speakers voor symfonisch metal gezocht

Started by Worf, June 12, 2018, 19:34:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Worf

Ik luister graag naar symfonisch metal. Nooit op party niveau, maar altijd op gewoon luistervolume. Helaas veelal slechte opnamen en slachtoffer van de loudness war. Hier kan ik helaas niets aan veranderen. Maar zoek speakers die dit soort muziek toch nog aangenaam weergeven, zonder de tekortkoningen te benadrukken en vooral geen speakers die het hoog benadrukken want dat is met mijn muziek echt een no go. Helaas lijken veel speakers voor mijn oren te veel hoog te hebben. Schijnt een trend te zijn. Dus ook zeker geen speakers van het merk cerwin vega of klipsch.
Wat denken jullie van de Q acoustics concept 40? Of misschien toch een Dynaudio? Prijs tot ongeveer 1800,--

Sirius666

Quote from: Worf on June 12, 2018, 19:34:52
Ik luister graag naar symfonisch metal. Nooit op party niveau, maar altijd op gewoon luistervolume. Helaas veelal slechte opnamen en slachtoffer van de loudness war. Hier kan ik helaas niets aan veranderen. Maar zoek speakers die dit soort muziek toch nog aangenaam weergeven, zonder de tekortkoningen te benadrukken en vooral geen speakers die het hoog benadrukken want dat is met mijn muziek echt een no go. Helaas lijken veel speakers voor mijn oren te veel hoog te hebben. Schijnt een trend te zijn. Dus ook zeker geen speakers van het merk cerwin vega of klipsch.
Wat denken jullie van de Q acoustics concept 40? Of misschien toch een Dynaudio? Prijs tot ongeveer 1800,--

Aan tips voor enkel speakers heb je niet zoveel denk ik, er speelt zoveel meer mee (akoestiek, versterking enz).

Ik ga de hardere kant van metal op en heb mijn heilige graal vooralsnog gevonden in de Classic 10 van Jamo (van wie...jawel :D), maar aan die tip heb jij weinig ;). Heerlijke muur van geluid, i.c.m. klasse D en een usb audio interface. Echter niet geheel vergevingsgezind.....met als gevolg dat ik een x aantal albums links laat liggen.


In jouw geval lijkt mij tone control handig (treble/bass/loudness op je versterking of een los component, bijv. een Schiit Loki mini). Opnames zullen onderling teveel verschillen, in real time finetunen is dan erg handig.

Worf

Moet zeggen dat ik nog nooit van zo'n Loki heb gehoord. Dit werkt goed? En hoe sluit je het aan en waar koop je dit? Want afgezien van speakers lijkt het op het eerste oog een interessant apparaat.

Sirius666

Quote from: Worf on June 12, 2018, 20:14:00
Moet zeggen dat ik nog nooit van zo'n Loki heb gehoord. Dit werkt goed? En hoe sluit je het aan en waar koop je dit? Want afgezien van speakers lijkt het op het eerste oog een interessant apparaat.

Had er interesse in maar heb er nu niks aan (geen xlr). De geruchten gaan dat er een meer uitgebreide xlr variant gaat komen.

(PC ->) DAC/Pre -> Schiit Loki -> versterking.

Schiit Loki intikken en Europa erachter, Sonority verkoopt Schiit.

Volgens gebruikerservaringen werkt het prima.

RalphH

Metal blijft een dingetje. Akoestiek is erg bepalend, daarnaast de opnames natuurlijk ook wel, al is Schel wel vaak akoestiek.
Gpo is ook een metalman en draait met klipsch, kan dus zeker. Hier tannoy (nog zo'n claim op schel), maar laat door laag issues (akoestiek) helaas teveel metal links liggen.

Succes met je zoektocht
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

activ

Q acoustic heeft i.i.g. geen overmatig hoog, maar of je het mooi gaat vinden zul je zelf moeten bepalen. In mijn ervaring klinken ze correct en prettig maar wel een beetje beleefd.
Hangt ook van de rest van je set af of het dan niet te tam wordt.

Ralf67

Ga ook eens de nieuwe Monitor Audio silver 10 eens luisteren

MechanicalAnimal

Quote from: Worf on June 12, 2018, 19:34:52
Ik luister graag naar symfonisch metal. Nooit op party niveau, maar altijd op gewoon luistervolume. Helaas veelal slechte opnamen en slachtoffer van de loudness war. Hier kan ik helaas niets aan veranderen. Maar zoek speakers die dit soort muziek toch nog aangenaam weergeven, zonder de tekortkoningen te benadrukken en vooral geen speakers die het hoog benadrukken want dat is met mijn muziek echt een no go. Helaas lijken veel speakers voor mijn oren te veel hoog te hebben. Schijnt een trend te zijn. Dus ook zeker geen speakers van het merk cerwin vega of klipsch.
Wat denken jullie van de Q acoustics concept 40? Of misschien toch een Dynaudio? Prijs tot ongeveer 1800,--

ik ben ook een metal/rock fan in de breedste zin van het woord, van death tot doom en alles daartussen en omheen.

voor ik over ging op zelfbouw heb ik een flink aantal luisterrondes gedaan. Ook ik ben zeer kritisch op overdreven aangezet hoog.

Eén van de speakers bij mij goed beviel was de Dali Ikon 6. Goed gedetailleerd, ook in het hoog, maar subtiel en geen in-your-face-tweeter.

Allicht is de Dali Opticon serie (de 5 of 6) een goede kandidaat.

https://www.hifi.nl/artikel/23863/Wereldprimeur-DALI-OPTICON-6.html



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

GPO

Quote from: RalphH on June 12, 2018, 22:41:57
Metal blijft een dingetje. Akoestiek is erg bepalend, daarnaast de opnames natuurlijk ook wel, al is Schel wel vaak akoestiek.
Gpo is ook een metalman en draait met klipsch, kan dus zeker. Hier tannoy (nog zo'n claim op schel), maar laat door laag issues (akoestiek) helaas teveel metal links liggen.

Succes met je zoektocht

Absoluut. Ook mijn metalsmaak is vrij breed, van 'Alter Bridge' en 'Rammstein' naar 'Slayer' via 'Morbid Angel' naar 'Mayhem' met een vleugje 'My Dying Bride' zeg maar...  ;D

Ik draai nu met Klipsch RP series welke ik persoonlijk erg geschikt vind voor Metal, maar er zijn ook vast veel andere merken die dat goed kunnen weergeven. Mijn budget is niet zo groot, dus die Klipsch is wel het beste wat ik kon vinden.

Vroeger heb ik ook nog met succes JBL, Infinity (oude Kappa) en Phonar gedraaid. Dat ging ook allemaal prima met metal, maar het hangt ook sterk af van de serie, dus zo generiek is het allemaal niet. Verder speelt akoestiek inderdaad ook een grote rol.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Worf

Vond de monitor audio silver serie altijd erg schelle speakers. En dat scherpe hoog van monitor audio :( Klipsch kan ik echt niet aanhoren. maar velen denken ook dat met mijn muziek je keihard moet luisteren en dat doe ik dus niet. Gewoon heel normaal niveau.
Denk voor nu toch eerst eens de q acoustics beluisteren en daarnaast Dynaudio. De special forty is mij te duur. Eens zien hoe de excite is. En misschien toch ook de Focal Aria.

Marcel.B

Misschien eens naar de MA Gold serie kijken want degene waarvan ik mijn Silver 10 heb gekocht vond de Gold 200 beter klinken met metal dan de Silver 10 en had die Monitor Audio Gold 200 special voor zijn metal muziek aangeschaft.

Ik heb toen even kort geluisterd en wat mij opviel was dat het niet rommelig werd zoals bij de meeste speakers, de speakers werden aangestuurd door een Denon PMA-2500NE.

Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

GPO

#11
Quote from: Worf on June 13, 2018, 14:03:56
Vond de monitor audio silver serie altijd erg schelle speakers. En dat scherpe hoog van monitor audio :( Klipsch kan ik echt niet aanhoren. maar velen denken ook dat met mijn muziek je keihard moet luisteren en dat doe ik dus niet. Gewoon heel normaal niveau.
Denk voor nu toch eerst eens de q acoustics beluisteren en daarnaast Dynaudio. De special forty is mij te duur. Eens zien hoe de excite is. En misschien toch ook de Focal Aria.

Maar welke serie heb je dan van Klipsch gehoord? Ben nou toch wel benieuwd waarom een metal liefhebben Klipsch niet vind klinken...  :laugh:

Vind juist ook het volle geluid op laag volume prettig en je hoeft er weinig versterking aan te hangen ivm de hoge gevoeligheid.

Dynaudio hoor ik in combi met metal nou weer minder goede dingen. Ik kan me daar nog een review van een metal liefhebber op hifi.nl van herinneren. Die werd bijna gelynched door de importeurs van Dynaudio omdat hij iets negatiefs zei over die luidspreker, maar ja hij vond Slayer en dergelijke gewoon niet klinken uit die luidsprekers... :) Het ging dacht ik om de Audience serie, dus wellicht compleet anders dan bv de Excite.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Sirius666

Quote from: GPO on June 13, 2018, 17:02:17
Dynaudio hoor ik in combi met metal nou weer minder goede dingen. Ik kan me daar nog een review van een metal liefhebber op hifi.nl van herinneren. Die werd bijna gelynched door de importeurs van Dynaudio omdat hij iets negatiefs zei over die luidspreker, maar ja hij vond Slayer en dergelijke gewoon niet klinken uit die luidsprekers... :) Het ging dacht ik om de Audience serie, dus wellicht compleet anders dan bv de Excite.

Eigenlijk ook mijn gedachte. Zeker ook mbt de genoemde Ikon 6. Lijkt mij zeker met symfonische metal niet optimaal met toetsen en veel gitaarsolo's.

Lachen van hifi.nl. Metal/rock mis je sowieso bijna standaard bij recensies terwijl dat m.i. juist dé testen bij uitstek zijn.

Momenteel draai ik Borgne (black) met regelmaat. Heerlijke muur van geluid, perfecte productie wat dat betreft.

palmspar

#13
Focal aria 926 moet met korting net kunnen met je budget.
Ze klinken in elk geval geweldig, en hebben met hun hoge gevoeligheid geen monster versterker nodig ook.
Je zou ook een svs sb2000 subwoofer kunnen kopen met 2 boekenplank speakers, dat zou goed afgesteld wel eens beter kunnen gaan klinken dan eender welke vloerstaanders.
Die sub gaat tot 19hz-3db de meeste vloerstaanders halen rond de 40hz-3db, al heb je dat voor rock niet perse nodig de basgitaar komt niet onder de 40hz.

solitaire

Een beetje boven budget, maar met wat onderhandelen en/of mazzel : een setje Amphion Argon 3. Een hele rustige speaker die weinig van zichzelf aan de muziek meegeeft en de muziek alle vrijheid geeft. Geen HEY-HOOR-MIJ-NOU-EENS weergave dus, ook niet in het hoog. Heb er wel eens een stuk opera op zitten luisteren, zeker niet mijn muziekkeus, maar de weergave was zo niet-irritant dat ik er toch prima naar kon luisteren ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

Worf

Ken het niet, maar voeg het toe aan mijn lijstje van te horen speakers. Hopelijk is er op niet te verre afstand een dealer.
Klipsch heb ik jaren geleden gehoord. Tja, daar ging het vooral om heel hard en met die hoorn was het hoog voor mij niet te harden. En ik ben helaas toch overgevoelig voor hoog. Lang geleden na een ongeluk tinnitus overgehouden. De frequentie ervan is bij de kno arts bepaald en zit in het hoge tonen bereik. Dynaudio eens gehoord, weet niet welk type, maar het prettige hoog viel op. Maar misschien inderdaad te tam. Maar met mijn muziek vind ik een iets rustiger speaker wel prettig.

Sirius666

#16
Quote from: solitaire on June 13, 2018, 19:44:30
Een beetje boven budget, maar met wat onderhandelen en/of mazzel : een setje Amphion Argon 3. Een hele rustige speaker die weinig van zichzelf aan de muziek meegeeft en de muziek alle vrijheid geeft. Geen HEY-HOOR-MIJ-NOU-EENS weergave dus, ook niet in het hoog. Heb er wel eens een stuk opera op zitten luisteren, zeker niet mijn muziekkeus, maar de weergave was zo niet-irritant dat ik er toch prima naar kon luisteren ...

Heb je daar ook (symfonische) metal op gehoord?

Meer output met een vloerstaander lijkt mij een vereiste. Monitoren zonder sub zijn m.i. sowieso niet aan te horen bij metal.

Quote from: Worf on June 13, 2018, 20:04:47
Ken het niet, maar voeg het toe aan mijn lijstje van te horen speakers. Hopelijk is er op niet te verre afstand een dealer.
Klipsch heb ik jaren geleden gehoord. Tja, daar ging het vooral om heel hard en met die hoorn was het hoog voor mij niet te harden. En ik ben helaas toch overgevoelig voor hoog. Lang geleden na een ongeluk tinnitus overgehouden. De frequentie ervan is bij de kno arts bepaald en zit in het hoge tonen bereik. Dynaudio eens gehoord, weet niet welk type, maar het prettige hoog viel op. Maar misschien inderdaad te tam. Maar met mijn muziek vind ik een iets rustiger speaker wel prettig.

Met een equalizer kan je het e.e.a. qua hoog prima aan jouw wensen aanpassen.

solitaire

Dit lijkt wel haast een equalizer topic te worden ...

Koop junk-audio, gebruik een filter, en voila :-[ ... equalizers (en de moderne versie de DSP) zijn zo jaren tachtig ... audio is verder dan 'tonaliteit' !

Koop een setup die klinkt zoals jij wilt, zorg voor een goede akoestiek (liefst eerst akoestiek en dan de set ...), en kom maar met die muziek :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

Lion of Judah

Hoeveel accounts mag iemand eigenlijk aanmaken? Robertwillem aka darkdevil /ddex aka Worf...
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Worf

Dat ben ik ook van plan. Maar feit is toch wel dat veel speakers helaas een overmaat en fel hoog hebben onder het mom van transparantie.

Worf


Sirius666

#21
Quote from: solitaire on June 13, 2018, 22:29:05
Dit lijkt wel haast een equalizer topic te worden ...

Koop junk-audio, gebruik een filter, en voila :-[ ... equalizers (en de moderne versie de DSP) zijn zo jaren tachtig ... audio is verder dan 'tonaliteit' !

Koop een setup die klinkt zoals jij wilt, zorg voor een goede akoestiek (liefst eerst akoestiek en dan de set ...), en kom maar met die muziek :coffee:

Maarre, had je nou wel of niet metal op die Amphion's geluisterd?  :D

Waar staat iets over junk-audio? Als een speaker bevalt waarbij het hoog iets té is dan is dat goed te corrigeren. Ik zou mij met name focussen op een stevig fundament en lekker mid. Het laag moet goed onder controle zijn. Doorlopend tot zo'n 40Hz+/-3dB. Een 2e hands IKON 6 aangevuld met een sub kan budgettechnisch makkelijk.

Een eq is een prima middel. Ook softwarematig. Productie van metal albums vliegt alle kanten op dus er hoeft niet zo moeilijk te worden gedaan. Ik draai Foobar met een x aantal vst's (eq en parametrische eq's). Werkt top!

GPO

Quote from: Worf on June 13, 2018, 22:47:41
Dat ben ik ook van plan. Maar feit is toch wel dat veel speakers helaas een overmaat en fel hoog hebben onder het mom van transparantie.

Zo hoor jij dat. Ik vind juist veel speakers tam in het hoog. vnl de engelse tak, zoals B&W, Dynaudio, Mission, KEF... niet alle series/types hoor maar beetje over het algemeen. Dat dan onder het mom van "zijdezacht" & "natuurgetrouw" hoog...  8)

Ik vind juist dat bv een drum aanslag op een hi-hat of een cymbal best wel door mag klinken. Weet niet of je ooit wel eens een echt drumstel gehoord hebt (zonder PA versterking), maar dan weet je wel wat ik bedoel. De Klipsch RP-serie doet dat voor mij heel prima in dat aspect zonder echt scherp te worden. En deze luidsprekers kostte me ook geen 6 ribben...

Maar ik heb dan ook geen tinnitis (mijn gehoor is gelukkig nog best wel goed en vaak wat beter dan veel leeftijdsgenoten merk ik).

Het beste advies wat ik je toch kan geven is gewoon veel luisteren en daaruit conclusies trekken ipv allerlei speakermerken hier opgesomd krijgen want ieder heeft toch zo zijn voorkeuren.  :happy:

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

solitaire

Quote from: Sirius666 on June 13, 2018, 22:59:26
Maarre, had je nou wel of niet metal op die Amphion's geluisterd?  :D

opera, metal ... dramatische muziek en dramatisch ... stemgeluid :D what's the difference :coffee:

Quote from: Sirius666 on June 13, 2018, 22:59:26
Waar staat iets over junk-audio? Als een speaker bevalt waarbij het hoog iets té is dan is dat goed te corrigeren. Ik zou mij met name focussen op een stevig fundament en lekker mid. Het laag moet goed onder controle zijn. Doorlopend tot zo'n 40Hz+/-3dB. Een 2e hands IKON 6 aangevuld met een sub kan budgettechnisch makkelijk.

Een eq is een prima middel. Ook softwarematig. Productie van metal albums vliegt alle kanten op dus er hoeft niet zo moeilijk te worden gedaan. Ik draai Foobar met een x aantal vst's (eq en parametrische eq's). Werkt top!

Zijn niet ook de keuzes gemaakt in productie deel van het totale artistiek product ? Er zijn er wel die vinden dat de muziek die ze uitbrengen lo-fi moet klinken: waarom zou ik de artistieke keuzes geweld aan willen doen door er mijn sausje overheen te gooien ?

Maar goed, we (oeps ... ik) dwalen af ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

erik s.

Heb jaren lang met Klipsch Lascala gespeeld van de eerste generatie, die maakten de meest beroerde opnames nog luisterbaar.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B