2001 a space odessey unrestored 70mm version

Started by dexter98, June 10, 2018, 01:43:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dexter98

Ok, vreemd dat hier nog geen post over gedaan is.


Voor diegenen die het nog niet weten: 2001 bestaat dit jaar 50 jaar.... Ter ere van dit feestje heeft niemand minder dan Christopher Nolan (en enorme celluloid fan) een 'unrestored' versie uitgebracht.... Een kersverse 70mm print van de originele negatieven, zo dicht mogelijk bij het origineel.


Afgelopen weekend in Eye Amsterdam gekeken. 1 woord: WoW.


Eerlijk bekennen vond ik 2001 tot op heden nooit zo heel erg boeiend (2010 destemeer).

Maar deze vertoning heeft dat definitief verandert. Van begin tot eind met zeer veel plezier in de zaal gezeten. Wow!



Vertoning was in ieder geval super. Geluid was goed in balans, meer dan hard genoeg. En op de originele manier vertoond, dus met intro muziek en intermission. En fijne zaal ook als je het mij vraagt. En fijn publiek ook: muisstil!


Beeld ook erg stabiel, bijna geen judder. De kinoton met elektronische intermittent doet absoluut het 70mm eer aan. Daarnaast viel mij de korte shuttertijd op, de flikkering was minimaal. Zeer aangenaam beeld om naar te kijken.


Beeld liet kwa scherpte in 1e instantie voor mijn gevoel wat steken vallen. Ik had wat meer scherpte van 70mm verwacht. De scherpte verliep ook wat met de hoogte. Midden was perfect scherp, onderrand toch wat onscherpte.... misschien de curved gate van de kinoton?

Anderzijds leken een paar scenes blowups van 35mm tussen te zitten en dat verschil was wel heel duidelijk zichtbaar. Zou die onscherpte de limiet van die tijd geweest zijn?.... Ik zit immers naar een film van 50 jaar oud te kijken en ditto lenzen waarmee eea is opgenomen.... Met dat in het achterhoofd, is de scherpte subliem.....het ligt iig niet aan de drager.


Wat mij kwa scherpte wat tegenviel, werd ruimschoots overtroffen op het gebied van kleurdiepte en beeldstabiliteit. Een woord: WoW.


Tenslotte de kleur, dat was denk ik bij far het meest indrukwekkend. De kleurdiepte is ongekend, duidelijk veel meer stops dan je thuis ooit zult zien (ik denk dat hdr er een hele harde kluif aan heeft). Bij de opening van de film kun je de warmte van de ondergaande zon in Afrika bijna voelen. En natuurlijk de Stargate scene is zeer indrukwekkend. Kleurgeweld... aaaaaarrgghhhh!



Kortom, wie deze 70mm print nog niet gezien heeft: absoluut gaan kijken!

Nu te zien in EYE:
https://www.eyefilm.nl/over-eye/nieuws/exclusief-te-zien-in-eye-70mm-kopie-2001-a-space-odyssey

Sent from my moto x4 using Tapatalk


brtram


i2Paq

Ik had al wel de aankondiging/trailer in de bios gezien.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Mokumer45

Deze film gezien, toen hij net in de bioscoop in Nederland ging draaien (1968, 69?) en was diep onder de indruk, o.a. ook van de muziek in het begin (Also sprach ...). Ooit een uitvoering daarvan gekocht op LP, maar deze op een of ander manier kwijt geraakt (uitgeleend en nooit meer terug gekregen oid). De film gekocht op DVD lang geleden en onlangs toch maar weer een uitvoering van Also sprach ... op CD gekocht (als ik me niet vergis de opname van Herbert von Karjan met het Berliner Philharmonika). Vooral het begin: overweldigend!
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

jantje112

#5
Quote from: dexter98 on June 10, 2018, 01:43:43
Ok, vreemd dat hier nog geen post over gedaan is.


Voor diegenen die het nog niet weten: 2001 bestaat dit jaar 50 jaar.... Ter ere van dit feestje heeft niemand minder dan Christopher Nolan (en enorme celluloid fan) een 'unrestored' versie uitgebracht.... Een kersverse 70mm print van de originele negatieven, zo dicht mogelijk bij het origineel.


Afgelopen weekend in Eye Amsterdam gekeken. 1 woord: WoW.



Ik heb zelf een 2001 op 35mm en heb daarom ook veel "gelezen" over de besproken 70mm release. Ondanks dat Nolan inderdaad teruggegrepen heeft naar delen van de OCN, zijn deze veels te beschadigd om nog een nette 70mm print van te maken. Deze release is dus grotendeels van een IP gemaakt, wat ook bevestigd is door diverse mensen bij de bron. Maar dat is geen goede marketing natuurlijk :)

Deze 70mm print is al gekocht en gedraaid ruimschoots voordat Nolan deze uitgave presenteerde. De print van het Eye is dus zeker niet de Nolan uitgave.. Neemt niet weg dat het een prachtige film is en de projectoren van het Eye in topstaat zijn. De Kinoton technicus is een enorme kenner van film en Kinoton/Phillips.

Overigens is hetzelfde met Dunkirk aan de hand, alles op 70mm geschoten, maar de 70mm is door het digitale domein geweest en vervolgens terug naar film..

Sounds like a reasonable idea, but restoration guru Robert Harris (Lawrence of Arabia, Vertigo, Spartacus, Rear Window) says "non...c'est des conneries. C'est pour les nerds de cinema."

The new 70mm print they'll be showing in Cannes "will not look like 2001 did in 1968," Harris claims. "My problems with the project are not with what's being done, or how it's being done. It's with the verbiage of the press release. It can't be an authentic recreation of how the film looked 50 years ago for any number of reasons. Color stocks, black levels and grain structure are different now, color temperature of the lamps has changed but can be adapted. They were using carbon arc lamps in '68 and they aren't now, and on top of everything else the film stock is different — the stock used for original prints was a stock that arrived back in 1962. And so the images will ironically look too clear."

(Harris is speculating, for example, that Cannes audiences might see that Dr. Heywood Floyd's floating pen is actually mounted on a circular piece of lucite or glass, which the original '68 film didn't have the resolution to deliver.)

"What they show may be beautiful — I'd like it to be — but they're not working from the original camera negative, which has been badly damaged," Harris explains. "They're working from 'new printing elements' taken from the original negative, which basically means a fourth-generation print. All original prints were struck from the camera original. They won't be using the original film stock that the original 2001 was printed on, which was Eastman 5385, a 1962 film stock, that had appropriate film grain to the way the film had been designed. So it's not off the negative, they don't have the original film stock, and they're be making it off a dupe rather than using 4K or 8K files.

eddy135

...Eerlijk bekennen vond ik 2001 tot op heden nooit zo heel erg boeiend...

Kijk jij een film alleen maar voor de beeldkwaliteit? :crazy:

Ik heb eerlijk gezegd liever een goede film in brakke kwaliteit, dan een saaie film waarbij technisch alles klopt...
Niet dat dat voor 2001 geldt, maar ik vind het toch een beetje vreemd.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

jantje112

Quote from: eddy135 on June 14, 2018, 21:27:23
...Eerlijk bekennen vond ik 2001 tot op heden nooit zo heel erg boeiend...

Kijk jij een film alleen maar voor de beeldkwaliteit? :crazy:

Ik heb eerlijk gezegd liever een goede film in brakke kwaliteit, dan een saaie film waarbij technisch alles klopt...
Niet dat dat voor 2001 geldt, maar ik vind het toch een beetje vreemd.

Destijds waren de films op 70mm natuurlijk een compleet andere beleving. In een tijd waarin je thuis geen of een klein zwart wit tv had en dan kijk je naar iets wat 50 jaar later door een 4k projector niet niet is te evenaren..

eddy135

ts geeft aan dat hij de film nooit zo boeiend vond;..maar een saaie film veranderd niet ineens in een topper door een andere drager, dat bedoelde ik...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

dexter98



Quote from: eddy135 on June 14, 2018, 21:27:23
...Eerlijk bekennen vond ik 2001 tot op heden nooit zo heel erg boeiend...

Kijk jij een film alleen maar voor de beeldkwaliteit? :crazy:

Ik heb eerlijk gezegd liever een goede film in brakke kwaliteit, dan een saaie film waarbij technisch alles klopt...
Niet dat dat voor 2001 geldt, maar ik vind het toch een beetje vreemd.


Aanvankelijk ging ik idd alleen voor t format. En ja ik ben een fan van celluloid en met name de echte 70mm IMAX (niet de huidige liemax).

K had nog nooit 70/5 noch de kinoton met elektronische intermittent in actie gezien noch in eye geweest dus was erg benieuwd.


K ging niet met enorme verwachtingen kwa film zelf de zaal in, maar Ik vond m op een groot scherm met goed beeld erg indrukwekkend en velen malen beter dan verwacht. Voor m'n gevoel vielen er behoorlijk wat zaken op z'n plek. Ik denk dat met name de art van de film veel beter uit de verf kwam.

Dus achteraf niet alleen van de techniek, maar zeker ook van de film zelf genoten.

Sent from my moto x4 using Tapatalk


jantje112

Bovenstaande trailer is enkele minuten film. Dat geeft ook gelijk de reden weer waarom dit formaat eigenlijk geen bestaansrecht heeft. Het verschil tov 35mm is minimaal, terwijl de omgang met 70mm gezien het gewicht en omvang nogal omslachtig is :)

Deze trailer is ook al reeds een tikje verkleurd, helaas hebben bijna alle 70mm prints de tijd niet doorstaan en zijn rood of vervaagd.

jahtari

50 jarige editie al gezien, was een genot. Ik vind dit de beste film ooit. Op groot scherm met uitstekende beeldkwaliteit is er echt nog meer impact. Het trage van de film vind ik een pluspunt, just enjoy this trip.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub