Geluidsoverlast buren - Bass - Geluidskamer isolatie - betaalbaar?

Started by chrisssj2, June 7, 2018, 15:09:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chrisssj2

Quote from: MVG on January  7, 2019, 12:29:44
zwevende vloer? precies zoals het woord al aangeeft, als je zelf, zoals je al aangeeft, muren wilt isoleren, een soort sound kamer maken, dan hoort hierin ook een zwevende vloer. En wie dat gaat betalen? Jij zelf denk ik, als je een hobby wilt uitoefenen zonder hiermee een ander tot last te zijn dan komt dat voor jouw kosten. Staan zat voorbeelden hier op het forum, bij het kopje privé home theaters kun je je uitleven ;-)
Maar om je meteen op weg te helpen. In een apartment een kamer in kamer constructie maken, zodat je geen overlast meer veroorzaakt, voor minder dan 10.000 euro gaat je dat vrees ik niet lukken.

Nogmaals, probeer eerst eens een subdude, dus de sub ontkoppelen/zwevend opstellen t.o.v de huidige vloer. (zeg maar een schuimrubber mat ertussen heel simpel gezegd) en wat afstellen.

Mijn sub is al ontkoppeld als het goed is:
"High End resonantiedempers voor Teufel-subwoofer
Optimaal geluid door ontkoppeling vloer"

Dus ik denk dat die subdude daarin dan ook niet zou moeten uitmaken?
Of zit er verschil in hoe je de sub ontkoppeld? Mijn sub is trouwens niet meer downfiring maar maakt gebruik van een speciale techniek nu: Twisted Flare Port

Hmm dat is jammer dat dat niet lukt. meer dan 10.000 euro is mij te kostig. (let erop dat ik niet perse de hele ruimte zou willen isoleren maar een kleiner oppervlak waar je een soort deur in maakt dat je een kamer in een kamer hebt als het ware)

chrisssj2

Quote from: morca on January  5, 2019, 20:44:23
Een sub die bonkt zoals Fluissie zegt, geeft sneller overlast.
Een goed afgestelde geeft ook minder overlast imo.

Ander puntje waar ik opeens aan denk.
Een gepoorte sub geeft vaak meer overlast.
Moet ik ff terugkijken wat de ts ook al weer gekocht had  :)

Edit
Gepoort idd. Leuke sub met servodrive.
Heb je het nu over mijn yamaha of teufel sub?


Sol

Met een zwevende vloer wordt in de volksmond een vloer bedoeld die is voorzien van een geluiddempende ondervloer. Aangezien je zei iets gezien te hebben wat op aluminium lijkt, dit zijn naar mijn weten een van de slechtst geluiddempende ondervloeren. Je zou een beter geluidsisolerende ondervloer kunnen toepassen, dat scheelt al een hoop doordreunen. De laminaatvloer moet dan uiteraard ook niet strak tegen de muur zijn gelegd. Dit in combinatie met het beter ontkoppelen van je sub (sub op spikes op een dikke hardstenen tegel en daar de voetjes onder die je al hebt) zou in mijn ogen al een hele hoop schelen.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

chrisssj2

Quote from: Sol on January  7, 2019, 12:57:10
Met een zwevende vloer wordt in de volksmond een vloer bedoeld die is voorzien van een geluiddempende ondervloer. Aangezien je zei iets gezien te hebben wat op aluminium lijkt, dit zijn naar mijn weten een van de slechtst geluiddempende ondervloeren. Je zou een beter geluidsisolerende ondervloer kunnen toepassen, dat scheelt al een hoop doordreunen. De laminaatvloer moet dan uiteraard ook niet strak tegen de muur zijn gelegd. Dit in combinatie met het beter ontkoppelen van je sub (sub op spikes op een dikke hardstenen tegel en daar de voetjes onder die je al hebt) zou in mijn ogen al een hele hoop schelen.
Is dat zo?
https://www.hubo.nl/isofloor-ondervloer-3-mm-silence-850x120cm-pak-a-102m2
Dit lijkt goed te isoleren maar is ook een soort zilverfolie.?

Net al mijn plinten in de woonkamer weg gedaan. er zit een 1 of 2 cm soms een aantal mm mogelijk tussen muur en vloer.
Er zit een stukje rood en dan zilverfolie zoals je ziet op deze foto:
http://prntscr.com/m41eoq

Sol

Dat rode spul kan ik niet plaatsen. Heb je vloerverwarming?

Als je een ondervloer hebt die lijkt op die in de link, zou ik er niks aantrekken veranderen. Echter zijn die aluminium ondervloeren vaak van die flinterdunne zeiltjes.

Je moet zo veel mogelijk het contactoppervlak vermijden, want de betonnen muren en vloeren zijn perfecte geluidsgeleiders.
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

chrisssj2

Quote from: Sol on January  7, 2019, 13:59:33
Dat rode spul kan ik niet plaatsen. Heb je vloerverwarming?

Als je een ondervloer hebt die lijkt op die in de link, zou ik er niks aantrekken veranderen. Echter zijn die aluminium ondervloeren vaak van die flinterdunne zeiltjes.

Je moet zo veel mogelijk het contactoppervlak vermijden, want de betonnen muren en vloeren zijn perfecte geluidsgeleiders.

Geen vloerverwarming.

Markus2

Quote from: chrisssj2 on January  7, 2019, 13:53:55
Is dat zo?
https://www.hubo.nl/isofloor-ondervloer-3-mm-silence-850x120cm-pak-a-102m2
Dit lijkt goed te isoleren maar is ook een soort zilverfolie.?

Het betreft hier contactgeluidreductie. De door jou veroorzaakte "overlast" hoeft daar slechts indirect verband mee te houden.
Realiseer je, dat lange geluidgolven ook "ver dragen". Dit i.c.m. met het doorgeven van fysieke trillingen, kan ergens in het complex een versterking van het probleem opleveren.

Ter illustratie: Als ik twee verschillende producten op elkaar hanteer, die beiden een contactgeluidsreductie kennen van -10dB, dan wil dit zeker niet heten dat de demping daarvan beter wordt. Het wordt dus niet zomaar -12dB, de kans dat de combinatie ervan naar -8dB gaat is zeer reeël.

Nogmaals; Koop eens twee repen vlokkenschuim.

Quote
Net al mijn plinten in de woonkamer weg gedaan. er zit een 1 of 2 cm soms een aantal mm mogelijk tussen muur en vloer.
Er zit een stukje rood en dan zilverfolie zoals je ziet op deze foto:
http://prntscr.com/m41eoq

Het zilver is vermoedelijk alutape, het rood de onder (tussen)vloer. Is, vermoed ik, een combinatie van een dunne foam met folie.

Succes in ieder geval. ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Sirius666

Quote from: chrisssj2 on January  7, 2019, 12:00:18
Vloer= laminaat geen idee voor ondervloer, vloer lag er al. Denk dat ik iets van aluminium zag.
Crossover op sub =120 hz LFE kanaal gewoon standaard.

Quote from: Sol on January  7, 2019, 12:57:10
Met een zwevende vloer wordt in de volksmond een vloer bedoeld die is voorzien van een geluiddempende ondervloer. Aangezien je zei iets gezien te hebben wat op aluminium lijkt, dit zijn naar mijn weten een van de slechtst geluiddempende ondervloeren. Je zou een beter geluidsisolerende ondervloer kunnen toepassen, dat scheelt al een hoop doordreunen. De laminaatvloer moet dan uiteraard ook niet strak tegen de muur zijn gelegd. Dit in combinatie met het beter ontkoppelen van je sub (sub op spikes op een dikke hardstenen tegel en daar de voetjes onder die je al hebt) zou in mijn ogen al een hele hoop schelen.

Het begint bij de basis en wat ik zo lees is de vloervoorziening dus niet op orde. Met als gevolg dat jullie elkaar meer horen dan nodig is. Contactgeluid zal vanaf jou naar beneden ook hoger zijn dan met een degelijke ondervloer.  Zoals Sol zegt: laminaat niet strak tegen de muur, erg belangrijk.

Raymond187

Met een Ondervloertje ga je de overlast niet laten verdwijnen, hoogstens iets verminderen, maar blijft minimaal. En laminaat moet altijd 1 cm van de wanden af, omdat hout altijd werkt en als je niet wilt dat het over x jaar bol staat 1cm van de wand af leggen.

Lucky.L

Quote from: chrisssj2 on June  7, 2018, 15:09:45




Mijn bass is ingesteld op 40-50% van de bassmeter die op de sub zelf zit. en Volume staat op mijn Marantz 6011 onder een film bijv op 63.


Ik zou eens beginnen met je Marantz wat lager te zetten dan 63!
Als dat hetzelfde klinkt als mijn Denon op 63  dan kan ik mij voorstellen dat de buren het soms zat zijn.
Ik heb mijn Denon soms ook op 63,maar niet 2 films per dag en dan nog wat gaming.

Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

Sol

Quote from: Markus2 on January  7, 2019, 14:30:59
Het betreft hier contactgeluidreductie. De door jou veroorzaakte "overlast" hoeft daar slechts indirect verband mee te houden.
Realiseer je, dat lange geluidgolven ook "ver dragen". Dit i.c.m. met het doorgeven van fysieke trillingen, kan ergens in het complex een versterking van het probleem opleveren.

Ter illustratie: Als ik twee verschillende producten op elkaar hanteer, die beiden een contactgeluidsreductie kennen van -10dB, dan wil dit zeker niet heten dat de demping daarvan beter wordt. Het wordt dus niet zomaar -12dB, de kans dat de combinatie ervan naar -8dB gaat is zeer reeël.

Nogmaals; Koop eens twee repen vlokkenschuim.

Het zilver is vermoedelijk alutape, het rood de onder (tussen)vloer. Is, vermoed ik, een combinatie van een dunne foam met folie.

Succes in ieder geval. ;)

Klopt, nu zie ik het ook (had de foto eerst alleen op de telefoon bekeken). Die rode ondervloer is zo'n dun kunststof velletje, niet echt geluiddempend.
TS zou de ondervloer kunnen vervangen voor een beter isolerend type, zij het om iets aan demping te winnen.

Quote from: Raymond187 on January  7, 2019, 20:33:38
Met een Ondervloertje ga je de overlast niet laten verdwijnen, hoogstens iets verminderen, maar blijft minimaal. En laminaat moet altijd 1 cm van de wanden af, omdat hout altijd werkt en als je niet wilt dat het over x jaar bol staat 1cm van de wand af leggen.

Helemaal wegnemen is niet te doen, of je moet een room-in-a-room of iets dergelijks gaan realiseren.
De ondervloer leek mij de beste basis om mee te beginnen, de huidige vloer is niet echt dempend en geeft dus de trillingen in het hele appartement door.
De makkelijkste en kortste slag daarna is zoiets als een Auralex Subdude, zoals MVG al zei.

Quote from: Lucky.L on January  8, 2019, 06:42:30
Ik zou eens beginnen met je Marantz wat lager te zetten dan 63!
Als dat hetzelfde klinkt als mijn Denon op 63  dan kan ik mij voorstellen dat de buren het soms zat zijn.
Ik heb mijn Denon soms ook op 63,maar niet 2 films per dag en dan nog wat gaming.

Ik weet niet wat die 63 inhoudt, 63/100?
Zoals ook al eerder aangegeven, ga eens meten met een dB app op je telefoon (norm niveau en pieken).
Als het norm niveau al aan de hoge kant is, laten we zeggen 80+, dan is het al begrijpelijk dat buren gaan klagen bij 2 films per dag plus gaming.
Ligt het nog hoger, 85/90+, dan zou ik hem toch echt even terugraaien (is bovendien schadelijk voor je eigen gehoor).
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

holco

Ga eens meten met REW en haal dmv DSP de pieken uit je sub.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chrisssj2

Quote from: Sol on January  8, 2019, 07:34:24
Klopt, nu zie ik het ook (had de foto eerst alleen op de telefoon bekeken). Die rode ondervloer is zo'n dun kunststof velletje, niet echt geluiddempend.
TS zou de ondervloer kunnen vervangen voor een beter isolerend type, zij het om iets aan demping te winnen.

Helemaal wegnemen is niet te doen, of je moet een room-in-a-room of iets dergelijks gaan realiseren.
De ondervloer leek mij de beste basis om mee te beginnen, de huidige vloer is niet echt dempend en geeft dus de trillingen in het hele appartement door.
De makkelijkste en kortste slag daarna is zoiets als een Auralex Subdude, zoals MVG al zei.

Ik weet niet wat die 63 inhoudt, 63/100?
Zoals ook al eerder aangegeven, ga eens meten met een dB app op je telefoon (norm niveau en pieken).
Als het norm niveau al aan de hoge kant is, laten we zeggen 80+, dan is het al begrijpelijk dat buren gaan klagen bij 2 films per dag plus gaming.
Ligt het nog hoger, 85/90+, dan zou ik hem toch echt even terugraaien (is bovendien schadelijk voor je eigen gehoor).

63/100 ja bijv. Ik zal het eens meten en je hoort terug van me.
Gaming gebeurd bijna nooit via de geluidsset meestal altijd via headdset.
Dus een subdude zou dusdanig verschil maken met mijn resonantie dempers? Zet je die resonantie dempers dan op de auralex of laat je die weg?
Welke Auralex? Auralex SubDude II, Auralex baby gramma V2 of Auralex Gramma V2?

Een nieuwe vloer gaat niet snel gebeuren denk ik.. dat is een heel ondernemen, en kost veel. En ik denk dat misschien de kachels/buizen misschien wel de boosdoener kunnen zijn?
Daar valt niet tegen te isoleren naar mijn weet.

Sol

Quote from: chrisssj2 on January  8, 2019, 10:47:08
63/100 ja bijv. Ik zal het eens meten en je hoort terug van me.
Gaming gebeurd bijna nooit via de geluidsset meestal altijd via headdset.
Dus een subdude zou dusdanig verschil maken met mijn resonantie dempers? Zet je die resonantie dempers dan op de auralex of laat je die weg?
Welke Auralex? Auralex SubDude II, Auralex baby gramma V2 of Auralex Gramma V2?

De Gramma's zijn voor versterkers, de SubDude II is speciaal voor HT subs, zie hier.
Auralex zijn bewezen producten en alom gebruikt onder de medeforumers.

Quote from: chrisssj2 on January  8, 2019, 10:47:08
Een nieuwe vloer gaat niet snel gebeuren denk ik.. dat is een heel ondernemen, en kost veel. En ik denk dat misschien de kachels/buizen misschien wel de boosdoener kunnen zijn?
Daar valt niet tegen te isoleren naar mijn weet.

De hele vloer hoeft ook niet vervangen te worden, enkel de ondervloer. Blijft inderdaad wel een hele onderneming.
Maar je zou ook gewoon kunnen beginnen met enkel de SubDude en kijken of dat iets oplevert.
Als je sub in de hoek staat, zou je ook een corner trap kunnen proberen.

Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

stevefilmfreak54

Gebruik al jaren een Auralex Gramma, heb er 2 subs op 1 van mijn soundbar en een MJ Acoustics Reference, nooit, never nooit klachten gehad, ideaal ding en een relatieve goedkoop oplossing.
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Dune HD Real Vision 4k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

denoontje

Quote from: stevefilmfreak54 on January  8, 2019, 12:36:13
Gebruik al jaren een Auralex Gramma, heb er 2 subs op 1 van mijn soundbar en een MJ Acoustics Reference, nooit, never nooit klachten gehad, ideaal ding en een relatieve goedkoop oplossing.
Same here...2 grammas voor 2 velodynes


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sol

Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.