NPO 1 in 4K

Started by ritchard, June 14, 2018, 20:20:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ritchard

Voor wie het nog niet wist NPO 1 in 4K op de satelliet  ::)

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

pameijer

Via Canal Digitaal? En welke satelliet? Wat meer info zou wel fijn zijn, maar evengoed bedankt!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

ritchard

Canal digitaal 23.5, even een fastscan doen.
Alleen vind ik het beeld niet wat je er van zou verwachten.
Staat tussen RTLZ en één HD.

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

pameijer

Thanks, Ik had al ff gegoogled maar je hebt een CD-kaartje nodig, en ws zelfs een CI+-module. Ik heb wel satelliet maar geen CD, helaas dus!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Huub-13

Quote from: ritchard on June 15, 2018, 19:36:41
Alleen vind ik het beeld niet wat je er van zou verwachten.

Gr. Ritchard

Vind ik ook.
Op mijn Sony Oled TV krijg ik een opvallend flets plaatje.
Bij overschakeling tussen een normale HD-zender en een UHD-zender valt het contrast weg en lijkt het of er minder achtergondlicht in de TV zit.
Heeft iemand een idee hoe dat komt?
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

winegum

Quote from: Huub-13 on June 15, 2018, 22:18:37
Vind ik ook.
Op mijn Sony Oled TV krijg ik een opvallend flets plaatje.
Bij overschakeling tussen een normale HD-zender en een UHD-zender valt het contrast weg en lijkt het of er minder achtergondlicht in de TV zit.
Heeft iemand een idee hoe dat komt?

Dat weet ik helaas niet te verklaren, maar in mij situatie met een Mutant HD51 is het beeld op NPO1-UHD fantastisch.
Mijn Sony KD-75XE9405 bleef schitteren als plaatje, scherp, kleurrijk, gedetailleerd.

Ik hoop dat ik geen spijt ga krijgen van mijn aanstaande overstap naar TV van XS4all.

TopGun2010

Nemen ze ook op in 4k of is het alleen upscale 4k?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

ritchard

Het is denk ivm voetbal de 4K.
De zender is niet 24 uur per dag.
Hier is het ook flets, gebruik oscam.
Zowel op de beamer en tv, gebruik zelf de VU+ solo 4k.
Zie het wel als een eerste stap  ;D

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

paulkokkie

Als ik dit zo lees en ook op het Sony forum, ik heb zelf een 55XE9305, mag ik eigenlijk blij zijn dat Ziggo dit niet doorstuurt. Scheelt weer veel frustratie. ;D
NAD C399+MDC module + Kef R3
(Denon AVR 4520 B&W DM640 B&WHTM61 S2)

TopGun2010

Ok voetbal kan ik inkomen, ik vind alleen de gewone 1080 beelden van het huidige wk niet geweldig.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

donaldk

Canaal digitaal krijgt signaal van de NOS binnen, daarna eigen compressie en encryptie en uplink door KPN Broadcast vanaf de toren in Hilversum. Ik neem aan dat het de SDI over IP gaat en niet over de low bitrate HEVC ATEME comressed workflow die NOS deels intern gebruikt. Die begint ook met SDI over IP. Met een uncompressed, of intermediate codec compressed  (TICO) signaal om onder de 10 Gigabit/s te blijven, naar de KPN.

"een tijdelijke extra txp (211) op 23.5. Versleuteling in zowel Nagra als Viaccess."

Huub-13

Quote from: donaldk on June 16, 2018, 18:01:26
Canaal digitaal krijgt signaal van de NOS binnen, daarna eigen compressie en encryptie en uplink door KPN Broadcast vanaf de toren in Hilversum. Ik neem aan dat het de SDI over IP gaat en niet over de low bitrate HEVC ATEME comressed workflow die NOS deels intern gebruikt. Die begint ook met SDI over IP. Met een uncompressed, of intermediate codec compressed  (TICO) signaal om onder de 10 Gigabit/s te blijven, naar de KPN.

"een tijdelijke extra txp (211) op 23.5. Versleuteling in zowel Nagra als Viaccess."

Eeehhhh . . . en in begrijpelijk Nederlands . . ??
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

donaldk

Dat de kwaliteit bepaald wordt door Canal Digitaal.

Okay productie heeft ook effect, zo heb ik inSD last van de overzichtsshot van de actie in het veld. In HD en zeker 4K is er dan wel wat toe zien,maar ik mis de actie. Ik kijk zelden voetbal dus mijn oog is ook net getraind.

Is er iemand die de KPN dienst afneemt en zo kijk heeft op de kwaliteit daar?

pietnoeck

iemand bbc iplayer kunnen uitproberen ?

donaldk

Of Sky UK, Sky Deutschland, CanalSat?

Iemand de 8K demo's kunnen zien;-)? http://www.intelsat.com/news/press-release/intelsat-globo-8k-world-cup/.

pietnoeck

Rechten zitten bij de BBC dat het streamt via BBC3, iplayer. Krijg echter error code om mijn nieuwe LG C8

dinandus

De UHD op de schotel via NPO1 UHD kanaal nr 14 wordt met HDR-HLG uitgezonden. niet alle tv`s kunnen hier even goed mee overweg. Met name de oudere UHD TV`s kennen de gehele HDR=HLG norm/codering niet.
Blijft over handmatig je beeld naar je beste vermogen, mogelijkheden aan te passen
Al veel op diverse forums over geschreven.
Een goede uitleg over o.a. de verschillende HDR normen vindt jij bij https://www.homecinemamagazine.nl/2017/11/alles-over-hdr-formaten/

Kijk als je het wat flets vind, zoals ik hierboven las of je de nieuwste software op je tv hebt staan.
Dit verhelpt vaak al de problemathiek.

Ikzelf vind de beelden op mijn 65OLED873 uitmuntend scherp, met name de originele beelden vanuit de voetbal stadions tijdens de wedstrijden zelf.
Ook de meerwaarde van de HDR/HLG komt goed naar voren in mijn ogen.
Gebruik zelf als instellingen: HDR Persoonlijk, HDR Middel, HDR ISF-dag.

Jammer dat het nog lang gaat duren voor alle tv uitzendigen zo scherp en kleurijk eruit gaan zien. Mag van mijn op de meest korte termijn ingevoerd worden op grote schaal.

Ik kijk trouwens naast CD via de schotel ook tegelijkertijd met de KPN ZTE UHD decoder, kanaal 690 (via glas 100/100) ook hier is het beeld scherp, kleurrijk.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat op dit moment uit naar de NPO1 UHD via de schotel, denk dat hier toch net met wat meer hogere bits snelheid uitzonden wordt.
Maar verschil is er amper te zien.

pietnoeck

Enig idee of ergens FTA op de sat ?

ritchard

Even een andere instelling op tv genomen met meer kleur.
Wat een plaatje  :clapping:

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

donaldk

Dat is juist de bedoeling van HLG, enkel de geschikte TVs gebruiken het tweede deel van de curve, de rest gewoon enkel het gamma deel.

master30

nasa 4k is ook wel mooi en fta volgens mij
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

dinandus

#21
Quote from: pietnoeck on June 17, 2018, 00:18:19
Enig idee of ergens FTA op de sat ?

Op de 42 Oost, bij de TRT 4K,  (UHD) 10980 Vertical 3/4 12500 HVEC,  zender is het ongecodeerd in de beste UHD kwaliteit te volgen.

Helaas heb ik net niet de goede vrije  hoek hier om een schotel erop te kunnen richten. Anders was er al een schotel bijgezet.

De zender zelf is een echte aanrader, want er lopen veel meer UHD Events, alles ongecodeerd! 

Yep de NASA 4K is ook een prima UHD zender, maar kent nog geen HDR-HLG.
Wie de Hotbird (12 Oost) kan ontvangen doet er goed aan om eens op de Hotbird 4K test te kijken, 12539 H 5/6 3000 te kijken, grotendeels met HDR/HLG ondersteuning

donaldk

Weet je het zeker? Harmonic dat het 4K maakt en 'remotely operates and manages' voor de NASA heeft diverse HDR aankondiginge gedaan in het verleden en dan was het iedere keer HLG. Maar niet zoals die reiskanalen uit India die alles in HLG zetten en dit voetbal toernooi waar ook alles HDR is.

pameijer

#23
Haha, ik zit nu WK in 4k te kijken  :headbanging:

Dankzij deze post op tweakers lukt het prima. Beeld is haarscherp, en de kleuren zijn véél beter dan de NPO1 HD uitzending. Wel is er wat bewegingsonscherpte. Ik kijk dus naar BBC UHD via de iPlayer. Lekker hoor  :P

EDIT: ik zie nu dat de uitzending ook in HDR is  :clapping:. Dan zie je dus ook in ieder geval de nationale vlaggen in de juiste kleuren.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Huub-13

Quote from: Huub-13 on June 15, 2018, 22:18:37
Vind ik ook.
Op mijn Sony Oled TV krijg ik een opvallend flets plaatje.
Bij overschakeling tussen een normale HD-zender en een UHD-zender valt het contrast weg en lijkt het of er minder achtergondlicht in de TV zit.
Heeft iemand een idee hoe dat komt?

Hopelijk wordt het "flets beeld"-probleem opgelost met de volgende firmware, die nog even op zich laat wachten:

Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker