speakers voor symfonisch metal gezocht

Started by Worf, June 12, 2018, 19:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

N1v3K

Quote from: Worf on June 13, 2018, 14:03:56
Vond de monitor audio silver serie altijd erg schelle speakers. En dat scherpe hoog van monitor audio :( Klipsch kan ik echt niet aanhoren. maar velen denken ook dat met mijn muziek je keihard moet luisteren en dat doe ik dus niet. Gewoon heel normaal niveau.
Denk voor nu toch eerst eens de q acoustics beluisteren en daarnaast Dynaudio. De special forty is mij te duur. Eens zien hoe de excite is. En misschien toch ook de Focal Aria.

Als je Monitor Audio al te scherp/schel vindt, dan kun je een dikke streep door Focal zetten.. ;)

xlr8

Deze stelling gaat mss op voor de oude(re) Focal lijn maar de Aria's zijn juist niet scherp/fel maar eerder open, dynamisch en 'live' midden. Met name de 936 speelt groots met veel punch en drukvol laag. imo dé lekkerste smaakmakers bij metal.

Quote from: MechanicalAnimal on June 13, 2018, 11:08:08
Eén van de speakers bij mij goed beviel was de Dali Ikon 6. Goed gedetailleerd, ook in het hoog, maar subtiel en geen in-your-face-tweeter.
Allicht is de Dali Opticon serie (de 5 of 6) een goede kandidaat.

Je omschrijving klopt, Dali Ikon MK2 is idd een zeer goede all round speaker en zeker voor metal. Echter die Opticon is compleet anders getuned, en heeft totaal niet het mooie karakter van het icoon de uh... Ikon ja. De Opticon wordt ook wel eens de Flopticon genoemd binnen de wandelgangen. De marketing en bepaalde (belanghebbende)recensies laten dat uiteraard niet naar voren komen :)

Worf

Ik heb de opticon 6 met mijn muziek al eens gehoord. Dat is het dus niet. De ikon is toch uit de handel? Denk voor nu nog steeds de q acoustics concept 40. En wil er toch een dynaudio excite x34 naast horen. Verder denk ik weinig smaken. Ik heb nu de tannoy XT8F. Een mooie speaker die echt veel heeft te bieden en met toch wel de nodige twijfel om die weg te doen. Maar ook hier toch weer dat hoog. Verder een fantastische speaker.

N1v3K

Quote from: xlr8 on June 14, 2018, 14:04:42
Deze stelling gaat mss op voor de oude(re) Focal lijn maar de Aria's zijn juist niet scherp/fel maar eerder open, dynamisch en 'live' midden. Met name de 936 speelt groots met veel punch en drukvol laag. imo dé lekkerste smaakmakers bij metal.

Nou. De oudere series hebben het wat erger. Laat ik het daar op houden dan. Heb zelf ook de 900 serie gehoord en hoewel ze wat verfijnder klinken, vond ik ze persoonlijk nog steeds een aangezet hoog hebben.

MechanicalAnimal

Quote from: Worf on June 14, 2018, 14:14:40
Ik heb de opticon 6 met mijn muziek al eens gehoord. Dat is het dus niet. De ikon is toch uit de handel? Denk voor nu nog steeds de q acoustics concept 40. En wil er toch een dynaudio excite x34 naast horen. Verder denk ik weinig smaken. Ik heb nu de tannoy XT8F. Een mooie speaker die echt veel heeft te bieden en met toch wel de nodige twijfel om die weg te doen. Maar ook hier toch weer dat hoog. Verder een fantastische speaker.

Ik weet dat de Ikon er niet meer is, anders tipte ik die, maar in plaats daarvan raadde ik je
aan om de opticon eens te proberen omdat Dali mij goed beviel.

jammer dat de opticon niet beviel, vond het ook nog wel een fraai ding om te zien zo vanaf een plaatje.

sucses met de zoektocht
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

GPO

Quote from: Sirius666 on June 13, 2018, 17:29:55
Momenteel draai ik Borgne (black) met regelmaat. Heerlijke muur van geluid, perfecte productie wat dat betreft.

Ben het net ff aan het luisteren, dat is wel lekkere muziek voor 's avonds laat met een speciaal biertje of een goede wijn... lekker hoor.

Zal het binnenkort eens thuis op de set luisteren.  :headbanging:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Worf

Blijft denk ik alleen q acoustics concept 40 en dynaudio over. Of zal ik met een equalizer mijn huidige tannoy XT8F kunnen "finetunen"? Ik heb er totaal geen ervaring mee. De bass en treble knoppen die met name vroeger op versterkers zaten vond ik echt waardeloos.

notoxus

#33
Nooit geschoten is altijd mis.
Neem een Roon probeer versie, kloot met dsp en je zal er achter komen of dit iets is wat bij je zal passen.
Verder dikke duim voor de metal.

Groeten


Er klakkeloos vanuitgaand dat er een pc in het spel is.
Oeps
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Worf

Nee. Ik heb een Cambridge cxn streamer en mijn cd's in Flac op mijn nas. Vind het wel handig, maar of een CD  speler toch niet beter is? Durf het niet te zeggen. Soms denk ik wel. Alsof een CD speler je meer in de muziek trekt. Maar hou het op inbeelding .

xlr8

Quote from: Worf on June 14, 2018, 14:14:40
Ik heb de opticon 6 met mijn muziek al eens gehoord. Dat is het dus niet.

De MK1 of 2 ?  indien de MK1 dan snap ik het   :)


Worf

Wist niet dat er een MK1 en mk 2 is! Ik heb de Dali opticon ongeveer 1,5 jaar geleden gehoord bij een dealer.

xlr8

Ow sorry!  ik was in de veronderstelling dat je Ikon bedoelde maar je schrijft idd Opticon... my bad  :bigsmile:

Nee die Opticon zal het niet gaan worden, teveel nadruk op hoog/midden en afgesneden laag. Allesbehalve om de term maar te noemem 'warm' brrrr...

Sirius666

Quote from: xlr8 on June 14, 2018, 19:55:37
De MK1 of 2 ?  indien de MK1 dan snap ik het   :)

De MK2 is wel geschikt voor metal?

Quote from: GPO on June 14, 2018, 14:36:03
Ben het net ff aan het luisteren, dat is wel lekkere muziek voor 's avonds laat met een speciaal biertje of een goede wijn... lekker hoor.

Zal het binnenkort eens thuis op de set luisteren.  :headbanging:

Royaume des Ombres  :inlove: mag dan toch wel opgezet worden ;)

xlr8

Ikon MK2 t.o.v. MK1 is rustiger in het hoog/mid. Meest opvallend is de drukvolle laagweergave, precies én extensie wat de MK1 miste. Bij de MK2 is veel veranderd mbt filtering, poortafstemming, gebruikte units alsmede een kleine aanpassing vd kastkonstruktie.
Enige wat overeind is gebleven zijn de fysieke afmetingen.

Als ik zou moeten etiketteren, is een klynische speaker vaak niet je metalmaatje, als een half octaaf in het laagregister er niet is icm geprononceerd bovenste middengebied grijp je liever naar dat romantische singer/songwriter ceedeetje  :D

Dirkjanboon

akoestiek is erg belangrijk , ik zou zeggen b&w speakers en dan vooral de wat oudere , ik luister ook metal (withintemptation, Epica, Afterforever) ik luister ook op een normaal volume zowel stereo met hepta speakers als ht met JVC speakers en creative sub .

mijn ruimte is beperkt dus daar kan ik het toch niet te hard zetten en ik woon in houtskelet woning dus laag wordt toch al versterkt .

een rare vraag maar hoe ziet de luister ruimte er uit ? wat ligt er op de vloer , wat voor een constructie ed..



Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

chansig

Gelukkig heb ik een set die alle muziek goed aankan.

Waarom versterkt een houtenskelet woning het laag ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirkjanboon

@ chansig (off topic)
ik heb dat ooit eens gehoord , maar ik heb geen bouwkundige kennis dat te onderbouwen

ik ben ook blij dat ik eigenlijk alles goed kan weergeven binnen de limieten in de elektronica en de ruimte waarin het geheel staat.
maar draai ook van alles en nog wat
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

Worf

Vooralsnog denk ik nu toch de Q accoustics concept 40. Zag ook de q serie van Kef. Weet iemand hier iets van?

Sirius666

Quote from: Worf on June 15, 2018, 11:11:37
Vooralsnog denk ik nu toch de Q accoustics concept 40. Zag ook de q serie van Kef. Weet iemand hier iets van?

Vergeet niet dat de Concept 40 niet erg laag gaat en wellicht met een sub aangevuld dient te worden voor een meer volle sound.

DofN

Quote from: chansig on June 15, 2018, 08:00:58
Gelukkig heb ik een set die alle muziek goed aankan.

Waarom versterkt een houtenskelet woning het laag ?

Gr. Hans

Goed ontworpen luidsprekers laten alle muziek goed klinken (ongeacht het genre).

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sirius666

Quote from: doorofnight on June 15, 2018, 11:43:39
Goed ontworpen luidsprekers laten alle muziek goed klinken (ongeacht het genre).

Vanuit die optiek vind ik het altijd zeer apart als je bij verkoopadvertenties leest dat de high end speakers enkel voor jazz/klassiek zijn en niet voor hardere genres.

DofN

Dat zijn dan bizar slecht ontworpen luidsprekers, denk ik dan.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sirius666

Quote from: doorofnight on June 15, 2018, 12:48:58
Dat zijn dan bizar slecht ontworpen luidsprekers, denk ik dan.

Ook mijn gedachte. Dan missen de ontwerpers een technische basis heb ik het idee. Blijkbaar vallen klassiek en aanverwante genres niet door de mand bij een slecht ontworpen set en nu begrijp ik ook waarom rock/metal/edm zo goed als nooit wordt beluisterd :D

minplus

#49
Hoe groot is je ruimte en hoe groot mogen de speakers zijn?

Verder helemaal met a.b. eens, een goede speaker heeft met geen enkele muzieksoort problemen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right