2 subs (ideën en overdenkingen)

Started by J.A.F._Doorhof, June 2, 2002, 15:29:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

De poort blijft denk ik buiten de kast uit steken.
Ze kunnen het wel mooi wegwerken, maar dan wordt het verwisselbare poort idee niet meer makkelijk uitvoerbaar.

Als het goed is worden het wel mooie plexiglazen doorzichtige poorten, (het oog wil ook wat).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

Dus als ik het even kort samenvat heeft een bandpass type:

- 2 woofers; 1 in een gesloten kamer en 1 in een gepoorte kamer.
- de woofer in de gepoorte kamer sluit aan op de gesloten kamer
- elektronische crossover
- filter om de 'bovenkant' af te kappen

Correct ?

jaco

Nee, niet noodzakelijk: een bandpass kun je ook met 1 woofer bouwen. Die bandpass wil volgens mij alleen zeggen dat de woofer praat met de buitenwereld door een poort heen. Als je zoals in de woofer van Frank 2 woofers push-pull koppelt kun je met een kleiner kastvolume toe.

Het band pass principe zorgt voor een acoustische onder en boengrens, en die stel je af met de volumes van het gesloten gedeelte en het open gedeelte.
Ik heb een beetje twijfels of je zo maar de pijp qua lengte kunt veranderen. Volgens mij is het afstellen van een bandpass een sampenspel tussen de gesloten ruimte, de open ruimte en de poort. Als je maar 1 v/d 2 veranderd zou je niet meer een mooie vlakke grafiek krijgen, maar een scheve of iets met pieken.
Maar goed, het is niet mijn specialiteit, ik heb het wel eens in een simulatie programma bekeken.

Jaco

Rob_Dingen

#28
Hoi

Ik zal een tekening proberen te maken

I------------------I------------I
I /I I
I _ / I ___I___
I I_ I
I \ I _______
I \I I
I------------------I------------I

De woofer zit in een gesloten kast met aan de voorkant een ruimte met een pijp naar buiten
Als je 2 woofers op elkaar zet in push pull kun je de kast inhoud halveren
De nadelen zijn meestal van dit systeem een laag rendement doordat je een deel van het rendement nodig hebt om de sub diep en vlak te laten gaan en bij hogere geluidsverplaatsing poortruis krijgt
En de totale druk toch minder is als een woofer die open aan de voorkant zit omdat het laag nu door een pijp moet die veel minder oppervlak heeft
Het voordeel is dat je aan de boven kant bijna geen filter nodig hebt omdat de pijp als acoustisch laag doorlaat filter werkt

Rob

garmtz

Het bandpass principe wordt ook ge/misbruikt door Bose.

Robbo

Helemaal duidelijk Jaco & Rob. Allebei een plusje verdiend :)

Spacebass

mee eens  ;D

Eens en meer een bewijs dat een plaatje meer zegt dan duizend woorden. ;)

Hé Garmtz, je bent me net voor!
Ik zat aan precies het zelfde te denken, alleen misbruikt snap ik niet helemaal....
Volgens mij gebruiken zij niet het Push/pull principe maar ik neem aan dat je het hebt over het bandpass gedeelte. De pijp die zij gebruiken steekt echter niet naar buiten.


J.A.F._Doorhof

Bij BOSE is de pijp in de kast gebouwd, dit zouden wij ook kunnen doen, maar ik vindt het gehele aanpassen van de sub naar de wensen van de klant juist het unieke.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Het gaat deze keer gelukkig niet over wat er beter zou zijn  ;D

SiR-ROUND

Ehhhh...

Ik weet niet of ik die vraag hier mag stellen, maareh...

Weet iemand toevallig een goed subontwerp voor 12" woofers? Ik weet dat je dat niet zonder meer zomaar kan zeggen aangezien je moet aanpassen aan de eigenschappen van de woofer...

Ik wil namelijk wel mijn twee Monacors eens gaan gebruiken(liggen al ca. 8 jaar op de plank-schande!)...

De Yamaha heeft nl. een split out voor het laag tbv de fronts l/r en rears l/r, dus stereo bassmanagement zeg maar... wanneer je de speakers op small zet.

Ik zoek dus iets wat mooi vlak is en niet te moeilijk te maken... Aangezien ik straks wel de ruimte heb hoef ik dus geen moeilijke truuks uit te halen om kleine kasten te maken...

Rob, heb jij nog wat liggen(Je klinkt behoorlijk bij op speaker DIY gebied)? :o

Rob_Dingen

Hoi Sir

Als jij de type nr weet zal ik kijken of ik er data van heb en zal een voorstel doen
90% kans dat het goed uitvalt

Rob

J.A.F._Doorhof

Goed advies is om te beginnen met een gesloten systeem, dat is het makelijkst te maken. Heb ik zelf ook gemaakt.

Het is wel zo dat je met een ported systeem meer kan behalen, kijk maar naar de sub die onze bouwers hebben gebouwd, een stuk kleiner en sneller.

Maar als je echt makkelijk wilt beginnen zou ik starten met een gesloten systeem.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Te gek Rob, zal ik doen...

Frank bedankt...

Het is de bedoeling dat ze wat punch gaan geven op de broekspijpen...

Ik heb me in het verleden wel verdiept in de speakerbouw(vandaar dat ik ze toen heb gekocht), maar het is er weer eens niet van gekomen...

Ik ben traag, maar dat weten jullie wel... ;D

Spacebass

Punch = Maagstreek?
Broekspijpen = sub laag ?
 ;D

SiR-ROUND

Zoiets ja....

 ;D

Dat was ook erg lekker in Nieuwegein nl. bij Saving Private Ryan...

Jammie!