dirac live in stereo, ervaringen

Started by mijkie, May 29, 2018, 18:35:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mijkie

ik zit te denken om een vorm van DSP aan te schaffen om wat laag issues in mijn ruimte aan te pakken en natuurlijk kwam minidsp/Dirac ook voorbij

zijn er mensen die dat gebruiken, gebruikt hebben en wat zijn jullie ervaringen hiermee

vast bedankt !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Ralf67

MiniDSP heeft toch een versterker met dirac DSP ?

mijkie

plate amps idd maar, heb nog steeds actieve speakers  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Ralf67

#3
Ze hebben deze pre/pro

Di heeft Chansig gehad dacht ik.

Er kan (te) veel mee.


mijkie

#4
t gaat me niet zo zeer om wat ze hebben maar, meer om de ervaringen, werkt het goed, werkt t minder goed maar, vooral klank technisch, wordt t doods of juist niet, dat soort zaken

Ik heb ook gestoeid met een antimode 8033c en een s, daarna een dc, een Paradigm/ARC streamer, ook nog 2 lyngdorfs gehad, niet helemaal een beginner zeg maar  ;D

ik speel in een stereo set met een streamer/pre en ga gebalanceerd naar mijn actieve speakers, daar zou dan iets tussen moeten komen wat mijn laag probleem oplost en als het goed werkt, waarom niet het hele spectrum inmeten .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Ralf67

Alle DSP kan het geluid doods maken als je teveel probeerd om een te vlakke curve na te streven.

Misschien ook iets met de akoestiek gaan doen, al is die best goed bij jou.

Timvg

Enkel maar goede ervaringen hier.. maar beperken tot ~350hz. Daarboven moeten er effectieve akoestische aanpassingen gebeuren, of betere speakers gekocht worden.

morca

Moeten is een groot woord Tim.
Meeste mensen mogen of willen dat niet in de huiskamer.
En betere luidsprekers is voor iedereen leuk, maar niet voor iedereen weggelegd. ;)

mijkie

#8
Quote from: Ralf67 on May 29, 2018, 22:47:57
Alle DSP kan het geluid doods maken als je teveel probeerd om een te vlakke curve na te streven.

Misschien ook iets met de akoestiek gaan doen, al is die best goed bij jou.

Ik klaag ook niet maar, heb toch een hinderlijke bult in het laag en ik vermoedt een dipje in het "sublaag"

Zal binnenkort eens een umik kopen om het in kaart te brengen

Dirac kan volgens velen, een hele berg goed doen en ook tot 20 kHz en wilde daar wat meer over weten

Wie dat bijvoorbeeld ook gebruikt en ook tot 20 kHz, ervaringen tov roomperfect etc

Moeilijk instellen is het volgens mij niet, wederom nauwkeurig meten en na wat luisteren, kun je evt de curve nog wat tunen

En @ Tim, akoestisch aanpassen van mijn woonkamer ga ik niet doen, heb oud huis met lambrisering, glas in lood, veel lijstwerk en dan zie ik dat niet zo zitten ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Timvg

Moeten .. als in .. dan zou je in principe moeten. Maar de meeste mensen maken gewoon de compromis - ikzelf ook. Mijn woonkamer is akoestisch gezien niet zo schitterend, en toch ben ik tevreden met het resultaat.

Een paar interessante links iig:

https://www.audioholics.com/room-acoustics/room-reflections-human-adaptation
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20180530/17839.pdf
http://www.cieri.net/Documenti/Altri%20marchi/Harman%20Group%20-%20Maximizing%20Loudspeaker%20Performance%20in%20Rooms%20(Floyd%20E.%20Toole).pdf

Kingpin

Heb er wel goede ervaring mee, mits je weet wat je doet en het niet als een soort equalizer gaat zien.
Ik gebruik 'm fullscale -20kHz en geeft een veel betere soudstage en scheiding tussen instrumenten.
Dirac is vrij eenvoudig mee te werken en wordt ook goed uitgelegd.
Let wel ... er is een nieuwe versie van Dirac in de maak ... die is (nog) niet geimplementeerd in de miniDSP producten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

FWK

Hier Dirac in stereo met sub op een Arcam SR 250, vakkundig afgesteld en ingergeld door Garmt van BB&G  en het geeft echt een verbetering in geluid, vooral meer detail.
Arcam SR 250- Arcam PA240 eindversterker - Arcam DV137 - Dynaudio Contour 1.4s le- REL t5i subwoofer - Linn Akurate ds - Ocos - Audioquest en Grimm bekabeling-QNAP NAS

mijkie

#12
Quote from: Kingpin on May 30, 2018, 12:53:04
Heb er wel goede ervaring mee, mits je weet wat je doet en het niet als een soort equalizer gaat zien.
Ik gebruik 'm fullscale -20kHz en geeft een veel betere soudstage en scheiding tussen instrumenten.
Dirac is vrij eenvoudig mee te werken en wordt ook goed uitgelegd.
Let wel ... er is een nieuwe versie van Dirac in de maak ... die is (nog) niet geimplementeerd in de miniDSP producten.

Dan daar maar even op wachten, las augustus/september

Vanavond even een Umik lenen van een forumlid en van de week eens een keertje meten en kijken wat daar uitkomt

En goede ervaringen dus !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Ralf67

#13
Waar blijven de metingen ? :D

Je hebt nu een Umik

mijkie

klopt, ik heb even een Umik te leen van een aardig forumlid  ;D

ik hoop vanavond een meting te doen, was gisteren, met de avond4daagse, iet wat te lawaaierig in de straat
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

#15
Met 1/3 smoothing

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Ralf67

Werk aan de winkel dus, zeker in het laag.

holco

Hier de DDRS-88A +BM in gebruik, meer als 100% tevreden en zou niet meer zonder kunnen/willen  ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

mijkie

Heb jij ingemeten tot een bepaalde frequentie of volledig ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Ralf67

Tot 120 hz, gebruik de MiniDSP alleen voor de LFE subwoofers.

mijkie

Quote from: holco on June  1, 2018, 20:53:19
Hier de DDRS-88A +BM in gebruik, meer als 100% tevreden en zou niet meer zonder kunnen/willen  ;D

ook fullrange voor stereo ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

#21
heb de testversie gedownload maar, blijf hier hangen ....

iemand een idee ?????
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

DofN

Hier een minidsp 2x4HD als aanvulling op Lyngdorf RP. Corrigeert 2 bultjes, 1 rond 27Hz en rond 48Hz en poetst bij beide ongeveer 5 dB teveel weg.

Dipjes, nullen dus, moet je niet weg willen poetsen met DSP. Dat kan alleen met plaatsing en fase en filterkeuze.

Overigens, Lyngdorf corrigeert van 20Hz tot 20Khz maar doet effectief boven de 300 Hz niets meer behalve minimaal equalizen. En daar is niets mis mee.

Ik weet niet waarom de testversie blijft hangen. Bij mij werkte alles meteen vlekkeloos.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

mijkie

#23
schijnt een high-sierra (MAC) dingetje te zijn ...... :devil:

morgen maar eens testen op een windhoos pc
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.