aanschaf nieuwe TV. 32 of 40 inch fullhd, 4K

Started by Htdre, May 23, 2018, 12:39:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Htdre

Ik ben meer een muziekliefhebber dan een TV kijker/liefhebber.

momenteel is de stand zo:

muur
kast  TV  kast
       
       bank
lege ruimte
muur

In de nabije toekomst hoop ik op (stereo geen HT)

muur
kast luidspreker TV luidspreker kast
3M afstand                       
                      bank
lege ruimte 2M
muur

De afstand tussen de kasten is zo'n 180CM.
Ik dacht hie kleiner de TV, hoe meer ruimte de speakers straks hebben om wat te draaien en los te staan van de kast en TV.
(denk aan de Linn Majik 140)

Concreet is mijn vraag. Ik zie dat bij een 40 inch TV de (ideale) kijkafstand ongeveer 2 meter is. Kun je nagaan bij 32 inch. Nu hebben wij dat ook. (hd ready) Waarop is de ideale kijkafstand gebaseerd? Of kan ik echt beter 40 inch kopen(nog steeds te klein officieel) welke meteen 4K is ipv fullHD. Ook mijn opstelling met de mogelijke speakers in gedachten houdende.

(ik weet al welke design TV we willen, vandaar enkel OF 32 inch FullHD of 40 Inch 4K)




m9

de grootste breedbeeld vroeger was zo` n 32 inch en toen hoorde je ook niemand fiepen over een te klein beeld.
vrees dat we erg verwend zijn de afgelopen 15 jaar.

40 inch lijkt me prima als je geen kritische kijker bent alhoewel je dit toch echt zelf dient te ervaren.

Htdre

Sorry. Ik bedoel heb nu een oude 32 inch. Zou ik dat opnieuw nemen en dus minder vrije speakerruimte, of toch gewoon weer 32 inch.

Wel goede info van 'vroeger'. Heb nooit het idee gehad iets te missen Nl.

activ

Als je nu 32" hebt en dat bevalt goed dan is er geen enkele reden om iets anders te nemen. Je gaat met een nieuwe tv niet opeens minder zien op de zelfde maat. Zou gewoon lekker de maat kopen die je zelf wilt en de richtlijn vergeten.

Htdre

Da's waar. Ik denk aan de serif (op pootjes). Die komen naast de speakers dus. Is dan wat extra vrijheid fijn voor de speaker, of zal dat weinig uitmaken?

activ

Denk dat die pootjes niet veel uitmaken. Moet maar net zo uitkomen dat je daar met je speaker niet mee in de knoop komt.

Htdre

Ja dat is eigenlijk het lastige. Zie EEN setup(niet de mijne) aan beide kanten van de speaker staat een kast zeg op 7 cm. Maakt het dan uit dat de speaker dichterbij de TV staat, of als zoals in het voorbeeld de speaker met 1cm naast de tv staat maakt dat niet uit?

activ

Optimaal is het niet als er iets heel erg dicht bij je speaker staat, een beetje ruimte is wel het beste. Dat is dus schipperen met de ruimte die je hebt en daar het beste van maken.
Op basis van ervaring in mijn eigen kamer ben ik persoonlijk van mening dat plaatsing vanaf een wand o.i.d. belangrijk is, maar dat symmetrie in de plaatsing ook heel erg wenselijk is.