Projectie op de muur

Started by millon, June 2, 2018, 12:44:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

millon

Ik overweeg TV en films te gaan kijken met een projector en dan direct op de muur.
Zijn de huidige muurverven voor projectors goed genoeg om een redelijk beeld te krijgen in een half donkere kamer?
Of ontkom ik niet aan een vast scherm?

En gaat een zwart kader veel meerwaarde geven?

Ik wil dan de TW650 of een duurdere Short trow projector plaatsen.
Schermgrote circa 100inch

https://youtu.be/_8Db_L-H1N0

https://youtu.be/D5bf10yJD3M

HJ

Een redelijk beeld krijg je met normale verf al, ik heb geen ervaring met speciale projectie verf.
Met een goed scherm zal het beeld sowiso mooier zijn maar er hangt dan altijd een scherm of een casette aan de muur.

Zorg er wel voor dat de muur mooi vlak is.

Als je ruimte niet goed donker is krijg je ook geen goed plaatje. immers, het donkerste zwart in het plaatje is hetgene je ziet als de lamp heen licht geeft...


Verstuurd vanaf mijn telefoon.


HJ

Is je ruimte echt Half donker? Beste investering zou imo gordijnen etc zijn (indien mogelijk)

In jouw geval zou je de muur mss beter grijs kunnen maken om betere zwart waardes te krijgen omdat je niet goed kunt verduisteren.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


millon

Quote from: hans. on June  2, 2018, 13:00:40
Is je ruimte echt Half donker? Beste investering zou imo gordijnen etc zijn (indien mogelijk)

In jouw geval zou je de muur mss beter grijs kunnen maken om betere zwart waardes te krijgen omdat je niet goed kunt verduisteren.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

Ik heb al ervaring met een 1200lumen projector, maar dan moet de kamer echt donker zijn.

Een grijze muur overweeg ik zeker.
De projectorverf is wel erg duur!

https://youtu.be/jvqhOna5umk

millon

Als je toch naar deze uitgebreide test kijkt, is verf niets.

Wie weet welk merk en type de winnaar is?
Duur?

https://youtu.be/fTej3rprFG4

jossie

#5
Ik kijk al vijf jaar TV op een witte muur, gewoon matwit, is exact hetzelfde als een matwit scherm. Iets minder glad,  is voor de haarklovers, gaat niet echt veel uitmaken. Ik heb genoeg schermen opgehangen om te weten dat het in de laatste procenten zit. Als je geen witte muur hebt heb je 'm uiteraard wel nodig.

Ik heb met TV kijken altijd wat kleine lampjes aan, maakt me niet uit. Uiteraard niet helemaal zwart, het is een compromis tussen ergens anders in huis in een zwarte ruimte gaan zitten of in de woonkamer met een  joekel tv aan de muur. Groot beeld vind ik namelijk wél een verschil maken.

Je ogen zijn logaritmisch gevoelig voor licht en niet in staat bij vol wit het contrast te zien dat de projector zou kunnen weergeven. Dus bij heldere beelden is er al nauwelijks een probleem.
Bij donkere scenes gaat restlicht in de kamer uiteraard opspelen maar meeste TV kijken is vrij veel heldere beelden.

Als ik film kijk gaan de lampen uit, mits het een 'dergelijke' film is die dat nodig heeft. Veel films zijn met daglicht... En ja, dan haal je niet het zwartste zwart maar... 50% zwarte verf verhoogd het contrast maar met een factor twee mits je in staat bent twee maal zoveel lumen uit te sturen (projector hoog vermogen, ventilator op hol... etc.)

Wat ik zeker niet zou doen is een zwarte balk schilderen, die herinnert je er elke seconde aan dat het zwart in je beeld niet zwart is. Die randen stammen uit de tijd dat projectors even veel licht gaven als een zaklamp. Zo leken ze dan véél licht te geven omdat er een zwarte rand omheen zat, die rand heeft niks te maken met het waargenomen contrast in het beeld, hij verslechterd het alleen maar. Hij hielt je voor de gek door te suggereren dat het beeld vrij helder was omdat het zwart omkaderd was.

Tot slot heb ik ook geen last van verschillende formaten en kan met 21-9 materiaal lekker uitzoomen... (Constant Image Height projectie) Daarom heb ik recent wel een 2e hands projector gekocht met lensgeheugen...

Wat kan het leven toch simpel zijn!
Omni !

HJ

Top jossie! Maar ik zou de muur toch lichtgrijs maken als dat geen probleem is voor de ts, Dan is het blacklevel net ff beter.

En idd geen zwarte rand. Staat ook vreemd in je kamer.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


millon

Jossie en Hans heel bedankt voor jullie advies.
Ik ga voor de matgrijze muur.

Wat vinden jullie van dat laatste filmpje?
Ik kan niet achterhalen welk merk en type scherm dat is.
De prestaties bij kamerverlichting is wel indrukwekkend .

jossie

Ik kan aan dat laastste filmpje nauwelijks een touw vast knopen... wat hij vergelijkt is onduidelijk, grijswaardes verschillen, geen info over gain... laat 't gaan zou ik zeggen.
Omni !

millon

#9
Hij vergelijkt geverfde panelen met een echt scherm. Dit is wel super helder. Zie de laatste 10min

De verf is wel erg duur.

https://www.crystal-edge-technology-screens.com/market-place-buy-here

https://youtu.be/Ts-KsuyfJSs

darkrunner

#10
Projecteer zelf op een vast scherm heeft ook men voorkeur.

Tijdje terug in de living van men nieuwe koop woning wat liggen uitmeten enz, om te testen snel projector opgezet niks afgesteld ofzo, muur was niet in perfect vlakke staat en verflaag had ook zen beste tijd gehad.

4 witte muren en wit plafond dus verre van ideaal, uiteraard op een scherm is beter dan op de muur maar kon niet zeggen dat het oh zo slecht was:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167442.msg3128383#msg3128383

Als dit nu op een perfecte vlakke muur met de juiste verf was en projector netjes afgesteld ga je toch een mooi beeld hebben lijkt me.

roteldebotel

Quote from: jossie on June  2, 2018, 15:09:32
Ik kijk al vijf jaar TV op een witte muur, gewoon matwit, is exact hetzelfde als een matwit scherm. Iets minder glad,  is voor de haarklovers, gaat niet echt veel uitmaken. Ik heb genoeg schermen opgehangen om te weten dat het in de laatste procenten zit. Als je geen witte muur hebt heb je 'm uiteraard wel nodig.

Ik heb met TV kijken altijd wat kleine lampjes aan, maakt me niet uit. Uiteraard niet helemaal zwart, het is een compromis tussen ergens anders in huis in een zwarte ruimte gaan zitten of in de woonkamer met een  joekel tv aan de muur. Groot beeld vind ik namelijk wél een verschil maken.

Je ogen zijn logaritmisch gevoelig voor licht en niet in staat bij vol wit het contrast te zien dat de projector zou kunnen weergeven. Dus bij heldere beelden is er al nauwelijks een probleem.
Bij donkere scenes gaat restlicht in de kamer uiteraard opspelen maar meeste TV kijken is vrij veel heldere beelden.

Als ik film kijk gaan de lampen uit, mits het een 'dergelijke' film is die dat nodig heeft. Veel films zijn met daglicht... En ja, dan haal je niet het zwartste zwart maar... 50% zwarte verf verhoogd het contrast maar met een factor twee mits je in staat bent twee maal zoveel lumen uit te sturen (projector hoog vermogen, ventilator op hol... etc.)

Wat ik zeker niet zou doen is een zwarte balk schilderen, die herinnert je er elke seconde aan dat het zwart in je beeld niet zwart is. Die randen stammen uit de tijd dat projectors even veel licht gaven als een zaklamp. Zo leken ze dan véél licht te geven omdat er een zwarte rand omheen zat, die rand heeft niks te maken met het waargenomen contrast in het beeld, hij verslechterd het alleen maar. Hij hielt je voor de gek door te suggereren dat het beeld vrij helder was omdat het zwart omkaderd was.

Tot slot heb ik ook geen last van verschillende formaten en kan met 21-9 materiaal lekker uitzoomen... (Constant Image Height projectie) Daarom heb ik recent wel een 2e hands projector gekocht met lensgeheugen...

Wat kan het leven toch simpel zijn!

Mooie post Jossie en zeer herkenbaar. Heb vaak een scherm overwogen en weet dat het nét iets mooier zou kunnen zijn, maar jouw beschreven gebruikersgemak wint het toch. Dan is er ook nog het financiële voordeel en je niet te hoeven ergeren aan kreukels of golven in het beeld zoals dat kan voorkomen bij de uitrolschermen.
Wel kan ik me voorstellen dat een scherm, behalve beeld, ook nog een akoestisch voordeel kan brengen (meer demping op de muur). Dat is voor mij iig altijd wel een overweging geweest.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bas Akkerman

Dubbele post even verwijderd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HJ

Enige rede voor mij dat ik een scherm heb is dat hij voor de tv zakt.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


jossie

Woon je in de randstad Hans?

Dan wil ik die reden wel ff voor je ophalen, schroef ik ook het scherm van het plafond.

Zijn ze allebei wel een beetje nieuw? Anders moet ik er nog ff over denken...

:D
Omni !

home@the movies

Projectieverf hoeft helemaal niet duur te zijn, kijk even naar onze twee oplossingen, de matwiite en de grijze versie.

http://www.cinepaint.be

De fotos die je ziet zijn effectieve fotos genomen van een geverfd projectievlak, niets bewerkt of aangepast.

Gr
Werner

millon

De projectieverf die overdag ook goed beeld geeft is een mix met .
Wit, zwart en zilvermetalic korrels.

Of aluminiumverf met metalic.

HJ

Quote from: millon on June  4, 2018, 21:14:53
De projectieverf die overdag ook goed beeld geeft is een mix met .
Wit, zwart en zilvermetalic korrels.

Of aluminiumverf met metalic.
Overdag heb je sowiso geen goed beeld ;-)
Voetbal kijken zal best gaan maar hoe donkerder hoe beter.
Ik heb een daylight scherm en dat geeft veel voordeel als het niet optimaal verduisterd is maar donkerder is natuurlijk beter.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


darkrunner

Quote from: hans. on June  4, 2018, 21:17:48
Overdag heb je sowiso geen goed beeld ;-)
Voetbal kijken zal best gaan maar hoe donkerder hoe beter.
Ik heb een daylight scherm en dat geeft veel voordeel als het niet optimaal verduisterd is maar donkerder is natuurlijk beter.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.
Black screen paint nog niet gezien?

HJ

Nope...

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


darkrunner

#20
Maar eens op YouTube filmpjes over bekijken, er is een verf formule die ideaal zou zijn, je kan ze ook kant en klaar kopen, maar nog geen winkel in Be/Nl gevonden die het verkoopt
Zoektermen voor youtube
-Black paint screen
-Nano black screen
-Jet black screen

millon

#21
Quote from: darkrunner on June  4, 2018, 22:55:07
Maar eens op YouTube filmpjes over bekijken, er is een verf formule die ideaal zou zijn, je kan ze ook kant en klaar kopen, maar nog geen winkel in Be/Nl gevonden die het verkoopt
Zoektermen voor youtube
-Black paint screen
-Nano black screen
-Jet black screen

Ook bij daglicht?

Deze is gemaakt met metalic.
Zie de reacties.
https://youtu.be/fnouGSUX7sQ


Mengverhouding Black Widow
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_Widow_(paint_mix)

darkrunner

#22
https://www.youtube.com/watch?v=8qzxCadaqlE
Groot voordeel voor me zou zijn met zo een zwart scherm is dat je altijd een goede zwarte rand hebt projecteer je nu 16:9 of 2.35.1 + je kan met een diy alle kanten uit.

Richard70…

Quote from: home@the movies on June  4, 2018, 18:37:57
Projectieverf hoeft helemaal niet duur te zijn, kijk even naar onze twee oplossingen, de matwiite en de grijze versie.

http://www.cinepaint.be

De fotos die je ziet zijn effectieve fotos genomen van een geverfd projectievlak, niets bewerkt of aangepast.

Gr
Werner

Heb jij een wand met deze verf opgesteld staan in redelijk verduisterde ruimte?
zit nu te kijken naar een 77 inch oled, maar die zijn best prijzig, als zo.n wand perfect zou zijn, zou ik overwegen om de tv de deur uit te doen en voor een laserprojector te gaan
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

Waarom niet gewoon een goedkoop spanscherm.
Als je de muur gebruikt heb je geen omranding (contrast ervaring) en grote kans op structuur.

Een goedkoop spanscherm hoeft absoluut niet veel te kosten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"