Denon surround en toch mooi stereo via PMA 1500ae met P direct?

Started by frits marantz, June 15, 2018, 19:18:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frits marantz

Ik heb een tijdje geleden  mijn Marantz SR 6009 de deur uitgedaan omdat wij meer muziek luisterden. Ik heb toen een Denon PMA1500ae gekocht en ben daar zeer tevreden mee.

Nu vraag ik mij af hoe het werkt met P direct op mijn 1500ae. Als ik een goede AVR koop, hoe werkt het dan met de aansluitingen zodat ik wel een redelijk goed surround geluid krijg en dan voor stereo de kwaliteit houdt die ik nu heb?

Beschikbaar is nu een 1500ae met een DBT3313 UD voor CD en DVD en een complete surround set speakers van Hepta en een Rel sub.

Voor surround het liefst een (wellicht wat oudere?) Denon AVR.

Ralf67

Als je AVR maar een pre out heeft, dan moet dat prima werken lijkt me.

Zit zelf ook naar deze Denon pma1500ae te kijken , omdat deze een av pass through heeft.

Nu gebruik ik een Exposure die k als een eindversterker gebruik.

Oudere AVR zijn er in overvloed 2de hands.

frits marantz

De PMA 1500ae is een heerlijke versterker. Heb er 2. In de luister boven en 1 beneden voor muziek en films met 2 de speakerset in de achterkamer.

Voor beneden zou ik dan een oudere lekker degelijke Denon avr willen hebben die in combinatie met de 1500ae een mooi stereo geluid kan geven.
Weet echter nog niet hoe het werken kan en wil dan het liefst een AVR met minimaal 2 HDMI ingangen met een redelijk vermogen.

De Marantz SR 6009 was voor mij een tijdje geleden qua stereo performance echt een afknapper. Tv/fims in stereo via de PMA klinkt beter, echter surround effect is er niet en dat is gewoon een feit.

Ralf67

Maar wil ik mijn huidige Exposure 2010s behouden , dan zou de volgende oplossing ook
moeten werken.

IMG Stage Line ILA1020 Passive Level Attenuators

frits marantz

Hmmm, dan begrijp ik jouw idee t.a.v. de PMA1500ae niet.

Ralf67

Ik zou eigenlijk een Denon naast de Exposure willen testen.
Als ik een Denon neem, dan ook met een AVR is de set up gelijk aan zoals jij die in gedachte hebt.

Met de Exposure met cd speler er direct op heb ik geen power amp in, zoals de Denon heeft.

Hoop dat het zo duidelijk is. :D

frits marantz

Op MP is een 1500ae wel te vinden. Ben benieuwd wat je er van vindt. :headbanging:

Ralf67

Eerst dit weekend de Marantz PM66SE maar eens in setje 2 plaatsen .


Cobraatje

Quote from: frits marantz on June 15, 2018, 21:27:22
De PMA 1500ae is een heerlijke versterker. Heb er 2. In de luister boven en 1 beneden voor muziek en films met 2 de speakerset in de achterkamer.

Voor beneden zou ik dan een oudere lekker degelijke Denon avr willen hebben die in combinatie met de 1500ae een mooi stereo geluid kan geven.
Weet echter nog niet hoe het werken kan en wil dan het liefst een AVR met minimaal 2 HDMI ingangen met een redelijk vermogen.

De Marantz SR 6009 was voor mij een tijdje geleden qua stereo performance echt een afknapper. Tv/fims in stereo via de PMA klinkt beter, echter surround effect is er niet en dat is gewoon een feit.

Dat is ook appels met peren vergelijken ;)
Voor een surround receiver die ook goed met stereo is, moet je richting de topmodellen.
Ik heb tijdelijk als overbrugging een 7-serie Marantz gehad en dat was met stereo(en met home cinema) ook geen feest. Bij Marantz denk ik richting de pre's als de 8802 en 8805.

Als je een oudere Denon AVC-A1 koopt, kun je de 1500ae verkopen.
Nieuwere receivers kom je bij de X7200WA of X8500H uit.
Hoe goed de nieuwere zijn met stereo weet ik niet, ik heb alleen een X7200WA CineMike gehoord.

Marcel.B

Ik heb zelf een SR7008 en heb daar nu sinds kort een PM8005 op aan gesloten met de power-amp functie om beter geluid te krijgen via mijn HTPC met Spotify en ik moet zeggen dat het verschil niet zo groot is als ik had verwacht.

Het lijkt iets krachtiger uit de PM8005 te komen maar het is een marginale winst.

Wat ook heel irritant is, is dat je de power-amp functie handmatig op de PM moet in/uit schakelen om te switchen.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

frits marantz

Een AVC-A1 heeft geen HDMI, volgens mij.

In combinatie met de PMA zou dan een AVR 1910, 2310 of 3310 eerder in beeld komen?  De laatste is mogelijk de beste uit die tijd?

Ralf67


Ralf67



Ralf67

En vanmorgen opgehaald, een zilverkleurige Denon PMA 1500ae.

Staat nu een half uurtje te draaien op de power direct ingang , en dat gaat prima.

De Exposure klinkt iets warmer , maar dit werkt beter.

frits marantz

Hallo Ralf, de 1500ae is gebleven. Wat zijn jouw ervaringen?

Groet,
Frits

Ralf67

Prima versterker in stereo, eigenlijk betere match dan de Exposure.

Voldoende power in elk geval om TL aan te sturen.

De Power direct in, of hoe die ook mag heten werk heel goed met surround.

frits marantz

Even niet mee bezig geweest, maar het blijft kriebelen.

Ben nu toch aan het onderzoeken of deze combinatie iets voor mij zou zijn. Wij gebruiken de 2.1 set het meest voor muziek, maar met een film is surround natuurlijk wel mooi. Heb de rear's en de center al beschikbaar, maar weet nog niet of het met bv een AVR 3310 dan te doen is. Ik hoef niet veel toeters en bellen, niet eens een receiver, een goede versterker met een surround processor voor 5 speakers met een sub is voor mij afdoende.

Hoe sluit je dan de, nu in mijn geval, PMA 2010ae aan? Hierop zijn dan de fronts aangesloten met de Rel via Speak-on. Moet je de Rel sub voor surround dan via cinch aansluiten op de AVR? Zijn 2 nu vragen dus eigenlijk.

frank2

Pre out fronts op de surroundreceiver verbinden met de eindversterker. De sub sluit je aan op de reciever. En je kunt via de volume op surroundreceiver het geluid regelen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frits marantz

#20
Misschien is een goede soundbar met 2 draadloze rear speakers ook een oplossing voor het verkrijgen van een surround effect? Kan die dan ook via pre-out mijn 2010 aansturen? Bijvoorbeeld een Yamaha YSP 2700?

Ralf67

Soundbar ? Waarom ?

Is nooit hetzelfde als DTS en Dolby Digital HD.
Laat staan Dolby Atmos.

Ik heb de ene subwoofer op de pre out puur voor surround.

De andere subwoofer High level op de Denon pma1500ae voor stereo direct.

frits marantz

#22
Een paar redenen:
- Ik heb nu ook geen surround, dus enige verbetering is al gauw genoeg, de Yamaha schijnt behoorlijk goed te zijn.
- Goed stereo geluid is voor ons veel belangrijker dan surround, die set blijft dus sowieso.
- Mijn betere helft vind al die extra (grotere center en rear) speakers maar niks. Soundbar komt voor/onder de TV is niet zo opvallend.
- Ik kan de draden voor rear speakers ook niet goed uit het zicht weg werken.
- En ik wil er geen receiver bij.