Luisterruimte akoestiek verbeteren of niet?

Started by jackflash, January 5, 2024, 15:03:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

#50
.

Alex Groningen

Complimenten! Een mooie knusse luisterruimte!

Quote from: jackflash on January  5, 2024, 15:03:57Hoi,
Ik heb een luisterruimte van 4,1 bij 3,5 (2.3 hoog). De achterwand waar de bank nagenoeg tegenaan staat, is licht schuin. De andere hoeken zijn 90 graden. Ik luister voornamelijk stereo muziek en zo nu en dan een filmpje met 5.1. Ik heb altijd de wens gehad om het maximale uit mijn ruimte te halen (akoestisch gezien). Vandaag iemand van een akoestisch buro laten komen om wat advies te geven. Hij heeft een simpele nagalm meting gedaan. Resultaat was 0,41 seconden. Hij gaf aan dat dat prima was, maar er altijd verbeteringen in de ruimte gedaan kunnen worden. Zijn advies was om allereerst te investeren in panelen op de achterwand (ca 2.5 m2). De panelen die zij aanbieden zijn volgens hem van hoogwaardig materiaal en 89mm dik. Doel is dan om niet direct de nagalm tijd te verbeteren, maar om de reflectie (met name lage tonen) weg te nemen / absorberen. Dat was de grootste winst die er te behalen viel volgens hem. Ik vroeg of het nog nodig was om ook te investeren in panelen naast / achter de frontspeakers en/of bij de tv. Hij gaf aan dat hij dat vanuit kostenoverwegingen niet meteen zou adviseren, maar dat dat altijd later nog zou kunnen.
Nu vraag ik me af of ik zijn advies moet opvolgen. Kosten van de panelen zijn 1500 euro. Ga ik het verschil daadwerkelijk horen? Is dit geen weggegooid geld? Kan ik niet beter zon' panelen zelf bestellen? Hieronder wat foto's en plattegrond van de ruimte. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Mijn doel is niet de perfectie te benaderen, maar om met beperkte middelen (1500 euro) het maximale resultaat te behalen.

Struis

Dank je, dat idee had ik al. Ik geloof alleen dat ik een beetje in een uithoek woon... In Drenthe, bij Emmen in de buurt. Ik heb weinig mensen in deze omgeving zien langskomen. Plenty in de Randstad, dat wel :)

Quote from: RZeemering on March  9, 2024, 15:04:46Er zijn best veel 'malloten' die zich hier me bezig houden hoor :)
Lees er vooral veel over of kijk YouTube tutorials. Daar kun je best veel van opsteken.

En een tip van mij: staar je niet te blind op (ingezoomde) pieken en dalen. De metingen die je doet met REW en de bekende microfoon zijn altijd wel wat anders. Daarnaast is wat je kunt doen met akoestische behandelingen ook niet smalbandig. Op enkele toepassingen na, overigens.
Kijk dus vooral naar het groter geheel.
En vind iemand in de buurt die het ook leuk vindt. Dan kun je samen wat aan de pruts.

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Exxar

Leuke ruimte, en geloof me, met wat akoestische panelen zal het alleen maar beter klinken. Zeker in stereo met maar 2 geluidsbronnen/luidsprekers, en al helemaal in surround met 5 of meer luidspreker.

Ik heb zelf een aantal maanden geleden met de support van GIK acoustics mijn ruimte aangepakt (4m lang x 3,6 breed x 2,5hoog), met de deur in de linker muur, tegen de voormuur aan. Dus niet zo heel verschillend van wat jij hebt, op de schuine achtermuur na. En geloof me, een shitload problemen in de lage frequenties, inherent aan de afmetingen van de ruimte (lees: bass boom, nulls), je kan dit ook simuleren in REW (room sim).

Als je REW en een Umik gekalibreerde microfoon hebt, dan zou je ook eens het advies van GIK kunnen vragen, gewoon via hun website. Stuur foto's, afmetingen en de REW metingen door en luister eens wat zij zeggen.

RZeemering

Quote from: Struis on March  9, 2024, 19:08:18Dank je, dat idee had ik al. Ik geloof alleen dat ik een beetje in een uithoek woon... In Drenthe, bij Emmen in de buurt. Ik heb weinig mensen in deze omgeving zien langskomen. Plenty in de Randstad, dat wel :)
Ik ben zo af en toe in Emmen. En zo ver is het ook niet van Groningen af ;)
Dus we kunnen wel wat afspreken hoor.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Struis

Leuk! Oh, ik ben ook heel regelmatig in Groningen. Ik werk bij DUO en veel vrienden in Groningen en omgeving... Goed plan!

Quote from: RZeemering on March 10, 2024, 13:10:07Ik ben zo af en toe in Emmen. En zo ver is het ook niet van Groningen af ;)
Dus we kunnen wel wat afspreken hoor.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

RZeemering

Dan houden we even contact. Leuk!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Vhond

Wie heeft ervaring met (het laten uitvoeren) een meting? Ballon, alarmpistool, REW?
Tuurlijk kan er veel op het gehoor (en zicht) maar voordat je weet wat je precies moet doen??

Faxe

Bij mij heeft Rivasono een meting uitgevoerd. Ze gebruiken hiervoor een alarmpistool. Op basis van de meting krijg je een rapport van hoe de nagalmtijd is over het frequentiebereik. Vervolgens heb ik gekozen voor een aantal panelen om de akoestiek te verbeteren en werd op basis daarvan een schatting gemaakt van het effect. Ben zelf tevreden met het resultaat. Als je het allemaal zelf kunt, kan het vast veel goedkoper maar ik vond dit wel makkelijk :bigsmile:
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Struis

Nou ja, je kan ook naar Prypjat geloof ik. Daar is het ook ZO stil dat mensen er bang van worden. Alhoewel dat in Oekraiene ligt, dus misschien is het nu weer luidruchtig..

Quote from: ruud2 on January 18, 2024, 11:24:10kan je lekker naar je eigen hartslag luisteren in de dode kamer, voor de rest wegwezen daar.
leuk voor metingen maar heeft weinig met muziek te maken.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

ruud2

Quote from: Struis on April  1, 2024, 15:38:57Nou ja, je kan ook naar Prypjat geloof ik. Daar is het ook ZO stil dat mensen er bang van worden. Alhoewel dat in Oekraiene ligt, dus misschien is het nu weer luidruchtig..


Dat is een ander soort van stilte.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

morca

Quote from: Vhond on April  1, 2024, 11:43:15Wie heeft ervaring met (het laten uitvoeren) een meting? Ballon, alarmpistool, REW?
Tuurlijk kan er veel op het gehoor (en zicht) maar voordat je weet wat je precies moet doen??

Ik kan meten, maar heb met mbv klappen in mijn handen voor de speakers ,en luister waar ik de reflectie hoor.

Daar heb ik panelen opgehangen.
Veelal hoog bij het plafond.
Om de reflectie muur plafond te elimineren.

Dat werkt prima imo .
Panelen gemaakt van oude kussens,k50 koudschuim .

mmuetst

Quote from: chansig on January 18, 2024, 12:03:28Heb je dat ooit gehoord? Muziek in een dode ruimte ?

Gr. Hans
Hier op terug te komen, ik helaas niet. Ik had hier ooit iemand die een setje Kef luidsprekers van mij kocht en vertelde dat hij zo'n kamer heeft op het industrieterrein vlak bij ons appartement. Helaas contact verloren en nooit wat van gekomen om iets af te spreken. Hij gaf aan dat sommige mensen echt naar werden in zo'n dode kamer, je moet dat niet onderschatten. Het is verre van natuurlijk. Het staat natuurlijk helemaal los van een goed gedempte kamer, simpel weg omdat deze niet 100% dood is. Ben trouwens wel benieuwd of topic starter nog wat is gaan uitvoeren wat akoestiek betreft.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

myself

Quote from: Vhond on April  1, 2024, 11:43:15Wie heeft ervaring met (het laten uitvoeren) een meting? Ballon, alarmpistool, REW?
Tuurlijk kan er veel op het gehoor (en zicht) maar voordat je weet wat je precies moet doen??
met REW kun je idd een RT60 meting doen, zodat je kan zien op welke frequenties je iets moet doen. Maar daarna zal het n puzzel(tje) gaan worden wat te kiezen en waar neer te hangen/zetten. Alarmpistool is ook iets wat je kan laten doen.

ergo: je kan er zelf induiken, het is interessante materie. of je kan het uitbesteden
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Vhond

En als je het laat uitvoeren, wie kan je dan benaderen? Faxe noemde al Rivasono, maar zij zullen vast niet de enigen zijn. Als ik er op Google dan vind ik wel wat bedrijven, maar Rivasono geeft ook wat meer aan dat ze met audio/hifi doen (anderen zijn meer gericht op kantoren/sporthallen en andere grote ruimtes).

katwax

#65
Quote from: Vhond on April  2, 2024, 07:16:46En als je het laat uitvoeren, wie kan je dan benaderen? Faxe noemde al Rivasono, maar zij zullen vast niet de enigen zijn. Als ik er op Google dan vind ik wel wat bedrijven, maar Rivasono geeft ook wat meer aan dat ze met audio/hifi doen (anderen zijn meer gericht op kantoren/sporthallen en andere grote ruimtes).
Ideal en Mutrox zijn 2 die in mijn hoofd komen als je alles wil laten doen.
Zelf heb ik met Sigert De Jean gewerkt om het juiste advies te krijgen, kan komen meten of werken met metingen die jij maakt.

Wel oppassen, want meerdere bedrijven die akoestiek doen, hebben minder kennis ivm hifi en concentreren zich eerder naar de akoestiek voornamelijk ivm spraak etc (leefruimte).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Vhond

Ideal uit België (Werchter)?
Mutrox (Thuisbioscoopakoestiek)?
Weet je toevallig prijzen? Zie deze niet 123 op hun website staan.
En inderdaad, wat ik al schreef, veel partijen te vinden die 'iets met akoestiek' doen maar wat niet direct van toepassing is op audio.

katwax

Quote from: Vhond on April  2, 2024, 10:02:58Ideal uit België (Werchter)?
Mutrox (Thuisbioscoopakoestiek)?
Weet je toevallig prijzen? Zie deze niet 123 op hun website staan.
En inderdaad, wat ik al schreef, veel partijen te vinden die 'iets met akoestiek' doen maar wat niet direct van toepassing is op audio.
Nee moet je is contact met hen voor opnemen. Klopt Ideal is België en Mutrox Nederland, beide zijn zeker geschikt voor audio akoestiek.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543