De UHD op de schotel via NPO1 UHD kanaal nr 14 wordt met HDR-HLG uitgezonden. niet alle tv`s kunnen hier even goed mee overweg. Met name de oudere UHD TV`s kennen de gehele HDR=HLG norm/codering niet.
Blijft over handmatig je beeld naar je beste vermogen, mogelijkheden aan te passen
Al veel op diverse forums over geschreven.
Een goede uitleg over o.a. de verschillende HDR normen vindt jij bij
https://www.homecinemamagazine.nl/2017/11/alles-over-hdr-formaten/Kijk als je het wat flets vind, zoals ik hierboven las of je de nieuwste software op je tv hebt staan.
Dit verhelpt vaak al de problemathiek.
Ikzelf vind de beelden op mijn 65OLED873 uitmuntend scherp, met name de originele beelden vanuit de voetbal stadions tijdens de wedstrijden zelf.
Ook de meerwaarde van de HDR/HLG komt goed naar voren in mijn ogen.
Gebruik zelf als instellingen: HDR Persoonlijk, HDR Middel, HDR ISF-dag.
Jammer dat het nog lang gaat duren voor alle tv uitzendigen zo scherp en kleurijk eruit gaan zien. Mag van mijn op de meest korte termijn ingevoerd worden op grote schaal.
Ik kijk trouwens naast CD via de schotel ook tegelijkertijd met de KPN ZTE UHD decoder, kanaal 690 (via glas 100/100) ook hier is het beeld scherp, kleurrijk.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat op dit moment uit naar de NPO1 UHD via de schotel, denk dat hier toch net met wat meer hogere bits snelheid uitzonden wordt.
Maar verschil is er amper te zien.