Verlies van dynamiek

Started by zoef1, June 3, 2018, 19:55:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zoef1

Ik gebruik ongeveer anderhalf jaar de antimode 2.0 dual core in een setup met twee stereo vloerstaande luidsprekers, dus zonder sub.  Het toestel doet wat het moet doen, eindelijk verlost van opgeklopte bassen.  Ik vond wel dat er wat veel verlies aan bas was, na de meting.  De muziek swingde niet meer zo, dus de bass compensatie met wat headroom ingeschakeld en is al bij al een goed compromis.

Onlangs hing ik tijdens een testje een laptop via usb aan mijn cambridge dacmagic dac en tot mijn verbazing klonk dit in een A/B eigenlijk wel een stuk levendiger dan mijn squeezebox duet player die over de am 2.0 gaat en dan ook naar de dacmagic.  Daarom wat verder gaan zoeken en alle factoren uitgeschakeld die mogelijk het verschil kunnen verklaren.  Ik kreeg volgende test setup:

A: bron: spotify 320kbps ogg => squeezebox duet => s/pdif toslink => am 2.0 dual core => s/pdif toslink => cambridge dacmagic => analoog rca => geïntegreerde versterker met koptelefoon.  Hierbij de calibratie in de a.m. gebypassed, headroom op 0 gezet, bass compensation op 0 gezet en gecontroleerd of PEQ en filters gedisabled waren.

B: bron: spotify 320kbps ogg => squeezebox duet => s/pdif coaxiaal rca => cambridge dacmagic => analoog rca => geïntegreerde versterker met koptelefoon.

En opnieuw klinkt dezelfde muziek op A iets minder levendig dan op B als ik bij dezelfde muziek switch tussen A en B op de dacmagic.  B lijkt een tikkeltje luider te zijn, maar in bijvoorbeeld rock muziek lijkt er ook meer dynamiek in de bass en de drums te zitten.  Grote vraag is dus: hoe komt dit?  Doet de antimode dual core iets wat het signaal negatief beïnvloedt ondanks al het bypassen en disablen van effecten?  Is er iets verkeerd in mijn testopstelling?  Ik zou verwachten dat de a.m. 'onhoorbaar' was in opstelling A.  Alle tips en ideeën welkom uiteraard.

jossie

Het is essentieel dat beide ketens even luid spelen om een vergelijk te kunnen maken. De luidste wint vrijwel altijd...
Omni !

zoef1

Ja, daar kan ik me wel in vinden.  Maar dat betekent dan ook dat de antimode dual core het digitaal signaal iets stiller maakt?  Vraag mij af waarom.

jossie

De antimode zou best het signaal wat kunnen verzwakken om meer headroom te hebben voor boosts. Maar dan zou je dat zeker goed moeten horen (1 dB is dan erg weinig, eerder 3 of 6 zou ik zeggen).

Heb je een multimeter?
Omni !

zoef1

De antimode heeft een instelling waar je de headroom zelf kunt zetten.  Die staat in de test (A) dus op 0 db.

Geen multimeter, maar daar is wel een mouw aan te passen en wat zou ik dan precies kunnen meten?

jossie

#5
De gain door een apparaat heen is zelden exact '1' (geen verzwakking, geen versterking) wat er op papier staat is daar geen bewijs voor.

Je zou met een software pakketje op een pc een toon kunnen genereren van bv 500 Hz. Dan de twee ketens insturen en met de multimer op de uitgangen het nivo vergelijken (meter op wisselspanning).

Dan weet je vrij zeker of er verschil is. Mogelijk zou je ook in de AM dan de gain zo kunnen instellen dat ze precies even hard zijn, dat is dan een goede basis om nogmaals gehoormatig te luisteren...
Omni !

zoef1

Daar kan ik wel eens mee aan de slag.  Vervelend is natuurlijk dat keten A met de AM iets stiller is dan opstelling B zonder AM.   Dus ik zie niet direct hoe ik A en B dan met gain aan te passen gelijk zou kunnen krijgen?

botsen

ben wel benieuwd naar de uitslag van je testjes

zoef1

Net nog wat zitten verder surfen en deze review https://www.hifiwigwam.com/dspeaker-dualcore-2-0-room-correction-review/ gevonden die hetzelfde lijkt te beschrijven:

QuoteThen there is the issue with the inputs, optical only is an issue for sure, but more disconcerting was the massive drop in level I experienced with it, A-B switching from co-ax into DAC from the SBT and optical into DAC from the Dualcore, I reckon resulted in a 10dB level difference, that's a huge loss of headroom, especially in systems with passive or digital attenuation as you can't add the gain back in further down the chain!

De auteur schrijft mijn inziens niet duidelijk wat hiervoor de reden zou kunnen zijn?  De resampling die intern in de antimode gebeurt?

Xander32

Wellicht dat je 'dynamiek' aan het verwarren bent met vervormingen door de ruimte akoestiek?
Met dsp zal het meer droog, strakker klinken.

Zelf vind ik het met een gedoseerde hoeveelheid 'vervormingen door de ruimte akoestiek' vaak ook wat prettiger, meer natuurlijk klinken. Maar in technische zin is het zeker niet beter.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

zoef1

Quote from: Xander32 on June  4, 2018, 06:46:04
Wellicht dat je 'dynamiek' aan het verwarren bent met vervormingen door de ruimte akoestiek?
Met dsp zal het meer droog, strakker klinken.

Zelf vind ik het met een gedoseerde hoeveelheid 'vervormingen door de ruimte akoestiek' vaak ook wat prettiger, meer natuurlijk klinken. Maar in technische zin is het zeker niet beter.

Toch niet, de test waar ik het over heb is met koptelefoon, de ruimte correctie van de antimode gebypassed en alle andere settings die het geluid beïnvloeden op 0 ofwel op disabled gezet.  Maw. zou ik dan verwachten dat de antimode onzichtbaar of beter, onhoorbaar wordt.

chansig

 10dB aan volume verlies zegt toch niets over verlies aan dynamiek ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Quote from: zoef1 on June  3, 2018, 22:01:06
Daar kan ik wel eens mee aan de slag.  Vervelend is natuurlijk dat keten A met de AM iets stiller is dan opstelling B zonder AM.   Dus ik zie niet direct hoe ik A en B dan met gain aan te passen gelijk zou kunnen krijgen?

Dat kan alleen als de AM het signaal  ook kan versterken, maar ik ken de software van de AM niet...

Alternatief is een ander apparaat extra in de keten opnemen die dat wel kan, misschien heb je iets staan?
Omni !

hekra

In mijn opzet heb ik de bron eerst aangesloten op mijn dac en daarna, via de AM aan mijn geïntegreerde gekoppeld. Deze opstelling klonk bij mij beter dan jouw A opzet. Mogelijk eens uit te testen.

zoef1

Quote from: hekra on June  4, 2018, 10:43:15
In mijn opzet heb ik de bron eerst aangesloten op mijn dac en daarna, via de AM aan mijn geïntegreerde gekoppeld. Deze opstelling klonk bij mij beter dan jouw A opzet. Mogelijk eens uit te testen.
Dan krijg je dit schema neem ik aan:
dacmagic => analoog => antimode => analoog => versterker

Ik wil het wel eens proberen op deze manier.  Ik had het nog nooit overwogen omdat je dan met één AD/DA omzetting extra zit tegenover mijn opstelling A.

hekra

Niet als je je dac analoog met de AM verbindt. Dit betekent wel dat je een extra set rca kabels nodig hebt.

zoef1

Quote from: hekra on June  4, 2018, 13:16:41
Niet als je je dac analoog met de AM verbindt. Dit betekent wel dat je een extra set rca kabels nodig hebt.
Volgens dit blokschema is er dan wel een extra AD/DA conversie: https://www.anti-mode.info/2016/images/20dc/Block_Diagram_AM20DC.pdf.  Ik vind die extra omzetting niet eens erg, als het maar goed klinkt  ;)

R0N

Hallo,

Juni was voor mij vakantiemaand.....

In de opstelling van zoef1 betreft het twee variaties die je natuurlijk nooit mag vergelijken. Er kunnen volumeverschillen zitten in Toslink en Coax.
Als je de AM20DC gebruikt met Toslink in en Toslink uit en de AM20DC na een fabrieksreset aansluit, verwacht ik geen merkbare volumeverschillen tussen in en uit.
Met een multimeter meten heeft geen zin, je hebt een scope nodig.

Indien nog actueel zou ik eens een meetopstelling kunnen maken om mogelijke verschillen te meten.
Maar momenteel druk bezig om de handleiding voor de nieuwe X4 te maken. Binnenkort online!

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

R0N

vervolg

Nieuwsgierig naar het resultaat heb ik het maar eens gemeten.

De AM20DC snoept ca 2 dB van het signaal af. Timing en vorm van het signaal zijn onveranderd, maar DSpeaker zal wel hebben willen voorkomen dat er digitale oversturing ontstaat en het signaal iets verlaagd heeft. Immers, digitale oversturing is killing.
Ik heb gemeten met een Toslink direct op de versterker en via Toslink-in en Toslink-uit van AM naar versterker.
2 dB is hoorbaar, maar zal de klankkleur niet veranderen. Als je dat gehoord hebt dan heeft het te maken met de verschillen in apparatuur, in- en uitgangen en kabels.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

jossie

#19
Quote from: R0N on July 10, 2018, 15:29:59
Hallo,

Juni was voor mij vakantiemaand.....

In de opstelling van zoef1 betreft het twee variaties die je natuurlijk nooit mag vergelijken. Er kunnen volumeverschillen zitten in Toslink en Coax.
Als je de AM20DC gebruikt met Toslink in en Toslink uit en de AM20DC na een fabrieksreset aansluit, verwacht ik geen merkbare volumeverschillen tussen in en uit.
Met een multimeter meten heeft geen zin, je hebt een scope nodig.

Indien nog actueel zou ik eens een meetopstelling kunnen maken om mogelijke verschillen te meten.
Maar momenteel druk bezig om de handleiding voor de nieuwe X4 te maken. Binnenkort online!

ron

Fijn dat je weer uitgerust bent Ron. De meting met een multimeter is echter prima te doen. Geen scope voor nodig, die heeft bijna niemand hierzo.

Elke multimeter boven de 50 euro kan dit prima.
Omni !