Sony RX100 VI aangekondigd!

Started by Starred, June 5, 2018, 16:38:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Capture one is absoluut een optie net als wat ik aangaf luminar.

Waar ik op doel is dat Lightroom en Photoshop de industrie standaard is en als je een beetje met fotografie bezit bent zul je toch dingen willen doen die.met capture one en luminar niet mogelijk zijn.

En je kan natuurlijk alles door rekenen
Voor televisie betalen we 22.00 per maand. We keken alleen nooit dus hebben we het er maar uit gegooid. 12.00 voor Lightroom en Photoshop word elke dag gebruikt dus is een stuk handiger.

Uiteindelijk moet iedereen het voor zichzelf weten. Maar zo een camera alleen op jpg gebruiken is gewoon doodzonde.

Er word vaak enorm moeilijk gedaan over raw en ik heb al een paar keer aangeboden een workshop te geven van een uurtje waarna je nooit meer jpg wilt schieten maar daar word dan niet op gereageerd.

Tja ...
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#51
Laten we eerlijk zijn 90% van de mensen koopt een fototoestel om plaatjes te schieten.
Fotografie zelf is een hobbie en prima als je daar super enthousiast mee bezig gaat en het onderste uit de kan wilt halen.
Wat deze camera betreft wil Erik en ik ook tzt gewoon een groter zoombereik in een compact formaat.
Ik vind dit dan ook geen pro of hobbiefotografie toestel want dan kom je bij de grotere en duurdere broers uit.

In het begin heb ik ook raw geschoten en hdr etc etc gedaan in Lightroom maar je blijft bezig, dat is gewoon hobbie op zich en als je dat leuk vind prima. Alleen voor 90% vd mensen is de standaard jpg gewoon prima voor het fotoalbum, forum en kerstkaarten etc.
En het is pas iets sinds de laatste tien jaar want pas geintroduceerd sinds de digitale fotografie goed genoeg was. De kwaliteit vd jpg is vele malen beter als vroeger de iso100 rolletjes in onze Leica's en toen kon je ook niets meer tweaken of je moest je eigen donkere kamer en ontwikkellab hebben.

J.A.F._Doorhof

Laat maar. Daar komen we nooit uit.
Mijn opinie is dat jpg gewoon zonde is en dat RAW enorm veel voordelen heeft (eigenlijk alleen maar).
Jij vind het blijkbaar het walhalla dus gewoon lekker blijven gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mokumer45

#53
Deze opinie is in mijn ogen wel erg kort door de bocht. Over het algemeen zijn de huidige JPG foto's best goed van kwaliteit. Kan het (veel) beter? Ja, natuurlijk kan dat via Raw. Maar ik denk, dat zo'n 95 procent van de "gelegenheids/vakantie" fotografen daar geen behoefte aan hebben, daar de tijd niet voor willen hebben en de moeite en het geld niet voor over hebben. Ben je een gevorderde amateur of een beroeps, dan wordt/is het een ander verhaal en wil je zo mogelijk het uiterste uit je foto's halen.
Om even een voorbeeldje te schetsen: ik heb samen met mijn jongste dochter en schoonzoon op onze vakantiereis door Zuid-Afrika van 3 weken in 2015 bij elkaar zo'n 2200 foto's gemaakt in JPG. Zijn ze allemaal goed? Nee, bij lange niet. Er zijn een aantal goede, een heleboel redelijke, een aantal matige en slechte. Maar voldoen ze aan het gewenste - jazeker. Het zijn allemaal herinneringen aan een prachtige reis! Hadden we ze allemaal in RAW geschoten, had ik ze waarschijnlijk nog steeds niet allemaal kunnen bewerken, ik heb nl nog een aantal ander hobby's, die ik erg leuk vind. En daarbij komt, dat ik het niet leuk vind om foto's te bewerken.
En ik ben nu op een leeftijd, dat ik zo weinig mogelijk dingen wil doen, die ik niet leuk vind. Ik probeer me zo veel mogelijk bij de leuke dingen te houden.
Typo er uit gehaald.   
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

J.A.F._Doorhof

Het voordeel van RAW is dat juist de foto's die met JPG niet gelukt zijn met RAW vaak nog te corrigeren zijn.

JPG :
Overbelicht = trash
Onderbelicht = trash
Verkeerde kleurtemperatuur = trash
Teveel scherpte of kleur etc. = trash

RAW
Tot een FLINK gedeelte.... allemaal te corrigeren

Snelheid is tegenwoordig daarnaast met RAW ook gelijk aan JPG.
Bij import hang je gewoon een AUTO of Profiel aan je foto's en ze zien er exact zo uit als de JPGs alleen met het verschil dat je het nu nog kan corrigeren.

Trust me... ik heb hier zeer veel ervaring mee, en ken de weerstand. Tot ik het laat zien, daarna is er letterlijk niemand meer die JPG schiet.
Ik hoor steeds "het duurt langer" "Ik wil niets hoeven te doen"... dat is allemaal RAW van 10 jaar geleden.
De moderne software als Capture One, Lightroom, Luminar, DxO etc. etc. hebben allemaal de optie om de RAWs te importeren en er direct een profiel aan te hangen zodat de gebruiker als hij/zij dat niet wil er ook totaal niets aan hoeft te doen.

Maar goed, je moet doen wat je zelf wilt.
Ik werk dagelijks met foto's en wil gewoon het beste eruit halen, en zoals gezegd als ik het eenmaal aan mensen laat zien hoe makkelijk het is maar bovenal wat een enorm verschil het maakt zijn ze over.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: Erik on November  3, 2018, 22:05:15
Nog niet maar ik geloof dat hij ondertussen eindelijk onderweg is.
Hi Erik,
wat is nu je ervaring de afgelopen twee maanden tov de oude Sony ?

Erik

#57
Beetje dubbel gevoel nog. heb hem nog niet veel getest dus kan niet zoveel zeggen erover.
Ik gebruik hem het meest tijdens festivals en soms bij concerten en de festivals zijn mei tot Okt. Ik was net te laat dus.

De mk1 gaf altijd scherpe foto's, maar was niet best als het binnen donker was. De mk6 hoop dat ik die iets beter is en betere video geeft en meer van het object in beeld op grote afstand.
Maar daar kan ik pas eind mei wat over zeggen, al heb ik in half maart nog ergens een binnen festival dus vraag me dan nog eens.

Wat ik wel heb getest op kerstmarkten 's avonds en daar is het resultaat me een beetje tegengevallen. De jpg's zou je niet meer hoeven te editten hoor je overal. Mijn ervaring was dat ze veel te donker waren. 
Maar dat heb ik opgelost door de jpgs in LR te laden en daar alleen de schaduw detail op te halen, soms schuifje helemaal naar rechts halen en dan zijn ze stukken beter. Het is even wat werk per foto want niet alle hebben evenveel nodig.
Verder zijn de jpgs erg groot. Te groot naar mijn smaak maar ik save ze nu op 70% (scheelt de helft tot 2/3e) en heb ze vergeleken met origineel op een 34 inch scherm en zie geen verschil met heen en weer springen tussen de foto's. Dus dat is de nieuwe save standaard. Jpg's kun je dus prima bewerken dat is echt niet alleen aan raw voorbehouden.

De focus gaat bloedsnel en saven ook vergeleken met mk1 met mk3 zal dat minder uitmaken.

Ik heb bij een concert van herman broods band hele mooi foto's gemaakt. Maar er was ook veel wit licht, dat scheelt en dan is de extra zoom wel erg fijn. Geen ongewenste hoofdjes meer op de foto, zoom je mooi tussendoor.
Accu valt me mee. Maar neem de batterij van mk1 mee als extra maar niet nodig gehad. Film bestanden zijn groter dan verwacht.

Wat me soms tegenviel is dat soms de foto's onscherp zijn of delen ervan vergeleken met de rest alsof hij op tak focuste ipv de mensen eronder of gebouw erachter in max inzoom, weet even niet met of zonder CIZ/SZ.  Daar kun je niet met center kiezen maar kiest hij zelf zijn focuspunt en dat kan wat anders zijn dan jij wilde. Moet ik nog eens naar kijken.

Andere ontdekking die ik heb gedaan dat mijn veel goedkopere 40x superzoom, zolang er maar genoeg licht is en object veraf genoeg ivm goede focus. De superzoom belachelijk veel meer detail toont op dan de rx100 mk6 met en zonder al zijn zoom en vergrotingstruukjes. De sony toont dan een lelijke blokjesbrei. Daar heb ik psychisch wat moeite mee de sony hoort te winnen toch voor dat geld :D

Ook heeft de SZ een veel en veel betere stabilisatie 1/8 en 40 x zoom vaak onbewogen scherp beeld waar de sony vaak bewogen is op 1/20 met maar 8 x zoom.

Eigenlijk moet ik voortaan 2 camera's meenemen de sony voor als het donkerder is of het gewenste object de sensorhoogte genoeg vult en anders de andere kun je misschien beter voor een RX10 mk4 gaan ;D die komt tot 600mm ipv 200mm al komt mijn SZ tot 900mm. De RX10 mk5 dan?

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Als ik dat zo hoor valt het dus wat tegen?
Ik heb zelf de III en VI met elkaar vergeleken bij de MM.
Zoom is inderdaad fantastisch maar de lens is wel lichtzwakker en dat zou dus inderdaad bij avond en binnen fotos wat kunnen tegenvallen.
Wat je schrijft over blokjes bij de zoom zit je dan optisch of digitaal met je zoom?
Zou dat de jpg compressie kunnen zijn? Hoe ziet de RAW er uit?

J.A.F._Doorhof

Wilde net zeggen schiet eens RAW
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: Kjelt on January 11, 2019, 18:22:15
Als ik dat zo hoor valt het dus wat tegen?
Ik heb zelf de III en VI met elkaar vergeleken bij de MM.
Zoom is inderdaad fantastisch maar de lens is wel lichtzwakker en dat zou dus inderdaad bij avond en binnen fotos wat kunnen tegenvallen.
Wat je schrijft over blokjes bij de zoom zit je dan optisch of digitaal met je zoom?
Zou dat de jpg compressie kunnen zijn? Hoe ziet de RAW er uit?
Nee lichtsterkte is niet wat ik bedoel dat is beter dan de mk1 die tot F4.9 ging hij haalt niet alles uit de schaduw wat hij zou kunnen default. Er zit trouwens wel een functie op die schaduwdetail ophaalt kun je instellen maar ik vind in LR even beter finetunen.
Maar hij moet zich nog bewijzen met snel locken of uberhaubt locken daar had de mk1 toch wel vaak moeite mee vaak onscherpe foto's bij concerten in een hal

Blokjes komt omdat als ik 8x probeer te croppen naar 40 moet ik beeld 5x opblazen om tot de 40x optische zoom van de superzoom te komen en dat ziet er niet uit dan. Tot 2x opblazen met CIZ (16x) kun je doen met CIZ (betere variant van digitale zoom met bijna geen verlies) dat doet die redelijk, eventueel kan je met digitale zoom van 16x CIZ naar 32x maar dat is echt niet mooi imho.
Ik heb even 2 crops bij gedaan om het verschil te laten zien. is gewoon even snelle check geweest om te kunnen vergelijken, kap van schoorsteen op kleine 100 meter afstand. Zolang je aan 200 a 300 mm genoeg hebt wint de sony maar denk je aan 600mm of meer dan de superzoom

RAW heeft voor mij geen toegevoegde waarde zou het wel eens kunnen proberen maar ben op zich al tevreden met jpg.
Maar idd of ik nou raw of jpg bewerk het blijft hetzelfde al moet ik ze eerst wel even eerst converteren naar dng aangezien ik weiger van LR classic naar een LR abo over te stappen alleen maar op VI te kunnen lezen.
Kleurtemp doet de mk6 idd wel erg goed nu daar hoef ik weinig tot niets aan te doen.

Op zich wel tevreden al is hij weer iets groter dan de mk1 maar ik had misshcien meer verwacht voor dat geld. heb ik er spijt van nee hoor nog niet of het moet 16 maart echt gaan tegenvallen :D

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

QuoteBlokjes komt omdat als ik 8x probeer te croppen naar 40 moet ik beeld 5x opblazen om tot de 40x optische zoom van de superzoom te komen

Je kunt moeilijk de camera de schuld geven dat je er iets mee doet waar die niet voor gemaakt is :-\
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

#62
Klopt wat je zegt ik wilde enkel aangeven dat zelfs met de veel betere lens en veel grotere en betere sensor en betere IQ je in bepaalde settings nog steeds kunt afleggen tegen mindere sensor/lens, van mobiele telefoon grootte. Al krijg je daar wel weer andere nadelen voor terug. Elk voordeel heb z'n nadeel :D

Ik was daar al een tijd naar op zoek, ook topics over gelezen waar iedereen elkaar tegensprak dus uiteindelijk zelf beide gekocht en getest.

Op stedentrip neem ik nog steeds VI mee als enige. Al wil ik hem nog verder testen voor ik echt een goede mening kan vormen over dingen als 'overall' scherpte.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Raw haal je echt veel meer detail uit terug.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 12, 2019, 18:35:11
Raw haal je echt veel meer detail uit terug.
Met jpg files van soms 18mb kun je idd net zo goed raw schieten.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#65
Gisteren weer eens concert bezocht, klein zaaltje grootte 150 man, zeer slechte lichtomstandigheden maar de camera heeft me zeer goed verrast. Veel betere video's en foto's, vooral een snelle fix waar hij vroeger bleef zoeken en vooral de mogelijkheid tot 200mm zoom zorgt dat je van verder weg ook mooie resultaten hebt. Video's veel scherper en minder ruis. Al kan die niet in het donker zien natuurlijk. Waar ik met de mk1 vlekken of onduidelijk beeld zag krijg ik hier duidelijk meer te zien. Hier laat hij wel duidelijk zijn kracht zien. Kortom zeer tevreden. Kost wat maar dan heb je ook wat.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Klinkt goed.
Fotootje? Je maakt ons nieuwsgierig :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Quote from: VlisChris on January 28, 2019, 15:52:38
Klinkt goed.
Fotootje? Je maakt ons nieuwsgierig :D
Oei je gaat schrikken dan Chris want je verwacht waarschijnlijk DSLR achtige foto's dan valt het tegen ben ik bang. Het blijft maar een 1 inch sensor zelfs minder met weinig licht.


"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Oh nee zeker niet hoor.
Ik weet dat er toch nog steeds verschil zit tussen DSlr en (semi)compact.

Ze worden wel steeds beter. Vandaar mijn interesse ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Hm ik heb het 2 keer geprobeerd maar elke keer als ik post is alles verdwenen en sta ik ineens in een leeg "begin nieuw topic"
terwijl ik toch aan de forum regels houdt "Restrictions: 4 per post, maximum total size 5000KB, maximum individual size 3000KB"

Misschien dat als ik me verveel dat ik eens honderd nieuwe pogingen ga doen om te kijken wat forum wel en niet accepteert :D
Maar je zal nog even moeten wachten vrees ik. Krijg geen foutmelding en dat is het lastig zoeken
Dit staat er dan na posten met attachments

Htforum.nl » Multimedia Hoek » Digitale fotografie / DTP etc. » Start new topic

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Het verbaast me hoe goed de camera's van smartphones tegenwoordig zijn. Ja mijn rx100 m6 wint het nog steeds maar de foto's van mijn s10 zijn ook geen schande. Zou het niet meer erg vinden als ik de rx100 vergeten ben en met de S10 verder moet. Ook met matig tot slecht licht. Alleen zodra ver moet zoomen ga je natuurlijk nat.

Stabilisatie is zwaar ruk vergeleken met de S10, even 3 minuten vanuit hand filmen volledig ingezoomd, vooral niet bewegen zullen we maar zeggen. Had voor dat geld wel beter gemogen als een gemiddelde smartphone dat al kan waarom Sony niet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

LittleNinja

Hoe is de stabilisatie als je niet bent ingezoomd? Want het beeld stil houden op 200mm is een stuk lastiger dan bij 24mm of 35mm (ik ken de specs van de S10 niet..).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Erik

Niet ingezoomd is die uitstekend hoe meer je inzoomt hoe moeilijker het wordt denk tot 70 a 100 zit je wel goed.
Maar denk dat bv een p30pro op 10x zoom wel beter werkt als ik de YT review filmpjes herinner.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Stilhouden is het probleem niet zo, hogere sluitertijd kiezen.
Ik neem als maatstaf aan :
200mm is een sluitertijd van 1/500e zonder stabilisatie.
Ik zelf haal vaak 1/60e maar ik ben behoorlijk stabiel, waarbij ik wel moet zeggen dat een kleinere camera vaak iets moeilijker is stil te houden.

De P30Pro op 10x zoom is "troep" sorry.
Op 5x zoom zakt hij terug naar 8MP en is het nog best te doen, daarboven verlies je echt veel resolutie, op je telefoon ziet het er leuk uit maar bekijk het aub nooit op een monitor.

De P30Pro is geniaal op 40MP en 20MP (normaal en wide).
Daarbuiten is het allemaal.... een smartphone.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"