2

Author Topic: Verlies van dynamiek  (Read 567 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline zoef1

Verlies van dynamiek
« on: June 3, 2018, 19:55:12 »
Ik gebruik ongeveer anderhalf jaar de antimode 2.0 dual core in een setup met twee stereo vloerstaande luidsprekers, dus zonder sub.  Het toestel doet wat het moet doen, eindelijk verlost van opgeklopte bassen.  Ik vond wel dat er wat veel verlies aan bas was, na de meting.  De muziek swingde niet meer zo, dus de bass compensatie met wat headroom ingeschakeld en is al bij al een goed compromis.

Onlangs hing ik tijdens een testje een laptop via usb aan mijn cambridge dacmagic dac en tot mijn verbazing klonk dit in een A/B eigenlijk wel een stuk levendiger dan mijn squeezebox duet player die over de am 2.0 gaat en dan ook naar de dacmagic.  Daarom wat verder gaan zoeken en alle factoren uitgeschakeld die mogelijk het verschil kunnen verklaren.  Ik kreeg volgende test setup:

A: bron: spotify 320kbps ogg => squeezebox duet => s/pdif toslink => am 2.0 dual core => s/pdif toslink => cambridge dacmagic => analoog rca => geïntegreerde versterker met koptelefoon.  Hierbij de calibratie in de a.m. gebypassed, headroom op 0 gezet, bass compensation op 0 gezet en gecontroleerd of PEQ en filters gedisabled waren.

B: bron: spotify 320kbps ogg => squeezebox duet => s/pdif coaxiaal rca => cambridge dacmagic => analoog rca => geïntegreerde versterker met koptelefoon.

En opnieuw klinkt dezelfde muziek op A iets minder levendig dan op B als ik bij dezelfde muziek switch tussen A en B op de dacmagic.  B lijkt een tikkeltje luider te zijn, maar in bijvoorbeeld rock muziek lijkt er ook meer dynamiek in de bass en de drums te zitten.  Grote vraag is dus: hoe komt dit?  Doet de antimode dual core iets wat het signaal negatief beïnvloedt ondanks al het bypassen en disablen van effecten?  Is er iets verkeerd in mijn testopstelling?  Ik zou verwachten dat de a.m. 'onhoorbaar' was in opstelling A.  Alle tips en ideeën welkom uiteraard.

Offline jossie

Re: Verlies van dynamiek
« Reply #1 on: June 3, 2018, 20:30:09 »
Het is essentieel dat beide ketens even luid spelen om een vergelijk te kunnen maken. De luidste wint vrijwel altijd...
JBL LSR305 ELITE-club-lid !!!!!

Offline zoef1

« Reply #2 on: June 3, 2018, 20:47:56 »
Ja, daar kan ik me wel in vinden.  Maar dat betekent dan ook dat de antimode dual core het digitaal signaal iets stiller maakt?  Vraag mij af waarom.

Offline jossie

« Reply #3 on: June 3, 2018, 21:19:34 »
De antimode zou best het signaal wat kunnen verzwakken om meer headroom te hebben voor boosts. Maar dan zou je dat zeker goed moeten horen (1 dB is dan erg weinig, eerder 3 of 6 zou ik zeggen).

Heb je een multimeter?

Offline zoef1

« Reply #4 on: June 3, 2018, 21:34:03 »
De antimode heeft een instelling waar je de headroom zelf kunt zetten.  Die staat in de test (A) dus op 0 db.

Geen multimeter, maar daar is wel een mouw aan te passen en wat zou ik dan precies kunnen meten?

Offline jossie

Verlies van dynamiek
« Reply #5 on: June 3, 2018, 21:41:02 »
De gain door een apparaat heen is zelden exact ‘1’ (geen verzwakking, geen versterking) wat er op papier staat is daar geen bewijs voor.

Je zou met een software pakketje op een pc een toon kunnen genereren van bv 500 Hz. Dan de twee ketens insturen en met de multimer op de uitgangen het nivo vergelijken (meter op wisselspanning).

Dan weet je vrij zeker of er verschil is. Mogelijk zou je ook in de AM dan de gain zo kunnen instellen dat ze precies even hard zijn, dat is dan een goede basis om nogmaals gehoormatig te luisteren...
« Last Edit: June 3, 2018, 21:42:41 by jossie »

Offline zoef1

« Reply #6 on: June 3, 2018, 22:01:06 »
Daar kan ik wel eens mee aan de slag.  Vervelend is natuurlijk dat keten A met de AM iets stiller is dan opstelling B zonder AM.   Dus ik zie niet direct hoe ik A en B dan met gain aan te passen gelijk zou kunnen krijgen?

Offline botsen

« Reply #7 on: June 3, 2018, 23:00:21 »
ben wel benieuwd naar de uitslag van je testjes

Offline zoef1

« Reply #8 on: June 3, 2018, 23:09:39 »
Net nog wat zitten verder surfen en deze review https://www.hifiwigwam.com/dspeaker-dualcore-2-0-room-correction-review/ gevonden die hetzelfde lijkt te beschrijven:

Then there is the issue with the inputs, optical only is an issue for sure, but more disconcerting was the massive drop in level I experienced with it, A-B switching from co-ax into DAC from the SBT and optical into DAC from the Dualcore, I reckon resulted in a 10dB level difference, that’s a huge loss of headroom, especially in systems with passive or digital attenuation as you can’t add the gain back in further down the chain!

De auteur schrijft mijn inziens niet duidelijk wat hiervoor de reden zou kunnen zijn?  De resampling die intern in de antimode gebeurt?

Offline Xander32

• HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+16)
  • Total likes: 60
  • Pluk de dag voor je in een vaas eindigt !
    • Sander's Stereo Site
« Reply #9 on: June 4, 2018, 06:46:04 »
Wellicht dat je ‘dynamiek’ aan het verwarren bent met vervormingen door de ruimte akoestiek?
Met dsp zal het meer droog, strakker klinken.

Zelf vind ik het met een gedoseerde hoeveelheid ‘vervormingen door de ruimte akoestiek‘ vaak ook wat prettiger, meer natuurlijk klinken. Maar in technische zin is het zeker niet beter.
Tannoy Glenair 10  ||  Marantz PM11 s3  ||  Marantz NA11 s1
B&W P9 Signature  ||  Marantz HD-DAC1  ||  Bluesound Node 2

Offline zoef1

« Reply #10 on: June 4, 2018, 07:33:05 »
Wellicht dat je ‘dynamiek’ aan het verwarren bent met vervormingen door de ruimte akoestiek?
Met dsp zal het meer droog, strakker klinken.

Zelf vind ik het met een gedoseerde hoeveelheid ‘vervormingen door de ruimte akoestiek‘ vaak ook wat prettiger, meer natuurlijk klinken. Maar in technische zin is het zeker niet beter.

Toch niet, de test waar ik het over heb is met koptelefoon, de ruimte correctie van de antimode gebypassed en alle andere settings die het geluid beïnvloeden op 0 ofwel op disabled gezet.  Maw. zou ik dan verwachten dat de antimode onzichtbaar of beter, onhoorbaar wordt.

Offline chansig

• Forever Addicted
  • Trade Count: (+123)
  • Total likes: 388
  • Doof en slechte set...neem dat mee in wat ik post.
« Reply #11 on: June 4, 2018, 07:42:19 »
 10dB aan volume verlies zegt toch niets over verlies aan dynamiek ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, 2 x BK XLS 200 FF, Paradigm PW Link,

Offline jossie

« Reply #12 on: June 4, 2018, 07:52:45 »
Daar kan ik wel eens mee aan de slag.  Vervelend is natuurlijk dat keten A met de AM iets stiller is dan opstelling B zonder AM.   Dus ik zie niet direct hoe ik A en B dan met gain aan te passen gelijk zou kunnen krijgen?

Dat kan alleen als de AM het signaal  ook kan versterken, maar ik ken de software van de AM niet...

Alternatief is een ander apparaat extra in de keten opnemen die dat wel kan, misschien heb je iets staan?

Offline hekra

• New member
  • *
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 0
  • I love the HTforum
« Reply #13 on: June 4, 2018, 10:43:15 »
In mijn opzet heb ik de bron eerst aangesloten op mijn dac en daarna, via de AM aan mijn geïntegreerde gekoppeld. Deze opstelling klonk bij mij beter dan jouw A opzet. Mogelijk eens uit te testen.

Offline zoef1

« Reply #14 on: June 4, 2018, 12:47:11 »
In mijn opzet heb ik de bron eerst aangesloten op mijn dac en daarna, via de AM aan mijn geïntegreerde gekoppeld. Deze opstelling klonk bij mij beter dan jouw A opzet. Mogelijk eens uit te testen.
Dan krijg je dit schema neem ik aan:
dacmagic => analoog => antimode => analoog => versterker

Ik wil het wel eens proberen op deze manier.  Ik had het nog nooit overwogen omdat je dan met één AD/DA omzetting extra zit tegenover mijn opstelling A.

Offline hekra

• New member
  • *
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 0
  • I love the HTforum
« Reply #15 on: June 4, 2018, 13:16:41 »
Niet als je je dac analoog met de AM verbindt. Dit betekent wel dat je een extra set rca kabels nodig hebt.

Offline zoef1

« Reply #16 on: June 4, 2018, 13:25:01 »
Niet als je je dac analoog met de AM verbindt. Dit betekent wel dat je een extra set rca kabels nodig hebt.
Volgens dit blokschema is er dan wel een extra AD/DA conversie: https://www.anti-mode.info/2016/images/20dc/Block_Diagram_AM20DC.pdf.  Ik vind die extra omzetting niet eens erg, als het maar goed klinkt  ;)