speakers voor symfonisch metal gezocht

Started by Worf, June 12, 2018, 19:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

palmspar

Ik heb een beyer t90 hoofdtelefoon die vrijwel vlak weergeeft van 10 tot 30.000hz, en ie klinkt bij alle soorten muziek en films geweldig.
Maar een hoofdtelefoon heeft geen last van akoestiek, wat een speaker wel heeft als ie in een ruimte staat.
Een speaker van 1000 euro zal beter klinken dan een die 10x zo duur is en in een galmbak van een ruimte staat.
In een kleinere kamer word het laag onder 80 hz flink geboost, en bij weinig dempende materialen zal het hoog ook schel klinken.
Roomcorrectie op een receiver of een losse equalizer kan nog wel wat wegwerken maar het houd een keer op.

Worf

Ik heb trouwens een musical Fidelity m5si versterker en Cambridge cxn streamer. RCA interlink van van den hul en van Damme 2,5 mm speakercable (2x 2m).
Ben benieuwd hoe dit met een q acoustics concept 40 samengaat.

minplus

Quote from: minplus on June 15, 2018, 17:14:23
Hoe groot is je ruimte en hoe groot mogen de speakers zijn?

Verder helemaal met a.b. eens, een goede speaker heeft met geen enkele muzieksoort problemen.

???

Maar goed, kijk eens bij de Franse speakers, zoals JMR, Cabasse.

En als het formaat geen punt is en je ruimte niet al te klein dan is de JBL 250TI zoals ik hier gebruik een optie. Speelt alle soorten en op alle volumes probleemloos en is voor jouw prijs te krijgen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Rowdy


minplus

En die. Of Focal bv.
De diverse Fransozen hebben erg mooi spul gemaakt. Om niet te zeggen super. Sommige wat prijzig....
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

xlr8

Quote from: doorofnight on June 15, 2018, 11:43:39
Goed ontworpen luidsprekers laten alle muziek goed klinken (ongeacht het genre).

Dat is een absolute persoonlijke stelling vanuit een stukje -gezond- idealisme (hulde!)   :pompom:
De praktijk is vaak anders, alleen het gegeven smaak én ruimte zijn al 2 parameters waarbij bovenstaande al gelijk een tegenstelling wordt.

Peerless Monster

Mijn acoustats zijn echt geweldig met slechte opnames en/of metal.
Klinkt heerlijk rustig en dat is wat je nodig hebt...
En ze zijn flink goedkoper dan je budget.

Nadeel ze hebben flinke versterkers nodig om ze aan te sturen en ze komen niet heel vaak voorbij...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Quote from: xlr8 on June 18, 2018, 14:28:42
Dat is een absolute persoonlijke stelling vanuit een stukje -gezond- idealisme (hulde!)   :pompom:
De praktijk is vaak anders, alleen het gegeven smaak én ruimte zijn al 2 parameters waarbij bovenstaande al gelijk een tegenstelling wordt.

Een goed ontworpen speakers is gewoon een goed ontworpen speaker. En die trekt zich weinig aan van muziekstijlen. Een smaakgebonden speakers is inderdaad iets heel anders.

En een goed ontworpen speaker in een ruimte die veel invloed heeft is alsnog beter dan een slecht ontworpen speaker in een ruimte die veel invloed heeft. Even zwart/wit gezegd.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

noot87

#58
Quote from: Worf on June 15, 2018, 11:11:37
Vooralsnog denk ik nu toch de Q accoustics concept 40. Zag ook de q serie van Kef. Weet iemand hier iets van?

Ik vind dit de Q serie een goede speaker, zeker voor de centen.

Snap eigenlijk niet dat GPO KEF in het rijtje zet tussen B&W en Dynaudio. Q serie, LS en R vind ik allen niet onder dezelfde categorie vallen als ik B&W en Dynaudio vind vallen. Mission heb ik geen ervaring mee.....

Persoonlijk kan ik B&W en Dynaudio niet echt waarderen. De speakers die ik hiervan heb gehoord vond ik  klinken alsof er een gordijn voor hing.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

skyfox

Ik heb gedraaid met Kef Q900 zuilen. Vond het heerlijk klinken met Within Temptation bijvoorbeeld, maar eigenlijk met heel veel genres. Ze staan eigenlijk alleen te koop omdat ik naar monitoren over wil, anders hadden ze gewoon gebleven.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

zoef1

Zelf ooit op het punt gestaan om Klipsch rf82 II zuilen in huis te halen omdat ik die met het hardere muziekwerk beter vond klinken dan de rest (b&w - kef - monitor audio - focal).  Tot ik me realiseerde dat ik eigenlijk niet meer zo van metal hou en na nog wat meer luisteren voor dynaudio gegaan.  Super tevreden daarvan, blinken voor mij uit op vele vlakken.  Behalve: rock - metal en consoorten.  Dus als ik jou was zou ik voor Klipsch gaan.

Worf

Maar Klipsch is scherp in het hoog. En speakers voor luid spelen wat ik nooit doe. Ik ga nu eerst proberen de Q acoustics concept 40 thuis te beluisteren. Winkel doe ik niet meer, want kan daar geen goede beslissing nemen. Moet echt in mijn eigen huis. Als die niet bevalt kan ik altijd nog naar Klipsch kijken.

Staaled

Quote from: doorofnight on June 15, 2018, 11:43:39
Goed ontworpen luidsprekers laten alle muziek goed klinken (ongeacht het genre).
Daar ben ik het met eens, maar je houdt het verschil in opname, mix en mastering.
Sommige genres gaan daarin vaak mank en dan blijft het toch r*k.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Heeft dan niets met de speaker te maken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Quote from: Peerless Monster on June 18, 2018, 19:32:04
Mijn acoustats zijn echt geweldig met slechte opnames en/of metal.
Klinkt heerlijk rustig en dat is wat je nodig hebt...
En ze zijn flink goedkoper dan je budget.

Nadeel ze hebben flinke versterkers nodig om ze aan te sturen en ze komen niet heel vaak voorbij...
Die schakelen voor een groot gedeelte ruimte invloeden uit.
Dat is de rust die je dan ervaart. Scheelt hoofdpijn.
Ik zou graag willen weten hoe/waarin TS speelt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: chansig on June 20, 2018, 13:45:34
Heeft dan niets met de speaker te maken.

Gr. Hans
Klopt, maar het blijft r*k op de goede speaker en daarmee dus niet goed (verteerbaar).
Zo kun je blijven zoeken. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Maar wel iets minder ruk dan op slecht ontworpen speaker. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

#67
Ik ben toch van mening dat het meer r*k wordt. :D


Je hoort het gewoon wat sneller tov beter.
En daarmee is het in absolute zin mogelijk minder r*k , maar relatief meer r*k. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Ik snap je....en dat is al heel wat.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

En toch ben je het niet met hem eens.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Quote from: doorofnight on June 20, 2018, 17:48:49
En toch ben je het niet met hem eens.

Nope...

Quote from: Staaled on June 20, 2018, 17:51:05
Maar er heerst wederzijds begrip. :inlove: :D

Wat kan leven toch heel erg mooi zijn... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Worf

Intussen de q acoustics thuis gehoord. Uiteraard heel ander geluid dan een Tannoy xt8f. Niet de enorme (overblown) bass, maar ook niet dat hoog dat op de xt8f echt teveel van het goede is. Je kunt er niet rustig naar luisteren. De Tannoy xt8f is voor mij een "te drukke" speaker. Er zit geen rust in. Vermoeiend. Wilde nog de xt6f beluisteren die rustiger schijnt  te zijn, maar zo gauw in de omtrek nergens te beluisteren. Het lijkt er dus op dat het de q acoustics concept 40 wordt. Uiteraard mis je hierbij de diepe punchy bass. Zou ik dat met een niet te grote subwoofer kunnen aanvullen of beter niet? En zo, wat is een goede passende subwoofer en kan die wel op mijn versterker, MF m5si?

noot87

#73
Persoonlijk zou ik altijd voor een subwoofer kiezen.

Wat ik zou adviseren is afhankelijk van je wensen en budget
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Worf

Tips? Is alleen voor stereo en moet dan de q acoustics aanvullen in het laag.