midden klasser speakers VS zelfbouwspeaker pakketen

Started by jeroen_B, May 2, 2004, 12:11:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_B

Met een winnende combi bedoel je de onderdelen in de speaker neem ik aan. Ik ben benieuwd hoe de bekende DIY ontwerpen zich houden tegenover commercieel.
B.v. een reference monitor of een ontwerp van tony gee. Uiteraard kan ook een ontwerp van de driverfabrikanten als seas, scan peak of vifa worden genomen.


Met welke speaker ben jij op het moment bezig Krunk ?

Leonard Shelby

Quote from: ThingMan on May  6, 2004, 15:18:15

Als je iemands reactie denigrerend vind en het toch niet persoonlijk bedoelt, lok je toch een reactie uit nietwaar? En wel door iets te zeggen dat je eigenlijk niet zo bedoelt, maar toch maar zegt.

Want 't gaat inderdaad nergens over volgens mij, aangezien ik antwoordde op Jeroen die mij rechtstreeks vraagt:

@thingman
"Ik zelf ga er van uit om een speaker te maken die zeg kwa hardware 400 euro kost om aan te schaffen. En ik vraag me af of die speaker dan van hogere kwaliteit zal zijn als een commerciele speaker in de 500 tot 1000 range.  Juist deze prijsklasse zou moeten profiteren van zelfbouw aangezien de winst op deze speaker laag is aangezien de hardware en bouwkosten heel hoog zijn in relatie tot de eindprijs."

"Als dat je budget is (dat is dus denigrerend?) dan kan je beter zelfbouwen" vertel ik 'm. Het is een direct antwoord op een vraag.
De meeste misverstanden komen helaas toch voort uit het feit dat niet in de context gelezen wordt. Dat blijkt hier duidelijk uit, volgens mij en dat is jammer, want dan moet je steeds dingen rechtzetten die er niet zijn.
Wat bedoelde jij met denigrerend dan?
ThingMan.

Jouw reactie kwam voor mij over als: Oh, je wil maar zo weinig geld uitgeven...? Zoek wat leuks uit maar verwacht er niks van.
Nogmaals dit kwam op mij zo over en heeft waarschijnlijk meer met mij te maken dan met jou. Ik denk dat ik slecht gegeten had ofzo... :-\  Ik moet wat meer gewoon lezen wat er staat en niet te snel conclusies trekken.....

Was ook echt niet persoonlijk bedoelt en ook niet alleen gericht op jou reactie. Meer een algemene oproep om niet te vergeten dat de mensen die wat minder geld uitgeven aan HT/audio ook vaak serieus bezig zijn met hun hobby.
Dat mijn reactie wel persoonlijk oppakt is niet meer dan logisch als ik hem terug kijk.... :-[

SORRY! Was niet zo bedoelt!
Ik zal voortaan beter opletten wat ik eet  ;D

Bart_M

Quote from: jeroen_B on May  6, 2004, 22:12:18
Met welke speaker ben jij op het moment bezig Krunk ?

Een soort Wilson Audio Cub.
Rendement van 94 dB, dus je hebt maar een paar watt'jes nodig om het aan te sturen. :)

jeroen_B

@krunk,

Een geheel eigen ontwerp dus. Of is het een aangepast ontwerp ?

jeroen

Bart_M


jeroen_B

Leuk project,
Ik heb een vermoeden welke Rob je bedoelt  ;D
Heb je foto,s van de speaker in de maak? Lijkt me interessant!

jeroen

Bart_M


Bart_M


Sherwin

En die vind ik al goed klinken! Erg neutraal en vooral dynamisch.. geschikt voor zowel muziek als home theater,

Mvgr, Sherwin

Niet actief

Quote from: Leonard Shelby on May  7, 2004, 13:58:54
Jouw reactie kwam voor mij over als: Oh, je wil maar zo weinig geld uitgeven...? Zoek wat leuks uit maar verwacht er niks van.
Nogmaals dit kwam op mij zo over en heeft waarschijnlijk meer met mij te maken dan met jou. Ik denk dat ik slecht gegeten had ofzo... :-\  Ik moet wat meer gewoon lezen wat er staat en niet te snel conclusies trekken.....
Was ook echt niet persoonlijk bedoelt en ook niet alleen gericht op jou reactie. Meer een algemene oproep om niet te vergeten dat de mensen die wat minder geld uitgeven aan HT/audio ook vaak serieus bezig zijn met hun hobby.
Dat mijn reactie wel persoonlijk oppakt is niet meer dan logisch als ik hem terug kijk.... :-[
SORRY! Was niet zo bedoelt!
Ik zal voortaan beter opletten wat ik eet  ;D

't Is al okee.  :D
Off all people weet ik wel wat er bij de mensen thuis staat, en ook hoe weinig relatie er soms is tussen de financiële investering en het gehoormatige resultaat.
Ik kan je verzekeren: die mensen hebben zonder uitzondering heel wat meer staan dan wat je bij mij thuis aantreft......

Bij deze rechtgezet,
ThingMan.

jeroen_B

@krunk,

Een d'applolito systeem. Welk merk units gebruik je!

Wat is nu globaal het voordeel van dit systeem. Je plaats een tweeter exact tussen 2 woofers in meen ik ergens gelezen te hebben.

jeroen

Bart_M

Voor de tweeter de TC120TD5 van Focal.
De woofers zijn de HDS134 van Peerless.

Bij d'appolito worden de woofers precies hetzelfde aangestuurd, bij een 2,5 weg krijgen ze elk voor een gedeelte andere frequenties te verwerken.
Voordeel van d'appolito is het afstraal gedrag. Dat is horizontaal erg goed, verticaal minder. Dus dat is eigenlijk precies wat je wilt.

Op de site van Tony Gee staat er een goed stuk over geschreven. Je kan zelf het beste bepalen wat je het beste vind klinken.

jeroen_B

Heb vandaag bij iemand wezen luisteren naar de speaker van tony gee.
Er zitten seas units in en ik vond de hoogweergave en het geluidsbeeld mooi klinken. Laagweergave vond ik aan de zwakke kant. Het nummer the road to hell van chris rea mist bijna totaal de basloop die normaal sterk aanwezig hoort te zijn.
De speaker zou tot 47 hertz moeten gaan @ -3 db. Naar mijn idee moet dit nummer dan nog wel weer te geven zijn. De filters liggen nog wel buiten de kast en de bedrading was even los aan het filter geknutseld en ik weet niet in hoeverre dat uitmaakt voor het eindresultaat. Erwins draait in een stereo opstelling met rotel versterking zonder sub dus helaas kon ik de monitors niet horen als ze in combi met een sub worden gebruikt.

Iemand enig idee hoe laag de basloop in het nummer the road to hell ongeveer zit in hertzen ?

Erwin had ook een vifa carat staan en de klankkleur van deze speaker trok mij iets meer aan als de seas units. Helaas leek deze speaker meer versteviging nodig te hebben intern want de kast resoneerde. Hij ging wel erg laag en erwin zei al dat als hij de speaker opnieuw zou moeten bouwen hij meer verstevigingen aan zou brengen.

In een huiskamer opstelling vond ik deze speakers die beide ongeveer in de prijsklasse van 250 per stuk zitten een heel stuk beter klinken als bij speaker en co. Kamerreflecties zijn een belangrijk gedeelte van je geluid en ik vind persoonlijk het niet fijn luisteren in een hele grote ruimte als waar ik toen de speakers beluisterd heb.

De vifa nearfield monitor en de vifa impuls wil ik wel eens in het echt beluisteren maar dan ook een luistersessie erbij in combi met een sub om te kijken of dat een mooie combi is en of de speaker in die opstelling goed functioneerd.


Heel leuk om zo eens thuis te zitten bij iemand en over de hobby te praten! Heel wat anders als dat je je speakers gewoon uit de winkel plukt !

jeroen
Ondanks dat deze speaker zo als ik hem nu gehoord heb niets voor mij is denk ik door de laagweergave heb ik wel het vermoeden dat ik een andere speaker kan vinden in de zelfbouwwereld die wel wat voor mij is. Ik ga gewoon verder kijken en luisteren