Van concept, via ontwerp/model naar eindresultaat - Audio Meubel

Started by myself, June 13, 2018, 02:38:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

myself

Na mijn vorige topic over welke audio handigheidjes en mogelijke andere zaken om rekening mee te houden bij het bouwen van een audio-meubel, heb ik nu eindelijk wat meer tijd om de volgende stap te zetten. (en ik heb ondertussen wat meer ervaring in sketchup ;) )

Ik had al een paar conceptjes gemaakt in Sketchup, om deze eerst met de baas/WAF door te nemen wat we nu graag zouden willen. Na die stap, kan ik dit verder uitwerken in een echt ontwerp/model (sketchup) en dan laten uitvoeren. De mogelijke meubelmaker heb ik al gevonden dus nu eerst maar eens de eerste stap doen.

Het concept
Afmetingen zijn de beperkende factor (vooral de hoogte). Het meubel zal onder de TV moeten komen, en er staat nog een centerspeaker op (2e plaatje). Aan de onderkant moet mijn stroomblok eronder passen dus ook daar kan ik niet te veel zakken. De belangrijkste apparatuur moet in het zicht komen vanwege koeling en vrij zicht voor de afstandsbediening (ik weet dat er handige IR oplossingen zijn, maar we hebben hier voor gekozen). 1 Lade zal gebruikt worden voor CD's, ik krijg echt geen 2 lades met voldoende hoogte verwerkt. Heb ook gedacht om CD's onder 45-70 graden in een la te leggen en zo hoogte te besparen maar kom daar toch niet echt lekker mee weg.

In de breedte heb ik nog wel wat speling. Het meubel komt tussen mijn speakers te staan en ik wil de subwoofer er nog naast kunnen zetten (tussen kast en R-speaker)

kleur en uitstraling van het meubel zijn we nu wel zo'n beetje uitgekomen. Nog een kleine discussie over bijv zo klein mogelijk naden of juist 'robuste' grote naden maar dat komt in de ontwerp fase wel. Belangrijkste nu was of het een volledig symetrisch model moest gaan worden of niet en uiteraard hout keuze. Hij zal gaan passen bij de salontafel. Mogelijk dat we de rand iets dunner gaan laten worden.

Audio-handigheidjes/aanpassingen zie je nog niet in het concept want die zitten achter de deurtjes/aan de achterkant :) is voor de ontwerp fase. Ik heb nog wel diverse goede tips gekregen van andere DHZ meubelbouwers  :worship:

As weekend (vrijdag of zondag) zal ik eindelijk met het echte ontwerp gaan beginnen. Dit zijn de voorlopige concept tekeningen.
(concepten tekenen in sketchup gaat supersnel, als je een echt model wilt maken kost dat toch wel even tijd)
In tekening 1 is te zien dat de rand wel dik lijkt, maar dat intern het meubel het dunne wandjes zijn zodat je toch wat extra ruimte hebt. Het doosje op de lade is een CD case op schaal.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

chansig

Voor de cd's kan je ook kiezen voor plastic hoesjes. Scheelt en ruimte en zijn flexibel. Zo had ik 1500 cd's in drie Ikea dozen. Twee rijen langs elkaar.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

myself

Quote from: chansig on June 13, 2018, 10:53:56
Voor de cd's kan je ook kiezen voor plastic hoesjes. Scheelt en ruimte en zijn flexibel. Zo had ik 1500 cd's in drie Ikea dozen. Twee rijen langs elkaar.

Gr. Hans
Daar had ik idd naar gekeken maar dan moet je de cds uit de la halen om te kunnen zien welke cd wat is.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

chansig

Quote from: myself on June 13, 2018, 13:23:18
Daar had ik idd naar gekeken maar dan moet je de cds uit de la halen om te kunnen zien welke cd wat is.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Er komt een etiket in waar je de naam etc kan opschrijven.

fleecepack.nl

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

myself

Quote from: Jumping Jack on June 13, 2018, 11:01:46
^^

Fleecepacks zijn superhandig.
Das idd beter dan plastic hoesjes. Ik wil nog steeds minimaal de index vd cd erbij hebben en alleen de veel gedraaide cds in de la zetten. De rest staat toch in een andere kamer en ik ga steeds meer via de streamer doen.

De nostalgie van een cd in je cd-speler doen [emoji849]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

chansig

Ik heb nog wat cd's te koop staan (al in een plastic hoesje) kan je helemaal los gaan vwbt de nostalgie.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

myself

Quote from: chansig on June 13, 2018, 13:30:08
Ik heb nog wat cd's te koop staan (al in een plastic hoesje) kan je helemaal los gaan vwbt de nostalgie.  :D

Gr. Hans
Hehe.

Die hoesjes gaan trouwens alleen de dikte flink verminderen en de hoogte/breedte blijft ongeveer gelijk dus vanuit dat oogpunt lost het niet het hoogteprobleem op


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

chansig

Je kan meer cd's kwijt en ze vervolgens in een hoek leggen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

de dikte van de zijwanden kan ik niet zo snel afleiden uit je ontwerp, maar een buitenplaat  kan je scharnierbaar maken en heb
je zo een ruimte voor cd's.  ze zijn toch hol vanbinnen neem ik aan.
of van de voorzijde indien het meubel zijdelings wordt opgesloten.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

myself

Quote from: ruud2 on June 14, 2018, 10:49:53
de dikte van de zijwanden kan ik niet zo snel afleiden uit je ontwerp, maar een buitenplaat  kan je scharnierbaar maken en heb
je zo een ruimte voor cd's.  ze zijn toch hol vanbinnen neem ik aan.
of van de voorzijde indien het meubel zijdelings wordt opgesloten.
Het is nu nog een concept ;) en de wanden worden ergens tussen de 2-4 cm.
Aan de voorkant zie je 2 lades en 2 deurtjes. In de linker gaat mijn ht-versterker waarschijnlijk komen + mn dvd-speler.

Mocht er ooit een andere (eind) versterker komen, kan ik de laatjes verwijderen en hem daar kwijt


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Na een periode van te weinig tijd en een aantal pogingen om echt het ontwerp op 'papier' te krijgen, kwam ik er toch achter dat ik weer een stap terug moest naar het concept.

Zie het concept in Sketchup als een blok piepschuim, waar je heel snel stukken kan uitsnijden. Ideaal voor snelle schetsen van de buitenkant om snel een idee te krijgen. Echter, bij het daarna tekenen van de binnenkant stuitte ik steeds vaker op problemen met de afmetingen en dingen die toch net weer iets anders moesten. Vandaar dat ik vanavond weer eens met de WAF achter de schetstafel ben gekropen en dit is het resultaat.

Het lijkt nog steeds op het vorige concept, echter zit er nu meer rekenwerk achter de echte maten, zowel buiten als binnen. De omranding is iets smaller geworden, de 3 compartimenten niet meer symmetrisch, naden zijn toegevoegd, in de onderste la passen nu cd's rechtop erin (zo'n 180 stuks)
Volgende stap is het echt uittekenen van het ontwerp
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Ontwerp/bouwtekening

Het begin is gemaakt  8)
Dit is de definitieve vorm en is de basis/bouwtekening voor de meubelmaker. Bovenblad nu, zo meteen de poten en dan de rest van de buitenkant
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

even genoeg voor vanavond. Poten en zijpanelen zitten erop incl onderblad.
Nu even uitvogelen of ik geen achterkant wil, gedeeltelijk, een hele dunne achterwand (zachtboard maar dat zal wel lekker resoneren) of bijv een 5mm dikke achterwand. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het onder- en tussenblad wat moet aansluiten. En eigenlijk zelfs voor de achterste poten.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

eventjes een beetje verder aan het freubelen geweest.
- latjes 2mm dunner gemaakt (en dus alles weer aanpassen, gelukkig heb ik componenten gebruikt, zodat je slechts 1 poot hoeft aan te passen en de rest automatisch meegaat)
- binnenkant toegevoegd (nog zonder uitsparingen)
- deurtjes en onderste la toegevoegd (de buitenpanelen)

CD doos past er precies in. De lade rails staan op het punt om erin te gaan en dan bodem etc van la maken en bovenste la toevoegen.
Ook voor het eerst de render knop gebruikt :)
Dit is het beeld van de achterkant
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

La'tje is af. Doordat ik nu de geleiderails ingepast had, zag ik dat ik wat in de problemen kwam met de kabel-doorvoeren in de tussenschotten. Iets om mee te nemen naar de meubelmaker.

er kunnen 3 rijen van precies 50 CD's in (foto 1) en dan kunnen er nog een aantal 90 graden gedraaid erin. (foto 2)
Ik heb tussen de rijen wel wat tussenruimte gelaten, anders krijg je nooit je vingers ertussen om de CDs eruit te halen. 0.5 cm lijkt wat te klein.
En de hoogte ken net (foto 3). Alhoewel de marge/tussenruimte naar de la erboven ook 3 mm is, dus lijkt me voldoende.

aandachtspuntje is wel het giga gewicht van de cd's op de bodem en achterplaat van de la.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

W.Otter

Super mooi hoe je dat gedaan hebt zeg!
Wat een gedoe met die cd's.. koop een mooie ripper en digitaliseren die handel!
Met LP snap ik de romantiek, CD is gewoon gedoe en omslachtig en tijdrovend.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

myself

Quote from: W.Otter on June 28, 2018, 08:22:11
Super mooi hoe je dat gedaan hebt zeg!
Tnx :) ik heb een hoop geleerd van (en over) sketchup. Vooral ook de X-ray view is handig om het 'binnenste' van je ontwerp te checken. Echt een gaaf 3D tekenprogramma
Quote
Wat een gedoe met die cd's.. koop een mooie ripper en digitaliseren die handel!
Met LP snap ik de romantiek, CD is gewoon gedoe en omslachtig en tijdrovend.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Nog niet alles is beschikbaar op Tidal.
Heb nog geen behoefte om een dure-want wil geen verlies- ripper te kopen, terwijl ik een heel goed loopwerk heb (arcam cd33) en een cd'tje inleggen... ach, het reset het ene album om je klaar te maken voor de volgende [emoji41]
(Mijn nas heb ik al jaren geleden eruit gegooid, alles staat in de cloud en met flacs staat 10TB ook weer zo vol)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Achter en vooraanzicht op de lades. Ik begin nu in de eindfase te komen  ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

en kastdeurtje. Checken met de meubelmaker of 1 of 2 steunprofielen in de deur genoeg is
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Jumping Jack

Let wel dat het steunprofiel niet ter hoogte van de legplank zit, anders riskeer je dat de deur niet dicht kan...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

myself

Quote from: Jumping Jack on June 29, 2018, 08:26:18
Let wel dat het steunprofiel niet ter hoogte van de legplank zit, anders riskeer je dat de deur niet dicht kan...
Ja idd, iets om goed door te spreken met de bouwer. Het profiel zou helemaal verzonken moeten zijn is het idee. De legplank zal in hoogte verstelbaar zijn (tenminste rechts) dus wordt toch wel een puntje. Ik geloof dat ik zowiezo de legplank al 1 cm korter had gemaakt


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Ben nu bezig om de audio specifieke handigheden toe te voegen. In dit geval de uitsparingen aan de achterkant van het meubel om daar de stroom, interlinks, LS kabels doorheen te voeren.

Ik zit nog te dubben om 2 sleuven per apparaat te maken, zodat ik stroom en signaal van elkaar gescheiden kan houden.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

W.Otter

Je tekenkunsten zijn erg goed te noemen! Heb je dat psaudio stekkerblok zelf gemaakt?



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Xander32

Betreft de cd's; heb je allemaal dezelfde cd hoesjes? Voorheen waren het allemaal kunstof cd hoesjes, maar al enige tijd wordt er steeds meer karton gebruikt en daarmee varieren de afmetingen nogal. Daar waar het op de mm aan komt, kan dat net een te groot verschil geven.

En verkijk je idd niet op het gewicht; ik heb mijn cd's in alu koffers opgeborgen die leeg amper wat wegen, maar vul deze met 250 a 300 cd's en ze zijn nog amper te tillen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT