speakers voor symfonisch metal gezocht

Started by Worf, June 12, 2018, 19:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gast_001

QuoteAnders perfecte speaker voor mij.

Enigzins tegenstrijdig, toch  ::) of niet ?
Ik bedoel hoe kan iets de perfecte speaker zijn als het geluidsbeeld niet bevalt  :clapping:

RalphH

Zijn er opnames met flink wat hoog erin die wel goed klinken op die speakers? En ligt het niet klinken dan niet aan de (slechte?) opname en moet je willen dat een speaker dit verdoezeld en een goeie opname dus ook weer minder laat klinken?

Weet overigens dat in iedergeval tannoy redelijk confronterend kan zijn in het hoog. Bekkens die knisperen is niet fijn, maar ik wijt dat doorgaans toch aan de opname. Dream Theater, images and words is hier echt om te janken, de bekken aanslagen zijn wat mij betreft niet om aan te horen, maar volgens mij is dit de cd en de speaker brengt dit naar boven. Zou m eigenlijk eens met de LP moeten vergelijken, die schijnt veel beter van kwaliteit te zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Worf

Ook gewone opnamen die van betere opnamekwaliteit zijn waren veel te bright op de Tannoy. Kwam een bericht van Hifichoice tegen die meldt dat deze Tannoy het hoog met 2Db. oppept. Waarom doen fabrikanten dit? Waarom niet gewoon lineair? Weet niet of hierbij mijn bron nog een rol speelt. Speel nu met een Cambridge cxn streamer met mijn cd's in flac vanaf de server. Misschien dat een Marantz beter is? De Kef Q750/950 kan ik hier wel beluisteren en ga dat nu het hete weer voorbij is deze week doen. Zou itt de tannoy op lang kunnen luisteren zijn afgestemd. Hoop dat een voltreffer is want dan ga ik echt niet meer verder zoeken.

KayaRahnee

Quote from: Worf on August 13, 2018, 13:45:18
Hoop dat een voltreffer is want dan ga ik echt niet meer verder zoeken.

Welke speakers (o.a. hier geadviseerd) heb je dan tot nog toe beluisterd?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Sirius666

Quote from: Worf on August 13, 2018, 13:45:18
Ook gewone opnamen die van betere opnamekwaliteit zijn waren veel te bright op de Tannoy. Kwam een bericht van Hifichoice tegen die meldt dat deze Tannoy het hoog met 2Db. oppept. Waarom doen fabrikanten dit? Waarom niet gewoon lineair? Weet niet of hierbij mijn bron nog een rol speelt. Speel nu met een Cambridge cxn streamer met mijn cd's in flac vanaf de server. Misschien dat een Marantz beter is? De Kef Q750/950 kan ik hier wel beluisteren en ga dat nu het hete weer voorbij is deze week doen. Zou itt de tannoy op lang kunnen luisteren zijn afgestemd. Hoop dat een voltreffer is want dan ga ik echt niet meer verder zoeken.

Vandaar een equalizer of een simpele toonregeling op versterking ;)

gast_001

Nu ik zou ook geen luidspreker kopen die me standaard te schel is om het vervolgens met een EQ proberen, enigzins, te corrigeren.
De basis moet gewoon reeds bevallen !

Maar inderdaad volgens wordt hier veel geschreven maar weinig geluisterd.

Sirius666

Quote from: darkraver on August 13, 2018, 18:18:37
Nu ik zou ook geen luidspreker kopen die me standaard te schel is om het vervolgens met een EQ proberen, enigzins, te corrigeren.
De basis moet gewoon reeds bevallen !

Maar inderdaad volgens wordt hier veel geschreven maar weinig geluisterd.

Als een speaker op zoveel fronten bevalt, waarom niet? Toonregeling is m.i. sowieso handig. Hifi hoeft echt niet zo lastig te zijn hoor ;)

gast_001

#207
Ieder zo zijn ding, echter als iets zo speelt dat t pijn in de oren doet dan probeer ik geeneens meer een EQ  ::)
Dan laat ik t gewoon links liggen.

Er zijn zoveel speakers  :worship:

MechanicalAnimal

Hey Worf,

ff wat anders, je hebt nu de XT8f dus thuis staan.

neem eens contact op met Tony Gee voor een filteraanpassing

http://www.tg-acoustics.com/upgrade_NL.html

Als je twijfelt over zijn kunnen dan mag je hier op mijn, door Tony ontwikkelde, Avalon Isis-clones een hele avond komen plaatjes draaien en luisteren.  :headbanging:
Gegarandeerd dat dat hoog jou bevalt  :D

Nou zit in jouw Tannoy natuurlijk een andere tweeter maar door het aanpassen van filteronderdelen kun je best aardig wat doen met een klankkleur of een eventueel scherp randje.

Kijk maar eens op zijn tweede website, die heeft de luidsprekerzelfbouwers als markt, daar kun je alles lezen over de door hem getestte capacitors.

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Je kunt hem altijd eens bellen en je probleem voorleggen.










SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Worf

Quote from: MechanicalAnimal on August 14, 2018, 08:08:53
Hey Worf,

ff wat anders, je hebt nu de XT8f dus thuis staan.

neem eens contact op met Tony Gee voor een filteraanpassing

http://www.tg-acoustics.com/upgrade_NL.html

Als je twijfelt over zijn kunnen dan mag je hier op mijn, door Tony ontwikkelde, Avalon Isis-clones een hele avond komen plaatjes draaien en luisteren.  :headbanging:
Gegarandeerd dat dat hoog jou bevalt  :D

Nou zit in jouw Tannoy natuurlijk een andere tweeter maar door het aanpassen van filteronderdelen kun je best aardig wat doen met een klankkleur of een eventueel scherp randje.

Kijk maar eens op zijn tweede website, die heeft de luidsprekerzelfbouwers als markt, daar kun je alles lezen over de door hem getestte capacitors.

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Je kunt hem altijd eens bellen en je probleem voorleggen.

Bedankt voor je tip! Heb al contact opgenomen en zijn advies is eerst proberen speakers te vinden die zo goed mogelijk bevallen. Daarna kijken naar filteraanpassing.

Worf

De Wharfedale RevA 4 nergens te beluisteren. Ook niets over te vinden. Blijkbaar een speaker die niet zo in de smaak valt?

Sirius666

Quote from: darkraver on August 14, 2018, 07:11:11
Ieder zo zijn ding, echter als iets zo speelt dat t pijn in de oren doet dan probeer ik geeneens meer een EQ  ::)
Dan laat ik t gewoon links liggen.

Er zijn zoveel speakers  :worship:

Ik denk dat die pijn in de oren wel meevalt. Er stond ergens in het topic dat het hoog schijnbaar een +2dB boost heeft, dat is m.i. niet zo spannend en makkelijk op te vangen met een ouderwetse treble knop. Je hebt ook nog te maken met plaatsing, akoestiek en andere apparatuur. Als plaatsing niet klopt dan luistert het bijv al niet lekker weg. Een harde akoestiek is al helemaal drama. Ik ben geneigd te denken dat Worf hier ook aandacht moet besteden.

Quote from: Worf on August 14, 2018, 14:46:09
De Wharfedale RevA 4 nergens te beluisteren. Ook niets over te vinden. Blijkbaar een speaker die niet zo in de smaak valt?

Bij Coolblue kan je toevallig een 2ekans Reva's halen en evt. binnen 30dgn retourneren. Kan je luisteren in je eigen kamer.....Wharfedale is volgens mij een niet al te bekend merk.

gast_001

Quotedat het hoog schijnbaar een +2dB boost heeft

Gewoon een beetje een disco afstemming  :pompom:

Worf

Ben niet de enige die klaagt over het hoog van de Tannoy. Maar goed; deze is afgevallen. Omdat in de wijde omtrek de op mijn lijstje staande speakers niet te beluisteren zijn, ga ik ze bestellen. DEnk als eerste de Kef Q950.

gast_001

200 mm (8in.) aluminium Uni-Q
38 mm (1.5in.) vented aluminium dome HF
200 mm (8in.) aluminium LF
2 x 200 mm (8in.) aluminium ABR
FREQUENCY RANGE FREE FIELD   38Hz (-6dB)
FREQUENZGANG   44Hz-28kHz (±3dB)
ÜBERGANGSFREQUENZ   2.2kHz
MAXIMALER SCHALLDRUCK   113dB
VERSTÄRKERANFORDERUNGEN   15-200W
EMPFINDLICHKEIT   91dB (2.83V/1m)
IMPEDANZ   8 Ohms (min.3.2 Ohms)
MASSE   H x B x T:
1062 x 244 x 328 mm
1116 x 357 x 328 mm (mit Standfüßen)
GEWICHT   20,6 kg
MASSEINHEIT   Paar
DOKUMENT HERUNTERLADEN   Q Series Brochure
Q Series Information Sheet
Q Series User Manual

gast_001

#215
Echt laag spelen ze in ieder geval niet die Q950.

20kg zwaar, gemaakt van plastic of zo :) ?

Wel leuk om te zien dat Kef de Q950 omschrijft als een 8 ohm luidspreker met een minimum van 3,2 ohm
Dus gewoon een 4 ohm luidspreker volgens DIN en IEC norm  :o

Worf

Ja, ken de specificaties. Moet ze alleen nog horen.

gast_001

Qua specs zijn ze niet imposant, beter gezegd teleurstellend voor een prijs van, wat, 1500 euro stuk ?
Wat trekt je zo aan de Q950 ?

Worf

Specificatie Wharfedale Reva 4

General description    Floorstanding Speaker
Enclosure type    Bass Reflex
Transducer complement    2.5-way
Bass driver    150mm Glass Fibre Cone x 2
Midrange driver    115mm Glass fibre Cone
Treble driver    25mm Textile Dome
AV shield    No
Sensitivity (2.83V @ 1m)    88dB
Recommended amplifier power    25-150W
Peak SPL    102dB
Nominal impedance    8Ω Compatible
Minimum impedance    3.9Ω
Frequency response (+/-3dB)    38Hz ~ 20kHz
Bass extension (-6dB)    35Hz
Crossover frequency    350Hz & 2.6kHz
Cabinet Volume    46.3L
Dimensions    
Height (on plinth)    (980+30)mm
Width    258mm
Depth (with terminals)    (330+34)mm
Net weight    25kg/pcs

Worf

En dit waren de specificaties van de Tannoy xt8f. Moet zeggen dat ik er eigenlijk niet naar kijk en mij ook weinig zegt. Ik moet een speaker gewoon horen en kan dan al snel bepalen of het mijn smaak is of niet.


Performance
Recommended Amplifier Power
(Watts RMS)    

25 - 200
Continuous Power Handling
(Watts Peak RMS)    

100
Peak Power Handling (Watts)    

400
Sensitivity (2.83 Volts @ 1m)    

91 dB
Nominal Impedance (Ohms)    

8
Frequency Response (-6dB)    

34 Hz - 32 kHz

Drive Units
Dual Concentric™ High Frequency    

25 mm (1") Linear PEI dome with Torus Ogive WaveGuide and Omnimagnet technology
Dual Concentric™ Low Frequency    

200 mm (8") multi-fibre paper 44 mm (1.75") voice coil
Bass Driver    

200 mm (8") multi-fibre paper pulp cone with rubber surround. 44 mm (1.75") edge wound voice coil

Crossover
Crossover Frequency    

250 Hz & 1.8 kHz
Crossover Type    

Passive low loss 2nd order low pass, 1st order high pass

Construction
Enclosure Type    

Downwards ported twin cavity coupled reflex
Volume    

48.8 l (1.72 cu. ft.)
Dimensions H x W x D
(incl. plinth)    

1080 x 317 x 345 mm
(42.5 x 12.5 x 13.6")
Weight    

19.9 kg (43.9 lbs)

gast_001

Gewoon beluisteren, wellicht bevallen ze je super goed

Sirius666

Quote from: Worf on August 14, 2018, 16:31:17
Ben niet de enige die klaagt over het hoog van de Tannoy. Maar goed; deze is afgevallen. Omdat in de wijde omtrek de op mijn lijstje staande speakers niet te beluisteren zijn, ga ik ze bestellen. DEnk als eerste de Kef Q950.

Quote from: Worf on June 13, 2018, 20:04:47
Ken het niet, maar voeg het toe aan mijn lijstje van te horen speakers. Hopelijk is er op niet te verre afstand een dealer.
Klipsch heb ik jaren geleden gehoord. Tja, daar ging het vooral om heel hard en met die hoorn was het hoog voor mij niet te harden. En ik ben helaas toch overgevoelig voor hoog. Lang geleden na een ongeluk tinnitus overgehouden. De frequentie ervan is bij de kno arts bepaald en zit in het hoge tonen bereik. Dynaudio eens gehoord, weet niet welk type, maar het prettige hoog viel op. Maar misschien inderdaad te tam. Maar met mijn muziek vind ik een iets rustiger speaker wel prettig.

Wellicht niet de enige maar je gaf zelf al aan overgevoelig te zijn voor hogere frequenties. Hoog zal dus irritanter voor jou zijn dan bijv voor mij. Juist bij genres waar (gitaar)solo's niet van de lucht zijn lijkt mij dat lastig om prettig luisterbaar te krijgen. Vandaar dat ik begon over plaatsing en akoestiek. Heb je een harde akoestiek dan kan bijv. het hoog heel onprettig laten klinken.

Quote from: darkraver on August 14, 2018, 18:14:19
Qua specs zijn ze niet imposant, beter gezegd teleurstellend voor een prijs van, wat, 1500 euro stuk ?
Wat trekt je zo aan de Q950 ?

Iets onder de €800/st  ;)

gast_001

ah okay, wellicht was de prijs die ik gezien heb ook wel een prijs per paar  :threadclosed:

MechanicalAnimal

#223
Quote from: Worf on August 14, 2018, 14:44:46
Bedankt voor je tip! Heb al contact opgenomen en zijn advies is eerst proberen speakers te vinden die zo goed mogelijk bevallen. Daarna kijken naar filteraanpassing.

graag gedaan,

maar ik dacht dat je al 99% tevreden was over de Tannoys en dat je dus kon laten aanpassen.

Of wil je sowieso per sé andere speakers en die dan nog eventueel aanpassen.?

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Worf

De Tannoy is weer terug bij de dealer. Zat nog wel te googlen naar informatie over de Wharfedale reva 4, maar eigenlijk niets te vinden. Alleen de Reva 2 en dat die de punch etc. ontbeert voor rockmuziek. Maar niets over de Reva 4. Het lijkt wel of niemand deze speaker koopt.