2.1 of 5.1 receiver?

Started by rho, May 27, 2018, 15:35:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Omdat ik een 5.1 set heb staan in een part kamertje en de woonkamer niet echt geschikt is om zulke set neer te zetten zou ik de volwaardige receiver in de woonkamer willen vervangen door een 2-kanaals versteker met HDMI-input en netwerk-aansluiting.
Het enige model dat ik tot nu toe vind dat een beetje aan de eisen voldoet is de Onkyo TX-L20D.

Zijn er nog alternatieven? Beetje in de prijsklasse van de Onkyo (mag tot €150 duurder zijn ook).
Ik neem aan dat de Pioneer SX-S30DAB hetzelfde toestel is. (?)(gezien Onkyo = Pioneer)

rho

Ik ben dus eigenlijk nog steeds op zoek.
Veel alternatieven zie ik niet.
Bij Onkyo is er nog de TX-8270.

Iemand nog voorbeelden van zulke toestellen bij misschien wat duurdere merken?
Ik overweeg eventueel het budget op te trekken als het echt de moeite is.

Verder vraag ik me ook af of er updates van de toestellen in mijn wel erg korte short-list te verwachten zijn. Ze zijn al even op de markt.
Ondanks dat ik zou verwachten dat ze redelijk populair zouden zijn zie ik bij de fabrikanten weinig enthousiasme voor 2-kanaals versterkers met hdmi in- en uitgangen.

rho

Na een beetje rondkijken valt er voor een simpel setje in de woonkamer better weinig te vinden als zo'n beetje alles in 1 receiver wil hebben.
Een 5.1 receiver kan dan misschien toch nog soelaas bieden.

Bedoeling is ook om een klein beetje op de toekomst voorzien te zijn. De TV in de woonkamer is ondertussen ook al enkele jaartjes oud. Het plan is om een degelijk UHD toestel aan te schaffen als de huidige de geest geeft. Tegen die tijd komt er dan waarschijnlijk ook een UHD bluray player bij. (ik hou nog steeds van het afspelen van schijfjes :) )
Met dat in het achterhoofd is dan een 5.1 receiver wel beter voorzien op die up-grades?

Short list bestaat nu uit:
2.1:  Onkyo TX-8270
5.1:  Yamaha RX-V485

frits marantz


MartijnR

Quote from: rho on January  1, 2019, 14:34:16


Short list bestaat nu uit:
2.1:  Onkyo TX-8270
5.1:  Yamaha RX-V485

Nad c368 met hdmi-module is dan volgens mij een optie. Er is gewoon  weinig keuze.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

rho

Dat is een hele mooie, maar qua budget wel een heel ander toestel.

MartijnR

Dan is de enige keuze een surroundreceiver, en dan enkele kanalen ongebruikt laten.

Een oudere arcam solomovie misschien.  Of een nad 328/338, randapparatuur op de tv en optisch tv op versterker?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

xlr8

Quote from: MartijnR on January  1, 2019, 16:56:18
Dan is de enige keuze een surroundreceiver, en dan enkele kanalen ongebruikt laten.

Precies, dan profiteer je ook nog eens van een ruimere voeding als je deze -voorlopig- enkel voor 2 (.1) kanalen gaat gebruiken.
Tevens zijn de huidige populaire AVR's mbt features fully loaded incl. streaming & app/IP besturing.

rho

Quote from: MartijnR on January  1, 2019, 16:56:18
randapparatuur op de tv en optisch tv op versterker?
Zo had ik het vroeger en dat werkt echt vervelend met de afstandsbediening.
In B krijg je een decoder van je ISP die ook als TV tuner dient.
De afstandsbediening die daar bij is kan je ook gebruiken om de receiver te bedienen.
Zo kan je zo goed als alles met 1 afstandsbediening doen als je een receiver met hdmi gebruikt.

rho

Quote from: xlr8 on January  1, 2019, 17:29:21
Precies, dan profiteer je ook nog eens van een ruimere voeding als je deze -voorlopig- enkel voor 2 (.1) kanalen gaat gebruiken.
Tevens zijn de huidige populaire AVR's mbt features fully loaded incl. streaming & app/IP besturing.
Ja, ik merk ook dat je tegenwoordig in het lagere budget ook al redelijk mooie toestellen kan vinden.
Pioneer, Onkyo, Yamaha, ... redelijk goed voorzien van alle toeters en bellen.

quattronl

Voor zo'n 200,- koop je al een wat oudere Marantz SR50xx.
Of kijk eens naar een Marantz NR150x. Is wel 5.1 maar niet zo groot als de SR serie.
Zeker als je maar 2 kanalen gebruikt doet zo'n simpel 5.1 receivertje het met 2 vingers in z'n neus.
2-kanaals met HDMI kom je gewoon niet vaak tegen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

rho

Ik wil net een nieuwere. En geen Marantz meer.
Ik wil nu eentje kopen die dienst kan blijven doen voor als er een nieuw TV komt (en UHD bluray speler). Dan ben ik niks met een ouder model. (HDR formaten, upscaling, ...)