is het dan beter om me op 7.2 te richten of op Amos?

Quote from: jeepee on June 22, 2018, 13:55:16
Dat wil zeggen dat gewoon dolby materiaal in een Atmos opstelling beter/spectaculairder klinkt? Want dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste. Veel Atmos materiaal heb ik toch niet en ga ik ook niet direct aanschaffen.

Als je de ruimte hebt, zou ik die speakers in het plafond bouwen. 5.1/7.1 tracks ('gewoon Dolby materiaal') klinken ook ruimtelijker met hoogte speakers als je de upmixer gebruikt. Die upmixers doen het verbazingwekkend goed, hoewel dat natuurlijk ook afhangt van de kwaliteit van de soundtrack. Ik ben nog niet heel lang geleden overgestapt naar een Atmos opstelling en ik vond het een mooie toevoeging aan de geluidsbeleving.

www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/index.html
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

GPO

Quote from: jeepee on June 22, 2018, 15:54:58
Ok jij hebt dus speakers die naar boven projecteren?
Ik zou nl in plafond speakers monteren.
Of bedoel je de software in versterker die gewone DD naar Atmos upmixt?

?

Atmos betekent niet per definitie dat je speakers moet hebben die naar boven projecteren. Dat is een manier om er voor te zorgen dat je wat makkelijker hoogte geluid kunt krijgen via de weerkaatsing van het plafond. Zonder dat je je plafond hoeft vol te hangen met luidsprekers.

Je kunt bij Atmos natuurlijk ook gewoon werkelijk speakers in je plafond hebben; dat werkt waarschijnlijk wat beter dan via 'weerkaatsing'.

Quote from: devil on June 22, 2018, 07:45:13
Ik zou voor een auro-3D opstelling gaan dat klinkt veel beter dan de dolby atmos.
Met. Auro-3D kun ook atmos afspelen.
Wanneer je atmos opstelling hebt kun je geen auro-3D afspelen.
Bij auro-3d heb je gewoon een 5.1 opstelling met 4 hoogte speakers.
Staat op internet hoe je deze moet plaatsen.



Hier snap ik niets van.

- waarom zou auro-3d beter klinken dat atmos?
- bij atmos heb je OOK een 5.1 opstelling met 4 hoogte speakers!
- Volgens mij is het hebben van een auro-3d opstelling ook een compromis voor atmos, en andersom ook.
- gezien de content die vekrijgbaar is, is het helemaal niet logisch om voor auro te gaan; daar zijn pas weinig titels voor beschikbaar. Atmos is de wereld vrij hard aan het veroveren in dat aspect.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

devil

Wat ik eerder vertelde dat je met een auro-3D wel een atmos kan afspelen.
Maar met atmos geen auro-3D kan afspelen heeft te maken met de speaker opstelling.
Bij auro-3D hangt de hoogte speaker boven de 5.1 opstelling.
Stereo: Marantz PM11S3 || Audio Note Edma dac ||
HT: Denon 7200AW Auro 3D || Oppo 203 ||
Media box next || humax 5200 ||Pioneer Kuro 600M || Speakers:F Phonar Veritas P10 Edma|| R Phonar P5,5 Edma||C TMA || A Cabasse ||

GPO

Quote from: devil on June 24, 2018, 12:49:14
Wat ik eerder vertelde dat je met een auro-3D wel een atmos kan afspelen.
Maar met atmos geen auro-3D kan afspelen heeft te maken met de speaker opstelling.
Bij auro-3D hangt de hoogte speaker boven de 5.1 opstelling.

Wat dus betekent dat als je een atmos track afspeelt op een pure auro-3d opstelling, dat die weergave ook minder is. Aangezien dan de speaker opstelling niet een ideale atmos opstelling is, net zoals dat een atmos opstelling een niet ideale auro-3d opstelling is.

Maar dan nog zou ik op dit moment niet zo snel een pure auro-3d opstelling neerzetten dit ivm de weinige auro-content.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Auro kan toch helemaal niks met de native atmos en dts:x tracks en doet dus een upmix van de true hd en dts master track. Meen ik...
Er zijn overigens wel forumleden die dit beter vinden dan native immersive tracks
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer