Author Topic: Van concept, via ontwerp/model naar eindresultaat - Audio Meubel  (Read 456 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline myself

Na mijn vorige topic over welke audio handigheidjes en mogelijke andere zaken om rekening mee te houden bij het bouwen van een audio-meubel, heb ik nu eindelijk wat meer tijd om de volgende stap te zetten. (en ik heb ondertussen wat meer ervaring in sketchup ;) )

Ik had al een paar conceptjes gemaakt in Sketchup, om deze eerst met de baas/WAF door te nemen wat we nu graag zouden willen. Na die stap, kan ik dit verder uitwerken in een echt ontwerp/model (sketchup) en dan laten uitvoeren. De mogelijke meubelmaker heb ik al gevonden dus nu eerst maar eens de eerste stap doen.

Het concept
Afmetingen zijn de beperkende factor (vooral de hoogte). Het meubel zal onder de TV moeten komen, en er staat nog een centerspeaker op (2e plaatje). Aan de onderkant moet mijn stroomblok eronder passen dus ook daar kan ik niet te veel zakken. De belangrijkste apparatuur moet in het zicht komen vanwege koeling en vrij zicht voor de afstandsbediening (ik weet dat er handige IR oplossingen zijn, maar we hebben hier voor gekozen). 1 Lade zal gebruikt worden voor CD's, ik krijg echt geen 2 lades met voldoende hoogte verwerkt. Heb ook gedacht om CD's onder 45-70 graden in een la te leggen en zo hoogte te besparen maar kom daar toch niet echt lekker mee weg.

In de breedte heb ik nog wel wat speling. Het meubel komt tussen mijn speakers te staan en ik wil de subwoofer er nog naast kunnen zetten (tussen kast en R-speaker)

kleur en uitstraling van het meubel zijn we nu wel zo'n beetje uitgekomen. Nog een kleine discussie over bijv zo klein mogelijk naden of juist 'robuste' grote naden maar dat komt in de ontwerp fase wel. Belangrijkste nu was of het een volledig symetrisch model moest gaan worden of niet en uiteraard hout keuze. Hij zal gaan passen bij de salontafel. Mogelijk dat we de rand iets dunner gaan laten worden.

Audio-handigheidjes/aanpassingen zie je nog niet in het concept want die zitten achter de deurtjes/aan de achterkant :) is voor de ontwerp fase. Ik heb nog wel diverse goede tips gekregen van andere DHZ meubelbouwers  :worship:

As weekend (vrijdag of zondag) zal ik eindelijk met het echte ontwerp gaan beginnen. Dit zijn de voorlopige concept tekeningen.
(concepten tekenen in sketchup gaat supersnel, als je een echt model wilt maken kost dat toch wel even tijd)
In tekening 1 is te zien dat de rand wel dik lijkt, maar dat intern het meubel het dunne wandjes zijn zodat je toch wat extra ruimte hebt. Het doosje op de lade is een CD case op schaal.
Stereo: Lyndorf 2200+RP, Arcam CD33T, B&W N803
HT: Sony W850B (65"), Arcam AVR300 + DV79, HTM-1, SCM-1, Rel strata II, Dreambox 8000
LS.kabel:Nordost Red Dawn II, Blue Heaven II (center), Audioquest HDMI /Siltech&Chord d/a interlinks, Chord/Furutech/Cinegoo stroomkabels, PS Quintet

Offline chansig

• Forever Addicted
  • Trade Count: (+123)
  • Total likes: 388
  • Doof en slechte set...neem dat mee in wat ik post.
Voor de cd's kan je ook kiezen voor plastic hoesjes. Scheelt en ruimte en zijn flexibel. Zo had ik 1500 cd's in drie Ikea dozen. Twee rijen langs elkaar.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, 2 x BK XLS 200 FF, Paradigm PW Link,

Offline Jumping Jack

• HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+16)
  • Total likes: 60
 ^^

Fleecepacks zijn superhandig.
Wilson Benesch / AVM / VPI / Koetsu / Nagra / Sennheiser / Shure
Jumping Jack's set
Discogs

Offline myself

Voor de cd's kan je ook kiezen voor plastic hoesjes. Scheelt en ruimte en zijn flexibel. Zo had ik 1500 cd's in drie Ikea dozen. Twee rijen langs elkaar.

Gr. Hans
Daar had ik idd naar gekeken maar dan moet je de cds uit de la halen om te kunnen zien welke cd wat is.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
HT: Sony W850B (65"), Arcam AVR300 + DV79, HTM-1, SCM-1, Rel strata II, Dreambox 8000
LS.kabel:Nordost Red Dawn II, Blue Heaven II (center), Audioquest HDMI /Siltech&Chord d/a interlinks, Chord/Furutech/Cinegoo stroomkabels, PS Quintet

Offline chansig

• Forever Addicted
Daar had ik idd naar gekeken maar dan moet je de cds uit de la halen om te kunnen zien welke cd wat is.

Er komt een etiket in waar je de naam etc kan opschrijven.

fleecepack.nl

Gr. Hans

Offline myself

^^

Fleecepacks zijn superhandig.
Das idd beter dan plastic hoesjes. Ik wil nog steeds minimaal de index vd cd erbij hebben en alleen de veel gedraaide cds in de la zetten. De rest staat toch in een andere kamer en ik ga steeds meer via de streamer doen.

De nostalgie van een cd in je cd-speler doen

Offline chansig

• Forever Addicted
Ik heb nog wat cd's te koop staan (al in een plastic hoesje) kan je helemaal los gaan vwbt de nostalgie.  :D

Gr. Hans

Offline myself

Ik heb nog wat cd's te koop staan (al in een plastic hoesje) kan je helemaal los gaan vwbt de nostalgie.  :D

Gr. Hans
Hehe.

Die hoesjes gaan trouwens alleen de dikte flink verminderen en de hoogte/breedte blijft ongeveer gelijk dus vanuit dat oogpunt lost het niet het hoogteprobleem op

Offline chansig

• Forever Addicted
Je kan meer cd's kwijt en ze vervolgens in een hoek leggen.

Gr. Hans

Offline ruud2

• HT forum legend group
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 2
  • ceramic still rules
de dikte van de zijwanden kan ik niet zo snel afleiden uit je ontwerp, maar een buitenplaat  kan je scharnierbaar maken en heb
je zo een ruimte voor cd's.  ze zijn toch hol vanbinnen neem ik aan.
of van de voorzijde indien het meubel zijdelings wordt opgesloten.
versterking: Mark levinson / Krell / Pass labs   vinyl : Denon DP67L  JRTransrotor   CD: Krell  update  naar Metronome kalistra   tape : Revox PR99 Mk2  cables: Madrigaal links / vd Hull uitstoot : Avalon Sentinel covers dit alles geplaatst in dedicated acoustic room.

Offline myself

Re: Van concept, via ontwerp/model naar eindresultaat - Audio Meubel
« Reply #10 on: June 14, 2018, 11:24:24 »
de dikte van de zijwanden kan ik niet zo snel afleiden uit je ontwerp, maar een buitenplaat  kan je scharnierbaar maken en heb
je zo een ruimte voor cd's.  ze zijn toch hol vanbinnen neem ik aan.
of van de voorzijde indien het meubel zijdelings wordt opgesloten.
Het is nu nog een concept ;) en de wanden worden ergens tussen de 2-4 cm.
Aan de voorkant zie je 2 lades en 2 deurtjes. In de linker gaat mijn ht-versterker waarschijnlijk komen + mn dvd-speler.

Mocht er ooit een andere (eind) versterker komen, kan ik de laatjes verwijderen en hem daar kwijt

Offline myself

« Reply #11 on: June 21, 2018, 00:06:46 »
Na een periode van te weinig tijd en een aantal pogingen om echt het ontwerp op 'papier' te krijgen, kwam ik er toch achter dat ik weer een stap terug moest naar het concept.

Zie het concept in Sketchup als een blok piepschuim, waar je heel snel stukken kan uitsnijden. Ideaal voor snelle schetsen van de buitenkant om snel een idee te krijgen. Echter, bij het daarna tekenen van de binnenkant stuitte ik steeds vaker op problemen met de afmetingen en dingen die toch net weer iets anders moesten. Vandaar dat ik vanavond weer eens met de WAF achter de schetstafel ben gekropen en dit is het resultaat.

Het lijkt nog steeds op het vorige concept, echter zit er nu meer rekenwerk achter de echte maten, zowel buiten als binnen. De omranding is iets smaller geworden, de 3 compartimenten niet meer symmetrisch, naden zijn toegevoegd, in de onderste la passen nu cd's rechtop erin (zo'n 180 stuks)
Volgende stap is het echt uittekenen van het ontwerp

Offline myself

« Reply #12 on: June 22, 2018, 22:27:44 »
Ontwerp/bouwtekening

Het begin is gemaakt  8)
Dit is de definitieve vorm en is de basis/bouwtekening voor de meubelmaker. Bovenblad nu, zo meteen de poten en dan de rest van de buitenkant
« Last Edit: June 22, 2018, 22:29:54 by myself »

Offline myself

even genoeg voor vanavond. Poten en zijpanelen zitten erop incl onderblad.
Nu even uitvogelen of ik geen achterkant wil, gedeeltelijk, een hele dunne achterwand (zachtboard maar dat zal wel lekker resoneren) of bijv een 5mm dikke achterwand. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het onder- en tussenblad wat moet aansluiten. En eigenlijk zelfs voor de achterste poten.