16,5 cm woofers: wel of geen subwoofer nodig?

Started by sandervg, May 30, 2018, 16:33:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Even een vraagje over car-audio.  Nieuwe auto krijgt 16,5 cm woofers, 9 cm middentoner en tweeters. Er zat oorspronkelijk 15 x 23 cm woofers in (6x9 inch) en die gaven ruim voldoende laag. Als ik terug ga naar 16,5 cm woofers heb ik dan nog voldoende laag om bv. de contrabas van een jazz nummer goed te kunnen horen? (ik hoef uiteraard geen boem-car en draai geen elec. muziek of zo). Extra sub zou kostbaar zijn en is lastig in te bouwen. En de reden dat ik geen 6x9 inch blijf is dat hier bijna geen goede compo setjes voor te krijgen zijn die passen.

P.S. Ik had nog de suggestie van een 'under seat' subwoofer van 8 inch, maar de installer dacht dat dit geen wezenlijke bijdrage zou gaan leveren.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

NielsLu

Alles valt of staat met de juiste inbouw. In mijn Volvo V50 zitten enkel vier 16,5cm woofers en losse tweeters(high performance) in de deuren. In deze auto is een subwoofer wat mij betreft absoluut overbodig.

Als je ervoor zorgt dat de deuren echt goed gedempt/ondreund zijn, dan zou je zonder subwoofer moeten kunnen.

Om wat voor een auto gaat het?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

sandervg

Quote from: NielsLu on May 30, 2018, 18:31:30
Alles valt of staat met de juiste inbouw. In mijn Volvo V50 zitten enkel vier 16,5cm woofers en losse tweeters(high performance) in de deuren. In deze auto is een subwoofer wat mij betreft absoluut overbodig.

Als je ervoor zorgt dat de deuren echt goed gedempt/ondreund zijn, dan zou je zonder subwoofer moeten kunnen.

Om wat voor een auto gaat het?


Thanks! Gaat om een Toyota Landcruiser op grijs kenteken.

Ik heb nu twee opties:
1. German Maestro 6x9 inch woofers, Gladen middentoner (3,5 inch) en Exact! tweeters
2. Audison subwoofer, Gladen woofers 16,5 cm, Gladen middentoner (3,5 inch) en Exact! tweeters

Optie 2 is ca. 500 euro duurder. Gaat om een lease auto dus enerzijds wil ik niet te veel investeren (na 4 jaar gaat de auto toch weer weg). Aan de andere kant betaal ik netto maar 'de helft' van de investering en zit er een kans in dat ik de auto na 4 jaar ga overnemen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirk

en waarom zou je niet de beste set kopen die je je kan/wil veroorloven?

Ik heb destijds mijn Focal Utopia composet + JL sub (in een eigen closed box) in 5 achtereenvolgende leasewagens ingebouwd over een periode van net geen 12j.

't enige "verlies" wat ik bij al die modellen nam was de tijd vd in- en uitbouw en de custom "deurpockets" + demping die ik elke keer voorzag, maar de speakers/amps & HU gingen verder gewoon mee van auto naar auto.

na de uitbouw gewoon de standaard set er terug in en klaar ben je.
geen enkele leasemaatschappij doet lastig over extra pockets in de deuren (die dan in mijn geval zelf niet gevuld waren met speakers, want die zaten terug netjes op de daarvoor voorziene plaatsen), mits ze perfect in het interieur geïntegreerd zijn natuurlijk.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

sandervg

Zo veel auto's zoveel maten? En dan nog de verschillen tussen 2 en 3 weg? Ik kan sowieso niet zelf inbouwen, dus in/uit bouwen zou ik door een inbouwstation moeten laten verzorgen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Besluit genomen: het wordt optie 1 met de 9x7 inch woofers zonder aparte sub. Scheelt veel in prijs en ik verwacht dat het laag voldoende laag komt voor mijn smaak. Complimenten voor de importeur die bereid was om met me mee te denken en te adviseren.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian