Hoe te beginnen met akoestiek verbetering

Started by activ, June 20, 2018, 06:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Die zijn niet van de luisterplek gok ik?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

activ

Quote from: RalphH on June 25, 2018, 19:36:50
Die zijn niet van de luisterplek gok ik?
Die zijn van de zelfde meting als de laatste andere plaatjes. Hoezo?
Mocht het echt drama zijn: Zie topic titel :)

Maar ik ben inmiddels ook aan het schuiven geweest, rechts wat naar voren en links wat naar achteren en dat geeft zeker een verbetering. Sterker nog, volgens mij is dat het.
Ik denk ook dat ik snap waarom! Ik had beide net zo ver van de achter muur gezet, maar achter de linker zit deels ook een raam (de bovenkant van de speaker valt voor het raam) en die is verder weg dan de muur.
Super bedankt mannen, nu kan ik met een kloppend beeld beginnen om de akoestiek een beetje aan te pakken.

RalphH

Quote from: activ on June 25, 2018, 19:45:12
Die zijn van de zelfde meting als de laatste andere plaatjes. Hoezo?

Omdat rechts ineens weer zo omboog schoot in t hoog.
Maaaar je hebt al wat gevonden begrijp ik, mooi :thumbs-up:.
Succes met de rest van de zoektocht.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Quote from: RalphH on June 25, 2018, 19:17:11
Dat ziet er dan weer evenwichtiger uit. Zijn het toch ergens reflecties, of  "oor kapot"  ;D
Een niet symmetrische tuimte zul je dan toch eerst met wat schuiven moeten proberen te corrigeren.

Tip van carrol ook nog eens proberen?

Wellicht vertellen de afzonderlijke "waterfall" plots nog iets.  Bert kan hier wat zinnigers over zeggen verwacht ik.

Daar op +- 3ms zit idd een 1e reflectie, het geluid heeft +- 1m (1ms = 34cm bij 20°C) extra gedaan om de meet-micro te bereiken. Vb weerkaatsing tegen een zijmuur oid of tegen het grondvlak ofzo.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

bert stoltenborg

Quote from: activ on June 25, 2018, 19:45:12
Die zijn van de zelfde meting als de laatste andere plaatjes. Hoezo?
Mocht het echt drama zijn: Zie topic titel :)

Maar ik ben inmiddels ook aan het schuiven geweest, rechts wat naar voren en links wat naar achteren en dat geeft zeker een verbetering. Sterker nog, volgens mij is dat het.
Ik denk ook dat ik snap waarom! Ik had beide net zo ver van de achter muur gezet, maar achter de linker zit deels ook een raam (de bovenkant van de speaker valt voor het raam) en die is verder weg dan de muur.
Super bedankt mannen, nu kan ik met een kloppend beeld beginnen om de akoestiek een beetje aan te pakken.

Hoeveel verder is dat raam weg dan de muur?
Ik bazel maar wat.

activ

Quote from: bert stoltenborg on June 25, 2018, 21:58:41
Hoeveel verder is dat raam weg dan de muur?
Ben nu niet thuis dus kan niet exact meten, maar het is denk ik wel een cm of 15 zo uit mijn hoofd. Het begint bij de bovenste paar centimeter van de speaker en is dan ongeveer 1m hoog denk ik. Dit komt dus doordat het een hele dikken muur is en het raam heeft een vensterbank en dan het raam die in lijn is met de buitenkant van de muur.
Had ik dus nooit over nagedacht op deze manier, ik had keurig afgemeten met de muur.