audio tweaks & handigheidjes aan zelfbouw meubel

Started by myself, May 23, 2018, 22:53:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Edliver

Ik heb nergens maten gezien,als dit een "liggend" meubel is ( wat ik eruit maak omdat het onder de TV moet komen) zou ik voortgaand op de achterwand ruimte om buizen van enkele cm's over de lengte van compartiment naar compartiment laten lopen om hier de kabel door te voeren => versteviging van de achterwand + kabels netjes weg + scheiding signaal en stroom toevoer.
Voor wat het waard is .
Edd
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

Raphie

Quote from: solitaire on May 25, 2018, 19:22:07
Bert, nou ben ik verre van een wetenschapper, maar ik zie de relatie trilling / paneel als een kracht die het paneel vervormt, en eigenschappen van het paneel zoals stijfheid / elastische vervorming (en de afgeleide eigenresonantie) als wijze van reactie van het paneel op de trilling (als de aanstoot freq. gelijk is met de eigenreso ontstaat een resonantie). Een paneel van rubber en een paneel van marmer, om even twee uitersten te nemen in plasticiteit, reageren zo anders op trilling (aanstootkracht).
ik ben blij dat je de disclaimer er zelf al bij zet :D
JBL PRX Power!

chansig

Even voor mijn gemoedsrust: Zijn al die verschillen in resonantie ook om te zetten naar hoorbare verschillen in de muziek weergave ? Of is dat het pad van: Ik hoor het dus ik besta ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Als die resonantie op de verkeerde frequentie zit dan heb je echt een probleem.
Zie het als een staande golf.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

myself

Quote from: dre73 on May 27, 2018, 17:26:24
Als die resonantie op de verkeerde frequentie zit dan heb je echt een probleem.
Zie het als een staande golf.
Yup, iedere resonantie is per definitie verkeerd. Voorkomen is beter dan genezen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Raphie

Quote from: dre73 on May 27, 2018, 17:26:24
Als die resonantie op de verkeerde frequentie zit dan heb je echt een probleem.
Zie het als een staande golf.
hoe kom je daar nou bij? Microfonie, want daar gaat het om, is een totaal andere tak van sport.
Zet je versterker maar eens op een draaiende wasmaschine, gaat hij echt niet anders van klinken.
JBL PRX Power!

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Raphie

#32
Zo veel onzin weer in dit topic jongens. Behalve voor het zicht en een sterk verhaal op de verjaardag, maakt het allemaal NIKS uit. Bouw wat je mooi vind, maar laat het hifi gevoelsgeneuzel gewoon lekker achterwege.
JBL PRX Power!

chansig

Quote from: dre73 on May 27, 2018, 17:26:24
Als die resonantie op de verkeerde frequentie zit dan heb je echt een probleem.
Zie het als een staande golf.

Heuhh..een versterker die resoneert in een verkeerde frequentie ? Het is toch een externe resonantie en niet 1 die in het signaal zit en meegedragen wordt naar de speaker ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: dre73 on May 27, 2018, 17:31:52
Zet je draaitafel er ook bij dan! :D

Leuk grapje maar wel even serieus blijven aub. :D

Of zet een cd speler op je wasmachine...ben benieuwd of grote wasjes of kleine wasjes een verschil geven.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Jullie hebben gelijk,ik zat weer met mijn hoofd in luidsprekers......  ::)

Lezen en tv kijken is wat lastig. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Inderdaad..gewoon je ogen open houden is dan al een prestatie. Gefeliciteerd in ieder geval.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

Quote from: Raphie on May 27, 2018, 17:33:34
Zo veel onzin weer in dit topic jongens. Behalve voor het zicht en een sterk verhaal op de verjaardag, maakt het allemaal NIKS uit. Bouw wat je mooi vind, maar laat het hifi gevoelsgeneuzel gewoon lekker achterwege.

mijn ervaring is heel anders ... heb je voor me de wetenschappelijke onderbouwing waarom het niets uitmaakt ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

#41
Bewijzen dat een paarse olifant niet bestaat.... succes. Maar opent wel mogelijkheden. Als je niet kan bewijzen dat iets niet bestaat, dan bestaat het.  :D :D :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.


Raphie

Quote from: Baardmannetje on May 27, 2018, 20:17:40
Dat is de kern van audiofielie...

:hehe:
nu klinkt het als een ziekte :D
Mensen "ervaren" van alles, laatst nog iemand in het nieuws met paddo's....
JBL PRX Power!

myself

Kunnen we weer on topic gaan mannen. Laatste 14 posts hadden niks met het topic te maken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

bert stoltenborg

Quote from: chansig on May 27, 2018, 17:19:41
Even voor mijn gemoedsrust: Zijn al die verschillen in resonantie ook om te zetten naar hoorbare verschillen in de muziek weergave ? Of is dat het pad van: Ik hoor het dus ik besta ?

Gr. Hans

Wat ik bedoel is dat als je combinaties maakt je een paneel met nieuwe eigenschappen krijgt.
Als je bijvoorbeeld MDF-zachtboard-MDF neemt is het niet zo dat alle gewenste eigenschappen van de materialen worden gecombineerd maar je krijgt iets nieuws, in dit geval wordt het vrij resonante MDF wat doder door het zachtboard, maar het geheel wat lichter door het lichte MDF.
En je krijgt een nieuwe resonantiefrequentie en Q-factor.

Bij solidbody gitaren hebben ze ook vaak het idee dat een mahonie achterkant iets doet, en de maple top iets anders zodat je verschillende frequenties beinvloedt. Maar de combinatie heeft gewoon één resonantiefrequentie.

Verder is trachten een amp of CD-speler anders te laten klinken door het ding ergens op te zetten om vibraties te verminderen een beetje raar. Zo'n ding werkt en als hij niet werkt omdat hij alle kanten opschudt, werkt hij niet  ;D.
Maar dat hebben anderen hier al aardig duidelijk gemaakt  ;D
Ik bazel maar wat.

myself

Quote from: bert stoltenborg on May 28, 2018, 20:05:46
Wat ik bedoel is dat als je combinaties maakt je een paneel met nieuwe eigenschappen krijgt.
Als je bijvoorbeeld MDF-zachtboard-MDF neemt is het niet zo dat alle gewenste eigenschappen van de materialen worden gecombineerd maar je krijgt iets nieuws, in dit geval wordt het vrij resonante MDF wat doder door het zachtboard, maar het geheel wat lichter door het lichte MDF.
Zijn al die combinaties al eens uitgeprobeerd/doorgemeten? Of is het voor een meubel eigenlijk 'gewoon' zaak om het zo stijf/stevig mogelijk te maken zodat je zo weinig mogelijk kan op resonanties hebt?


Voor de zijpanelen en achterwand heb ik nog wel ruimte voor wat opties


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

myself

Ondertussen uitgevonden dat dit soort constructies bedoeld zijn om het kromtrekken van hout te voorkomen. En dat is dus wel iets waar een meubelmaker verstand van heeft :)
Bij deurtjes ligt dat uiteraard nog gevoeliger (moet 100% goed blijven sluiten), mogelijk bij het topblad (aan de onderkant) en bij de rest is het vanuit stevigheid niet echt nodig. Misschien wel om wat meer geluidsdemping toe te voegen
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

solitaire

#48
Kromtrekken is alleen een issue bij volledig hout panelen, niet bij bv. MDF/HDF of spaanplaat (daar zijn geen fibers die kunnen trekken danwel kromtrekken wordt voorkomen door lagen kruislings te verlijmen).

Vast niet alle combinaties plaatmateriaal zijn uitgeprobeerd/doorgemeten, maar als je maar hard genoeg zoekt kom je een eind ;) Gepubliceerd onderzoek naar materiaalgebruik specifiek tbv. audioracks is mij niet bekend. Wil je toch eens weten wat er over geschreven is, zou je kunnen zoeken op 'acoustic properties of wood' 'resonance analysis of wood' 'viscoelastic properties of' 'constrained layer material/systems/damping/ed.' enzovoort enz.

Het forum.zelfbouwaudio.nl had een overzicht van onderzoeken naar materiaaltoepassing binnen audio, maar 'k kan het zo snel niet vinden. Het BBC Research Department heeft onderzoeken gedaan (vaak al wat ouder) die ik alle gedownload heb, maar ook hier kan ik de site niet exact vinden (zoek anders op downloads.bbc.co.uk).

Nou ja, dit alles over materiaaltoepassing binnen audio, vaak specifiek luidsprekers of muziekinstrumenten, om een idee te geven. Alhoewel ik denk, als ik je topic zo eens lees, dat je misschien wat over je doel heen schiet als je hier (bepalen 'welk materiaal hoe') veel tijd en energie in steekt ?

veel succes en plezier met bouwen
Hinterm Horizont geht's weiter.

bert stoltenborg

Quote from: myself on May 28, 2018, 20:56:51
Zijn al die combinaties al eens uitgeprobeerd/doorgemeten? Of is het voor een meubel eigenlijk 'gewoon' zaak om het zo stijf/stevig mogelijk te maken zodat je zo weinig mogelijk kan op resonanties hebt?


Voor de zijpanelen en achterwand heb ik nog wel ruimte voor wat opties


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Er zijn heel veel combinaties gemeten zoals Solitaire al aangeeft, oa door de BBC. http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1994-14.pdf
Uit die metingen kun je conclusies trekken die predicties aangaande andere combinaties mogelijk maken.
Ik bazel maar wat.