Versterking voor Martin Logan Clarity

Started by henrykb, June 14, 2018, 15:18:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

henrykb

beste forummers,

Ik heb mezelf maar eens een cadeau gedaan, een setje ML Clarity.
Veel gehad, maar nog nooit een Martin Logan, dus ben erg benieuwd.

Mijn vraag is wat kan/mag/beste is voor deze speakers.
Ik heb een primaluna proloque premium, ik twijfel echter of deze de elektrostaten wel aan kan (weet niet hoever deze dippen, maar een buis kan daar volgens mij heel slecht tegen) ?
Nu heb ik ook nog wat PA spul en een VV. PA spul is een JBL MPX600 of een Behringer EP2500. Kunnen volgens mij beide wel wat vermogen leveren.
En als voorversterker heb ik ook nog een Tact 2.0S.

Wat zou het beste zijn om uit de Logans het maximale te halen ?

Pjotr27

Quote from: henrykb on June 14, 2018, 15:18:03
beste forummers,

Ik heb mezelf maar eens een cadeau gedaan, een setje ML Clarity.
Veel gehad, maar nog nooit een Martin Logan, dus ben erg benieuwd.

Mijn vraag is wat kan/mag/beste is voor deze speakers.
Ik heb een primaluna proloque premium, ik twijfel echter of deze de elektrostaten wel aan kan (weet niet hoever deze dippen, maar een buis kan daar volgens mij heel slecht tegen) ?
Nu heb ik ook nog wat PA spul en een VV. PA spul is een JBL MPX600 of een Behringer EP2500. Kunnen volgens mij beide wel wat vermogen leveren.
En als voorversterker heb ik ook nog een Tact 2.0S.

Wat zou het beste zijn om uit de Logans het maximale te halen ?

De Primaluna zal in ieder geval veel beter klinken dan het PA spul. Maar is wellicht niet de beste keuze ivm de lage impedantie van de Martin Logans.  Je hebt flink wat vermogen nodig, wellicht een mooie eindversterker komen die goed is met 4 ohm speakers?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

henrykb

#2
Dank je Pjotr.
Ik ben gewoon maar eens aan het googelen, en zie toch wel regelmatig dat ML met een buizenversterker wordt gecombineerd, met mooie resultaten.
Nu heeft de primaluna zowel een 4 als een 8 ohm speaker aansluiting, kan wellicht ook een verschil maken ?

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=67683.0

Mijn Vantages voed ik uit een 2 x 30 W buizenversterker en dat klinkt prachtig! Het fluwelige buizengeluid harmonieert wondermooi met de analytische elektrostaten

Maar goed, wellicht kan de ene versterker het dippen beter aan dan de andere.
En wil het best wel proberen, maar er mag uiteraard niks kapot gaan.

solitaire

En volgens mij gebeurd het best vaak dat een dergelijke wat lastige speaker aan een buizenversterker wordt gehangen en de gebruiker helemaal blij is met de lieve / zachte / warme weergave die dan vaak het gevolg is. Zo zijn er mensen die denken dat dat het karakter van een buizenversterker is, terwijl het eigenlijk het karakter van een underpowered luidspreker is, een mismatch. En muzikaal power hoeft niet duur of lastig te vinden te zijn, hier in de markt kan je ook al prima slagen (de MF bv).
Hinterm Horizont geht's weiter.

notoxus

Leuke aanschaf. Gefeliciteerd :pompom:
Oh las dat ze tot 1.1 Ohm kunnen zakken.
Vet   :headbanging:.  De primaluna zou niet mijn keuze zijn bij zulke gegevens maar das voor iedereen anders is anders.


Groeten
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Dirk

Quote from: Pjotr27 on June 14, 2018, 16:09:41
De Primaluna zal in ieder geval veel beter klinken dan het PA spul.
ik blijf me verbazen over de stelligheid waarmee dit soort uitspraken vaak wordt neergezet

geef mij maar degelijk "PA-spul" ipv een gemiddelde (want zo bijzonder is een PL ook niet) buizenbak...any day  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

henrykb

Ik denk inderdaad dat het wellicht de beste optie is om 1 van de "pa" versterkers eraan te hangen, en denk dan toch de JBL.
Heeft in ieder geval voldoende vermogen lijkt me.
En dan wellicht toch de Tact ervoor, is 1 met volledige bezetting dus kan daar zowel de platenspeler op aansluiten maar ook de logitech streamer.
En heeft XLR uitgangen die ik op de JBL kan aansluiten.

katwax

Uit ervaring met ML Source kan ik je vertellen dat ze bij het beste klonken met een eindversterker (zelfbouw Hypex UCD400) met een Leben pre.
Ervoor ook met een Chord CMP2600 aangestuurd -> dit was ook best goed, maar met de afzonderlijke eindverterker was de controle van de luidsprekers toch beter.
En helemaal in begin met een Naim XS aangestuurd -> de controle over del luidsprekers was zeer matig waardoor je zeker bij een wat hoger volume het klonk als een rommeltje

Nu ik weet niet of ML ondertussen al "vriendelijker" is geworden naar versterking toe, maar mijn ervaring zegt een versterker met power die goed overweg kan met de dippen van ML.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Pjotr27

Quote from: Dynky on June 14, 2018, 19:49:31
ik blijf me verbazen over de stelligheid waarmee dit soort uitspraken vaak wordt neergezet

geef mij maar degelijk "PA-spul" ipv een gemiddelde (want zo bijzonder is een PL ook niet) buizenbak...any day  ;D

Als het hard moet, met veel dynamiek en power: PA bak wint altijd, wil je verfijning dan is een PA bak geen concurrent voor een goed gebouwde hifi versterker. Echt diverse keren vergeleken, zowel bij mij thuis (mijn zoon speelt in diverse bands en we hadden altijd wel PA staan),als bij vrienden. Zodra je iets tastbaars, klassiek of mooie jazz opzet dan valt de PA versterker gewoon door de mand. Maar goed ik zou de topic starter willen aanraden: proberen en luisteren... zolang je niet de versterker te ver open draait kan er weinig mis..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Dirk

Quote from: Pjotr27 on June 15, 2018, 12:46:20
Als het hard moet, met veel dynamiek en power: PA bak wint altijd, wil je verfijning dan is een PA bak geen concurrent voor een goed gebouwde hifi versterker. draait kan
vraag van TS ging specifiek over een PL buizenbak, jouw antwoord daarop dus ook, toch...?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Pjotr27

Quote from: Dynky on June 15, 2018, 13:21:25
vraag van TS ging specifiek over een PL buizenbak, jouw antwoord daarop dus ook, toch...?

Als ik zou moeten kiezen dan zou ik de PL een kans geven. Het is alleen niet de beste optie denk ik. Je hebt gewoon flink vermogen nodig met daarbij flink wat verfijning. Ik heb ooit ML gehad, het beste klonken ze met een grote Plinius eindversterker.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

henrykb

Ik geef de PL zeker ook een kans, al was het maar omdat het gewoon een stuk fraaier oogt dan een ouwe jbl bak.
Maar de eindbuizen zijn nu een EL34, vond dat fijner klinken dan de KT88 buizen.
Dan is het nog een optie om KT120/150 buizen te gebruiken (kt88's heb ik nog wel ergens liggen als het goed is)
Zoals je al zei, een zondagmiddag reserveren, en gewoon proberen wat het doet allemaal.

En als het allemaal niet je van het is, dan maar eens zoeken naar een niet al te prijzige eindbak.

Duuc

De Claritys zijn niet zo moeilijk aan te sturen, het zijn geen supergrote panelen. Een 100 Watt stabiele versterker geeft al een zeer mooi geluidsbeeld. Mijn ervaring met Martin Logan is dat de grotere speakers (panelen) serieuze stroomvreters zijn. Geeft wel een heel open geluidsbeeld en klinken niet vermoeiend op zeer hoog vermogen.
Veel luisterplezier met je mooie speakers :clapping:
Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600

holco

Koop een Audio-GD Master 3 eindbak, levert 1000W bij 2 ohm en stuurt werkelijk alles met verve aan  ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.