Hoe te beginnen met akoestiek verbetering

Started by activ, June 20, 2018, 06:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

activ

Hoi allemaal,

Heel langzaam probeer ik mijn setup steeds naar een iets hoger plan te krijgen en nu ben ik zover dat ik het idee het dat de akoestiek prioriteit moet krijgen. De ruimte is een huiskamer, dus ik kan helaas niet zomaar een complete behandeling doen met panelen aan alle kanten. Dat neemt niet weg dat er op strategische plekken wel panelen kunnen komen.
Op dit moment heb ik een viertal ruwe Akotherm GG platen liggen om eens mee te experimenteren wat het doet, maar ik kom nog niet echt tot het gewenste resultaat.
Zoals ik het nu heb staan is op de eerste reflectie punten van de L en R aan de zei muren, dat levert een rustiger stereo beeld op, maar helaas lijkt het ook mijn surround bubble negatief te beïnvloeden. Die lijkt minder sluitend te zijn ter hoogte van de panelen.
Daarnaast had ik al een probleem dat het stereo beeld wat naar links trekt, en dat lost het niet op.

Wat ik graag zou willen als eindresultaat is een rustiger, kloppend, en meer gedetailleerd stereo beeld, met behoud van (of hopelijk zelfs verbeterde) surround bubble.
Ik hoop dat het verhaal zo duidelijk is, als er informatie ontbreekt dat hoor ik dat graag en zal ik aanvullen.

Alle tips zijn zeer welkom, hoeft ook helemaal niet met de panelen te zijn waar ik nu mee test.

RalphH

Akoestiek, altijd mooi ;D

Heb je de level-instellingen wel nagemeten met een dB meter na het plaatsen van de panelen? Kloppen deze ueberhaupt wel als de boel al zonder panelen naar links trekt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

activ

Quote from: RalphH on June 20, 2018, 08:22:02
Akoestiek, altijd mooi ;D

Heb je de level-instellingen wel nagemeten met een dB meter na het plaatsen van de panelen? Kloppen deze ueberhaupt wel als de boel al zonder panelen naar links trekt?
Nagemeten nog niet, dat zal ik nog even doen. Heb geen meter, maar ik doe het wel even met het metertje in REW.
Wel Audissey gedraait, die zet de rechter kant een db harder dan de linkerkant. Dat maakt geen verschil. Speakers staan beide precies net zo ver van de luister positie trouwen en ook beide exact net zo ver van de zij en achter muur. Helaas is de kamer indeling zelf niet symetrisch en heb ik ook een hoekbank dus die is ook niet symetrisch.


activ

Ik heb het even nagemeten, maar de levels kloppen wel.

activ

Nog wat aan het testen geweest en als ik een paneel achter de rechter speaker zet en rechtsachter in de hoek dan verbeterd de situatie aanzienlijk. Ik zal niet zeggen dat het stereo beeld dan klopt, maar het zit een stuk meer in de buurt.

bert stoltenborg

Meet de impulsrespons van alle units eens van dichtbij en kijk dan of de polariteit klopt.
Als je beeld naar een kant trekt terwijl alle levels kloppen heb je bijna zeker een speaker die verkeerd is aangesloten.
Ik bazel maar wat.

activ

#6
Quote from: bert stoltenborg on June 20, 2018, 20:49:14
Meet de impulsrespons van alle units eens van dichtbij en kijk dan of de polariteit klopt.
Als je beeld naar een kant trekt terwijl alle levels kloppen heb je bijna zeker een speaker die verkeerd is aangesloten.
Ik weet vrij zeker dat alle speakers goed zijn aangesloten, als dat niet zo is gaat Audissey ook klagen.Heb ook wel eens een testje gedaan en een speaker de draden omgewisseld en dat trok inderdaad ook naar 1 kant, alleen wel op een andere manier.
Maar ik wil het best meten, alleen geen idee hoe. Kan ik dat ergens nalezen? Ik heb REW en een UMIK, dus mis alleen instructies.

Ik heb zelf het idee dat het komt doordat de indeling van de ruimte niet symmetrisch is. De apparatuur is wel symmetrisch geplaatst, maar bijvoorbeeld het raam achter de set zit wel achter de linker speaker maar niets achter de rechter. De bank waar ik op zit is L vorming en loop dus links van mij naar voren en rechts niet. etc.

bert stoltenborg

Ik ken REW niet echt.
Maar als REW geen impulsrespons (dus in het tijddomein ipv het frequentiedomein zodat je geen Hz maar msec ziet) kan meten kun je de probeerversie van ARTA even downloaden.
Als je een speaker links en rechts meet moet de eerste piek of dip bij beide speakers hetzelfde zijn; als de één een piek en de ander een dip is heb je een verkeerde polariteit.
Als je reflecties hebt kan je stereobeeld onduidelijk zijn, maar als het echt duidelijk een kant op trekt is er iets met levels of polariteit niet goed.
Anders moet je even heel dichtbij tussen de speakers luisteren zodat je reflecties uitsluit. als dat kan.
Ik bazel maar wat.

activ

Quote from: bert stoltenborg on June 20, 2018, 21:55:13
Ik ken REW niet echt.
Maar als REW geen impulsrespons (dus in het tijddomein ipv het frequentiedomein zodat je geen Hz maar msec ziet) kan meten kun je de probeerversie van ARTA even downloaden.
Als je een speaker links en rechts meet moet de eerste piek of dip bij beide speakers hetzelfde zijn; als de één een piek en de ander een dip is heb je een verkeerde polariteit.
Als je reflecties hebt kan je stereobeeld onduidelijk zijn, maar als het echt duidelijk een kant op trekt is er iets met levels of polariteit niet goed.
Anders moet je even heel dichtbij tussen de speakers luisteren zodat je reflecties uitsluit. als dat kan.

Zojuist gecontroleerd met REW en ze zijn gewoon in fase met elkaar.

bert stoltenborg

Quote from: activ on June 23, 2018, 10:17:28
Zojuist gecontroleerd met REW en ze zijn gewoon in fase met elkaar.

Laat eens zien?
Ik bazel maar wat.

activ

#10
Quote from: bert stoltenborg on June 23, 2018, 12:34:28
Laat eens zien?

Had het niet opgeslagen, maar nu even opnieuw gedaan. Is gemeten ongeveer 20cm voor de speaker.
Niet lachen als ik loopt te klooien, begin nog maar net met akoestiek.

bert stoltenborg

#11
Ik vraag me af of dit valide is.
De schaal is in dB en dat betekent dat er al is gekwadrateerd, volgens mij.
Een impulsrespons heeft, omdat de speaker heen en weer gaat, een positieve en negatieve periode. Het totaal is dan dus niets, er is geen netto beweging. Maar wel arbeid, dus kwadrateert men de hele boel en trekt er de wortel uit. Dat lijkt me dat deze plaatjes laten zien.

Ik denk dus dat je hieraan niet kunt zien wat wij willen.

Ik zou ARTA even downloaden en gebruiken om dit te controleren.
http://www.artalabs.hr/
Ik bazel maar wat.

activ

Quote from: bert stoltenborg on June 23, 2018, 16:41:07
Ik vraag me af of dit valide is.
De schaal is in dB en dat betekent dat er al is gekwadrateerd, volgens mij.
Een impulsrespons heeft, omdat de speaker heen en weer gaat, een positieve en negatieve periode. Het totaal is dan dus niets, er is geen netto beweging. Maar wel arbeid, dus kwadrateert men de hele boel en trekt er de wortel uit. Dat lijkt me dat deze plaatjes laten zien.

Ik denk dus dat je hieraan niet kunt zien wat wij willen.

Ik zou ARTA even downloaden en gebruiken om dit te controleren.
http://www.artalabs.hr/

Dat lijkt voor Windows te zijn. REW draai ik op mij macbook.
Ik denk ook echt niet dat het zo is dat een speaker verkeer aangesloten is, dat heb ik wel eens gehoord en dat klonk echt heel anders. Dat was overduidelijk en het probleem wat ik heb is meer is het stereobeeld, bijvoorbeeld stemmen die niet mooi in het midden komen en instrumenten die neigen naar links.
Ik had zelf eerder het idee dat het komt door zoiets als dat ik een hoekbank heb met de hoek links waardoor een deel van de output van de linker speaker in de bank beland.

RicooCardoo

Kan je niet in je receiver spelen met het volume van de speaker door hem bijv links 0.5 of 1db lager te zetten (doen tijden luisteren).

Ik had dat het geluid wat meer uit me rechter vloerstaander kwam en die toen 0.5 db lager gezet en nu komt het perfect uit het midden.

activ

Quote from: RicooCardoo on June 24, 2018, 10:36:03
Kan je niet in je receiver spelen met het volume van de speaker door hem bijv links 0.5 of 1db lager te zetten (doen tijden luisteren).

Ik had dat het geluid wat meer uit me rechter vloerstaander kwam en die toen 0.5 db lager gezet en nu komt het perfect uit het midden.
Helaas helpt dat niet. Zelfs met links een paar dB lager trekt het nog steeds die kant op.

Carrol

#15
Quote from: activ on June 23, 2018, 17:24:25
Dat lijkt voor Windows te zijn. REW draai ik op mij macbook.
Ik denk ook echt niet dat het zo is dat een speaker verkeer aangesloten is, dat heb ik wel eens gehoord en dat klonk echt heel anders. Dat was overduidelijk en het probleem wat ik heb is meer is het stereobeeld, bijvoorbeeld stemmen die niet mooi in het midden komen en instrumenten die neigen naar links.
Ik had zelf eerder het idee dat het komt door zoiets als dat ik een hoekbank heb met de hoek links waardoor een deel van de output van de linker speaker in de bank beland.
Probeer je rechter luidspreker iets (2cm) naar voren te zetten.niks in je huis is kaarsrecht,bij mij heeft geholpen.
Probeer een monosignaal te vinden om dat in het midden te krijgen.
Weet zeker dat dit helpt!!
Alles perfect is een middel,geen doel,geen woonkamer is gelijk.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

bert stoltenborg

Plaats dan eens metingen hier van de frequentiekarakteristiek van de luidsprekers, links en rechts apart.
Ik bazel maar wat.

Carrol

Quote from: Carrol on June 24, 2018, 12:50:24
Probeer je rechter luidspreker iets (2cm) naar voren te zetten.niks in je huis is kaarsrecht,bij mij heeft geholpen.
Probeer een monosignaal te vinden om dat in het midden te krijgen.
Weet zeker dat dit helpt!!
Alles perfect is een middel,geen doel,geen woonkamer is gelijk.

The sweet spot 
'Zonder muziek zou het leven een vergissing zijn' Hoe zit deze site in elkaar? Sociale media: YOU are the product De koopjeshoek About Michiel Disclaimer De foto's/photo's
Het is ook nooit goed: luidsprekers (6)
Geplaatst op november 2, 2015 door Michiel
Er is licht aan het einde van de tunnel. Soms komt dat licht van een trein die met 120 kilometer per uur (geen Fyra) op je af komt, maar in dit geval is het het feit dat dit (voorlopig) het laatste artikel over luidsprekers is. En dit keer ga ik het hebben over waar je die luidsprekers neerplempt in je kamer. Dat maakt namelijk behoorlijk wat uit. Omdat elke kamer, elke akoestiek, elke luidspreker en elk oor anders is geef ik vooral vuistregels. Voel je vrij daar vanaf te te wijken en lekker te schuiven en te experimenteren. En als jij vind dat het goed staat en klinkt, dan IS het goed. Als je geen zin hebt in al die lettertjes hieronder, ga dan meteen naar de samenvatting onderaan: spaart een hoop tijd die je kunt besteden aan lekker muziek luisteren.

De driehoek

Als je naar foto's van mooie/dure sets (doorhalen wat niet van toepassing is) zie je dat er meestal een soort driehoek wordt gevormd. In de punt van de driehoek staat een lekkere luie luisterstoel en in de andere hoeken staan de luidsprekers. Vaak staat de set tussen de luidsprekers. Door de luidsprekers naar de stoel te draaien ontstaat de zogenaamde 'sweet spot'. Op die plek is in theorie het geluid optimaal met het beste stereobeeld.* Een goed uitgangspunt is dat de afstand tussen de luidsprekers ongeveer even groot is als de afstand tot de luisterplek, een gelijkbenige driehoek dus. En dat er geen objecten tussen luidsprekers en je oren staan. Het hoeft geen probleem te zijn als er een tafel staat, zolang de luidsprekerunits maar rechtstreeks op je oren kunnen 'vuren'.

Driehoek

Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de afstand tussen de luidsprekers en de luisterplek even groot (of klein) is. Anders hoor je de ene luidspreker eerder en ietsje luider dan de andere, waardoor het stereobeeld 'scheef trekt'. De makkelijkste manier daarvoor is met een mono-signaal, bijvoorbeeld de ruis die je hoort van een tuner als je tussen de radiostations afstemt. Zet die ruis aan, ga op je plekkie zitten en doe je ogen dicht. Als het geluid precies tussen de luidsprekers lijkt te staan, dus in het midden, staat het goed. Schuif anders een beetje met je luidsprekers: de een een klein stukje naar voren, de ander een beetje naar achteren tot het in jouw oren goed staat. Misschien is de opstelling nu geen perfecte driehoek meer: jammer dan. De driehoek is een uitgangspunt, een middel en geen doel.

Stel nu dat je het monogeluid niet in midden krijgt door met je luidsprekers te schuiven, of dat je luidsprekers per se in een bepaalde opstelling moeten staan door de inrichting of vorm van de kamer. Je kunt dan met de 'toe-in' van de luidspreker spelen. De 'toe-in' is de hoek die luidspreker maakt ten opzichte van de luisterhoek. In de gelijkbenige driehoek waarmee je begint stralen de luidsprekers rechtstreeks naar de luisterplek, dus de tweeter staat 'gericht' op de luisterplek. Je kunt nu de luidspreker(s) een beetje naar buiten of naar binnen draaien tot het geluid 'in het midden staat...

Leuk stukje om ff te lezen
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

activ

Bedankt heren, ik ga er vanavond mee aan de slag. Was gisteren naar Parkpop, dus het stond even on-hold.

jvanhambelgium

Quote from: activ on June 23, 2018, 17:24:25
Dat lijkt voor Windows te zijn. REW draai ik op mij macbook.
Ik denk ook echt niet dat het zo is dat een speaker verkeer aangesloten is, dat heb ik wel eens gehoord en dat klonk echt heel anders. Dat was overduidelijk en het probleem wat ik heb is meer is het stereobeeld, bijvoorbeeld stemmen die niet mooi in het midden komen en instrumenten die neigen naar links.
Ik had zelf eerder het idee dat het komt door zoiets als dat ik een hoekbank heb met de hoek links waardoor een deel van de output van de linker speaker in de bank beland.


Doe even in REW de Impuls plot maar kiest bovenaan in het vakje "%FS" in plaats van de standaard "dBFS"
Dit drop-down menu'tje kan je vinden links-boven IN je graph zelf,  dus niet bovenaan in de menu-structuur oid.

Dan krijg je al een iets duidelijker beeld...

https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/graph_impulse.html

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

activ

#20
Bij deze i.i.g. de gevaagde plaatjes.

<attachments verwijderd om dat het een foute meting was>

RalphH

Is dit op d luisterplek gemeten? Bijzonder (bizar) frequentieverloop van beide speakers... en ik zou uit de meting juist zeggen dat het beeld naar rechts trekt...

Beide speakers lopen al flink af na de 2 kHz, dat is niet zo als het hoort lijkt me. Staan ze ingedtaaid naar de luisterplek?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

activ

#22
Quote from: RalphH on June 25, 2018, 18:53:54
Is dit op d luisterplek gemeten? Bijzonder (bizar) frequentieverloop van beide speakers... en ik zou uit de meting juist zeggen dat het beeld naar rechts trekt...

Beide speakers lopen al flink af na de 2 kHz, dat is niet zo als het hoort lijkt me. Staan ze ingedtaaid naar de luisterplek?
Ik had die meting nog, maar ik vermoed dat ik daarbij de mic dicht voor de speaker hield. Blijkbaar werkt dat niet.
Nu even een nieuwe meting gedaan vanaf de luister positie. (1/48 ste smoothing).

Alles onder de 80hz is trouwen mijn sub.

RalphH

Dat ziet er dan weer evenwichtiger uit. Zijn het toch ergens reflecties, of  "oor kapot"  ;D
Een niet symmetrische tuimte zul je dan toch eerst met wat schuiven moeten proberen te corrigeren.

Tip van carrol ook nog eens proberen?

Wellicht vertellen de afzonderlijke "waterfall" plots nog iets.  Bert kan hier wat zinnigers over zeggen verwacht ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

activ

Quote from: RalphH on June 25, 2018, 19:17:11
Dat ziet er dan weer evenwichtiger uit. Zijn het toch ergens reflecties, of  "oor kapot"  ;D
Een niet symmetrische tuimte zul je dan toch eerst met wat schuiven moeten proberen te corrigeren.

Tip van carrol ook nog eens proberen?

Wellicht vertellen de afzonderlijke "waterfall" plots nog iets.  Bert kan hier wat zinnigers over zeggen verwacht ik.
Had hem toch nog open staan.