Marantz SR7010 zwaar genoeg voor MA Silver 6G (300 ft. 50 ft. C150)?

Started by pieter85, September 28, 2018, 20:06:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pieter85

Ik heb een Marantz SR7010 reciever en een Monitor Audio GXW15 subwoofer. Nu ben ik van plan langzamerhand een 5.1 set te verzamen van de nieuwe Monitor Audio Silver 6G lijn welke net uit is.

Nu wil ik sowieso de Silver 50 als rear en de Silver C150 als centerspeaker echter zit ik nog te twijfelen tussen de Silver 200 en Silver 300 als front.
Ik ben namelijk bang dat de Silver 300 misschien wat te zwaar is als ik in 5.1 modus speel icm de andere speakers (2x 50 en 1x C150).
Als ik in stereo zou spelen zal de Marantz SR7010 denk ik nog sterk genoeg zijn, alleen ben ik bang dat hij het zwaar gaat krijgen in 5.1 modus (met bijvoorbeeld een film), helemaal als ik het volume goed open gooi (bij een goede film moet het geluid natuurlijk lekker hard kunnen).

Hieronder een printscreen van de specs van zowel de SR7010 als de Silver 200 en Silver 300 + een benchmark van de Marantz SR7010 van de website www.soundandvision. com/.
De Benchmark zegt dus dat de SR7010 bij een aansturing op van 5 kanalen op 8 ohm een wattage geeft van 84,3 watts 0.1% THD en 113.1 watts 1.0% THD.

Wat denken jullie?

Bedankt alvast!
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

pieter85

- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

H&C Hifi

Is geen enkel probleem.

Wanneer jij denkt dat je echt hard draait draai je waarschijnlijk nog geen 30watt RMS  ;)

pieter85

Quote from: HcHifi.nl on September 28, 2018, 20:15:08
Is geen enkel probleem.

Wanneer jij denkt dat je echt hard draait draai je waarschijnlijk nog geen 30watt RMS  ;)

Het lijkt mij dat de 300 theoretisch beter zal spelen dan de 200 gezien het een 3 weg speaker is ipv een 2,5. Alleen omdat de 200 misschien een beter match zal zijn icm de SR7010 zal die misschien in de praktijk beter klinken? Of is dat niet van toepassing gezien de 300 erg gevoelig is met z'n 90 dB?
Wat denk jij?
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

xlr8

Gaat niet enkel om de gevoeliheid maar ook het impedantieverloop van de speaker. Ik zie fabrikanten vaker mooie cijfers opgeven zoals 8 ohm en 90db wat zonder meer lekker op het netvlies aantikt maar in de praktijk makkelijk bij bepaalde frequenties onder de 3 ohm dippen.

Heb de SR7010, 11 en 12 ook gehad icm verschillende grote vloerstaanders en zelden het idee gehad dat deze te kort schoten. Een paar enkele maar meegemaakt waarbij een Hegel H360 nodig was.
Als je tevens een grote sub gebruikt is de meerwaarde van de 300 weer een stuk minder ;)




pieter85

Quote from: xlr8 on September 28, 2018, 20:58:48
Gaat niet enkel om de gevoeliheid maar ook het impedantieverloop van de speaker. Ik zie fabrikanten vaker mooie cijfers opgeven zoals 8 ohm en 90db wat zonder meer lekker op het netvlies aantikt maar in de praktijk makkelijk bij bepaalde frequenties onder de 3 ohm dippen.

Heb de SR7010, 11 en 12 ook gehad icm verschillende grote vloerstaanders en zelden het idee gehad dat deze te kort schoten. Een paar enkele maar meegemaakt waarbij een Hegel H360 nodig was.
Als je tevens een grote sub gebruikt is de meerwaarde van de 300 weer een stuk minder ;)

Ok, thanks. Ik gebruik dus een grote sub. Maar een grote meerwaarde tov de 200 is ook de dedicated midrange driver dat ook van toepassing blijft met een subwoofer. Waar zou jij voor gaan als je mij was met dat nog in gedachte en het prijsverschil van 450
Euro totaal?
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

pieter85

Side note: de technische afdeling van het hoofdkantoor van Monitor Audio Engeland zegt betreffende de Silver 200 vs Silver 300:
'The difference in bass between the two speakers will be negligible as you will be using the Gold W15 subwoofer but there will still be some extra definition in the mid frequencies of the Silver 300 due to the designated midrange driver.
Technically the better sound will be from the Silver 300 but if you prefer a smaller speaker the Silver 200 will not be far off.'
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

xlr8

Bovenstaande sidenote kan wel eens goed kloppen  :)

e.e.a. is afhankelijk, van je ruimte, opstelling en of je meer muziek luistert of juist meer film kijkt. Als je gaat voor de 300 en deze bijvoorbeeld afkapt bij 80Hz en alles daaronder de sub laat doen is dat fysiek volume vd speaker totaal niet nodig.
De extra mid driver kan een groot verschil maken, heb dat recent wel ondervonden met Sonus Faber Venere 2.5 versus 3.0 alleen was dat prijsverschil 2x zo hoog als je genoemde 450 euro.
Ben toch voor de 3.0 gegaan daar ik voornamelijk muziek luister, de ruimte ervoor had én... ach, geld moet rollen hé anders hadden ze die muntjes wel vierkant genaakt  ;D

Kan je ze niet eens naast elkaar horen ?


pieter85

Quote from: xlr8 on September 28, 2018, 21:57:21
Bovenstaande sidenote kan wel eens goed kloppen  :)

e.e.a. is afhankelijk, van je ruimte, opstelling en of je meer muziek luistert of juist meer film kijkt. Als je gaat voor de 300 en deze bijvoorbeeld afkapt bij 80Hz en alles daaronder de sub laat doen is dat fysiek volume vd speaker totaal niet nodig.
De extra mid driver kan een groot verschil maken, heb dat recent wel ondervonden met Sonus Faber Venere 2.5 versus 3.0 alleen was dat prijsverschil 2x zo hoog als je genoemde 450 euro.
Ben toch voor de 3.0 gegaan daar ik voornamelijk muziek luister, de ruimte ervoor had én... ach, geld moet rollen hé anders hadden ze die muntjes wel vierkant genaakt  ;D

Kan je ze niet eens naast elkaar horen ?

Bij de 200 zal de crossover idd op 80hz staan en bij de 300 wrs op 70hz.
Als ik voor de 300 zou gaan is dat idd ivm de 3.0 ipv 2.5 weg systeem en daarnaast ook omdat de 300 meer lucht vwrplaats en daarmee meer geschikt is voor grotere ruimtes, toch?
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

pieter85

Ps muziek luisterem vs film kijken zal een verhouding hebben van zo'n 60 / 40.
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

xlr8

Quote from: pieter85 on September 28, 2018, 22:19:48
Bij de 200 zal de crossover idd op 80hz staan en bij de 300 wrs op 70hz.

Denk eerder aan 60Hz.
Gezien je toelichting zeg ik: ga voor de 300!  :)

pieter85

Quote from: xlr8 on September 28, 2018, 22:28:02
Denk eerder aan 60Hz.
Gezien je toelichting zeg ik: ga voor de 300!  :)

Ok, thnx. Maar de SR7010 zal dus niet te licht zijn voor het aansturen van deze 5.1 set met de 300 als front. Is het nog aan te raden de 300 met bi-amping aan te sluiten?
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

xlr8

Vanuit de amp niet omdat uiteindelijk de voeding het moet trekken. Beter kan je aan de front pre-out een goede eindversterker hangen.

pieter85

Quote from: xlr8 on September 29, 2018, 00:56:43
Vanuit de amp niet omdat uiteindelijk de voeding het moet trekken. Beter kan je aan de front pre-out een goede eindversterker hangen.

Maar het is toch 1 voeding? (Daarom is het als je alleen naar de voeding kijkt  ook geen "volledige" bi-amping maar eerder bi-wiring). Het maakt qua voeding toch niet uit of de voeding voor 300 speakers via 2x 2 uitgangen (bi-amping) worden aangestuurd of via 2x 1 uitgang?

Aparte eindversterker ga ik sowieso niet kopen. De 300's zullen het met de versterker van de receiver moeten doen, vandaar ook dit topic.  ;)

Jij denkt dat gewone aansturing (single wiring) beter zal zijn? Qua (totale) voeding had ik dus gehoord  dat het niet uitmaakt en dat je met bi-amping de receiver beter de verdeling (qua aansturing) kan maken tussen de drivers (die dus ieder apart zijn aangesloten door bi-amping).

Ps de handleiding van de speakers zegt het volgende over Bi-Wiring / Bi-Amping:



- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

xlr8

Je zegt het, het is maar 1 voeding. bi-amping is gebaseerd op 2 discrete amps en dus 2 voedingen wat vaak resulteert in stabiel(er) vermogen, meer headroom etc..
Klassiek stereotyp bi-amp voorbeeld is een buizenbakkie op het hoog en een dikke klasse A/B of D voor het 'energie vretende' laag.

Heb uiteraard ook wel eens geexperimenteerd met bi-amp bij de SR70xx series maar dat voegde weinig of niets toe, sterker: bij een minimale  5.1 set-up zakte het volume zelfs nog wat meer in.
Bij heavy-weight blockbusters zoals een Arcam AVR850 of SR8012 is dit effect bijvoorbeeld niet zo nauw en kan het wellicht iets toevoegen vanwege het stabielere vermogen en dikkere voeding onder de kap.

Hoe dan ook bereik je het meeste met een extra EV maar als dat geen optie is moet je met de bekende riempjes roeien die je hebt :)

pieter85

Quote from: xlr8 on September 29, 2018, 13:19:23
Je zegt het, het is maar 1 voeding. bi-amping is gebaseerd op 2 discrete amps en dus 2 voedingen wat vaak resulteert in stabiel(er) vermogen, meer headroom etc..
Klassiek stereotyp bi-amp voorbeeld is een buizenbakkie op het hoog en een dikke klasse A/B of D voor het 'energie vretende' laag.

Heb uiteraard ook wel eens geexperimenteerd met bi-amp bij de SR70xx series maar dat voegde weinig of niets toe, sterker: bij een minimale  5.1 set-up zakte het volume zelfs nog wat meer in.
Bij heavy-weight blockbusters zoals een Arcam AVR850 of SR8012 is dit effect bijvoorbeeld niet zo nauw en kan het wellicht iets toevoegen vanwege het stabielere vermogen en dikkere voeding onder de kap.

Hoe dan ook bereik je het meeste met een extra EV maar als dat geen optie is moet je met de bekende riempjes roeien die je hebt :)

Duidelijk, thanks!
Maar jij zou dus wel voor de 300 gaan ivm de dedicated  midrange  driver en omdat je meer lucht kunt verplaatsen dus beter past in een toekomstige grotere woonkamer?
- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

H&C Hifi

Quote from: pieter85 on September 29, 2018, 16:22:03
Duidelijk, thanks!
Maar jij zou dus wel voor de 300 gaan ivm de dedicated  midrange  driver en omdat je meer lucht kunt verplaatsen dus beter past in een toekomstige grotere woonkamer?

Meer lucht verplaatsen is echt niet interessant, het kan allemaal meer dan luid genoeg en bass is er voldoende door de toevoeging van de sub.

door de aparte mid zal de sound iets anders zijn, gewoon luisteren of je het de meerprijs waard vind.
Als je gaat luisteren vergelijk dan wel incl sub, anders zal de 300 waarschijnlijk ''winnen''

xlr8


Zoals eerder aangegeven zou je ze idd naast elkaar moeten horen en precies wat Marcel zegt idd met sub.  ^^

M.a.w. 'the proof of the pudding is in the eating'  ;)


pieter85

- Bad Sound Kills Good Music -

Marantz SR7010 - UD5007 | Monitor Audio Silver 50 - Gold GXW15 | In-akustik LS-602 |  Oehlbach Speaker Wire - NF Sub | AudioQuest Forest HDMI | Isotek Premium Powercord | Libratone Classic Zipp - New Zipp CPH - New Zipp Nordic Black - New Zipp Mini CPH | Oppo HA-2 | Denon AH-MM400 | Sennheiser IE80 | Parrot Zik 3 | Sony WI-1000X | |Atacama Audio[/

xlr8