midden klasser speakers VS zelfbouwspeaker pakketen

Started by jeroen_B, May 2, 2004, 12:11:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_B

Aangezien er een ander topic over topmodellen loopt en ik me al heel lang afvraag hoe een zelfbouwpakket zich houd tegenover een middenklasser speaker open ik dus dit topic. Geen topspeaker vergelijken dus want ik ga geen duizenden euro,s uitgeven aan speakers zolang ik niet de staatsloterij win :D

Eigenlijk denk ik er al heel lang over andere speakers en ik zou eigenlijk van mijn floorstanders afwillen en de speakers aan de muur hangen naast mijn projectiescherm.

Maar presteren zelfbouwpakketen nu echt beter als b.v. een b&W 6 of 700 serie, en welk zelfbouwpakket hebben we het dan over? Ik hoor altijd verhalen dat  een pakketje van 400 euro per speaker een b&w 804 makkelijk overtreft maar ik heb mijn twijfels daar bij in ieder geval. Waarschijnlijk omdat ik tot nu toe weinig mensen ben tegengekomen die en commerciele speakers en zelfbouw gehad hebben. De meesten hebben of alleen zelfbouw gehad of alleen commercieel en eens een keer een een zelfbouw gehoord.

Het gaat me er dus om de vraag of ik zeg maar voor 3 of 400 euro per stuk compleet een betere speaker kan maken als dat ik een commerciele koop. Het bouwen lijkt me wel leuk maar ik heb geen zin en ook niet de kennis in huis om zelf te ontwerpen of om filters te ontwerpen. Een kant en klaar ontwerp dus die ik zelf kan afwerken zoals ik dat wil.

Ik zie veel mensen de topics volgen over de XXX speaker ( ik volg het ook) en ik denk dat er veel meer mensen met deze vraag lopen. Een betaalbare zelfbouw met een normale :D afmetingen (sorry eric :D  ) die een commerciele speaker van rond de 1000 euro per stuk verslaat.
Ik vind het schitterend om te zien hoe de XXX gebouwd word maar ik denk dat ik me dood schrik wat 1 XXX gaat kosten om te bouwen.

Ben benieuwd of er nu reakties komen waarin zelfbouw en commercieel echt vergeleken word kwa kwaliteit.


jeroen













Erik van Voorst (in memoriam)

Ga bijvoorbeeld eens luisteren bij speakerland naar kant en klare mooie luidsprekers

Neem in de laatste fase voor de echte aankoop van een evt. zelfbouwpakket een vriend mee met B&W's en vergelijk.......pas wel op want mischien is hij hierna geen vriend meer....hahahahaha.

Ik moet oppassen met mijn advies want ik heb nog niet zoveel speakers gebouwd
maar ik zou ALTIJD adviseren LUISTEREN....i.p.v. simulaties/metingen/materiaal-orgie enz...enz... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RubenP

Quote from: jeroen_B on May  2, 2004, 12:11:33
Eigenlijk denk ik er al heel lang over andere speakers en ik zou eigenlijk van mijn floorstanders afwillen en de speakers aan de muur hangen naast mijn projectiescherm.

Zijn er wel speakers die echt goed presteren als je ze aan de muur hangt?
Persoonlijk denk ik dat de meeste speakers ruimte om zich heen nodig hebben om optimaal te klinken.

Er zijn natuurlijk speakers die ervoor ontworpen zijn, ik heb ze namelijk zelf als achterspeakers maar er is toch wel een verschil met m'n voorspeakers  ;)

Ik ben een paar keer bij speaker en co geweest en heb geen speakers gezien die aan de muur hangen.
Maar misschien kan je een model aanpassen ???

Ruben


Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

jeroen_B

#3
ik ben al een keer wezen luisteren bij speakerenco en in die grote ruimte klonk het allemaal niet echt vond ik. Hele grote klankverschillen tussen de speakers. Ik heb wel een demo gehad met de peerless subs en dat ging wel lekker tekeer daar.
De speakers die ik daar gehoord heb konden me niet bekoren maar ik denk eigenlijk dat dat door de ruimte kwam en de aansturing. Ik hoor veel positiefs over zelfbouw dus dat zal wel een reden hebben ondanks dat ik dat toen niet gehoord heb.


Het nadeel van de zelfbouw is dat ik niet even een paar speakers kan luisteren in mijn eigen omgeving en dat vind ik toch altijd de echte test! Op zoek naar mensen dus die dus zelfbouwpakketen thuis gehad hebben en ook commerciele speakers.

jeroen

jeroen_B

ruben,

Er zijn goede muurophangingen te koop en ik moet nog uitzoeken of het ophangen echt iest haalbaars is. Ik kan ze altijd weer op stands zetten toch?
Het gaat me er in eerste instantie om waar je het beste het geld aan uit kan geven. 400 per speaker aan commercieel of aan zelfbouw.

jeroen

RubenP

Hoi,

als het om een budget van 400 per speaker gaat kan je denk ik zeker met zelfbouw een stuk beter uit zijn,
mits je een beetje handig bent  ;D

Ik zie in je profiel dat je in Zwolle woont, helaas niet in de buurt van een vestigining van speaker en co.
Maar ze doen niet moeilijk over thuis de speaker uitproberen, dus misschien is het de reis naar Groningen waard.

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Sullivan

Quote from: jeroen_B on May  2, 2004, 12:33:20
Het nadeel van de zelfbouw is dat ik niet even een paar speakers kan luisteren in mijn eigen omgeving en dat vind ik toch altijd de echte test! Op zoek naar mensen dus die dus zelfbouwpakketen thuis gehad hebben en ook commerciele speakers.

Ook bij Speaker-en-Co in Haarlem zijn de zelfbouw speakers thuis te beluisteren.

mvg,
Frank

jeroen_B

groningen is het makkelijkste te bereiken voor me denk ik.

Ik ben een keer in groningen geweest om te luisteren. Het was mogelijk om ze mee te nemen en te luisteren maar dan werd er wel bijgezegd dat dat eigenlijk alleen kon als ik ze ook zou kopen en dat het luisteren thuis alleen voor de klanten was die eigenlijk al zeker wisten dat ze de speaker zouden kopen.
Kijk, dat vind ik dus niet even uitproberen als ik er al zowat aan vast zit


jeroen

Sullivan

Quote from: jeroen_B on May  2, 2004, 13:02:18
Ik ben een keer in groningen geweest om te luisteren. Het was mogelijk om ze mee te nemen en te luisteren maar dan werd er wel bijgezegd dat dat eigenlijk alleen kon als ik ze ook zou kopen en dat het luisteren thuis alleen voor de klanten was die eigenlijk al zeker wisten dat ze de speaker zouden kopen.
Dat is wel een hele vreemde manier van verkopen zeg ??? Wat heeft het dan voor zin om ze thuis te beluisteren. Zeg dan als winkel dat je ze niet uitleent :-\.

mvg,
Frank

Kerstmanno

Da's de tactiek van Peerless Monster. Die zei ook dat luisteren gelijk was aan kopen... ::)

blue-eyes

Dat is niet netjes dat hierzo neer te zetten.

En daarnaast doelde hij erop dat als je ze geluisterd hebt, je verkocht bent, dus gaat kopen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jeroen_B

In die tijd in Groningen werd me toen wel duidelijk gemaakt dat meenemen om te luisteren betekent dat verwacht word dat je ze ook koopt. Dat bemoeilijkt de keuze om naar zelfbouw over te schakelen erg vind ik. Zelfbouw lijkt me in principe best wel wat aangezien ik dan ook de afwerking zelf kan doen en met echte fineer kan gaan werken.
Het moet echter wel goed gaan klinken en ik wil gewoon weten hoe het klinkt zonder ergens aan vast te zitten.

Ik snap ook niet waarom de zelfbouwwereld die zo trots op hun produkten is nooit shootouts houd of demo,s geeft waarin ze commercieel met zelfbouw vergelijken.

RubenP

In Haarlem doen ze niet moeilijk over een speaker uitproberen, maar helaas is Haarlem wat uit de buurt voor jou  ::)

Het vergelijken van speakers is volgens mij altijd lastig, er is veel te veel persoonlijke smaak bij betrokken.
En op welke gronden wil je de speakers vergelijken  ???
de kosten? dan wint zelfbouw snel  ;D
of uiterlijk, dan is de afwerking van belang en die ligt bij zelfbouw aan jezelf.....
En ik denk dat er weinig leveranciers van speakers hun producten willen vergelijken met zelfbouwspul  :P
Bij een shoot-out is er altijd een verlieser en niemand wil die zijn....

Maar er staat nu een test van een zelfbouw speaker op hifi.nl
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

jeroen_B

#13
Ik heb de test gelezen en ik kan er niet mee. Conclusie is dat deze speakers nauwkeuriger moeten worden opgesteld als een budget systeem. Tja, ze kosten als je zelfbouwd 1100 euro per stuk en als je ze laat bouwen 2250 euro.
Prijsklasse noem ik geen budget meer dus moet hij ook niet vergeleken worden met budget klasse. De klasse waarin hij moet worden vergeleken word geen woord over gerept, en dat zou wel moeten als je een zelfbouw review geeft vind ik.
Vrij nutteloos dus deze review naar mijn idee. Uitspraken als : het scheelt geld en je kunt een mooi systeem bouwen met zelfbouw hoor ik constant. Het zijn nogal wazige uitspraken waar ik niets mee kan.


Als ik een speaker ga bouwen dan wil ik een groter geluidsbeeld, meer detail en een betere laagweergave als de b&w die ik heb. De afwerking is ook belangrijk maar dat heb je zelf in de hand bij zelfbouw. Ik wil ze dan met echt houtfineer gaan bekleden. Dat kost ook wat maar dat hou ik buiten de prijsvergelijking. Het gaat me om kwaliteit van het geluid wat je voor het geld krijgt.

Maar we hebben hier een sponsor op het forum zitten in de zelfbouwsector. Mischien dat die ons verrast met wat leuke uitspraken? :D

jeroen

Peerless Monster

QuoteDat is niet netjes dat hierzo neer te zetten.

En daarnaast doelde hij erop dat als je ze geluisterd hebt, je verkocht bent, dus gaat kopen.

Thnx Eisse.
Ik hoor hier ook wat meer mensen over de Peerless. Briljante speaker voor het geld :).
Maar ik hou ze dan ook zelf nu. Een goede versterker nu alleen nog.
Sparen voor een parasoundje of een MLetje...

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

R

Er is weer een powerbuy in de maak tbv parasound, dus grijp je kans. Jeroen heeft mooie prijzen.

Movievault

Ikzelf heb ook al een paar speakers gebouwd en het is me altijd al uitstekend bevallen.
Ik ben nu van plan de 5.1 vox reeks te gaan bouwen . Het is zo dat je van een bepaalde sound houd.
Voor de een is dat B&W de ander is dan een zelfbouw speaker.
Als je goed uitkijkt kun je voor weinig geld een mooi ogende speaker bouwen die goed presteerd.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

jeroen_B

frankg

in wat voor een prijsklasse heb je gebouwd en hoe vergelijke je die speakers met commercieel in die prijsklasse ?
Heb je meer info over de speakers die je gebouwd hebt ?

jeroen

Walter_PPK

Die Ultimo die ze getest hebben bij hifi.nl is zeker geen budget speaker. Ze gebruiken de scanspeak ring-radiator van 300 euro per stuk. en en stel revelator woofers van 170 euro per stuk. Ik snap alleen niet dat ze die poort aan de achterkant hebben geplaatst. Mits je veel plek in je huiskamer hebt is dat aan te raden. Anders zou ik gewoon een poort aan de voorkant nemen. Liever een iets grotere diameter ivm poortruis.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Movievault

Dat waren dus allemaal ontwerpen van Visaton

Dit was de eerste, deze heb ik gemaakt voor mijn keyboard weegave
Atlas transmission, ontwerp van 1994   heb ik toen 500 euro betaal voor het alle drivers /paar
http://www.visaton.de/bilder/forum/atlas-transmission-archiv.jpg

De tweede heb ik gebouwd in ons eerste huis en verkocht toen we naar een appartement verhuisde
Het is de Atlantis van Visaton  EUR 1064,00 /stuk verkoopprijs 700 euro selfmade
http://www.visaton.com/english/artikel/art_699.htm

De laatste die ik gebouwd heb is wel de grootste, spijtig genoeg niet voor mij.
Een vriend hoorde mijn atlantis en de atlas en meteen ook de sound van Visaton hebben.
Samen hebben we toen de ATLAS DSM MK III gebouwd, echt geen normale speakers , deze blijven maar doorgaan en doorgaan en doorgaan ......  EUR 2050,00 /stuk 1300 euro ongeveer selfmade
http://www.visaton.com/english/artikel/art_550.htm
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

jeroen_B

van visaton ken ik de fontana omnidirectionele speakers die ik heb gehoord in een 5.1 opstelling als achterspeakers. Dat klonk heel goed moet ik zeggen. een heel groots beeld gaven die speakers.

Je heb zo te zien de grotere speakers gebouwd. Maar heb je die wel eens vergeleken met de bekende merken van rond die prijs?
Wel mooi die speakers trouwens maar ik wou in eerste instantie voor kleine speakers van goede kwaliteit gaan.

jeroen

blue-eyes

De Ultimo die heb ik als proef een jaar of twee geleden al gehoord. Dat was op dat moment de mooiste speaker die ik toen ooit gehoord heb! Ruud was er net mee bezig, het was zelfs zijn eerste prototype van de Ultimo die we hebben geluisterd.

Nu twee jaar later, en vele bezoeken verder staat deze speaker nog steeds zeer hoog op mijn lijstje!

Absolute aanrader. Maar deze speaker is wel wat aan de prijzige kant (uit mijn hoofd 1200 euro oid per stuk), maar kwaliteit moet je kopen ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jeroen_B

nee, kwaliteit zou je ook kunnen maken toch ? :D

1200 euro is me trouwens echt te veel geld. Ik zoek iets tot 400 euro dat door mijn rotel versterker kan worden aangestuurd. Dit soort prijzen zijn voor mij geen middenklassers meer. Dit gaat toch meer richting high end of zou daar moeten zitten in ieder geval denk ik


jeroen

blue-eyes

Ik denk toch zeker wel dat dit middenklassers zijn. Jammer genoeg heb je gelijk met wat betreft de prijstelling....... Duur.  Maar niet duur voor wat je krijgt denk ik. Alleen is mijn portomonaie meestal ook leeg ;D ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Leonard Shelby

Scan Speak reference monitor  8)

Meer in je prijsklasse (iets duurder  :() maar heerlijke speakers.
Ik ben lang aan het zoeken geweest en voor mij was er geen fabrieks speaker die in de buurt kwam deze (binnen een redelijke prijsklasse dan he... ;))

Klasse units van Scan Speak die in veel duurdere fabrieks boxen gebruikt worden.
Dat is uiteraard nog geen garantie voor een mooie weergave, maar ik vind dit toch wel een heel mooi uitgebalanceerd ontwerp.