Nieuwe audio set, zou een eindversterker iets toevoegen?

Started by ReRichard, June 4, 2018, 13:31:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ReRichard

Beste mede ht'ers,

De afgelopen twee weken heb ik mijn set volledig omgegooid. Ik draai nu met 2x cm7 2x cm1 1x Cmc2 aangestuurd door een sr7005. Opzich ben ik best tevreden met het geluid maar ik betwijfel of ik het onderste uit de kan haal met mijn versterker.

Zou een dedicated stereo eindversterker meerwaarde hebben? Met mis met name wat dynamiek bij stereo muziek (kom van focal 816v af, die waren toch wat pittiger)

Alvast bedankt voor het meedenken. Indien meer info gewenst is beantwoord ik graag jullie vragen.
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

ReRichard

Aanvullende info: de subwoofer zal binnenkort aangeschaft worden. Op aanraden van Marcel zal dat of een Rel t9i worden of een Klipsch 115sw
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

Rowdy

- Wat is de minimale vermogen van de luidsprekers? Is het 8 ohm of 4 ohm?
- Wat zijn de vermogens van de receiver bij 8 ohm en 4 ohm, bij alle kanalen uitgestuurd? Dus niet voor 1 of 2 kanalen.

katwax

Het kan veel bijbrengen of het kan niets doen en dit alles hangt af van wat je luidsprekers vragen en wat je av kan geven.
Ik zou je gewoon aanraden te testen, mogelijk is er wel iemand in jouw buurt of een dealer die even met een eindversterker wil testen bij jouw zodat je zelf kan horen of er nu werkelijk verschil is.
Let wel op dat je enkel eindversterker test dan, want indien je ook voorversterking gaat aanpassen kan het geluid ook beïnvloed worden door de voorversterker.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Ralf67

Een Rel T9i of een Klipsch R115sw is nogal een verschil in beleving met films.

Als je de ruimte hebt, zeker voor de Klipsch gaan voor maximale impact .

Is je ruimte voor plaatsing beperkt, kijk dan ook naar de r112sw van Klipsch.

ReRichard

Quote from: Rowdy on June  4, 2018, 14:14:23
- Wat is de minimale vermogen van de luidsprekers? Is het 8 ohm of 4 ohm?
- Wat zijn de vermogens van de receiver bij 8 ohm en 4 ohm, bij alle kanalen uitgestuurd? Dus niet voor 1 of 2 kanalen.

http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/Archive/ENG_FP24686_CM7_info_sheet.pdf
https://www.marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=hometheatre&subcatid=avreceiver&productid=sr7005

- Zijn 8 ohm speakers
- De versterker heeft een uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 125 W (dit betwijfel ik, is een behoorlijk lichtgewicht receiver. Over het vermogen op 5 kanalen kan ik zo snel niets gevonden krijgen.

Quote from: Ralf67 on June  4, 2018, 14:57:43
Een Rel T9i of een Klipsch R115sw is nogal een verschil in beleving met films.

Als je de ruimte hebt, zeker voor de Klipsch gaan voor maximale impact .

Is je ruimte voor plaatsing beperkt, kijk dan ook naar de r112sw van Klipsch.

Marcel benadrukte ook dat de Rel beter geschikt is voor muziek terwijl de Klipsch binnen zijn prijsklasse ongeslagen is m.b.t. filmervaring. De afweging zal dan ook gemaakt moeten worden over waar wij meer waarde aan hechten.

Ruimtegebrek is geen sprake van (voor een subwoofer maken wij wel plek ;) ). Binnenkort krijg ik een Klipsch 115SW te leen om eens te testen wat het toevoegt.

Quote from: katwax on June  4, 2018, 14:36:37
Het kan veel bijbrengen of het kan niets doen en dit alles hangt af van wat je luidsprekers vragen en wat je av kan geven.
Ik zou je gewoon aanraden te testen, mogelijk is er wel iemand in jouw buurt of een dealer die even met een eindversterker wil testen bij jouw zodat je zelf kan horen of er nu werkelijk verschil is.
Let wel op dat je enkel eindversterker test dan, want indien je ook voorversterking gaat aanpassen kan het geluid ook beïnvloed worden door de voorversterker.

Ik ken eigenlijk niemand van wie ik een dergelijke eindversterker zou (willen) kunnen lenen. Mocht ik besluiten een eindversterker te willen proberen dan zal dat een leuke 2de handse moeten worden die ik voor om en nabij hetzelfde bedrag door kan verkopen indien het niets toevoegt.
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

Rowdy

De luidsprekers hebben een minimale vermogen van 30 Watt nodig.
De Marantz levert bij stereo (2 kanalen) 125 Watt bij 8 ohm. Ik denk dat hij bij 7 kanalen ongeveer de helft aan vermogen levert bij 8 ohm.
Het moet kunnen qua vermogens.
Misschien geven de luidsprekers toch niet het gewenste geluid.

palmspar

De meeste speakers hebben maar een paar watt nodig bij 90 db, moet makkelijk kunnen als je op referentie volume (79db gemiddeld op luisterpositie) of zachter speelt.
Zeker als je een sub toevoegt met een crossover op 80 of 60hz heeft de versterker het helemaal makkelijk.
Neem de SVS pb2000 ook mee in je overweging als filmsub, die heeft meer geweld onder de 20hz dan de klipsch.

Sopper

Een eindversterker voegt weinig tot niets toe als je voorversterker een surround receiver is.
Stereo is ruk en blijft ruk, dus beter uitkijken naar een dedicated stereo versterker met HT pass through
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

tdbakker

Quote from: Sopper on June  7, 2018, 19:08:52
Een eindversterker voegt weinig tot niets toe als je voorversterker een surround receiver is.
Stereo is ruk en blijft ruk, dus beter uitkijken naar een dedicated stereo versterker met HT pass through
[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn CMR-W09 met Tapatalk

Stereo:Xanadu HRS22YH//Cambridge Audio Edge NQ en W//Roon.
HT:Anthem MRX520//Rythmik E15//Xanadu Center HRC1 en Xanadu Rears//Sony KD-65AF8//Zidoo Z1000

Xander32

Erg ongenuanceerd; de ene ht voorversterker is de andere niet. Het stereo hoeft zeker niet ruk te klinken, maar kan echter wel flink verbeteren door de onderstaande aanbeveling. Het effect van een ev heb ik steevast als marginaal ervaren, daar zou ik een verbetering niet direct in zoeken.

Quote from: Sopper on June  7, 2018, 19:08:52
Een eindversterker voegt weinig tot niets toe als je voorversterker een surround receiver is.
Stereo is ruk en blijft ruk, dus beter uitkijken naar een dedicated stereo versterker met HT pass through
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sopper

Quote from: Xander32 on June  8, 2018, 07:44:01
Erg ongenuanceerd;de ene ht voorversterker is de andere niet. Het stereo hoeft zeker niet ruk te klinken, maar kan echter wel flink verbeteren door de onderstaande aanbeveling. Het effect van een ev heb ik steevast als marginaal ervaren, daar zou ik een verbetering niet direct in zoeken.

Ja klopt, geen nuance  ;)
Ik had aan moeten/kunnen tonen dat in een goed en eerlijk opgezette a/b test er geen verschil is te horen tussen versterkers als ze presteren binnen acceptabele waarden.

Dat een receiver ruk klinkt in stereo is een mening en mijn ervaring na jarenlange pogingen goed stereo te horen via een surround receiver tot pak hem beet €4K prijsrange.
Pas toen ik een (goedkope) stereo versterker aansloot, gingen de ogen en met name de oren open...
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

frank2

Ben het wel eens met sopper en Xander, heb hier een anthem staan, de voorversterker van deze anthem mrx 700 kan totaal niet op tegen een voorversterker van tsakiridis van rond 1000€. Het is een belachelijk groot verschil.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

Bij herhaling ongenuanceerd: je brengt het als zijnde een feit, stellig, nergens lees ik dat het jouw visie/ervaring/mening betreft.

Quote from: Sopper on June  7, 2018, 19:08:52
Een eindversterker voegt weinig tot niets toe als je voorversterker een surround receiver is.
Stereo is ruk en blijft ruk
, dus beter uitkijken naar een dedicated stereo versterker met HT pass through

Quote from: Sopper on June  8, 2018, 09:57:05
Ja klopt, geen nuance  ;)
Ik had aan moeten/kunnen tonen dat in een goed en eerlijk opgezette a/b test er geen verschil is te horen tussen versterkers als ze presteren binnen acceptabele waarden.

Dat een receiver ruk klinkt in stereo is een mening en mijn ervaring na jarenlange pogingen goed stereo te horen via een surround receiver tot pak hem beet €4K prijsrange.
Pas toen ik een (goedkope) stereo versterker aansloot, gingen de ogen en met name de oren open...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vik

Ik denk dat je je zelf aardig op je hoofd zal krabben als je luistert naar de stereo kwaliteiten van een NAD T787

Het is wel zo dat geen enkele Marantz receiver daar bij in de buurt komt is mijn ervaring.

@ de TS: mijn voorkeur zou ook een stereo amp zijn met HT passthrough

Quote from: Sopper on June  8, 2018, 09:57:05
Ja klopt, geen nuance  ;)
Ik had aan moeten/kunnen tonen dat in een goed en eerlijk opgezette a/b test er geen verschil is te horen tussen versterkers als ze presteren binnen acceptabele waarden.

Dat een receiver ruk klinkt in stereo is een mening en mijn ervaring na jarenlange pogingen goed stereo te horen via een surround receiver tot pak hem beet €4K prijsrange.
Pas toen ik een (goedkope) stereo versterker aansloot, gingen de ogen en met name de oren open...
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

ReRichard

 Iedereen alvast bedankt voor het mee denken.

Ik zal deze week de speakers eens aansluiten op een pm7004 (mijn pc versterker) stereo amp. Kijken of ik verbetering in de stereo hoor.

Tevens kan ik de stereo amp van mijn stiefvader eens aansluiten (rotel 1500 serie. Bakbeest dat zijn cm8s2 aanstuurt)
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

katwax

Quote from: ReRichard on June 11, 2018, 13:00:47
Iedereen alvast bedankt voor het mee denken.

Ik zal deze week de speakers eens aansluiten op een pm7004 (mijn pc versterker) stereo amp. Kijken of ik verbetering in de stereo hoor.

Tevens kan ik de stereo amp van mijn stiefvader eens aansluiten (rotel 1500 serie. Bakbeest dat zijn cm8s2 aanstuurt)
Have fun en probeer er zijn openminded als mogelijk naar te luisteren, want denken dat het beter/anders moet zijn is al half verloren, maar makkelijker gezegd dan gedaan.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543


ReRichard

Zojuist een uurtje gespeeld met mijn pm7004. Was geen wereld van verschil. Had het gevoel dat de bass tikkeltje strakker was maar dat kan prima tussen mijn oren zitten (had tevens het idee dat de soundstage smaller was).
Front: Monitor Audio Gold 200 5G - Rears: Monitor Audio Gold 100 5G - Center: Monitor Audio Gold C350 - Sub: Arendal 1.5 - Atmos: Q acoustic Qi65s  - Anthem MRX1120 - Panasonic UHD - Nvidia Shield - JVC DLA-N5 - Projecta homescreen deluxe

Xander32

Quote from: katwax on June 11, 2018, 14:26:10
Have fun en probeer er zijn openminded als mogelijk naar te luisteren, want denken dat het beter/anders moet zijn is al half verloren, maar makkelijker gezegd dan gedaan.

^^


Van de muziek genieten 🎶 en vertrouw op jouw oren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Denon Focal

Ik ben voor een dedicated versterker met HT pass through gegaan en dat heeft echt een groot verschik gamaakt bij Stereo (CD's en streamer).
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Ralf67

Zelf een tijdje terug een Exposure 2010s aangesloten op mijn Denon x4300.

De Exposure staat als eindversterker, maar deze heeft beduidend meer power en controle over het laag van mijn TL fronts.

Eenvoudige upgrade , maar met zeer muzikaal resultaat.

Ga in de komende tijd ook een versterker met HT pass through proberen.