speakers voor symfonisch metal gezocht

Started by Worf, June 12, 2018, 19:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MechanicalAnimal

okay, helder Worf, dat was me ff ontgaan.


ik vind slechts wat reviews van buyers hier en daar

voorbeeldje....

https://www.crutchfield.com/S-GEup3cIy0Qy/p_336REVA4WN/Wharfedale-Reva-4-Walnut.html

voor wat dat waard is in elk geval.

duitse review:

https://www.likehifi.de/allgemein/test-wharfedale-reva-4-reva-2-klangbildmaler-made-in-britain/

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Sirius666

Quote from: Worf on August 15, 2018, 14:49:21
De Tannoy is weer terug bij de dealer. Zat nog wel te googlen naar informatie over de Wharfedale reva 4, maar eigenlijk niets te vinden. Alleen de Reva 2 en dat die de punch etc. ontbeert voor rockmuziek. Maar niets over de Reva 4. Het lijkt wel of niemand deze speaker koopt.

Recensies zeggen niets aangezien zowel apparatuur als ruimte verschillen tov die van jou. Wharfedale is niet zo bekend in NL, logisch dus dat je weinig vindt over de Reva 4.

Voor het gestelde budget kan je zelfs 2 nieuwe subs (BK XLS200) en een tweedehands set KEF LS50 halen. Met jouw normale luisterniveau zou dit ook makkelijk kunnen.

Worf

Om ze te kunnen horen moet ik online bestellen. Heb er een hekel aan spullen te bestellen en dan weer terug moeten sturen. Probeer daarom zo goed mogelijk in te schatten of met mijn muziek de speakers in aanmerking komen. Dus niet bright, maar ook weer niet dull of te saai. En dat inschatten lukt niet. Te weing info. De Qacoustics concept 40 die toch zo goed wordt gewaardeerd en wat warmer klinkt, vond ik voor mijzelf verrassend niets. Deed me niets en vond er gewoon niets aan. Moet ook wel beetje leven inzitten.

Sirius666

Quote from: Worf on August 15, 2018, 16:38:20
Om ze te kunnen horen moet ik online bestellen. Heb er een hekel aan spullen te bestellen en dan weer terug moeten sturen. Probeer daarom zo goed mogelijk in te schatten of met mijn muziek de speakers in aanmerking komen. Dus niet bright, maar ook weer niet dull of te saai. En dat inschatten lukt niet. Te weing info. De Qacoustics concept 40 die toch zo goed wordt gewaardeerd en wat warmer klinkt, vond ik voor mijzelf verrassend niets. Deed me niets en vond er gewoon niets aan. Moet ook wel beetje leven inzitten.

Het gaat om de combi speakers - versterking - bron. Hoe je die laatste 2 op orde hebt weet ik niet. Ook plaatsing is vaak genoeg een verrassend lastig dingetje gebleken. Wie heeft er nou zin om steeds wat te schuiven en weer te luisteren?

Wat wil je zelf nou eigenlijk? Nieuw halen valt dus af. Speakers halen op basis van recensies/aanbevelingen heeft weinig nut omdat mensen andere apparatuur en akoestiek hebben. Wat bij iemand geweldig klinkt kan bij jou ruk zijn.

Enige optie lijkt mij zoeken op MP naar speakers in de buurt van jou en of mensen bereid zijn hun set bij jou te laten horen tegen een kleine betaling. Zoek wat kritische nummers qua hoog uit en klaar.


Pallenmans

Worf . vraagje . heb je iets van een reverentie  waar je naar toe wil gaan qua geluid . is er al een keer een installatie wat je gehoord heb waar je gelijk iets had van . ja dat wil ik ook ????

heb een klein beetje  het idee dat je jezelf wat lastig aan het maken ben .
als je niet weet wat je zoekt zal je het ook nooit vinden . 
Sonus faber sonetto 5 / gato dia 250 / Roon / Project draaitafel / kabels RIcabel

mijkie

Quote from: Sirius666 on August 15, 2018, 17:10:25
Het gaat om de combi speakers - versterking - bron. Hoe je die laatste 2 op orde hebt weet ik niet. Ook plaatsing is vaak genoeg een verrassend lastig dingetje gebleken. Wie heeft er nou zin om steeds wat te schuiven en weer te luisteren?

Wat wil je zelf nou eigenlijk? Nieuw halen valt dus af. Speakers halen op basis van recensies/aanbevelingen heeft weinig nut omdat mensen andere apparatuur en akoestiek hebben. Wat bij iemand geweldig klinkt kan bij jou ruk zijn.

Enige optie lijkt mij zoeken op MP naar speakers in de buurt van jou en of mensen bereid zijn hun set bij jou te laten horen tegen een kleine betaling. Zoek wat kritische nummers qua hoog uit en klaar.

Akoestiek is het belangrijkste dingetje denk ik, t heeft hier ook even geduurd voordat ik echt een set had, die mijn smaak is, blijkt achteraf  :o

Ik heb toch best leuke setjes gehad, zeker op papier maar, die hebben hier vrij vlot het pand weer verlaten, nu heb ik een setje wat imo 1 van de beste is tot nu toe, combi van Adam Artist 6 en een Auralic Altair, kwa klank, looks en bediening top !!

Heb je al eens je ruimte gemeten, wat je akoestiek doet en dan kijken wat je in je huidige speaker-set graag anders zou willen horen, dat heb ik dus ook gedaan, ik heb in mijn ruimte, een piek op 53 Hz en een heel snel afvallend hoog, daar heb ik deze set voor gekocht, ik kon het hoog nog wat opschroeven zodat het meet-technisch er goed uitzag en kwa klank een hele openbaring !!

Al metend mijn huidige set getuned, schuiven, meten, potmeter iets verder open of terug en voilĂ , een blije muziekliefhebber en ik zal je zeggen, de directie is er ook zeeeeeeeeer tevreden over  :pompom: :pompom:
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Sirius666

#231
Quote from: mijkie on August 15, 2018, 17:52:26
Akoestiek is het belangrijkste dingetje denk ik, t heeft hier ook even geduurd voordat ik echt een set had, die mijn smaak is, blijkt achteraf  :o

Ik heb toch best leuke setjes gehad, zeker op papier maar, die hebben hier vrij vlot het pand weer verlaten, nu heb ik een setje wat imo 1 van de beste is tot nu toe, combi van Adam Artist 6 en een Auralic Altair, kwa klank, looks en bediening top !!

Heb je al eens je ruimte gemeten, wat je akoestiek doet en dan kijken wat je in je huidige speaker-set graag anders zou willen horen, dat heb ik dus ook gedaan, ik heb in mijn ruimte, een piek op 53 Hz en een heel snel afvallend hoog, daar heb ik deze set voor gekocht, ik kon het hoog nog wat opschroeven zodat het meet-technisch er goed uitzag en kwa klank een hele openbaring !!

Al metend mijn huidige set getuned, schuiven, meten, potmeter iets verder open of terug en voilĂ , een blije muziekliefhebber en ik zal je zeggen, de directie is er ook zeeeeeeeeer tevreden over  :pompom: :pompom:

Akoestiek absoluut. Ergens hierboven kaartte ik aan dat een hardere akoestiek ook niet prettig kan zijn voor het hoog. Verkeerd geplaatste speakers luisteren ook niet prettig weg. Het is altijd leuk als na wat schuiven opeens alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Ik weet niet hoe het er in de huidige opstelling (akoestiek, ruimte rondom speakers) bij Worf uit ziet. Wat ook van belang is, staat in het begin van dit topic en wordt verder nergens genoemd, is dat Worf tinnitus heeft.

Als de tweeters overigens niet op maar wat onder oorhoogte zitten dan zwakt het hoog ook wat af. De rest natuurlijk ook. Worf gaf aan op normaal (alhoewel ik thuis onenigheid met de dames heb over dit begrip :D) volume te luisteren en het genre, symfonische metal, is vaak rijk aan (gitaar) solo's. Kortom: sowieso hoge (snelle) tonen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dat simpelweg ook wat kan irriteren...

Toch nog maar een keer: Ik zou lekker een eq halen. Makkelijk bij Bax (probeer een goedkopere van Behringer) en je moet het dan echt niet erg vinden om te retourneren, dat gebeurt overigens vaak genoeg. Vind ikzelf ook een groot pluspunt bij apparatuur. Op deze manier kan je de speakers iets meer naar je hand zetten. Ik zeg: doen  :D

MechanicalAnimal

#232
Quote from: Worf on August 15, 2018, 16:38:20
Om ze te kunnen horen moet ik online bestellen. Heb er een hekel aan spullen te bestellen en dan weer terug moeten sturen. Probeer daarom zo goed mogelijk in te schatten of met mijn muziek de speakers in aanmerking komen. Dus niet bright, maar ook weer niet dull of te saai. En dat inschatten lukt niet. Te weing info. De Qacoustics concept 40 die toch zo goed wordt gewaardeerd en wat warmer klinkt, vond ik voor mijzelf verrassend niets. Deed me niets en vond er gewoon niets aan. Moet ook wel beetje leven inzitten.

In dat geval zou ik gewoon Transtec/ Wharfedale NL bellen, vragen of ze een demoruimte hebben of zelfs een leenset.

http://www.wharfedale.co.uk/dealers.php?town=102&country=28

Name   :   New TransTec
Contact   :   Mr. Peter Mastenbroek
Tel   :   + 31 180590184
Fax   :   + 31 180590182
Email   :   [email protected]


Je kunt maar net versteld staan wat er soms mogelijk us met een simpel belletje.

Ik heb een keer een paar uurtjes uitleg en wat las-les gehad van de directeur van een grote importeur, die vond het leuk zo eens gebeld te worden met een vraag en toen kon ik langskomen op een middag, hij ruilde zijn pak pak voor een overall en toen deed hij voor hoe mig lassen ging, erg geinig.



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

gast_001

Kijk ook eens naar Infinity Kappa 100.
Soms op MP in goede staat te verkrijgen
Welliswaar groot van formaat maar spelen ook echt goed en NIET schel :)

Worf

Ja, akoestiek is ontzettend belangrijk. Heb een harde ruimte met een houten vloer (parket). Plafond is niet al te hoog waardoor ik geen akoestisch plafond heb laten plaatsen. Wel boven eettafel en salontafel akoestisch eiland. Maar kan nog wel beter, maar lastig zo in het wilde weg. Zou graag iemand vinden die hier de boel zou willen uitmeten, maar weet niet hoe zo'n iemand te vinden. Zit in de omgeving van Enschede.
Heb een dealer in Engeland eens gemaild over de Wharfedale. Daar komen ze tenslotte ook vandaan. Kreeg dit antwoord:

"comparing Tannoy to the Wharfedale the Tannoys have a much more rich and musical feel to them, whereas the Wharfedales perform with more details and punch."

Kan de importeur weleens bellen. Niet geschoten is altijd mis.

Wat ik zoek in een luidspreker? Een wat warme weergave zonder dat felle hoog. Maar dat felle en teveel hoog schijnt tegenwoordig de norm te zijn in hifiland want de kleinste details moet gehoord worden. Mindere opnamen, zoals rock en metal, zijn daardoor niet meer om aan te horen.

gast_001

Je moet gewoon een luidspreker vinden die voor jou voldoet.
Second hand kan ook best interessant zijn !

Worf

Zeker. Maar dan moet je wel eerst zeker weten welke speakers!

MechanicalAnimal

Quote from: darkraver on August 15, 2018, 20:46:33
Je moet gewoon een luidspreker vinden die voor jou voldoet.
Second hand kan ook best interessant zijn !


+1

Gewoon een paar grote zaken langs op een vrije ochtend, dan is het rustig en kun je in je eentje luisteren.
Paar cd's mee die je goed kent en weet hoe je dat wilt hebben klinken.

En laat je dan ook eens verrassen door iets foeilelijks of iets ruim boven budget. Dan weet je of je misschien qua smoelwerk of euros gewoon een concessie moet doen.

Bij de meeste zaken kun je met zo'n schakelkastje switchen tussen luidsprekers, dan heb je al heel snel een eerste indruk.

En kijk op de eebsites fan bijv. Hobo, hificorner en Stassen eens in de outlethoek.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

gast_001

Heb ff op MP gezocht "high end luidspreker", er is werkelijk zoveel leuks te koop.

MechanicalAnimal

Quad en Quadral bij stassen is misschien interessant, die hebbrn ook erg veel luisterklaar.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Worf

Knoop doorgehakt. Ga eerst eens de kef beluisteren. Reden is dat ik heel vroeger een fan was van dit merk totdat de tweeter te fel werd. Ik had heel veel jaren de kef uni q 1e generatie. En die beviel ontzettend goed. Maar welk model weet ik niet goed. Zal de q 950 veel beter klinken dan de q750? Ben benieuwd. Weet inmiddels ook dat volgende maand de nieuwe R serie komt.

MechanicalAnimal

#241
Gewoon proberen ze bij een zaak te luisteren eerst

stereotest
https://www.hifi.nl/artikel/25750/Review-KEF-Q350-en-Q750.html

surroundtest
https://www.homecinemamagazine.nl/2017/07/review-kef-q-series-luidsprekers-q350-q650c-en-q750/

en youtube niet vergeten natuurlijk, staan er vast meer op dan deze:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjc16787_DcAhWCKFAKHdw_BB8QwqsBMAN6BAgGEAc&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DaatE6vUTpLc&usg=AOvVaw2XExlFnqHL3I7bPe82L8wZ

Quote from: Worf on August 15, 2018, 22:13:55
Knoop doorgehakt. Ga eerst eens de kef beluisteren. Reden is dat ik heel vroeger een fan was van dit merk totdat de tweeter te fel werd. Ik had heel veel jaren de kef uni q 1e generatie. En die beviel ontzettend goed. Maar welk model weet ik niet goed. Zal de q 950 veel beter klinken dan de q750? Ben benieuwd. Weet inmiddels ook dat volgende maand de nieuwe R serie komt.

Die R serie is de Reference toch? dat is wel even wat anders dan de Q die duidelijk een trede lager is geplaatst.

zal in elk geval ook een stukkie prijziger zijn.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

DofN

De beste strategie is een lijstje maken van luidsprekers die voor jou aanvaardbaar zijn en waarvan meetgegevens bekend zijn in een anechoic room. Meten ze goed, dan heb je in ieder geval kwalitatief goede luidsprekers. In jouw kamer gebeuren als gevolg van akoestiek gehoormatig allemaal dingen die je niet wil, en die kan je vervolgens oplossen in de akoestiek. Maar het begint bij kwalitatief goede luidsprekers.

Heb je die meetgegevens niet en koop je op smaak, reviews, luisteren bij andere mensen of op gehoor bij jezelf, wees dan niet verbaasd achteraf als ze na een tijdje toch niet bevallen.

Een luidspreker kopen zonder die meetgegevens is hetzelfde als een auto kopen die in een regen/zonnehoes staat. Je ziet de vorm, je hebt geen idee wat het is - het kan prima uitvallen maar het is een wilde vaart.

Vervolgens kan je de geselecteerde luidsprekers rustig bij je thuis beluisteren en er 1 kiezen die je het beste bevalt.







You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Worf

Dit zegt me echt niets. Hoe kom je aan zulke informatie over speakers? Kef en wharfedale lijken nu de voornaamste kandidaten. Overweeg op de gok een paar kef te bestellen. Beter dan in mijn eigen ruimte kan niet. Monitor audio silver 300 werd mij ook nog geadviseerd, maar is niets beter dan een Tannoy qua scherpte.

MechanicalAnimal

#244
Quote from: Worf on August 16, 2018, 10:00:37
Dit zegt me echt niets. Hoe kom je aan zulke informatie over speakers? Kef en wharfedale lijken nu de voornaamste kandidaten. Overweeg op de gok een paar kef te bestellen. Beter dan in mijn eigen ruimte kan niet. Monitor audio silver 300 werd mij ook nog geadviseerd, maar is niets beter dan een Tannoy qua scherpte.

Doorofnight heeft in principe wel gelijk, een goed metende speaker is kwalitatief beter dan een goedkoop ding waar de crossoverpunten in het filter van geen meter kloppen natuurlijk.

maar.....dat zegt he-le-maal niets of jij een speaker lekker vind klinken namelijk.

Ik heb 140.000 euro dynaudio geluisterd eens maar vond het vlak en emotieloos.

Ik neem aan dat frequentie karakteristieken van speakers wel bij de fabrikant op de website staan. Of te verkrijgen zijn via de support.

Als je bestellen en terugsturen niet echt prettig vind dan moet je gewoon eens langs een zaak, het hoog is bij jou de bottleneck en ik zie een paar speakers voorbijkomen waarbij je, op papier in elk geval, gaat inleveren op het laag. Jouw ruimte kan nog van invloed zijn natuurlijk maar wees hier even van bewust.


Je hebt wel gelijk dat je niet beter kunt testen dan in jouw eigen ruimte, daar hoef je geen frequentie karakeristiek voor je snufferd te krijgen.

vraag is wel hoe je dat gaat doen tussen de Q750 en 950, op de gok?

ik zou gewoon een rondbellen en vragen welke ze hebben staan, het is heel normaal om bij de ene zaak setje X te lenen en bij de andere zaak setje Y.
En dan bestel jij die jij het beste vind.








SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Worf

Eind volgende week verwacht een dealer in Enschede de kef binnen te krijgen. Is dan ook het enige wat ik hier kan beluisteren.

MechanicalAnimal

Quote from: Worf on August 16, 2018, 17:35:47
Eind volgende week verwacht een dealer in Enschede de kef binnen te krijgen. Is dan ook het enige wat ik hier kan beluisteren.

Dat is in elk geval iets, mooi toch  :pompom:

Welke Kef? De 750 of 950?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

noot87

De R-serie is niet de Reference. Dat is weer een klasse hoger. Grootste verschil in Q en R vind ik de strakheid van de bass. Daarnaast vind ik de R net wat verfijnder klinken dan de Q. Ik ben zelf van de Q700 naar de R500 overgestapt. Verschil zit m trouwens ook in de afwerking en materiaalgebruik.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

noot87

#248
Of je kiest voor de 750 of 950 zou mijn inziens afhankelijk zijn van de grootte van je luisterruimte. Je zou ook kunnen overwegen een subwoofer toe te voegen ipv een maat groter gaan.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

KayaRahnee

Er word hier blijkbaar niet echt vooruitgang geboekt ...
Ben benieuwd wanneer de topic titel zal veranderen van "speakers voor symfonisch metal gezocht" naar "speakers voor symfonisch metal gekocht".
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.