midden klasser speakers VS zelfbouwspeaker pakketen

Started by jeroen_B, May 2, 2004, 12:11:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_B

@ blue eyes.

Mijn portomonai doet nog pijn van de aanschaf van de htpc dus dure speakers zitten er voorlopig niet in en ik weet ook niet of ik dat er voor over heb eerlijk gezegd. Tegen het eind van het jaar wil ik eens gaan kijken of ik wat zou kunnen bouwen eventueel.

@leonard,
Die monitor zie ik overal wel staan en hij word hoog aangeschreven. maar waar durf jij hem mee te vergelijken dan aan commerciele speakers ? Heb je ook nog andere speakers gebouwd dan ?

jeroen

Movievault

Je zou eens kunnen kijken naar system aria

http://www.visaton.com/english/artikel/kom_56.htm

Ik heb ook de infinty beta HCS gehoort zit rond de 850 euro voor 5.1 klinken goed
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Vergelijken is moeilijk, ik heb nog nergens een sound gevonden als die van de vox en atlas

VOX is zeer helder en krijg in de meeste vakbladen titel Exelent. lees rewiew van bladen in blauwe kaders http://www.visaton.com/english/artikel/art_591.htm
Je moet hem in de ruimte wat tunen anders is hij te basserig. maar dat is makelijk te doen door die baspoort te dempen.
Aria heb ik ook gehoort. zeer helder maar heeft een sub nodig,zoals alle andere kleine speakers.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Leonard Shelby

Quote from: jeroen_B on May  2, 2004, 22:20:01
@leonard,
Die monitor zie ik overal wel staan en hij word hoog aangeschreven. maar waar durf jij hem mee te vergelijken dan aan commerciele speakers ? Heb je ook nog andere speakers gebouwd dan ?

jeroen
Elke speaker heeft zo zijn eigen kenmerken en ik zou niet zo een vergelijkbare fabrieks speaker kunnen noemen. Wij (ja mijn vrouw bemoeid zich hier actief mee  ;D) hebben gekeken tot zo'n beetje 1200 a 1300 euro per box konden niet iets vinden waar we echt enthousiast van werden.

Toen naar zelfbouw gaan luisteren en daar vonden we deze. Ze vallen niet gelijk op en "overdonderen" je niet, maar we werden langzaam verliefd op zijn neutraliteit, precisie en plaatsing. Eigenschappen die ik in die mate dus niet terug vond in fabrieks speakers tot zo'n 1300 euro.

Als je het over een goed ontwerp hebt dan mag je denk ik stellen dat je toch zeker 2x zoveel geld kwijt bent als je naar fabrieks speakers gaat kijken.

Misschien is niet iedereen het hier mee eens maar dat is in iedergeval wel mijn mening.
Dit was trouwens mijn eerste serieuze zelfbouw project.

Ben benieuwd hoe je Rotel er op klinkt trouwens.... lijkt me een goede combi.

jeroen_B

#29
1300 euro is toch een aardig bedrag moet ik zeggen. daar valt een b&w 805 ook onder als ik het goed heb toch ? Ik weet niet of je die ook beluisterd heb maar dat is een speaker die ik wel eens gehoord heb in die prijsklasse. Leuk dat je vrouw zich ermee bemoeit toch? Beter een enthousiaste vrouw die meedenkt dan en vrouw die er geen interesse in heeft.

Ik ben ook heel benieuwd hoe die monitors klinken op mijn rotel. woon je in de buurt toevallig ? :D
Maar zonder gekheid, ik heb al vaak naar deze monitor gekeken en er is over deze speaker ook wat info op het internet te vinden. Ik hoor wel dat hij soms een beetje scherp klinkt door die revelator tweater. Hij gaat ook nog vrij laag meen ik.

jeroen

Bart_M

Als je wilt mag je wel eens bij mij komen luisteren naar mijn prototypes...

Omdat het weer een beetje lekker weer begint te worden heb ik de bouw van mijn speakers weer opgepakt. Ik verwacht er nu niet al te lang meer over te doen.

Leonard Shelby

Quote from: jeroen_B on May  2, 2004, 23:00:34
1300 euro is toch een aardig bedrag moet ik zeggen. daar valt een b&w 805 ook onder als ik het goed heb toch ? Ik weet niet of je die ook beluisterd heb maar dat is een speaker die ik wel eens gehoord heb in die prijsklasse. Leuk dat je vrouw zich ermee bemoeit toch? Beter een enthousiaste vrouw die meedenkt dan en vrouw die er geen interesse in heeft.

Ik ben ook heel benieuwd hoe die monitors klinken op mijn rotel. woon je in de buurt toevallig ? :D
Maar zonder gekheid, ik heb al vaak naar deze monitor gekeken en er is over deze speaker ook wat info op het internet te vinden. Ik hoor wel dat hij soms een beetje scherp klinkt door die revelator tweater. Hij gaat ook nog vrij laag meen ik.

jeroen


Tja daar komt het smaak verschil ook om de hoek kijken denk ik. Voor mij speelde hij de B&W's in die prijsklasse redelijk weg. Maar vergeet dat het monitor seakers zijn met toch een heel eigen karakter.

De Revelator viel ik juist op. Ik vind die scherpte erg meevallen. De kabel die je gebruikt heeft hier trouwens ook behoorlijk veel invloed op. Hij gaat inderdaad behoorlijk laag voor zo'n kastje. Wel even zoeken naar een goede plaatsing i.v.m. de baspoort die aan de achterkant zit.

Ik woon niet echt in de buurt (Haarlem) maar ben best benieuwd hoe ze zich staande houden tegen (duurdere) fabrieks speakers.

Iemand die mooie B&W's heeft staan zin om een shootout te organiseren....? ::) Ik ga wel slepen met mijn boxen  8)

jeroen_B

@krunk,
Bedankt voor het aanbod! Je woont echter niet echt dicht bij me in de buurt moet ik zeggen maar mischien wil ik een keer gebruik maken van je aanbod. Mijn doelstelling is om nu uit te gaan zoeken wat ik wil en aan het eind van dit jaar iets te gaan bouwen als ik me dat wat lijkt. Tijd zat dus voorlopig :D

@leoanard,
Ik ben heel erg benieuwd hoe deze speaker presteert in vergelijking met b.v. een b&w 805. Die speaker is aanwezig bij meerdere forumbewooners dus hopelijk reageert er eentje op je oproep. Ik ben erg benieuwd in ieder geval.

jeroen_B

Niemand die zijn b&w speakers van hoge kwaliteit eens wil vergelijken met de zelfbouw speakers van leonard ? Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag. Iedere keer hoor ik dat zelfbouw beter is als commercieel maar bijna niemand durft dat keihard te maken door een rechtstreeks vergelijk of door types te vergelijken.

Op deze manier word zelfbouw uiteraard nooit populair. Als je gewoon maar honderden euro's moet gaan investeren en dan te hopen dat het een goede zet is geweest om het zelf te gaan bouwen. Iemand hier in de buurt van zwolle met zelfbouw speakers waar ik een keer thuis mag luisteren ?

jeroen

Scarp

speakers vergelijken is net zo onzinnig als een lamborghini met een ferrari vergelijken. De ene is gewoon de andere niet en ieder heeft z'n voorkeur.

Er is geen "beter" vind ik.

Erik van Voorst (in memoriam)

Scarp

Dat is wel een beetje kort door de bocht hoor.... ;)

Je kunt natuurlijk wel de speakers met elkaar vergelijken op het gebied
van tonale balans, integratie, kastkleuring, snelheid, 3D-beeld en verzin zelf ook nog een paar parameters. (uiteraard wel op EEN set vergelijken...die van jezelf  ;D)

WEL met je eens dat je niet 2 goede luidsprekers die aan elkaar gewaagd zijn (lambo en F50... >:D)
op het gebied van karakter moet evalueren, en dan als goed/slecht bestempelen ....want dan ben je inderdaad verkeerd bezig.....smaken verschillen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroen_B

Niet echt onzinnig naar mijn idee. Dingen als plaatsing van het geluid, kleuring, detail kun je gewoon vergelijken. En het punt is of een zelfbouwpakket ook uitblinkt in die punten of dat het alleen maar een bende lawaai kan produceren.

Ik neem toch aan dat iedereen het er wel over eens is dat een duurdere speaker meer detail, beter laag, grotere soundstage en andere dingen behoort te geven als een goedkopere speaker. Dat heeft niet veel met smaak en voorkeur te maken. Ik ken in ieder geval weinig mensen die als voorkeur hebben dat ze het geluid het liefst aan de speaker vast hebben plakken of weinig detail willen hebben en de speakers goed willen kunnen localiseren in de kamer.

Er word verondersteld dat een DIY speaker een betere kwaliteit/prijs verhouding heeft en dat hij vergeleken kan worden met een keer zo dure speaker als de bouwkosten.
Lijkt me wel zinvol om dan eens een zelfbouw speaker als de ref monitor( 500euro) naast een paar commerciele speakers te zetten tussen de 700 en de 1200 euro per stuk en  eens zien hoe hij presteert.

jeroen

Niet actief

Quote from: jeroen_B on May  5, 2004, 22:36:28
Er word verondersteld dat een DIY speaker een betere kwaliteit/prijs verhouding heeft en dat hij vergeleken kan worden met een keer zo dure speaker als de bouwkosten.
Lijkt me wel zinvol om dan eens een zelfbouw speaker als de ref monitor( 500euro) naast een paar commerciele speakers te zetten tussen de 700 en de 1200 euro per stuk en  eens zien hoe hij presteert.
jeroen

Volgens mij zal het doorgaans wel zo zijn dat -- tot aan een bepaalde prijs -- de zelfbouwluidspreker het fabrieksmodel op de meeste punten overtreft.
Vervolgens komt er een prijsgebied waarin die zekerheid niet langer meer staat en fabrieksluidsprekers op belangrijke punten als homogeniteit, fase-zuiverheid en elektrische verfijningen even vaak en vaker de zelfbouwvariant overtreffen.
Tenslotte kom je in een prijscategorie waarin prijs en kwaliteit niet langer in een begrijpbare verhouding tot elkaar staan, totdat je gaat beseffen wat er nodig is om zo'n produkt te ontwikkelen. Het is niet meer dan logisch dat de zelfbouwer hierbij in het nadeel is en dat heeft minder met diens vaardigheden te maken dan met diens praktische mogelijkheden.

Ik denk dat je tussen 700 en 1200 euro iets kunt bouwen dat veel fabrieksluidsprekers wegspeelt, maar aan een aantal niet zal kunnen tippen. Er zitten namelijk wel fabrieksjuweeltjes in die categorie.

Als je met dat budget van 700-1200 euro echter tweedehands zou gaan shoppen, koop je iets wat in zelfbouw ook een veelvoud zou kosten, als het al te bouwen is. Toen ik zelf in een winkel werkte kocht ik tweemaal nieuwe luidsprekers (verkoopmarge is 100%of meer), maar verder eigenlijk altijd tweedehands. En daar hoef je geen spijt van te krijgen.

jeroen_B

Eric,

Jij bent  ook begonnen met zelfbouw en hebt er veel info over bij elkaar gesprokkeld krijg ik de indruk en je bent ook in contact gekomen met andere zelfbouwers neem ik aan. Jij hebt toch vast wel eens b.v. de monitoren gehoord die tony gee heeft ontworpen en waar ook een hele kleine review van staat op het hifi forum.  Of ben je helemaal zomaar begonnen met de bouw van de center speaker zonder te weten wat  je kon verwachten?


Of luister je alleen nog maar naar systemen die meer als 100 kilo wegen, anderhalve meter hoog zijn en duizenden euro,s kosten ? :D
Systemen ver boven mijn budget en kamergrote zolang ik die verekte staatsloterij niet een keer win!


jeroen


Erik van Voorst (in memoriam)

#39
hahahahahhaha..... ;D

Neen ik luister werkelijk naar ALLES.... >:D

Ik heb nog nooit wat van Tony Gee gehoord....maar de bezieling en passie waar we het over hadden is duidelijk bij hem (als zelfbouwer) en alle topfabrikanten te vinden.

Ik heb mijn center gewoon op de gok gemaakt....je kunt het best wel een beetje inschatten
wat het gaat worden...2 makkelijk te filteren units van een goede kwaliteit....een 2-wegsysteem
ook niet al te moeilijk....het klinkt al snel mooi.... :P

De prijs van die center is overigens nog geen 700 euro.....forumleden vinden het geen vergelijk naast een commerciele van zo een bedrag... 8)

Ik luister vaak naar mijn center....dus dat be-anwoordt  je vraag.... ;D

In de toekomst ga ik zeker de overige speakers in mijn HT op de center-manier bouwen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jeroen_B

@thingman

Ik zelf ga er van uit om een speaker te maken die zeg kwa hardware 400 euro kost om aan te schaffen. En ik vraag me af of die speaker dan van hogere kwaliteit zal zijn als een commerciele speaker in de 500 tot 1000 range.  Juist deze prijsklasse zou moeten profiteren van zelfbouw aangezien de winst op deze speaker laag is aangezien de hardware en bouwkosten heel hoog zijn in relatie tot de eindprijs. Besteed je het geld wat je aan zo een speaker uitgeeft aan zelfbouwonderdelen zou je iets beters moeten hebben is mijn logica dan.
In het hogere gebied ben ik met je eens dat het verschil wel een andersom zou kunnen zijn door ervaring bij luidsprekerfabrikanten die ook een juweel kunnen bouwen.

Ik laat 2e hands er even buiten in deze discussie. Ik weet ervan af en ik hou er rekening mee in ieder geval.

Niet actief

Quote from: jeroen_B on May  5, 2004, 23:09:41
@thingman
Ik zelf ga er van uit om een speaker te maken die zeg kwa hardware 400 euro kost om aan te schaffen. En ik vraag me af of die speaker dan van hogere kwaliteit zal zijn als een commerciele speaker in de 500 tot 1000 range.  Juist deze prijsklasse zou moeten profiteren van zelfbouw aangezien de winst op deze speaker laag is aangezien de hardware en bouwkosten heel hoog zijn in relatie tot de eindprijs. Besteed je het geld wat je aan zo een speaker uitgeeft aan zelfbouwonderdelen zou je iets beters moeten hebben is mijn logica dan.

Als dat je budget is: zelf een leuk ontwerp nabouwen en het filter buiten de kast houden, zodat je het eventueel tzt kunt upgraden met betere componenten als je denkt dat je er meer uit wilt gaan halen.

Leonard Shelby

Quote from: ThingMan on May  6, 2004, 00:47:12
Als dat je budget is: zelf een leuk ontwerp nabouwen en het filter buiten de kast houden, zodat je het eventueel tzt kunt upgraden met betere componenten als je denkt dat je er meer uit wilt gaan halen.

Het zal misschien niet zo bedoelt zijn, en dit is ook niet persoonlijk bedoelt maar ik vindt je reactie een beetje denigrerend overkomen.
We kunnen/willen nou eenmaal niet allemaal even veel geld aan onze hobby uitgeven. We zijn allemaal op ons eigen niveau bezig met audio en ook in deze prijsklasse zijn een hoop mensen (waaronder ik) serieus bezig om er zoveel mogelijk uit te halen. Een hoop mensen in mijn omgeving kopen 2 "HT setjes" voor het geld van 1 zo'n speaker, maar ik realiseer me dat er ook zat mensen zijn die nog geen stekker voor hun netkabel voor uit kunnen zoeken.  ::)

Het filter buiten de kast laten lijkt me een overbodige zaak omdat het bij de meeste ontwerpen vrij simpel is om via de woofer later nog bij het filter te komen.

In geval van de Scan Speak Monitors ben ik fabrieks speakers tegen gekomen (weet ze zo niet meer uit mijn hoofd) die vergelijkbare units gebruiken maar vele malen duurder waren. Dezelfde units garandeerd natuurlijk zeker niet een zelfde geluid maar geeft wel de potentie in de units aan.
Ik denk dat er vooral in deze prijsklasse een hoop winst te behalen is. Als hobbyist reken je tenslotte je uren niet en dan kan je denk ik zeker wat betreft kast constructie een eind komen.

Maar goed... het valt of staat natuurlijk met een goed ontwerp en daar schort het nogal eens aan (maar dat geldt ook voor fabrieks speakers ::))

Het lijkt me leuk om eens wat boxen in deze prijsklasse naast elkaar te zetten (fabrieks en zelfbouw) Niet om iets af kraken maar gewoon om te leren en elkaars mening te horen. (Ik en de andere zullen dus wel tegen wat kritiek moeten kunnen  ;))
In de winkel zal je ze niet snel naast elkaar zien staan dus als we wat willen zullen we zelf wat moeten organiseren.....

Wie doet er mee...?

ALFIrE

dit topic doet me denken aan de proac 2.5 en zijn clone versie.

het origineel kost (als ik me niet vergis) ongeveer 6500 euro - afhankelijk van de gekozen afwerking.

de clone kan je maken voor ongeveer 500 euro met goede componenten...

???

vreemd toch?

en ja, ze zijn "gelijk" van prestaties!

Leonard Shelby

Quote from: ALFIrE on May  6, 2004, 10:06:32
dit topic doet me denken aan de proac 2.5 en zijn clone versie.

het origineel kost (als ik me niet vergis) ongeveer 6500 euro - afhankelijk van de gekozen afwerking.

de clone kan je maken voor ongeveer 500 euro met goede componenten...

???

vreemd toch?

en ja, ze zijn "gelijk" van prestaties!

Hmmm.... ook een 2 weg systeem met Scan Speak units....6500 euro zeg je.... ::)

PS: Niet over me heen vallen.. ik weet het, het zegt niets over het geluid ;D

Niet actief

#45
Quote from: Leonard Shelby on May  6, 2004, 07:22:59
Het zal misschien niet zo bedoelt zijn, en dit is ook niet persoonlijk bedoelt maar ik vindt je reactie een beetje denigrerend overkomen.
We kunnen/willen nou eenmaal niet allemaal even veel geld aan onze hobby uitgeven. We zijn allemaal op ons eigen niveau bezig met audio en ook in deze prijsklasse zijn een hoop mensen (waaronder ik) serieus bezig om er zoveel mogelijk uit te halen. Een hoop mensen in mijn omgeving kopen 2 "HT setjes" voor het geld van 1 zo'n speaker, maar ik realiseer me dat er ook zat mensen zijn die nog geen stekker voor hun netkabel voor uit kunnen zoeken.  ::)

Als je iemands reactie denigrerend vind en het toch niet persoonlijk bedoelt, lok je toch een reactie uit nietwaar? En wel door iets te zeggen dat je eigenlijk niet zo bedoelt, maar toch maar zegt.

Want 't gaat inderdaad nergens over volgens mij, aangezien ik antwoordde op Jeroen die mij rechtstreeks vraagt:

@thingman
"Ik zelf ga er van uit om een speaker te maken die zeg kwa hardware 400 euro kost om aan te schaffen. En ik vraag me af of die speaker dan van hogere kwaliteit zal zijn als een commerciele speaker in de 500 tot 1000 range.  Juist deze prijsklasse zou moeten profiteren van zelfbouw aangezien de winst op deze speaker laag is aangezien de hardware en bouwkosten heel hoog zijn in relatie tot de eindprijs."

"Als dat je budget is (dat is dus denigrerend?) dan kan je beter zelfbouwen" vertel ik 'm. Het is een direct antwoord op een vraag.
De meeste misverstanden komen helaas toch voort uit het feit dat niet in de context gelezen wordt. Dat blijkt hier duidelijk uit, volgens mij en dat is jammer, want dan moet je steeds dingen rechtzetten die er niet zijn.
Wat bedoelde jij met denigrerend dan?
ThingMan.

jeroen_B

@thingman,

Jou conclusie is dus dat als je tot een zeg 500 euro te besteden hebt per speaker je met een goed ontwerp beter af bent met zelfbouw.

@alfire,

Heb je een link voor me over de proac 2.5 en een link van de zelfbouwversie? Lijkt me interessant om eens te kijken wat ze er van gemaakt hebben.

@leonard,

Goed  plan om eens een shoot out te organiseren. Hopelijk durft iemand het aan om zijn speakers te vergelijken met jou scan peaks. Zat mensen lezen dit topic dus er moeten er vast wat bij zijn die het aandurven.


Antwoord van thingman vat ik niet denigerend op, en ik denk dat leonard een klemtoon  in de zin "als dat je budget is" verkeerd heeft gezet bij het lezen en daardoor de indruk kreeg dat het denigerend was.

jeroen



kuiperik

Ik denk ook dat je voor 500 euro een hele mooie speaker kunt bouwen: De Reference Monitor. Ik denk dat je dan voor dat geld een hele mooie speaker krijgt!

Hoe willen jullie de shootout opzetten, de reference monitor tegen een aantal fabrieksmodellen of ook nog tegenover een paar andere zelfbouwmodellen? Zelf heb ik onlangs de HATT-mkIII gebouwd. Lijkt me eventueel ook wel leuk om te horen hoe zo'n speaker het doet tov andere modellen. De HATT zit in de prijsklasse van 200 Euro p/s.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

jeroen_B

Ook een ontwerp van tony gee gemaakt dus !  ;D

Ik heb net de ontwerpschetsen van de ddk-mk2 opgevraagd. De hatt 3 schijnt een heel groots beeld te hebben als ik het zo hoor op het hifi forum.

Mij lijkt een shoot out tussen 2 of 3 zelfbouwspeakers en een 2 of 3 fabrieksspeakers wel interessant om te vergelijken.


jeroen

Bart_M

Alles kan voor 500 Euro. Het gaat er maar net om dat je een winnende combinatie vindt.