Super chunk(achtige) bass trap gemaakt, doet verwonderlijk weinig. Ideas? :-)

Started by RalphH, May 31, 2018, 12:41:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on June  1, 2018, 09:52:12
Dank voor je reactie Bert.

Hieronder een schetsje.


En een hier vindt je nog wat foto's, geeft er een beeld bij.

Zoals je ziet is er nogal een verscheidenheid aan wand/plafondconstructies, dit maakt het ook niet makkelijker gok ik. De achterwand is trouwens een houten kozijn met schuifdeuren en glas over de gehele breedte. Geen mogelijkheden om daar iets op/tegen aan te brengen dus.

Die pakken wol had ik inderdaad wel kunnen doen alvorens te beginnen aan dit project ja, maar ik had even de geest, dus denk "knallen met die hap" ;D Achteraf gezien minder handig.
De hoeken wand vloer/plafond behandelen is gezien de WAF helaas geen optie. De ruimte is redelijk dedicated, kan ook vrij aardig mijn gang gaan, maar 'm helemaal volzetten met corner traps is helaas geen optie.

Mijn hoop was ook die staande golven aanpakken zodat de nulls wat minder zouden worden. Vermindering van ringing zou dan door het temmen van de pieken ook  wel gebeuren.

Hoe bepaal precies ik welke staande golven het probleem zijn? Komen deze overeen met de diepste dalen en hoogste pieken, of ligt dit toch ingewikkelder? Vast wel 8)

Die 5.9 meter correspondeert met die piek van 28 Hz, die dip met de 4.4 meter. Ik weet niet hoe hoog de ruimte is, maar wellicht is die tweede piek de hoogte of een meervoud van die dip. Die tweede gigantische dip zorgt ervoor dat je helemaal geen laag hoort, ik ken dat maar al te goed.
Fundamentele staande golven dempen vereist veel dempingsmateriaal, daarom is een systeemplafond met een plenum van 30 of 40 cm met daarop minerale wol onverslaanbaar. In een studio zou je dan ook de wand achter en opzij van de speaker nog eens dempen. In jouw geval is dat dus kansloos.

Ik zou voor mijn gemoedsrust toch eens de meetmicrofoon op andere plekken plaatsen en de speakers wat veranderen, ook al is het maar in de hoogte.
Dus de speakers even op de grond zetten.
 
Ik bazel maar wat.

RalphH

Suf, vergeet de hoogte inderdaad, dat is 240 cm. Als ik de tuimte ingeef in rew roomsim, klopt t plaatje redelijk ook.
Plafond en wanden aanpakken is inderdaad geen optie, had ik meteen met de bouw goed moeten doen, hind sight is a bitch ;D.
Met de speakers kan ik niet varieren, dit zijn vloerstaanders. Kan de rears (monitoren) nog wel eens naar voren halen, kijken wat dat doet en hoe t klinkt. Volgende week wellicht tijd voor.

En eens luisteren met de huidige rockwool stapels, nog niet gedaan namelijk. Wat minder ringing (juiste term?) misschien toch de aanpassing waard.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Quote from: RalphH on June  1, 2018, 21:45:33
Suf, vergeet de hoogte inderdaad, dat is 240 cm. Als ik de tuimte ingeef in rew roomsim, klopt t plaatje redelijk ook.
Plafond en wanden aanpakken is inderdaad geen optie, had ik meteen met de bouw goed moeten doen, hind sight is a bitch ;D.
Met de speakers kan ik niet varieren, dit zijn vloerstaanders. Kan de rears (monitoren) nog wel eens naar voren halen, kijken wat dat doet en hoe t klinkt. Volgende week wellicht tijd voor.

En eens luisteren met de huidige rockwool stapels, nog niet gedaan namelijk. Wat minder ringing (juiste term?) misschien toch de aanpassing waard.


Met deze calculator kan je gelijk ook de freqs van je room-modes weergeven om wat te spelen. Je ruimte-afmetingen staan er ineens in.

https://amcoustics.com/tools/amroc?l=590&w=440&h=240&re=ITU%20listening%20room



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

chansig

En wat zegt dit dan .... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

stevieB

Under construction.....

Staaled

Quote from: chansig on June  2, 2018, 09:09:05
En wat zegt dit dan .... :D

Gr. Hans
Waar je voornaamste resonanties liggen.
Iha zijn de eerste axiale het sterkst.

Bij jou liggen diepte/lengte en breedte vrij hoog, 54 en 61 , door de compacte ruimte.
79 is normaal want hoogte en die is redelijk constant in luisterruimtes ( ook makkelijk te controleren door bijvoorbeeld te gaan zitten of staan).
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Voor de volledigheid ook nog een pak steenwol met een wat lagere dichtheid en flowresistance geprobeerd —> geen verschil meetbaar.
Luistertest nog niet serieus ondernomen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bert stoltenborg

Quote from: RalphH on June 20, 2018, 10:38:09
Voor de volledigheid ook nog een pak steenwol met een wat lagere dichtheid en flowresistance geprobeerd —> geen verschil meetbaar.
Luistertest nog niet serieus ondernomen.

Laat eens zien?
Ik bazel maar wat.

RalphH

Had m niet opgeslagen, maar was hetzelfde als met de 211.
Let wel, ik heb 1 pak 211 omgewisseld voor 1 pak 210. In 1 hoek dus de chunks van 211, in de andere hoek een pak 210 gestapeld op een pak 211.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DD2

Stomme vraag wellicht maar heb je voor de Room EQ Wizard alleens getest met jouw afmetingen?  Dan de simulatie?

Kan je zien wat absorptie doet. Ik had een vergelijkbaar probleem in mijn vorige bios. Had puur met de plaatsing van de sub te maken. 2 Subs gaan ook pas nut hebben als je meer zitplekken gaat bedienen in mijn optiek.

Perfect krijg je het nooit denk ik, had je mijn inschatting gezien? Geen idee of het gaat werken (moet het nog bouwen) maar dit was qua schuiven en invullen van absorbtie de enige optie met minimale dipjes. Jouw afmetingen zitten er niet heel ver vanaf.  Let op. De (hele) voorwand staat bijna op maximale absorptie in de berekening.


Staaled

Quote from: DD2 on August 25, 2018, 22:41:44
Stomme vraag wellicht maar heb je voor de Room EQ Wizard alleens getest met jouw afmetingen?  Dan de simulatie?

Kan je zien wat absorptie doet. Ik had een vergelijkbaar probleem in mijn vorige bios. Had puur met de plaatsing van de sub te maken. 2 Subs gaan ook pas nut hebben als je meer zitplekken gaat bedienen in mijn optiek.

Perfect krijg je het nooit denk ik, had je mijn inschatting gezien? Geen idee of het gaat werken (moet het nog bouwen) maar dit was qua schuiven en invullen van absorbtie de enige optie met minimale dipjes. Jouw afmetingen zitten er niet heel ver vanaf.  Let op. De (hele) voorwand staat bijna op maximale absorptie in de berekening.
Zo te zien heb je voor L&R oorhoogte aangehouden.
De driver voor het laag zal toch wat lager zitten ?
Al zal dat niet een wereldschokkend verschil opleveren, immers het blijft een simulatie.

edit: wordt zonder twijfel weer een zeer fraaie ruimte. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DD2

Ja, dat maakt wel degelijk uit zie ik.

Beetje lopen schuiven (blijft een schatting uiteraard) maar dit komt redelijk vlak.


Ik zou zeggen, nog even flink schuiven met de stoel en de sub dus tot je alle hoeken gehad hebt (ieg voor de sub)  ;)  hoogte kan dus ook nog wel wat uitmaken, niet veel.

RalphH

Quote from: DD2 on August 25, 2018, 22:41:44
Stomme vraag wellicht maar heb je voor de Room EQ Wizard alleens getest met jouw afmetingen?  Dan de simulatie?

Sorry, late reactie, waren op vakantie.

Heb inderdaad wel eens met de absorbtiewaarden zitten spelen. Voor en achterwand doen dan veel. Van beiden kan ik echter niet de hele wand aanpassen. De achterwand is een glazen pui naar de tuin, de voorwand heeft een toegangsdeur. Daarom dat ik hoopte dat de hoeken wat zouden doen.
Plafond deed in de simulatie meen ik niet super veel, maar is ook eigenlijk niet haalbaar om aan te pakken. Heb bij de bouw van de ruimte destijds geen aandacht aan akoestiek besteed, foute boel. Hoog is achteraf goed te corrigeren, maar laag is een drama. Hoop dat iedereen die wil gaan bouwen de akoestiek meteen meeneemt. Gelukkig lijkt dit voor velen tegenwoordig wel een uitgangspunt :thumbs-up:
Succes met jouw nieuwe ruimte, vond de eerdere al erg gaaf, ben zeer benieuwd wat dit weer wordt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer